SPRAWDZIAN GRAMATYKA-luty 2010.doc

(65 KB) Pobierz
KARTA PRACY

Imię i nazwisko  ………………………………

 

1.  Rzeczowniki to wyrazy oznaczające :

A.       nazwy czynności

B.       nazwy ludzi , zwierząt , roślin i rzeczy

C.        cechy osób

2Podkreśl wyrazy , które są rzeczownikami.

     Idą , dobry , głupiec , maluje , śpiew , chrabąszcze , ładnie , leń , zimny , gołąb , latawiec ,

     szybko , wiosna.

3Przymiotnik określa :

  1. czynność lub stan
  2. liczbę i kolejność
  3. cechy przedmiotów , ludzi , roślin i zwierząt

4. Uzupełnij brakujące stopnie przymiotników :

Stopień równy

Stopień wyższy

Stopień najwyższy

 

 

 najdłuższy

 duży

 

 

zimny

 

 

                                                                                                            

5.  Podkreśl przymiotniki w stopniu równym.

     Jasne , piękniejszy , mocne , starszy , wielki , najgrubszy , leniwa , mądrzejsza.

6.  Podkreśl przymiotniki tylko rodzaju męskiego ?

  1. mały , kolorowe , piękna
  2. złoto , miła , zły
  3. leniwy , dobry , gruby
  4. silny , mała , śliczne

7.  Podkreśl to zdanie , w którym przymiotnik występuje w stopniu najwyższym.

     Wszystkie pory roku są ładne. Wiele osób uważa , że najładniejsza jest wiosna. Adam              

      twierdzi, że ładniejsze od wiosny jest lato , bo wtedy są wakacje.

8.  Do każdego rzeczownika dobierz po dwa przymiotniki.

     Igły............................i...............................    jabłko............................i............................

     Książki......................i...............................    Wojtek..........................i.............................

9. Czasownik odpowiada na pytanie :

  1. Jaki , jaka , jakie ?
  2. Co robi , co się z nim dzieje , w jakim jest stanie ?
  3. Kto to , co to ?

10. Podane czasowniki napisz we właściwej kolejności ,

 Czytamy , czytam , czytasz , czytacie , czyta , czytają

         lp.                                                      lm.

1...............................                        1................................ 

2..............................                        2................................

3. .............................                        3................................

11. Określ osobę, liczbę, rodzaj i czas podanych czasowników.

 

osoba

liczba

rodzaj

czas

kupiłam

 

 

 

 

biegał

 

 

 

 

będzie spało

 

 

 

 

czytali

 

 

 

 

 

12. Uporządkuj czasowniki: płakał, biegało, malowała, chodzili,  skakały, przyniósł, będą nosili będą się uczyły, świeciło, siedziała, zaśpiewał, rosły, krzyczało, napisała, grali,

rodzaj

męski

rodzaj

żeński

rodzaj

nijaki

rodzaj

męskoosobowy

rodzaj niemęskoosobowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13. Do podanych rzeczowników dobierz po trzy odpowiednie czasowniki.

Pada , wieje , nadchodzi , grzeje , stoją , myje się , wschodzi , minęła , śpią , skończyła się , grabi , świeci.

      Burza - ................................................................................................

      Słońce- ................................................................................................

14. Przysłówek określa :

  1. Jaki ktoś jest ?
  2. Kto wykonuje czynność ?
  3. Jak wykonana jest czynność ?  

15. W której grupie wyrazów znajdują się tylko przysłówki ?

  1. żółty , śmiało , kwiat
  2. ładny , dobra , żółte
  3. dobrze , miło , szybko
  4. kotek , wesoły , źle

16. Podane zdanie rozwiń przy użyciu przymiotnika i przysłówka.

 

      .............................dziecko płacze.............................

 

17. Dopisz odpowiednie formy liczby mnogiej.

on krzyknął                          oni ..........................................

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin