DSW_kz_instrukcja_kl3_sp_cz2.pdf

(417 KB) Pobierz
Badanie
Sprawdzian
na rozpoczęcie nauki
w trzeciej klasie
szkoły podstawowej
Część II
Instrukcja
dla nauczyciela oceniającego test
188760339.019.png
Cel badania
Celem badania jest sprawdzenie osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz określenie stopnia
opanowania umiejętności potrzebnych do kontynuacji nauki w klasie trzeciej szkoły podstawo-
wej. Proponowany test sprawdza jak uczniowie klasy III szkoły podstawowej opanowali umiejęt-
ności kształtowane na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Jego wyniki pomogą nauczycielowi za-
planować działania dydaktyczno-wychowawcze tak, by w kolejnym roku edukacji szkolnej do-
skonalić te umiejętności, które są badane na sprawdzianie w klasie szóstej.
Przy konstruowaniu testu brano pod uwagę Podstawę Programową oraz standardy wy-
magań do sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej, czyli:
czytanie,
pisanie,
rozumowanie,
korzystanie z informacji,
wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
Dzięki uwzględnieniu w proponowanych testach powyższych umiejętności, możliwe jest
monitorowanie przebiegu przygotowania uczniów do sprawdzianu w klasie szóstej począw-
szy od pierwszego poziomu edukacji.
Do przeprowadzenia badań na rozpoczęcie klasy trzeciej przygotowano dwa testy, jeden
badający umiejętności o charakterze humanistycznym ( część I), drugi badający umiejętności
o charakterze matematyczno-przyrodniczym (część II).
Celem badania jest zdiagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów rozpoczynających
naukę w klasie trzeciej oraz sprawdzenie stopnia opanowania umiejętności o charakterze ma-
tematyczno - przyrodniczym.
Test sprawdza umiejętności o charakterze matematyczno – przyrodniczym z trzech obsza-
rów standardów wymagań do sprawdzianu w klasie szóstej:
rozumowanie,
korzystanie z informacji,
wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
Charakterystyka narzędzia pomiaru
Test U babci składa się z 15 zadań, z których 10 jest zamkniętych i 5 otwartych. Wiążą
się one tematycznie z tekstem zawartym w teście humanistycznym o tym samym tytule, czyli
pobytu chłopca u swojej babci, mieszkającej w Krakowie. Jednak test został tak skonstruowany,
że może stanowić samodzielne narzędzie pomiaru. Uczniowie rozwiązują zadania, badające za-
równo umiejętności matematyczne, jak i przyrodnicze.
Za prawidłowe wykonanie dwóch zadań zamkniętych typu prawda/fałsz (P–F) uczeń
może otrzymać 3 oraz 2 punkty, a za zadania zamknięte wielokrotnego wyboru (WW) i na do-
bieranie (D) po 1 punkcie. W zadaniach (P–F) sprawdzane są umiejętności przyrodnicze. Uczeń
dokonuje analizy prawdziwości zdań dotyczących charakterystycznych cech budowy ptaków
oraz mapy, czyli przede wszystkim kierunków świata, położenia miast względem Wisły, ich
wielkości. W zadaniach (D) uczeń musi wykazać się umiejętnością rozpoznawania charaktery-
stycznych cech i własności liczb oraz figur geometrycznych. W zadaniach (WW) uczniowie
wybierają prawidłową odpowiedź spośród trzech zaproponowanych. W zadaniach otwartych
samodzielnie dochodzą do rozwiązania zadania, za co otrzymują po 1, 2, a także 3 punkty. Zada-
188760339.020.png 188760339.021.png 188760339.022.png 188760339.001.png 188760339.002.png 188760339.003.png 188760339.004.png 188760339.005.png 188760339.006.png
nia otwarte to w większości zadania wymagające udzielenia krótkiej odpowiedzi (KO). Polegają
na zapisaniu cyfry rzymskiej, obliczeniu podanych działań i odczytaniu wskazań termometru.
Zadaniem (RO) jest zadanie tekstowe. Wśród zadań tego typu jest też takie, które bada umiejęt-
ności przyrodnicze. Uczeń rozpoznaje i nazywa drzewa, z których pochodzą dane liście.
Łącznie za poprawne wykonanie wszystkich zadań testu U babci uczeń może zdobyć
25 punktów.
Rozumowanie sprawdzane jest 8 zadaniami, w tym 3 zamkniętymi (P–F, D) i 5 otwar-
tymi (KO, RO). W zadaniu rozszerzonej odpowiedzi badanych jest kilka umiejętności, dlate-
go za prawidłowe rozwiązanie uczeń otrzymuje 3 punkty.
Korzystanie z informacji sprawdzane jest 1 zadaniem zamkniętym (WW).
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce sprawdzane jest w 9 zadaniach. 6 z nich to zada-
nia zamknięte (WW, P–F, D), a 3 są zadaniami otwartymi (KO, RO).
Umiejętności badane w teście
W zakresie rozumowania bada umiejętności:
budowania wyrażeń arytmetycznych opisujących sytuacje z zadania,
sprawdzania otrzymanych wyników,
formułowania odpowiedzi do zadań,
rozpoznawania charakterystycznych cech i własności figur,
rozpoznawania charakterystycznych cech i własności liczb,
rozpoznawania charakterystycznych cech i własności elementów środowiska.
W zakresie korzystania z informacji bada umiejętności:
wskazywania źródła informacji.
W zakresie wykorzystywania wiedzy w praktyce bada umiejętności:
wykonywania obliczeń na liczbach naturalnych,
rozpoznawania figur geometrycznych,
wykorzystywania w sytuacjach praktycznych własności liczb,
posługiwania się poznanymi terminami do opisania elementów środowiska,
odpowiadania na pytania dotyczące przebiegu pomiaru,
wykonywania obliczeń kalendarzowych oraz dotyczących czasu.
Zadania umieszczone w teście badają umiejętności opisane w Podstawie Programowej
Kształcenia Ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów z dnia 23 sierpnia 2007 roku .
Treści z Podstawy Programowej
dotyczące umiejętności o charakterze matematycznym
Numer
zadania
różne źródła informacji i technologii informacyjnej, w tym korzystanie z czytelni i biblioteki
szkolnej,
12.
liczenie (przeliczanie przedmiotów, niezależność liczby przedmiotów od sposobów ich przeli-
czania, porównywanie liczebności zbiorów), zapisywanie liczb w zakresie 1000, stopniowe
rozszerzanie zakresu do 10 000,
6., 15.
działania na liczbach:
a) dodawanie i odejmowanie pamięciowe w zakresie 100, mnożenie i dzielenie liczb w zakresie
tabliczki mnożenia,
b) sprawdzanie wyniku odejmowania za pomocą dodawania i wyniku dzielenia za pomocą
mnożenia,
5., 9.
188760339.007.png 188760339.008.png 188760339.009.png
ważenie przedmiotów i odmierzanie płynów z użyciem jednostek: dekagram, kilogram (użycie
pojęcia: pół kilograma), odmierzanie płynów za pomocą szklanki, butelki, garnka (użycie po-
jęć: pół i ćwierć litra),
4.
kalendarz:
a) nazywanie dni tygodnia i miesięcy oraz znajomość ich kolejności,
b) odczytywanie i zapisywanie czasu w systemie 12- i 24-godzinnym,
c) stosowanie pojęć: minuta, godzina, pół godziny,
d) zapisywanie i porządkowanie chronologiczne dat (dni i miesiące),
e) odczytywanie i zapisywanie liczb rzymskich od I do XII,
f) wykonywanie prostych obliczeń kalendarzowych (w zakresie pełnych miesięcy) i zegaro-
wych (w zakresie pełnych godzin),
2., 3., 13.
mierzenie temperatury, odczytywanie wskazań termometru bez posługiwania się liczbami
ujemnymi,
7.
rozwiązywanie łatwych równań jednodziałaniowych z niewiadomą w postaci okienka (bez
przenoszenia na drugą stronę),
11.
rozwiązywanie zadań tekstowych wymagających wykonania jednego działania (w tym zadań
na porównywanie różnicowe i zadań dotyczących ilości, ceny i wartości),
9.
figury geometryczne:
a) mierzenie długości odcinków i rysowanie z pomocą linijki odcinków o danej długości,
b) rozpoznawanie i nazywanie trójkątów, kwadratów, prostokątów i kół,
c) mierzenie długości boków (w pełnych centymetrach) i obliczanie obwodu trójkąta, kwadra-
tu, prostokąta,
10.
obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczych, mówienie o nich.
1., 8.,14.
Plan testu
Obszar
standardów wymagań
Liczba punk-
tów
Waga
Numery zadań
Rozumowanie
10
40 %
1., 3., 7.II, 8., 9.I, 9.III, 10., 15.
Korzystanie z informacji
1
4 %
12.
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
14
56 %
2., 4., 5., 6., 7.I, 9.II., 11., 13., 14.
Razem:
25
100 %
Kartoteka testu
Nr
zad.
Obszar standardów
wymagań
egzaminacyjnych
Sprawdzana umiejętność
(z numerem standardu);
Uczeń:
Sprawdzana czynność
Liczba
pkt.
Typ
zadania
Uczeń:
Rozumowanie
rozpoznaje charakterystyczne
cechy i własności elementów
środowiska (3.6)
wybiera cechy charakterystyczne
ptaków.
1.
2
P-F
2.
Wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
wykonuje obliczenia kalenda-
rzowe (5.5)
określa, który miesiąc jest pierw-
szym miesiącem jesieni.
1
WW
3.
Rozumowanie
rozpoznaje charakterystyczne
cechy i własności liczb (3.6)
zapisuje podaną liczbę cyfrą
rzymską.
1
KO
4.
Wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
posługuje się poznanymi
terminami do opisania zja-
wisk i sytuacji spotykanych w
środowisku (5.1)
wybiera prawidłową jednostkę
wagi.
1
WW
188760339.010.png 188760339.011.png
5.
Wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
wykorzystuje w sytuacjach
praktycznych własności liczb
(5.5)
prawidłowo oblicza działania.
3
KO
6.
Wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
wykorzystuje w sytuacjach
praktycznych własności liczb
(5.5)
wybiera spośród kilku liczb te,
które są nieparzyste.
1
D
I. wybiera przyrządy służące
do obserwacji i pomiaru,
odpowiada na pytania doty-
czące przebiegu zjawisk (5.2)
Wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
odczytuje temperaturę zaznaczoną
na termometrach.
2
7.
3 KO
II. rozpoznaje charaktery-
styczne cechy i własności
liczb oraz porządkuje je (3.6)
Rozumowanie
wybiera termometr wskazujący
najcieplejszą temperaturę wody.
1
rozpoznaje charakterystyczne
cechy i własności obiektów
przyrodniczych (3.6)
8. 3. Rozumowanie
rozpoznaje i nazywa drzewa, z
których pochodzą dane liście.
2
KO
Rozumowanie
I. opisuje sytuację przedsta-
wioną w zadaniu za pomocą
wyrażenia arytmetycznego
(3.5)
zapisuje działanie do zadania z
treścią.
1
II. wykorzystuje w sytuacjach
praktycznych własności liczb
(5.5)
9.
Wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
oblicza ile lat ma babcia.
1
3 RO
3. Rozumowanie
III. analizuje otrzymane wy-
niki i ocenia ich sensowność
(3.9
zapisuje odpowiedź.
1
10. Rozumowanie
rozpoznaje charakterystyczne
cechy i własności figur (3.6)
wskazuje spośród innych figur –
kwadrat.
1
WW
11. Wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
wykorzystuje w sytuacjach
praktycznych własności liczb
(5.5)
oblicza niewiadomą i podkreśla
właściwy wynik.
1
WW
12. Korzystanie
z informacji
wskazuje źródła informacji,
posługuje się nimi (4.1)
wybiera odpowiedni tytuł książki.
1
WW
13. Wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
wykonuje obliczenia dotyczą-
ce czasu (5.3)
oblicza czas trwania podróży i
zaznacza odpowiedni wynik.
1
WW
14. Wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
wykorzystuje w sytuacjach
praktycznych własności ele-
mentów środowiska (3.6)
patrząc na mapę Polski dokonuje
analizy prawdziwości zdań i od-
rzuca fałszywe – kierunki świata,
stolica, położenie miast względem
Wisły.
3
P-F
15. Rozumowanie
rozpoznaje charakterystyczne
cechy i własności liczb (3.6)
z podanych liczb wybiera tę, która
ma 5 dziesiątek.
1
D
188760339.012.png 188760339.013.png 188760339.014.png 188760339.015.png 188760339.016.png 188760339.017.png 188760339.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin