Temat Przygoda Kajtka na łące zimową porą
Materiały
· Egzemplarze lektury Marii Kownackiej „Kajtkowe przygody” (dla każdego zespołu po jednym)
· Artykuły papiernicze, pisaki
· Zagadka
· Albumy przyrodnicze, inne publikacje, np. A. Podgórska „Dlaczego trawa jest zielona?”
Przebieg
1. Podanie przez nauczyciela zagadki (uczniowie siedzą w kręgu):Po łące chodzi rycerz srogi,Ma długie, czerwone nogi,Żabkę zje na śniadanie,Na jednej nodze stanie,Witaj, panie...
2. Praca w grupach – (podział na grupy według uznania nauczyciela) Uczniowie tworzą mapę mentalną do hasłabędącego rozwiązaniem zagadki (bocian):
odlatuje do ciepłych krajów
3. Prezentacja efektów pracy przez poszczególne grupy.
4. Rozmowa z dziećmi na temat:Czy zawsze wszystkie bociany odlatują od nas na zimę? inspirowana fragmentem lektury Marii Kownackiej „Kajtkowe przygody”, rozdział: O Filipie, Fredziu Kicie i o tym, kto komu uratował życie.
5. Przygotowanie do wywiadu z Kajtkiem (bohaterem lektury) na temat:
6.
Jak spędzasz zimę w Polsce? Dzieci pracują w grupach, mając do wykonania następujące zadania:
o Ustalenie przykładowego zestawu pytań do Kajtka (bociana)
o Wybór spośród siebie osoby, która zagra rolę Kajtka
o Pozostali członkowie grupy zagrają role reporterów i redaktorów przeprowadzających wywiad z Kajtkiem
7. Odgrywanie scenek dramowych przez poszczególne grupy, czyli przeprowadzenie wywiadów z Kajtkiem.
8. Po przeprowadzeniu wywiadów przez wszystkie grupy omówienie przebiegu pracy:
Co sprawiło przyjemność podczas pracy?Czy ktoś lub coś mnie zaskoczyło, było miłą niespodzianką? Jakie trudności pojawiły podczas przygotowań do prezentacji?
Paula-G1