INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY
NA ROK SZKOLNY 20010/2011
DLA MARCINA P.
Etap edukacji - II
Klasa IV au
Nr orzeczenia PPP
Chłopiec samodzielny w zakresie samoobsługi. Rozumie i wykonuje proste polecenia. Komunikuje się za pomocą zdań. Aktywność zabawowa na poziomie manipulacji. Dziecko ruchliwe, pogodne, potrafiące współdziałać.
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym. Nieharmonijny rozwój poznawczy i psychoruchowy, współistnieją cechy autyzmu.
Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:
1. Nauczanie indywidualne realizowane na terenie szkoły.
2. Wskazane jest podjęcie próby włączenia dziecka do zajęć zespołowych np. w formie ćwiczeń terapeutycznych usprawniających dostępnych na terenie placówki w wymiarze adekwatnym do wydolności psychofizycznej ucznia.
Diagnoza szkoły( charakterystyka ucznia, obserwacje własne, wywiad z rodzicami lub opiekunem prawnym, wywiad środowiskowy):
W zakresie rozwoju fizycznego Marcin jest chłopcem, o wzroście stosownym do wieku.
Uczeń w zakresie samoobsługi jest dzieckiem zaradnym jedynie w podstawowym zakresie, w codziennych czynnościach wymaga pomocy i wsparcia najbliższego otoczenia. Słabo sobie radzi z zadaniami wymagającymi sprawności manualnej. Chłopiec wypowiada pojedyncze słowa, rozumie proste wypowiedzi. Aktywność ucznia koncentruje się wokół działalności o charakterze zabawowym. Większość przedmiotów bada wielozmysłowo.
Mocne strony ucznia:
Komunikacja werbalna wystarczająca do komunikowania się z najbliższym otoczeniem. Rozumie proste polecenia. Bardzo często wyraża ochotę patrzenia, dotykania i poznawania nowych rzeczy.
Słabe strony rozwoju ucznia:
Marcin w pracy jest mało wytrwały i łatwo się zniechęca. Uwaga krótkotrwała. Obniżona koordynacja wzrokowo – ruchowa i sprawność manualna.
Komunikowanie, koordynacja wzrokowo - ruchowo - słuchowa.
Indywidualna i grupowa.
Dodatkowa pomoc i wsparcie dla ucznia;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Modyfikacja programu:
Data modyfikacji;
…………………………………………………………………………………………………
Indywidualne programy terapii:
1. Logopedia
2. Gimnastyka korekcyjna
3. Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne.
4. Integracja sensoryczna.
FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU
Cele główne
Cele szczegółowe
Uwagi o realizacji
1. Doskonalenie umiejętności
w zakresie samoobsługi.
1. Doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania.
2. Doskonalenie umiejętności
w zakresie jedzenia.
3. Wdrażanie do utrzymania higieny
osobistej.
4. Nabywanie umiejętności
porządkowania swoich przyborów
w szufladzie indywidualnej.
1. Zakładanie kurtki, zapinanie guzików,
zasuwanie zamka itp.
· Ćwiczenia w rozpoznawaniu swoich części garderoby.
· Ćwiczenia w dobieraniu odzieży do odpowiednich części ciała.
· Nazywanie odzieży przy ubieraniu się.
· Ustawianie butów.
2. Estetyczne spożywanie pokarmów.
· Ćwiczenia w nalewaniu płynu do kubka.
· Wycieranie ust serwetką.
· Nauka mycia naczyń po śniadaniu.
3. Przyzwyczajanie do mycia rąk przed i po
posiłku oraz po korzystaniu z toalety.
4. Nabywanie nawyku wycierania nosa
chusteczką higieniczną.
5. Doskonalenie umiejętności mycia zębów.
6. Ćwiczenia w porządkowaniu, układaniu
swoich przyborów.
7. Przecieranie szuflady ściereczką.
Cały rok szkolny.
2. Kształtowanie umiejętności
porozumiewania się.
2. Usprawnianie narządów
artykulacyjnych.
3. Doskonalenie umiejętności
grafomotorycznych.
1. Uważne słuchanie poleceń i wypowiedzi,
odgłosów z otoczenia, instrumentów, tekstu
czytanego.
2. Wzbogacanie słownictwa czynnego
i biernego poprzez sygnalizowanie
informacji o potrzebach, stanach
emocjonalnych za pomocą komunikatorów
werbalnych: nazywanie rzeczy,
desygnatów, określanie cech przedmiotów
i obrazów, omawianie treści obrazów,
nazywanie podstawowych zjawisk
atmosferycznych oraz naukę wierszy
i piosenek.
1. Odbieranie bodźców smakowych.
2. Ćwiczenia oddechowe. ( oddychanie nosem,
dmuchanie papierowych przedmiotów,
zabawy z balonikiem) itp.
3. Usprawnianie języka. ( oblizywanie warg,
cmokanie) itp.
4. Podział, wyrazów na sylaby.
1. Ćwiczenia przygotowujące do nauki
pisania: ( dowolne bazgranie, rysowanie
kresek, kropek, laseczek, kółeczek i łączenie
tych elementów w szlaczki itp.
3. Nabywanie elementarnych
umiejętności
matematycznych.
1. Rozwijanie świadomości własnej
tożsamości oraz orientacji
w schemacie ciała.
1. Identyfikowanie części ciała z jej wyglądem
i nazwą.
4. Doskonalenie wiedzy
społeczno-przyrodniczej
i kulturowej.
1. Kształtowanie zachowań
prospołecznych.
2. Przygotowanie do pełnienia ról
społecznych.
1.Używanie zwrotów grzecznościowych.
2. Nauka właściwego zachowania się
w miejscach publicznych.
3. Rozwijanie nawyku utrzymania ładu
i porządku w klasie – wrzucanie papierków
do kosza.
1. Towarzyszenie w prostych pracach:
· Porządkowych, np. układanie przyborów na półkach, udział w dekorowaniu klasy, założenie hodowli cebuli, rzeżuchy.
2. Rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności swojej szkoły, środowiska lokalnego i przyrodniczego.
3. Kształcenie poczucia przynależności do
narodu, dumy narodowej np. poprzez
udział w uroczystościach.
4. Udział w uroczystościach i imprezach
szkolnych.
...
ela3954