2005-01-02.pdf

(270 KB) Pobierz
Microsoft Word - Matura A II próba 2005 - 6.doc
dysleksja
PRÓBNY
EGZAMIN MATURALNY
Z CHEMII
Arkusz II
czas pracy 120 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić czy arkusz egzaminacyjny zawiera 12 stron.
Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia i informacje do
zadań.
3. Rozwiązania i odpowiedzi należy zapisać czytelnie w miejscu
na to przeznaczonym przy każdym zadaniu.
4. W rozwiązaniach zadań rachunkowych trzeba przedstawić tok
rozumowania prowadzący do ostatecznego wyniku oraz
pamiętać o jednostkach.
5. W trakcie obliczeń można korzystać z kalkulatora.
6. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie pisać
ołówkiem.
7. Nie wolno używać korektora.
8. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić.
9. Brudnopis nie będzie oceniany.
10. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba
punktów, którą można uzyskać za jego poprawne rozwiązanie.
11. Do ostatniej kartki arkusza dołączona jest karta odpowiedzi ,
którą wypełnia nauczyciel .
ARKUSZ II
STYCZEŃ
ROK 2005
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie 60 punktów
Życzymy powodzenia!
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJĄCEGO
91641144.001.png
Zadanie 32. (2 pkt)
Pierwiastek X znajduje się w trzecim okresie układu okresowego. Atom tego pierwiastka ma
następującą konfigurację elektronową: 1s 2 2s 2 2p 6 3s 1 .
Określ, do jakiego bloku energetycznego należy pierwiastek X. Za pomocą czterech liczb
kwantowych (n, l, m, m S ) opisz stan elektronu walencyjnego pierwiastka X.
Blok energetyczny: .......................
Liczba kwantowa n: ......................
Liczba kwantowa l: .......................
Liczba kwantowa m: .....................
Liczba kwantowa m S : ....................
Zadanie 33. (2 pkt)
W wyniku rozpadu promieniotwórczego jądro izotopu radu 228
88 Ra przekształciło się w jądro
82 Hg.
Określ, ile cząstek α i ile cząstek
β zostało wypromieniowanych podczas tego rozpadu.
Liczba cząstek α: ..........
Liczba cząstek
β : ..........
Zadanie 34. (2 pkt)
Właściwości fizyczne i chemiczne substancji wynikają z budowy i kształtu ich cząsteczek.
Podaj po jednej przyczynie wyjaśniającej następujące fakty:
a) tlenek azotu(II) bardzo łatwo ulega reakcjom z innymi substancjami,
b) moc beztlenowych kwasów fluorowców rośnie wraz ze wzrostem liczby
atomowej fluorowca (moc HI > moc HBr > moc HCl > moc HF).
a) ...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
b) ...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
2
izotopu rtęci 212
Zadanie 35. (2 pkt)
Reakcja całkowitego spalania butanu zachodzi zgodnie z równaniem:
2C 4 H 10 (g) + 13O 2 (g) → 8CO 2 (g) + 10H 2 O (g)
Wyznacz stosunek masowy oraz stosunek objętościowy substratów i produktów tej
reakcji. Objętości wszystkich gazów odmierzono w tych samych warunkach ciśnienia
i temperatury.
m
C
4 H
10
: m
O
2
: m
CO
2
: m
H 2
O
= .........................................................................................................
.......................................................................................................................................................
V
4 HC : V
10
O : V
CO : V O
2
H 2
= ..........................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 36. (4 pkt)
Mając do dyspozycji rozcieńczone wodne roztwory siarczanu(VI) miedzi(II)
i wodorotlenku sodu, zaprojektuj doświadczenie, w wyniku którego otrzymasz tlenek
miedzi(II). Przedstaw słowny opis doświadczenia, zapisz przewidywane obserwacje oraz
odpowiednie równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej.
Słowny opis doświadczenia: ......................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Przewidywane obserwacje: .........................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Równania reakcji:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
3
Zadanie 37. (2 pkt)
Poniżej przedstawiono dwa równania reakcji.
I.
HSO 4 + H 2 O H 3 O + + SO
4
II. NH 3 + H 2 O NH 4 + OH -
Wpisz w odpowiednie miejsca do tabeli wzory dwóch sprzężonych par kwas – zasada
(według protonowej teorii Brönsteda) dla każdego równania reakcji przebiegającej
według ogólnego schematu:
kwas 1 + zasada 2 kwas 2 + zasada 1
kwas 1 – zasada 1
Równanie reakcji I
kwas 2 – zasada 2
kwas 1 – zasada 1
Równanie reakcji II
kwas 2 – zasada 2
Zadanie 38. (4 pkt)
Do dwóch probówek przedstawionych na poniższym rysunku dodano niewielką ilość
zawiesiny wodorotlenku cynku.
I II
H 2 SO 4(aq) NaOH (aq)
Zapisz obserwacje, których dokonano podczas tego doświadczenia. Napisz, w formie
jonowej skróconej, równania zachodzących reakcji chemicznych i sformułuj wniosek
dotyczący chemicznego charakteru wodorotlenku cynku.
Obserwacje: ..................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Równania reakcji:
Probówka I: .................................................................................................................................
Probówka II: ...............................................................................................................................
Wniosek: .....................................................................................................................................
4
2
91641144.002.png
Informacja do zadań 39. i 40.
Poniższe rysunki przestawiają odmienne sposoby zbierania różnych gazów do probówek (I, II
i III).
Zadanie 39. (3 pkt)
Wymień po jednej właściwości każdego gazu, która umożliwia zbieranie go w sposób
pokazany na rysunkach.
Probówka I: .................................................................................................................................
Probówka II: ................................................................................................................................
Probówka III: ..............................................................................................................................
Zadanie 40. (3 pkt)
Podaj po jednym przykładzie gazu (nazwa gazu), który mógłby być zbierany
w probówce I, w probówce II i w probówce III.
Probówka I: .....................................................................
Probówka II: ....................................................................
Probówka III: ...................................................................
5
91641144.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin