alfa156.doc

(57 KB) Pobierz

producent przewiduje wymianę paska rozrządu co 120 tys. km, zalecając jednocześnie sprawdzenie jego stanu po 60 tys. km i wymianę "w razie potrzeby". Otóż zdaniem mechaników w polskich warunkach (brak autostrad, częste zmiany tempa jazdy, ostre zimy) wymiana paska jest niezbędna po 60 tys. km lub po co najwyżej trzech sezonach zimowych.

Często zużywają się gumy stabilizatora przedniego oraz liczne silentblocki, w tym przede wszystkim tuleje wahaczy przednich (producent przewiduje wymianę całych wahaczy, ale niektórzy mechanicy potrafią wskazać solidne warsztaty, które je regenerują). Filtr kabinowy warto wymieniać dwa razy do roku. Działa on bardzo skutecznie, ale szybko się zatyka, co paraliżuje pracę układu klimatyzacyjnego

Uruchamianie i rozgrzewanie silnika.

1.      Przed uruchomieniem silnika należy przekręcić kluczyk w pozycję MAR (o jeden stopień) w celu uruchomienia systemów elektronicznych pojazdu. Poczekać aż zgasną wszystkie lampki oprócz kontrolki oleju i zapłonu (zapalone mogą pozostać kontrolki sygnalizacyjne włączonych systemów, np. włączonych świateł czy zaciągniętego hamulca ręcznego)

2.      Dobry zwyczaj przedłużający żywotność każdego silnika mówi o konieczności rozgrzewania zimnego silnika przed zdecydowaną jazdą. Należy jeździć delikatnie na umiarkowanych obrotach bez gwałtownego przyspieszania. Poczekać aż temperatura płynu chłodzącego silnik osiągnie 50-60 stopni. Nie można męczyć silnika jadąc wolno na zbyt wysokim biegu.

Świece zapłonowe. W silnikach serii TS stosować należy świece japońskiej firmy NGK tzw. platynowe (PFR6B + PMR7A lub BKR6EKPA + PMR7A), razem 8 sztuk, po cztery każdego rodzaju. Dla jednostki V6 24V będzie to 6 świec typu R PFR6B. Producent zaleca ich wymianę dopiero po 100.000 km ale zastosowania sportowe wymuszają częstszą wymianę. Są dość drogie.

Oleje dla Alfy. Na ten temat można napisać pracę dyplomową. Należy przestrzegać ogólnej zasady, iż silnik pracujący dłuższy czas na oleju pół- syntetycznym nie powinien być zalewany olejem syntetycznym. Fabrycznie Alfa zalewana jest olejem Selenia 20K 10W40 lub Selenia Turbo Diesel 10W40. Spora część użytkowników zmienia go na oleje innych producentów. Są to najczęściej produkty Castrol, Motul i Mobil 1. Niezależnie od wyboru marki i typu oleju należy kierować się podstawowymi zasadami:

1.      Wybieraj oleje dobrej marki, ze względu na jakość olejów w Polsce raczej te importowane z zachodu a nie rozlewane w polskich rafineriach;

2.      Do większości zastosowań nadaje się olej o parametrach 10W40, dla zastosowań sportowych zalecany jest 10W60;

3.      Zmieniaj olej i filtr oleju co 10 tys km ale nie rzadziej niż co 12 miesięcy; dobre filtry oleju produkują FIAAM i Savara;

4.      Silniki benzynowe Alfy należą do tzw. luźnych. Pobieranie pewnych ilości oleju w trakcie eksploatacji (szczególnie sportowej) jest zjawiskiem normalnym. Dla silników TS ilość ta wynosi do 1 litra na 10 tys km, dla V6 do 3 litrów na 10 tys km. W niektórych przypadkach auto może wcale nie pobierać oleju między wymianami;

5.      Nie wolno mieszać ze sobą olejów o różnych parametrach.

Pasek rozrządu. Producent (jak wielu innych) podaje konieczność wymiany paska rozrządu po przebiegu 120 tys km. Nie czekaj z tym do przebiegu, który podaje > producent, chyba że chcesz zafundować sobie kosztowny remont silnika. Wymieniaj pasek rozrządu z napinaczem po każdych 60 tys km przebiegu. Dobre paski produkują Gates lub Dayco, napinacze - SKF lub Breda.

Filtr paliwa i powietrza. Ze względu na warunki drogowe (zabrudzenie dróg) oraz jakość dostępnych w naszym kraju benzyn i oleju napędowego wymieniaj filtr paliwa (w dieslach) i powietrza co 10 tys km. Nie ma sensu zmiana standardowego filtra na stożkowy.

Klocki i tarcze hamulcowe.

1.      Trzeba unikać wjeżdżania w kałuże po rozgrzaniu hamulców, by nie spowodować zniekształcenia tarcz hamulcowych. Dla poprawy siły hamowania można wymienić tarcze i klocki na bardziej sportowe. Np. tarcze na Brembo Max, klocki na Ferodo DS2000. Częstotliwość wymiany zależy w dużym stopniu od stylu jazdy. Mój zmusza mnie do wymiany po ok. 40 tys km;

2.      Dynamiczna jazda wymusza stosowanie płynu hamulcowy o dobrej jakości (minimum DOT4) i wymiany go nie rzadziej niż raz na rok;

3.      Należy dbać o czystość zacisków hamulcowych, tarcz i klocków. Dobrym zwyczajem jest zrobić przegląd hamulców przynajmniej raz do roku.

Płyny stosowane w skrzyni biegów, klimatyzacji i wspomaganiu kierownicy wymieniaj zgodnie z zaleceniami dobrego ASO lub warsztatu Alfy Romeo sprawdzając ich jakość przynajmniej raz do roku.

Spalanie.

1.      Jeżeli auto jest sprawne (nie ma usterek podwyższających zużycie paliwa) możliwe jest osiągnięcie danych o spalaniu podawanych przez producenta. Jednakże dla takiego stylu jazdy kupuje się Alfę Romeo. Bezpieczniej dla kieszeni, zdrowiej dla psychiki i lepiej dla przyjemności jest założyć spalanie na poziomie 1-2 litry większym od podawanego w folderach; przy jeździe sportowej spalanie zwiększa się do 25% ponad wartość katalogową;

2.      Weź pod uwagę, że ilość spalanego paliwa w Alfie zależy wprost proporcjonalnie od przyjemności z jazdy.

Koła.

1.      Sprawdzaj regularnie ciśnienie w oponach i wyważaj koła. Dla auta mało obciążonego wartość ta powinna wynosić 2.2 bar, dla auta w pełni obciążonego 2.5 bar. Na autostradzie wartości te należy zwiększyć o 0,3 bara;

2.      Dla kół o rozmiarach 205/55/16 i większych nie ma możliwości założenia łańcuchów śniegowych;

3.      Firmowe felgi aluminiowe Alfa Romeo obejmują kilka bardzo ładnych wzorów, ale są niestety drogie. W naszych warunkach drogowych przy rozmiarze felgi 16 cali trzeba już uważać, 17 calowa felga do codziennego użytku to szaleństwo;

4.      Rozstaw śrub w felgach to 5x98. Producenci felg, tacy jak OZ (rozstaw 5x100) stosują w celu przystosowania swych felg tzw. śruby pływające.

Amortyzatory i sprężyny. Seryjne amortyzatory Sachs są kompromisem między sportowym zachowaniem a komfortem. Nawet w polskich warunkach wytrzymują przebieg nawet 100 tys km, szczególnie na dość wysokich oponach na 15 calowych felgach. Sprawność amortyzatorów ma duży wpływ na stan elementów zawieszenia, szczególnie takiego jak w 156. Zachowanie auta przy szczególnie szybkiej jeździe poprawia obniżenie zawieszenia o 2,5-3 cm oraz zmiana amortyzatorów i sprężyn na bardziej sportowe. Zabieg ten szczególnie przydatny jest w wersjach z ciężkimi silnikami, 2.5V6 oraz 2.4 JTS. Warte polecenia są sportowe amortyzatory produkcji Bilstein, Kayaba, Koni, Boge, Sachs oraz sprężyny H&R, OMP. Uwagi te nie dotyczą oczywiście sportowej GTA.

Tuning. Tuningiem optycznym lub mechanicznym Alfy zajmują się takie firmy jak: Novitec, Zender, Engstler, AutoDelta, Horman, Cadamuro Design, MS Design. W Polsce kompleksowym tuningiem Alfy zajmuje się np. firma A.T.2000 z Rzeszowa czy ZASTEC z Łodzi.

Klimatyzacja (zmiana trybu pracy w wersji z roku 1997). Seryjnie klimatyzacja automatyczna w wersji nadwoziowej 1997 ustawiona jest na pracę automatyczną (włącza się wraz z uruchomieniem samochodu). Nie jest to rozwiązanie zbyt wygodne. Istnieje możliwość zmiany trybu pracy tak, by domyślnie klimatyzacja przyjmowała ustawienia, jakie miała przed poprzednim wyłączeniem zapłonu. W tym celu należy:

a.       ustaw kluczyk w pozycji Stop (włóż do stacyjki);

b.      ustaw pokrętło temperatury na max;

c.       ustaw pokrętło nawiewu w pozycji zero;

d.      ustaw pokrętło strumienia powietrza w pozycji pierwszej, na wprost pasażerów;

e.       ustaw kluczyk w stacyjce w pozycję MAR (o jeden stopień do przodu bez uruchamiania silnika);

f.        pokrętłem siły nawiewu wykonaj sekwencję: Auto-0-Auto-0;

g.      przekręć kluczyk w stacyjce w pozycję Stop.

Powtórzenie tej procedury przywraca tryb automatycznego załączania się klimatyzacji. Czujnik termometru temperatury zewnętrznej znajduje się na dole obudowy prawego, zewnętrznego lusterka.

Dane identyfikacyjne.

1.      Dane identyfikacyjne samochodu możesz znaleźć w następujących miejscach: komora silnika od strony pasażera (numer nadwozia), bloku silnika (uzupełnić gdzie), plakietka identyfikacyjna na pasie przednim w komorze silnika od strony kierowcy (uzupełnić z polską instrukcją), w bagażniku po stronie pasażera (kody malowania nadwozia);

2.      Kody silnika i Nadwozia w zależności od wersji silnikowej:

o        1.6 TS (AR 67601, 932A400009);

o        1.8TS (AR 32201, 932A300007);

o        2.0TS (AR32301, 932A200003);

o        2.5V6 24V (AR32401, 932A100000);

o        1.9 JTD (AR 32302, 932A2A0005);

o        2.4 JTD (AR32501, 932A1A0002);

o        GTA 3.2V6 24V (?);

o        2.0 JTS (?);

3.      Na tabliczce znamionowej zapisano również numer homologacji, wskazujący na miejsce pierwszej sprzedaży. Dla naszego kraju ma ona numer (?).

Naprawy i Serwis. Niektóre z napraw czy czynności eksploatacyjnych będziesz mógł powierzyć DOBRYM warsztatom nieautoryzowanym lub wykonać samemu. Niezależnie od tego:

 

ZAWSZE trzeba patrzeć mechanikom na ręce.

 

1. Potrzebne dokumenty:
Wraz z zakupionym samochodem należy przywieźć:

·         dowód własności, czyli np. fakturę, rachunek lub umowę kupna-sprzedaży, darowizny itp.

·         wyciąg ze świadectwa homologacji, wydany zgodnie ze wspólnotową procedurą homologacji przez właściwy organ państwa członkowskiego lub dowód rejestracyjny z kraju, w którym samochód był zarejestrowany wraz z tablicami rejestracyjnymi, oraz - jeśli pojazd został wyrejestrowany - dokument potwierdzający jego wyrejestrowanie

·         polisę ubezpieczeniową

2. Zrobienie przeglądu „0” na stacji diagnostycznej ok. 150zł
3. Przetłumaczenie dokumentów wymienionych w pkt.1  ok.100zł
4. Odprowadzenie Akcyzy w Urzędzie Celnym - możemy to uczynić dopiero gdy będziemy mieli przegląd „0”.
Stawka na samochody osobowe bez względu na wiek:

·         Z silnikiem do 2.000 ccm (włącznie) - 3,1%

·         Z silnikiem powyżej 2.000 ccm - 13,6%


5. Urząd skarbowy
VAT:

·         Samochód w wieku do 6 miesięcy (liczonym od I rejestracji) lub z przebiegiem poniżej 6 tys. km (NŚT: Nowy Środek Transportu) - VAT płatny w Polsce (22%)

·         Samochód używany, kupowany za granicą w cenie netto przez firmę - VAT płatny w Polsce (22%)

·         Samochód używany kupowany za granicą w cenie brutto przez osobę prywatną – zaniechanie VAT (tu należy mieć przetłumaczone dokumenty) wypełnić wniosek VAT 25 opłata 160zł –(na wydanie wniosku czeka się do 7 dni)


6. Urząd komunikacyjny
Gdy będziemy mieli już wszystkie dokumenty wymienione powyżej udajemy się do urzędu komunikacji

·         Opłata recyklingowa:
Dotyczy pojazdów kategorii M1 i N1 (osobówki i dostawczaki o DMC do 3,5 t włącznie), sprowadzanych przez osoby fizyczne i firmy nie zapewniające tzw. sieci recyklingowej.
Koszt: 500 zł.  Nr konta i co wpisać w tytule trzeba się dowiedzieć w urzędzie nie chce nikogo w błąd wprowadzić

·         Tablice rejestracyjne (ok.220) + karta pojazdu (75zł)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin