Iki japońska filozofia codzienności.pdf
(
599 KB
)
Pobierz
693007311 UNPDF
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI Strona
|
1
www.e‐bookowo.pl
Niniejsza
darmowa publikacja
zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji
kliknij tutaj
.
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora
sklepu na którym mo¿na
nabyæ niniejszy tytuł w pełnej wersji
. Zabronione s¹
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z
regulaminem serwisu
.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym
Złote Ebooki
.
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI Strona
|
2
Sylwia Gliniewicz
粋
IKI
JAPOŃSKA FILOZOFIA
CODZIENNOŚCI
Copyright by Sylwia Gliniewicz, Marta Święcek & e‐bookowo 2008
Projekt okładki: Marta Święcek
ISBN 978‐83‐61184‐18‐8
www.e‐bookowo.pl
U
Kontakt: wydawnictwo@e‐bookowo.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione
Wydanie I 2008
www.e‐bookowo.pl
H
U
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI Strona
|
3
SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie ........................................................................................................ 4
I. Iki w historycznym i filozoficznym ujęciu
............................................................ 5
Kuki i pierwsza definicja Iki .................................................................................. 6
Charakterystyka pojęcia Iki .................................................................................. 7
Podział Iki ............................................................................................................. 8
Krytyka ‘’Iki no kozo’’ ........................................................................................... 9
II. Estetyka codzienności
....................................................................................... 10
Dlaczego Iki nie ma w Muzeum? ........................................................................ 11
Piękno w prostocie ............................................................................................. 12
Sugestywność, czyli o spojrzeniu i tajemnicy ..................................................... 13
Iki jako nie‐sztuka .............................................................................................. 14
III. Przejawy Iki w codziennym życiu
.................................................................... 15
Ceremonia herbaciana ....................................................................................... 16
‘’Droga kwiatów’’ ............................................................................................... 17
Kaligrafia ............................................................................................................ 18
Świat kwiatów i wierzb ...................................................................................... 19
Tokonoma .......................................................................................................... 20
IV. Iki jako źródło inspiracji
.................................................................................. 21
Zakończenie ........................................................................................................... 23
Bibliografia ............................................................................................................ 24
www.e‐bookowo.pl
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI Strona
|
4
Wprowadzenie
Nie ma na świecie drugiego takiego kraju jak Japonia, który budziłby tyle
skrajnych uczuć i przywoływał tyle sprzecznych obrazów. Myśląc o Japonii widzimy
oczami wyobraźni groźnych samurajów i walecznych kamikadze gotowych oddać
swoje życie w obronie honoru i ojczyzny, zawsze posłusznych
Bushido
1
, japońskiemu
kodeksowi samuraja. Przypominają się nam piękne Gejsze w bajecznych kimonach,
które można spotkać spacerując ulicami Kioto. Widzimy setki Japończyków, rodzin z
dziećmi, zakochanych czy samotnych odpoczywających każdej wiosny w cieniu
rozkwitających wiśni. Myślimy o japońskiej celebracji każdej chwili i upiększaniu
chociażby, tak zdawałoby się prostej czynności, jak na przykład picie herbaty, która
urasta do rangi niezwykłego wydarzenia poprzez szereg starannie wykonywanych
rytuałów zgodnych z
Sadō
2
, drogą herbaty. Myślimy o wypielęgnowanych japońskich
ogrodach zen, których blade imitacje możemy spotkać także i w europejskich
miastach. Przykłady takich bajkowych obrazów zatrzymanych w naszej pamięci jak
kadry z filmu można by przywoływać w nieskończoność.
1 Bushido, w dosłownym tłumaczeniu oznacza ‘’Drogę wojownika”. Jest to japoński kodeks etyczny
powstały miedzy IX a XII wiekiem, który często porównywany bywa do europejskiego kodeksu rycerskiego.
Bushidō podkreśla znaczenie takich wartości u wojownika jak: posłuszeństwo, honor i lojalność wobec wasala.
W dzisiejszej Japonii można mówić o wciąż żywej tradycji Bushidō w relacjach między pracodawcą a
pracownikiem, gdzie również obowiązuje lojalność i niekwestionowane posłuszeństwo podwładnego wobec
pracodawcy.
2 Sado oznacza ‘’Drogę herbaty”. Odkąd w VI wieku herbata przywędrowała z Chin wraz z Buddyzmem
zyskała ogromna popularność. Droga herbaty to nie tylko szereg czynności mających na celu przygotowanie
filiżanki herbaty, ale przede wszystkim pielęgnowanie ‘’czystego’’ umysłu oraz takich wartości jak: harmonia,
szacunek wobec innych, spokoju. Za mistrza ceremonii herbacianej uważany był Sen Rikyu (1511‐1591).
www.e‐bookowo.pl
Plik z chomika:
m.g87
Inne pliki z tego folderu:
ubranie na niepogod.png
(366 KB)
I_2.gif
(8 KB)
N_2.gif
(10 KB)
E_2(1).gif
(9 KB)
Logopedia - Grunwald R. Florczak M. - Logopedyczne wierszyki i rymowanki(1).doc
(116 KB)
Inne foldery tego chomika:
01 lekarz, pielęgniarka
adaptacja
AWANS ZAWODOWY
COŚ DLA DUSZY
DIAGNOZA DZIECKA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin