Bloki tematyczne Luty
I. Zabawki
„Maskotki i inne pluszaki”
„Piłki i piłeczki”
„Samochody”
„Lalki”
„Budujemy z klocków”
II. Gramy na instrumentach muzycznych
„Bębenek”
„Marakasy”
„Cymbałki”
„Kołatka”
„Nasza orkiestra” (podsumowanie)
III. Domy i domki
„Jak wygląda dom?”
„Dach”
„Okna”
„Drzwi”
„Różne domy” (podsumowanie)
IV. W domu
„Kuchnia”
„Pokój”
„Łazienka”
„Mój pokój?”
„Gdzie jestem?” (podsumowanie)
I. ZABAWKI
Maskotki i inne pluszaki
1. Prezentacja różnych maskotek głaskanie, przytulanie, używanie określeń przymiotnikowych „miękki/twardy” – w porównaniu do czegoś twardego, a także duży/mały; próby określania co przedstawiają demonstrowane maskotki (nazywanie zwierzątek, owoców i innych form maskotek)
2. Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek” – wyjmowanie z worka jednej maskotki, rozpoznawanie za pomocą dotyku – w worku znajdują się rożne maskotki i inne twarde przedmioty – różnicowanie za pomocą dotyku „miękki/twardy
3. Zabawa taneczna do piosenki „Taniec misia z pajacykiem”
4. kolorowanie misia lub składanie misia (puzzle lub ruchomy miś z części)
Piłki
1. Prezentacja piłek różnej wielkości przyniesionych przez nauczyciela, porównywanie piłek, utrwalenie przymiotników miękki – twardy, mały – duży, segregowanie ze względu na kolor, demonstrowanie zabaw do których używana jest piłka (nazywanie tych czynności na obrazkach)
2. Ćwiczenie graficzne „ Połącz w pary” – łączenie w pary takich samych piłek, kolorowanie piłki wg. wzoru (piłka podzielona na części z zaznaczonym kolorem jakim należy poszczególne części pokolorować)
3. Wprowadzenie zabawy z wierszykiem „Nasza Piłka” ( ABC rozkład materiału dla 4 latka) podczas zabawy
4. Praca plastyczna malowanie/kolorowanie farbami piłki na dużym formacie
Samochody
1. Prezentacja samochodów - zabawek znajdujących się w przedszkolu, określanie wielkości, koloru, nazywanie części samochodu, ABC zadanie z nalepkami cz.3 s.18 lub 19
2. Wspólna zabawa samochodami na makiecie z ulicami - budowanie z klocków lub z pudełka garażu dla samochodów, naśladowanie odgłosów wydawanych przez samochody
3. Zabawa ruchowa z elementami czworakowania – „Wyścig”
4. Pr. Plast – dorysowywanie kół do samochodu (po kropkach), wyklejanie pozostałych części z plasteliny
Lalki
1. Prezentacja lalek porównywanie ich cech np. włosy, oczy, ABC zadanie z nalepkami cz.2 s.7 (lalka), tworzenie kategorii zabawki – segregowanie na kategorię zabawki/ubranie
2. Gra edukacyjna „Laleczki” – ubieranie lalek, zabawa tematyczna lalkami – karmienie, usypianie itp
3. Zb kołowa – wprowadzenie zabawy „Julianko”
4. Praca plastyczna – doklejanie gotowych elementów twarzy, kolorowanie ubranek
Klocki
1. Prezentacja klocków, dostrzeganie różnic w fakturze (plastik, drewno), segregowanie na kategorie drewniane/plastikowe, zadanie z ABC cz.2 s.8 (kolorowanie klocków)
2. Wierszyk z ilustracjami „Klocki” B. Forma, porównywanie kształtu klocków – wkładanie klocków do odpowiedniego otworu (budowanie z klocków – swobodne lub według wzoru)
3. Zabawa ruchowa – podnoszenie klocków jak ucichnie muzyka i wkładanie ich do kosza (?)
4. Praca plastyczna – budowanie wieży z klocków wg. Wzoru ( klocki wycięte z papieru)
Autor: Bożena Forma
Mamy w naszej sali
klocki kolorowe.
Zbudujemy domek,
garaż albo drogę.
Najpierw jeden klocek,
potem drugi, trzeci.
Bawią się klockami
w sali wszystkie dzieci.
II. GRAMY NA INSTRUMENTACH MUZYCZNYCH
Bębenek
1. Prezentacja bębenka, słuchanie dźwięków ze „Słucham i mówię” ćwiczenie w graniu na bębenku paluszkami i pałeczkami, gra zgodna z rytmem podanym przez nauczyciela : szybko/wolno; cicho/ głośno
2. Próby przeliczania ilości uderzeń w bębenek, składanie puzzli
3. Zabawa ruchowa – kiedy muzyka ucichnie dzieci podchodzą do bębenków ułożonych na podłodze i grają
4. Praca plastyczna – malowanie bębenka farbami (może być wg wzoru)
Marakasy
Cymbałki
Kołatka
Nasza orkiestra
III. DOMY I DOMKI
„Różne domy”
V. W DOMU
magdamachno