2
Zespół Szkół Włókienniczych
im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Lublinie
ul. Poniatowskiego 5
sprawozdanie z badań
wykorzystanie wyników egzaminu maturalnego w podniesieniu jakości pracy szkoły
Opracowała: dr Wioletta Kozak
Lublin, grudzień 2005
Przygotowanie szkoły do wykorzystywania wyników egzaminu maturalnego
O przygotowaniu się szkoły do wykorzystania wyników świadczą wypowiedzi nauczycieli z kwestionariuszy, analiza dokumentacji, obserwacja oraz wywiady z nauczycielami. Zebrane dane upoważniają do stwierdzenia, iż placówka przygotowała się do wykorzystania wyników matury. Podczas przygotowań szkoła napotkała liczne trudności przede wszystkim
natury zewnętrznej:
§ brak szkoleń w tym zakresie,
§ brak dostatecznej liczby użytecznych materiałów
oraz natury wewnętrznej:
§ brak przygotowania statystycznego nauczycieli szkoły.
Szkoły musiały sobie same radzić z przygotowaniem, bo jakiś takich specjalnych szkoleń z zewnątrz nie prowadzono, wiemy o wykorzystywaniu wyników, ale jest to wiedza zdobywana samodzielnie czy w samokształceniu, czy z dostępnych informacji, sporo z Internetu można się dowiedzieć, no i spotkania, powiedzmy organizowane przez okręgową komisję i kuratorium. Przygotowuje się zespół ds. mierzenia jakości głównie, ale wszyscy nauczyciele i wychowawcy w takim zakresie interesującym powiedzmy danego przedmiotowca, czy wychowawcy tak, żeby on potem wiedział, co zrobi, jak to podać czy uczniom, czy rodzicom.
Tabele nr 1 i 2 prezentują dane z kwestionariusza.
Tab. 1 przygotowywanie szkoły do wykorzystania wyników egzaminu maturalnego
1. Czy szkoła przygotowywała się do wykorzystania wyników sprawdzianu/ egzaminu gimnazjalnego?
Tak
Nie
Nie mam zdania
70%
0
30%
Niektórzy nauczyciele opisali sposoby tego działania:
Dyrekcja ściągała dostępne materiały z Internetu.
Było przeprowadzone szkolenie Rady Pedagogicznej na temat zasad, procedur przeprowadzania egzaminu maturalnego.
Spotkanie informacyjne dla wychowawców klas.
Tab. 2 Trudności w przygotowaniu szkoły do wykorzystania wyników matury
Czy szkoła natrafiła na trudności, przygotowując się do wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych?
Nie wiem
72%
15%
13%
Oto wskazane przez nauczycieli trudności:
§ brak szkoleń z zakresu wykorzystywania wyników oceniania zewnętrznego
§ brak umiejętności analizy danych statystycznych
§ brak materiałów informacyjnych
Porównanie danych z różnych źródeł potwierdza, iż szkoła napotkała w swoich przygotowaniach do wykorzystania wyników liczne trudności. Nasuwa się wniosek, iż powinny być organizowane szkolenia w tym zakresie. Nie można wszystkiego bowiem sprowadzać do samokształcenia. Z wywiadu nieformalnego z wicedyrektor wynika, iż spotkania organizowane przez OKE i kuratorium nie spełniają oczekiwań szkół, są to spotkania informacyjne, zaś szkoły potrzebują szkoleń.
Tab. 3 Wykorzystanie wyników matury do projektowania działań dydaktycznych w bieżącym roku szkolnym
Czy wykorzystałaś (eś) wyniki egzaminu maturalnego do projektowania działań dydaktycznych w bieżącym roku szkolnym?
92%
7%
1%
A oto wymienione przez nauczycieli sposoby wykorzystania wyników:
§ zwiększam nacisk na kształcenie umiejętności w stosunku do przyswajania wiedzy teoretycznej
§ zmodyfikowałem(am) wymagania edukacyjne
§ zmodyfikowałem(am) program nauczania poprzez zwiększenie nacisku na kształcenie treści objętych wymaganiami egzaminacyjnymi
§ dokonałem(am) analizy treści nauczania ścieżek edukacyjnych
§ zmodyfikowałem(am) metody nauczania
§ dobieram ćwiczenia i zadania odwołujące się do doświadczeń uczniów
§ dokonałem(am) analizy programu nauczania
Tab. 4 Wpływ wyników sprawdzianu na dobór stosowanych form i metod nauczania
Czy wyniki egzaminu maturalnego wpłynęły na dobór stosowanych przez Ciebie form i metod nauczania?
89%
11%
Oto wymienione przez nauczycieli zmiany w doborze metod kształcenia:
§ częściej wprowadzam zadania i ćwiczenia utrwalające
§ ograniczam stosowanie metod podających
§ częściej stosuję metody problemowe
§ częściej stosuję metody aktywizujące
§ częściej organizuję pracę w grupie
§ stosuję metodę projektów międzyprzedmiotowych
§ częściej wprowadzam zadania i ćwiczenia redakcyjne
Tab. 5 Wykorzystanie wyników sprawdzianu do modyfikacji sposobów i metod oceniania wewnątrzszkolnego stosowanych w bieżącym roku szkolnym
Czy wykorzystujesz wyniki egzaminu do modyfikacji sposobów i metod oceniania wewnątrzszkolnego stosowanych przez Ciebie w bieżącym roku szkolnym?
100%
Oto sposoby wykorzystania wyników doborze sposobów oceniania wewnątrzszkolnego:
§ częściej sprawdzam osiągnięcia uczniów w zakresie opanowania umiejętności objętych wymaganiami egzaminacyjnymi
§ modyfikuję stosowane kryteria oceniania
§ modyfikuję przedmiotowy system ...
coolsister