Jak wygląda moja złość?” – uświadamianie uczucia złości i frustracji oraz uczenie radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
Termin realizacji: 18. 01. 2007r.
Cel główny: Rozwijanie samoświadomości emocjonalnej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
¨ Wczuwa się i rozpoznaje stany emocjonalne innych,
¨ Wyraża swoje emocje przez gest, symbol i w formie plastycznej,
¨ Wykonuje ćwiczenia relaksacyjne,
Metody:
¨ ,,burza mózgów”,
¨ ćwiczenia relaksacyjne,
¨ pantomima,
¨ swobodnej ekspresji plastycznej.
Formy:
¨ indywidualna,
¨ w parach,
¨ w małych grupach,
¨ zbiorowa.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie: przekazanie ,,iskierki przyjaźni”, głośne przywitanie okrzykiem ,,Cześć!”
2. Określenie własnego samopoczucia na mapie pogody
3. ,,Gdy jestem zły, robię tak...”
Dzieci siedzą w kole, wypowiadają po kolei swoje imię i pokazują, co robią kiedy są złe, wściekłe. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, można mogą powiedzieć, co powoduje u nich złość.
4. ,,Moja złość” – dzieci malują farbami plakatowymi uczucia, które je ogarniają, gdy tracą one panowanie nad sobą: wściekłość, strach, bezradność, itp. Osoby chętne omawiają swoją pracę.
5. ,,Kierowanie samochodem” - zabawa integracyjna, rozwijająca poczucie odpowiedzialności za drugą osobę.
Uczestnicy dobierają się parami. Jeden ma zamknięte oczy i ten jest samochodem. Drugi uczestnik zabawy jest kierowcą. Kierowca kieruje samochodem poprzez dotykanie partnera - dotknięcie prawej ręki – skręt w prawo, dotknięcie lewej – w lewo, dotknięcie obu ramion – STOP, do przodu - PROSTO. Kierowca musi uważać aby nie naprowadzić ,,samochodu” na inny pojazd.
6. Ukazanie alternatywy dla rozładowania uczucia złości i frustracji – wizualizacja:
Wyobraź sobie, że jesteś w pustym pokoju. Zaczyna ogarniać cię złość: twarz się wykrzywia, ręce się zaciskają, całe ciepło napina się...szybko wyjdź z pokoju do ogródka – siedzisz na trawie i bawisz się ze swoim ulubieńcem: kotem, pieskiem, a może pluszowym misiem czy lalką. Sam zobacz, jak teraz wygląda twoja twarz, jak rozluźnia się twoje ciało...postanów sobie teraz, że ilekroć poczujesz nadchodzącą złość, przerwiesz to, co robisz i szybko wyjdziesz na chwilę do ogrodu, do swojego ulubieńca. A teraz przyjrzyj się temu, co cię rozłościło, ale zrób to z ogrodu. Pamiętaj, o ile lepiej się teraz czujesz, kiedy jesteś w ogrodzie, o ile lepiej czuje się teraz twoje ciało. Teraz pozbądź się pozostałości złości, strząśnij ją z rąk, strząśnij ją z nóg. Powoli robisz wdech i wydech... powoli otwierasz oczy, przeciągasz się.
7. „Worek szczęścia”
Nauczycielka zaciekawia dzieci zasłoniętą planszą wiszącą na tablicy. Odsłania sylwetkę czarodzieja z workiem. Następnie opowiada dzieciom, że jest to czarodziej z krainy szczęścia. W zamian za ,,obrazki złości” podaruje dzieciom obrazki oznaczające: miłość, radość, szczęście, dobro. Dzieci kolejno losują jeden symbol z worka, następnie nauczycielka poleca by dzieci wzięły swój obrazek ,,złość” i wrzuciły do worka. Worek zostaje zawiązany. Nauczycielka pyta, co można zrobić z tym workiem, naprowadza dzieci na pomysł wyrzucenia go do śmietnika, co następuje od razu po zakończeniu zajęć.
8. Masaż relaksacyjny - ,,Wełniane owieczki”.
9. Zakończenie - zaznaczenie na mapie pogody swojego samopoczucia po zajęciach.
ewamagdalena