3
Z. Kowalski, S. Tittenbrun, W. F. Łastowski
Wstęp 4
1. UKŁADY REGULACJI PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ SILNIKÓW SPALINOWYCH PRACUJĄCYCH W
OKRĘTOWYCH SYSTEMACH ENERGETYCZNYCH 5
1.1. Struktura okrętowych systemów energetycznych 5
1.2. Podsystemy napędowe 8
1.2.1. Silnik spalinowy jako obiekt regulacji prędkości obrotowej 8
1.2.2. Sprzęgła cierne i podatne 16
1.2.3. Śruba o stałym lub zmiennym skoku i przekładnia 18
1.2.4. Prądnica synchroniczna 18
1.2.5. Regulator napięcia 22
1.3. Regulatory prędkości obrotowej silników spalinowych 23
1.3.1. Funkcje regulatorów prędkości obrotowej 23
1.3.2. Klasyfikacja i podstawowe struktury regulatorów prędkości obrotowej 24
1.3.3. Własności statyczne regulatorów prędkości obrotowej 27
1.3.4. Własności dynamiczne regulatorów prędkości obrotowej 31
1.4. Własności statyczne i dynamiczne układów regulacji prędkości obrotowej 34
1.5. Wymagania instytucji klasyfikacyjnych stawiane układom regulacji prędkości obrotowej
silników spalinowych 40
2. KONSTRUKCJE REGULATORÓW PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ, ZASADY DZIAŁANIA,
PRZYKŁADY ROZWIĄZAŃ 42
2.1. Podstawowe i dodatkowe funkcje regulatorów prędkości obrotowej 42
2.2. Regulatory bezpośredniego działania 46
2.3. Regulatory pośredniego działania mechaniczno-hydrauliczne 48
3. REGULATORY ELEKTROHYDRAULICZNE I ELEKTRYCZNE 62
3.1. Budowa regulatorów 62
3.2. Hydrauliczne mechanizmy wykonawcze 63
3.2.1. Całkujący hydrauliczny mechanizm wykonawczy 63
3.2.2. Proporcjonalny hydrauliczny mechanizm wykonawczy 67
3.2.3. Mechanizmy wykonawcze typu EGB 70
3.3. Elektryczne mechanizmy wykonawcze 73
3.3.1. Elektromagnetyczne siłowniki wykonawcze 73
3.3.2. Elektryczne siłowniki wykonawcze z wyjściem liniowym 75
3.3.3. Elektryczne mechanizmy wykonawcze z wyjściem obrotowym 77
3.4. Elektroniczne układy sterujące 78
3.4.1. Uwagi ogólne 78
3.4.2. Układ przetwornika prędkości obrotowej 78
3.4.3. Bloki kształtowania sygnału prędkości obrotowej zadanej 79
3.4.4. Bloki kształtowania sygnału wyjściowego 80
3.4.5. Układ sterujący Woodward 1000 80
4. OKRĘTOWE PODSYSTEMY NAPĘDOWE 82
4.1. Wpływ konfiguracji podsystemu napędowego na własności układu regulacji
prędkości obrotowej 82
4.2. Podsystem napędu głównego statku z wolnoobrotowym silnikiem spalinowym i śrubą
o stałym skoku 82
4.3. Podsystem napędu głównego z średnioobrotowym silnikiem spalinowym i śrubą o nastawnym
skoku oraz prądnicą wałową 84
4.4. Podsystem napędu głównego ze średnioobrotowym silnikiem spalinowym
współpracującym przy zmiennej prędkości przez przekładnię ze śrubą o skoku nastawnym 85
4.5. Podsystem napędu głównego z dwoma średnioobrotowymi silnikami spalinowymi współpra-
-cującymi równolegle przez przekładnię ze śrubą o skoku nastawnym i prądnicą wałową 87
4.6. Podsystem napędu głównego z dwoma średnioobrotowymi silnikami spalinowymi
współpracującymi przy zmiennej prędkości obrotowej ze śrubą o skoku nastawnym 89
4.7. Podsystem napędu głównego z dwoma średnioobrotowymi silnikami spalinowymi
napędzającymi równolegle przez przekładnię śrubę o skoku stałym 91
4.8. Podsystem elektroenergetyczny statku 93
5. DOBÓR CHARAKTERYSTYK REGULATORÓW PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ 95
5.1. Charakterystyka zadawania prędkości obrotowej 95
5.2. Charakterystyka niejednostajności (statyzmu) 97
5.3. Ograniczenie dawki paliwa w funkcji ciśnienia powietrza doładowczego 99
5.4. Ogranic...
is_kas