Eric Schopler -Techniki nauczania dla rodziców i profesjonali.doc

(34 KB) Pobierz
Eric Schopler Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów

Eric Schopler

Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów

 

Þ    AUTYZM

Cechy dzieci autystycznych (Leo Kanner, 1943):

-          brak nawiązania konfliktu i brak reakcji w stosunku do rodziców objawiające się od najwcześniejszego okresu życia,

-          fakt, że nie przyswajały umiejętności mowy w sposób właściwy dla normalnych dzieci, lecz często pozostawały nieme lub wykonywały dziwne i  nietypowe zachowania językowe, które poważnie utrudniały komunikację,

-          obecność zachowań stereotypowych na różnych poziomach rozwoju, począwszy od prostych, powtarzających się ruchów ciała, po złożone rytuały powtarzanych sekwencji zachowań,

-          problem z transformacją informacji sensorycznej,

-          tyle nietypowych zachowań, ile jest dzieci autystycznych.

 

Þ    DIAGNOZA

-          ocena rozwoju,

-          obserwacja wzorców zachowania,

-          rozmowa z rodzicami.

 

Þ    ROZWÓJ MOWY U DZIECI AUTYSTYCZNYCH

-          sztywność, brak elastyczności – uczenie się języka w mechaniczny, „szablonowy” sposób; słowo zachowuje dokładnie takie znaczenie, jakie dziecko poznało najpierw; dzieci nie uogólniają znaczenia słów przenosząc je z jednej sytuacji na inną; nie potrafią używać słów w nowych kombinacjach, lecz posługują się ciągle wyuczoną mechanicznie frazą,

-          brak chęci komunikowania się – brak zainteresowania lub inicjatywy w kwestii komunikowania się z innymi; wyrażanie własnych potrzeb tylko, gdy zmusza je do tego osoba dorosła,

-          zaburzenia komunikacji – dzieci autystyczne nie rozwijają systemu komunikacji za pomocą gestów, pozwalającego zrekompensować brak mowy; mimika rozwija się powoli („kamienny” wyraz twarzy),

-          trudności w operowaniu pojęciami abstrakcyjnymi – trudność w rozumieniu słów wyrażających pojęcia abstrakcyjne (czas, kolor, rozmiar, uczucia),

-          pamięć słuchowa – znakomita pamięć krótkotrwała (powtarzanie długich fraz bez zrozumienia); trudności w przywoływaniu z pamięci długotrwałej krótkich fraz,

-          pamięć wzrokowa – dobrze rozwinięta; czytanie i pisanie słów, których nie rozumieją w języku mówionym,

-          mowa – brak umiejętności nabycia mowy lub ograniczone słownictwo i brak zróżnicowania form syntaktycznych; bełkotanie, „żargon”, mowa echolaliczna, prawidłowa artykulacja w mowie echolalicznej.

 

Þ    ĆWICZENIA

1.      Naśladowanie dźwięków:

-          imitować dźwięki zbliżone do słów: „bum”, „dół”, „hej” – podrzuć dziecko na kolanie cztery razy, a potem powiedz „hej”, przy następnym podrzuceniu dziecko też wydaje dźwięk,

-          imitować dźwięki: „zii – ip”, „zuu – u” i „oo – o” w czasie ćwiczeń z kredką – rysowanie na zmianę z dzieckiem znaczków na papierze (wydawanie specjalnych dźwięków dla każdego znaczka),

-          imitować odgłosy zwierzęce: „muuu”, „hau, hau”, „miau” – przesuwanie zwierząt – zabawek w stronę dziecka i wydawanie odpowiednich dźwięków; później robi to dziecko,

-          imitować dźwięki nie wykonując przy tym ruchów („ma – ma”, „ba – ba”, „ciast – ko”) – wydawanie dźwięków i odtwarzanie ich przez dziecko (za dźwięki nagroda).

 

2.      Rozumieć czasowniki dotyczące działań i poleceń:

-          prawidłowe reakcje na polecenie „chodź” i „siadaj”,

-          rozumieć słowa: „skakać”, „bujać”, „klaskać” (czynności, które dziecko lubi wykonywać),

-          rozumieć słowo i znak migowy dla „bujanie” i „tulenie”.

 

3.      Rozpoznawać nazwy rzeczowników:

-          dopasować trzy przedmioty do obrazków (but, kubek, łyżka),

-          podawać nazwane przedmioty (piłka, auto, łyżka, but),

-          rozumieć frazy złożone z trzech słów: „piłka dla taty”, „łyżka dla mamy”, kubek dla Kasi”.

 

4.      Nauczyć się wyrażać własne potrzeby:

-          mówić „łuuuu” na bujanie, „ba”, aby otrzymać bańki mydlane,

-          wyrażać życzenia za pomocą znaku,

-          nazywać przedmioty i rysunki.

 

5.      Komunikacja o bezpośrednim znaczeniu dla dziecka i jego sytuacji społecznej:

-          odpowiadać na pytania (czy to jest...?) za pomocą słów „tak” i „nie”,

-          posługiwać się zaimkami (mnie, ciebie, jemu, jej) – to jest dla niego…, dla ciebie…, to jest dla mnie…,

-          używać czasu przeszłego często występujących czasowników (historyjka „co się zdarzyło?”),

-          nauczyć się pozdrowień i podziękowań („halo”, „cześć”, „pa”, „dziękuję”).

 

Þ    MOWA BIERNA – ĆWICZENIA:

-          rozróżniać dźwięki (wiek rozwojowy: 6- 12 m.),

-          nauczyć „przychodzenia” i „siedzenia” oraz związanych z tym umiejętności (WR 1 – 2 l.),

-          nauczyć imion domowników (WR 1,5 – 2,5 l.),

-          nauczyć „stop” i „chodź” w odpowiedzi na polecenia (WR 2 – 3 l.),

-          nauczyć kolejności wykonywania poleceń (WR 2,5 – 3,5 r.),

-          rozumieć przyimki „na” i „pod” (WR 3 – 4 l.),

-          rozumieć znaceznie przedmiotów znajdujących się w domu wg ich przeznaczenia i miejsca występowania (WR 3,5 – 4,5 l.),

-          doskonalić zrozumienie i używanie przymiotników odnoszących się do bodźców innych niż wzrokowe – rozpoznawać przeciwieństwa (WR 3,5 – 5 l.),

-          poprawić zrozumienie i użycie zaimków: w, na, w górze, obok, między, za, a także pytań rozpoczynających się od „gdzie” (WR 4,5 – 5,5 l.).

 

Þ    MOWA CZYNNA – ĆWICZENIA:

-          usprawnić odruchy związane z artykulacją (odruchy z okolicy ust, odruchy ssania, ruchy języka) (WR 6 -–12m.),

-          zapoznać z pewnymi dźwiękami mowy (m, b, h) i zachęcić do ich wydawania (WR 6 – 18m.),

-          wyrażać życzenia przez wskazanie (WR 1 – 2l.),

-          doskonalić używanie nazw przedmiotów (WR 2 – 3l.),

-          poprawić ekspresję i rozumienie słów (WR 2,5 – 3,5l.),

-          udawać czynności (WR 3 – 4l.),

-          ćwiczyć spontaniczna konwersację i umiejętność odwoływania się do doświadczeń (WR 3,5 – 4,5l.),

-          rozwinąć mimikę, gestykulację (WR 4 – 5l.).

 

Þ    ZASADY ZWIĄZANE Z NAUKĄ MOWY:

-          mowa bierna (rozumienie) występuje przed mową czynną,

-          nowe słowa przedstawiane osobno lub z krótkich frazach,

-          nowe słowa – rzeczy, na które dziecko ma ochotę, określające jego ulubione czynności,

-          nauka nowych słów – w ruchu, dziecko widzi i czuje przedmiot oraz słyszy równocześnie jego nazwę,

-          gesty i słowa stanowią dodatkową pomoc,

-          zaczynamy od słów, którymi dziecko będzie miało okazję się posługiwać.

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin