full-version-javascript-nieoficjalny-podrecznik_jascnp.pdf

(29648 KB) Pobierz
664251985 UNPDF
JavaScript.
Nieoficjalny podrêcznik
T³umaczenie: Tomasz Walczak
ISBN: 978-83-246-2166-8
Format: 168 237, stron: 520
Wykorzystaj mo¿liwoœci JavaScript!
• Jak rozpocz¹æ przygodê z JavaScript?
• Jak dynamicznie modyfikowaæ strony WWW?
• Jak wykorzystaæ mo¿liwoœci technologii AJAX?
JavaScript to obiektowy jêzyk programowania, który tchn¹³ ¿ycie w œwiat statycznych
stron WWW. Sprawdzanie poprawnoœci formularzy, animacje, interaktywnoœæ to tylko
niektóre z mo¿liwoœci tego jêzyka. Jednak to, co ostatecznie ugruntowa³o jego pozycjê,
to technologia AJAX. Dziêki niej strony internetowe mog¹ zachowywaæ siê tak, jak
standardowe aplikacje, znane z codziennej pracy. Warto zastanowiæ siê, czy wszystkie
mo¿liwoœci JavaScript zosta³y ju¿ odkryte? Mo¿e to w³aœnie Ty zastosujesz go
w nowatorski sposób? Pewne jest, ¿e ta ksi¹¿ka Ci w tym pomo¿e!
Ksi¹¿ka „JavaScript. Nieoficjalny podrêcznik” stanowi idealne Ÿród³o informacji na
temat programowania w jêzyku JavaScript. Na samym pocz¹tku poznasz jego sk³adniê,
typy danych oraz wszelkie elementy, które pozwol¹ Ci na swobodn¹ pracê. Po zaznajomieniu
siê z podstawami przejdziesz do bardziej zaawansowanych tematów. Nauczysz siê
dynamicznie modyfikowaæ strony WWW, obs³ugiwaæ zdarzenia, wykorzystywaæ
bibliotekê jQuery czy te¿ w efektowny sposób prezentowaæ zdjêcia. Ponadto zdobêdziesz
wiedzê na temat budowania przejrzystych formularzy, tworzenia ³atwego w obs³udze
interfejsu oraz sposobów wykorzystywania mo¿liwoœci technologii AJAX. Nie da siê
ukryæ, ¿e dziêki tej ksi¹¿ce Twoje strony WWW zyskaj¹ na atrakcyjnoœci!
• Narzêdzie do programowania w JavaScript
• Podstawy HTML oraz CSS
• Typowe konstrukcje jêzyka JavaScript
• Typy danych
• Wykorzystanie zmiennych
• Logika i struktury steruj¹ce
• Wykorzystanie modelu DOM
• Podstawy pracy z bibliotek¹ jQuery
• Obs³uga zdarzeñ
• Efekty zwi¹zane z rysunkami
• Wykorzystanie wtyczki lightBox
• Tworzenie przejrzystych i inteligentnych formularzy
• Kontrola poprawnoœci wprowadzanych danych
• Wykorzystanie technologii AJAX
• Zaawansowane zagadnienia, zwi¹zane z programowaniem w JavaScript
• Diagnoza i rozwi¹zywanie typowych problemów
Twórz atrakcyjne witryny WWW, korzystaj¹c z JavaScript!
664251985.018.png 664251985.019.png 664251985.020.png
 
Spis treci
Nieoficjalne podzikowania ..............................................................................11
Wprowadzenie .................................................................................................. 15
Cz I Wprowadzenie do jzyka JavaScript ............................... 29
Rozdzia 1. Pierwszy program w jzyku JavaScript ......................................... 31
Wprowadzenie do programowania ............................................................. 31
Czym jest program komputerowy? ......................................................... 33
Jak doda kod JavaScript do strony? ........................................................... 34
Zewntrzne pliki JavaScript .................................................................... 35
Pierwszy program w jzyku JavaScript ....................................................... 38
Dodawanie tekstu do stron ........................................................................ 40
Doczanie zewntrznych plików JavaScript .............................................. 41
Wykrywanie bdów .................................................................................. 44
Konsola JavaScript w przegldarce Firefox ............................................... 45
Wywietlanie okna dialogowego bdów w Internet Explorerze ................ 47
Konsola bdów w przegldarce Safari ..................................................... 48
Rozdzia 2. Gramatyka jzyka JavaScript ........................................................ 51
Instrukcje ................................................................................................. 51
Polecenia .................................................................................................. 52
Typy danych ............................................................................................. 52
Liczby .................................................................................................... 53
acuchy znaków .................................................................................. 53
Wartoci logiczne ................................................................................... 54
Zmienne ................................................................................................... 55
Tworzenie zmiennych ............................................................................ 55
Uywanie zmiennych ............................................................................. 58
664251985.001.png 664251985.002.png 664251985.003.png 664251985.004.png
Uywanie typów danych i zmiennych ........................................................ 59
Podstawowe operacje matematyczne ...................................................... 59
Kolejno wykonywania operacji ............................................................. 60
czenie acuchów znaków ................................................................... 61
czenie liczb i acuchów znaków ......................................................... 62
Zmienianie wartoci zmiennych ............................................................. 63
Przykad — uywanie zmiennych do tworzenia komunikatów .................... 64
Przykad — pobieranie informacji ............................................................... 66
Tablice ...................................................................................................... 68
Tworzenie tablic ..................................................................................... 69
Uywanie elementów tablicy .................................................................. 70
Dodawanie elementów do tablicy ............................................................ 72
Usuwanie elementów z tablicy ................................................................ 74
Dodawanie i usuwanie elementów za pomoc metody splice() ................. 75
Przykad — zapisywanie danych na stronie za pomoc tablic ...................... 78
Komentarze ............................................................................................... 80
Kiedy uywa komentarzy? ..................................................................... 82
Komentarze w tej ksice ........................................................................ 82
Rozdzia 3. Dodawanie logiki i struktur sterujcych ...................................... 85
Programy reagujce inteligentnie ............................................................... 85
Podstawy instrukcji warunkowych .......................................................... 87
Uwzgldnianie planu awaryjnego ............................................................ 89
Sprawdzanie kilku warunków ................................................................. 90
Bardziej skomplikowane warunki ........................................................... 91
Zagniedanie instrukcji warunkowych .................................................. 94
Wskazówki na temat pisania instrukcji warunkowych ............................ 94
Przykad — uywanie instrukcji warunkowych ........................................... 95
Obsuga powtarzajcych si zada za pomoc ptli ..................................... 98
Ptle while .............................................................................................. 98
Ptle i tablice ........................................................................................ 100
Ptle for ................................................................................................ 102
Ptle do-while ....................................................................................... 104
Funkcje — wielokrotne korzystanie z przydatnego kodu ........................... 105
Krótki przykad ..................................................................................... 107
Przekazywanie danych do funkcji ......................................................... 108
Pobieranie informacji z funkcji ............................................................. 110
Unikanie konfliktów midzy nazwami zmiennych ............................... 111
Przykad — prosty quiz ............................................................................. 113
Rozdzia 4. Uywanie sów, liczb i dat ............................................................119
Krótka lekcja na temat obiektów .............................................................. 119
acuchy znaków .................................................................................... 121
Okrelanie dugoci acuchów znaków ................................................ 121
Zmiana wielkoci liter w acuchach .................................................... 122
Przeszukiwanie acuchów za pomoc metody indexOf() ...................... 123
Pobieranie fragmentów acuchów za pomoc metody slice() ................ 124
4
SPIS TRECI
664251985.005.png 664251985.006.png 664251985.007.png 664251985.008.png
Wyszukiwanie wzorców w acuchach znaków ........................................ 125
Budowanie prostych wyrae regularnych i korzystanie z nich .............. 126
Tworzenie wyrae regularnych ........................................................... 127
Grupowanie czci wzorca .................................................................... 130
Przydatne wyraenia regularne ............................................................. 131
Dopasowywanie wzorców ..................................................................... 135
Zastpowanie fragmentów tekstu ......................................................... 137
Testowanie wyrae regularnych .......................................................... 138
Liczby ..................................................................................................... 138
Przeksztacanie acucha znaków na liczb ........................................... 139
Sprawdzanie, czy zmienna zawiera liczb ............................................. 141
Zaokrglanie liczb ................................................................................ 142
Formatowanie walut ............................................................................ 142
Tworzenie liczb losowych ..................................................................... 143
Data i czas .............................................................................................. 144
Pobieranie miesicy .............................................................................. 145
Pobieranie dni tygodnia ........................................................................ 146
Pobieranie czasu .................................................................................. 146
Tworzenie daty rónej od biecej ........................................................ 149
Przykad .................................................................................................. 150
Wprowadzenie ..................................................................................... 150
Tworzenie funkcji ................................................................................ 151
Rozdzia 5. Dynamiczne modyfikowanie stron WWW ................................. 157
Modyfikowanie stron WWW — wstp ...................................................... 157
Wprowadzenie do modelu DOM ............................................................. 159
Pobieranie elementów strony ............................................................... 160
Dodawanie zawartoci do strony .......................................................... 164
Ksiycowy quiz — wersja druga ........................................................... 165
Wady modelu DOM ............................................................................. 169
Biblioteki jzyka JavaScript ...................................................................... 170
Wprowadzenie do biblioteki jQuery ...................................................... 171
Pobieranie elementów strony — podejcie drugie ..................................... 173
Podstawowe selektory .......................................................................... 174
Selektory zaawansowane ...................................................................... 176
Filtry biblioteki jQuery ......................................................................... 179
Kolekcje elementów pobranych za pomoc jQuery ................................ 180
Dodawanie treci do stron ....................................................................... 182
Zastpowanie i usuwanie pobranych elementów .................................. 184
Ustawianie i wczytywanie atrybutów ....................................................... 185
Klasy .................................................................................................... 185
Wczytywanie i modyfikowanie waciwoci CSS ................................... 187
Jednoczesna zmiana wielu waciwoci CSS .......................................... 188
Wczytywanie, ustawianie i usuwanie atrybutów HTML ........................... 189
Ciekawe nagówki ................................................................................... 190
Obsuga wszystkich pobranych elementów .............................................. 192
Funkcje anonimowe ............................................................................. 193
SPIS TRECI
5
664251985.009.png 664251985.010.png 664251985.011.png 664251985.012.png 664251985.013.png
Automatyczne ramki z cytatami .............................................................. 195
Omówienie przykadu .......................................................................... 195
Tworzenie kodu ................................................................................... 197
Rozdzia 6. Akcja i reakcja — oywianie stron za pomoc zdarze ............. 201
Czym s zdarzenia? ................................................................................. 201
Zdarzenia zwizane z mysz ................................................................. 203
Zdarzenia zwizane z dokumentem i oknem ........................................ 204
Zdarzenia zwizane z formularzami ..................................................... 205
Zdarzenia zwizane z klawiatur .......................................................... 206
czenie zdarze z funkcjami .................................................................. 207
Zdarzenia wewntrzwierszowe ............................................................. 207
Model tradycyjny .................................................................................. 208
Wspóczesna technika .......................................................................... 209
Sposób specyficzny dla jQuery .............................................................. 210
Przykad — wyrónianie wierszy tabeli ..................................................... 212
Zdarzenia specyficzne dla biblioteki jQuery ............................................. 216
Oczekiwanie na wczytanie kodu HTML ............................................... 217
Zdarzenia biblioteki jQuery .................................................................. 219
Obiekt reprezentujcy zdarzenie ........................................................... 221
Blokowanie standardowych reakcji na zdarzenia ................................... 221
Usuwanie zdarze ................................................................................ 222
Zaawansowane zarzdzanie zdarzeniami .............................................. 224
Przykad — jednostronicowa lista FAQ ..................................................... 225
Omówienie zadania .............................................................................. 226
Tworzenie kodu ................................................................................... 227
Rozdzia 7. Efekty zwizane z rysunkami ...................................................... 231
Zamiana rysunków .................................................................................. 231
Zmienianie atrybutu src rysunków ....................................................... 232
Wstpne wczytywanie rysunków .......................................................... 233
Efekt rollover z uyciem rysunków ........................................................ 234
Przykad — dodawanie efektu rollover z uyciem rysunków ...................... 235
Omówienie zadania .............................................................................. 236
Tworzenie kodu ................................................................................... 237
Efekty biblioteki jQuery ........................................................................... 240
Podstawowe funkcje do wywietlania i ukrywania elementów ............... 241
Stopniowe wywietlanie i zanikanie elementów .................................... 242
Wysuwanie elementów ......................................................................... 243
Animacje ............................................................................................. 244
Przykad — galeria fotografii z efektami wizualnymi ................................. 245
Omówienie zadania .............................................................................. 245
Tworzenie kodu ................................................................................... 246
Wzbogacona galeria z wtyczk lightBox biblioteki jQuery ......................... 251
Podstawy .............................................................................................. 252
Personalizacja efektu lightBox .............................................................. 254
Przykad — galeria fotografii oparta na wtyczce lightBox ........................... 257
6
SPIS TRECI
664251985.014.png 664251985.015.png 664251985.016.png 664251985.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin