2009_opis.pdf

(267 KB) Pobierz
100132962 UNPDF
Centralna Komisja Egzaminacyjna
w Warszawie
SPRAWDZIAN 2009
Klucz punktowania zadań testu
O zwierzętach
(test dla uczniów bez dysfunkcji i z dysleksją rozwojową)
KWIECIE Ń 2009
100132962.013.png 100132962.014.png
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Standard
Czynność
Poprawna
odpowiedź
(1 p.)
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
określenie tematu tekstu
C
Zadanie 2.
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
wnioskowanie na podstawie kilku in-
formacji
D
Zadanie 3.
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
wyjaśnienie celu użycia zwrotu do
czytelnika
B
Zadanie 4.
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
odczytanie informacji podanej wprost
C
Zadanie 5.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
czasu (5.3)
doliczenie do podanej daty czasu trwa-
nia procesu i ustalenie daty jego za-
kończenia
D
Zadanie 6.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
długości (5.3)
obliczenie różnicy długości, gdy dane
są wyrażone w różnych jednostkach
C
Zadanie 7.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
czasu (5.3)
obliczenie czasu trwania zdarzenia
A
Zadanie 8.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykorzystanie w sytuacji
praktycznej własności liczb (5.5)
wyznaczenie skali planu
A
Zadanie 9.
rozumowanie
opisywanie sytuacji za pomocą wyra-
żenia arytmetycznego (3.5)
ustalenie sposobu obliczenia reszty
pieniędzy
B
Zadanie 10.
rozumowanie
sprawdzanie wyników z warunkami
zadania (3.9)
wskazanie liczby spełniającej
warunki zadania
A
1
100132962.015.png 100132962.016.png 100132962.001.png
Zadanie 11.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
czasu (5.3)
obliczenie czasu trwania zdarzenia
C
Zadanie 12.
korzystanie
z informacji
posługiwanie się źródłem informacji
(4.1)
wnioskowanie na podstawie informacji
B
Zadanie 13.
korzystanie
z informacji
posługiwanie się źródłem informacji
(4.1)
dostrzeżenie wspólnej cechy w kilku
informacjach
B
Zadanie 14.
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) odczytanie głównej myśli utworu
C
Zadanie 15.
czytanie
czynne posługiwanie się terminem
narrator (1.2)
rozpoznanie narratora
C
Zadanie 16.
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) określenie cechy charakteru wskazanej
postaci
D
Zadanie 17.
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) wyjaśnienie znaczenia wyrazu na pod-
stawie kontekstu
D
Zadanie 18.
czytanie
odczytywanie danych z diagramu (1.4) odczytanie danych z diagramu słupko-
wego
D
Zadanie 19.
czytanie
odczytywanie danych z diagramu (1.4) porównanie danych odczytanych
z diagramu słupkowego
C
Zadanie 20.
rozumowanie
rozpoznawanie własności
liczb (3.6)
określenie ułamka danej wielkości
A
2
100132962.002.png 100132962.003.png 100132962.004.png 100132962.005.png
Ogólna zasada oceniania zadań otwartych
Zaleca się życzliwe ocenianie, czyli tolerowanie drobnych nieścisłości lub niejasności, ale zakazuje się
nadinterpretacji, czyli przypisywania uczniowi wiedzy, która nie została ujawniona w odpowiedziach.
Zadanie 21.
rozumowanie
rozpoznawanie charakterystycznych cech
i własności środowiska (3.6)
uzupełnienie łańcucha pokarmowego
Poprawna odpowiedź: pszenica mysz lis orzeł (1 p.)
Uwaga! Jeśli uczeń w drugim ogniwie łańcucha napisze: mysz , a w trzecim: żaba śmieszka , to choć
nie było takiej odpowiedzi do wyboru, rozwiązanie należy uznać za poprawne. Żaba śmieszka może
zjadać małe myszki w gniazdach.
Zadanie 22.
Część 1.
korzystanie z in-
formacji
analizowanie i wybieranie ofert mediów
zgodnie ze wskazanymi kryteriami (4.2)
wybór na podstawie analizy ofert
Poprawna odpowiedź : Amelia (1 p.)
Część 2.
korzystanie z in-
formacji
posługiwanie się źródłem informacji (4.1)
wnioskowanie na podstawie informacji
Poprawna odpowiedź: wskazanie przynamniej jednego elementu położenia wspólnego dla wszystkich
pensjonatów:
- w pobliżu zbiornika wodnego (jeziora, rzeki, morza, zalewu)
- w pobliżu miejsc, w których można wypoczywać aktywnie
- w pobliżu miejsc atrakcyjnych turystycznie
lub określenie cechy położenia każdego pensjonatu z osobna. (1 p.)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Pensjonaty leżą nad wodą.
Wszystkie pensjonaty są nad jeziorami.
Wszystkie są położone nad morzem/jeziorem/oceanem.
„Malwa” jest najbliżej wody, a „Amelia” najdalej.
Leżą niedaleko jezior. Są tam trasy rowerowe i turystyczne.
Jest tam wiele tras do spacerów, jazdy na rowerze lub na koniu.
Niedaleko każdego jest jakaś atrakcja turystyczna.
Wszystkie leżą nad wodą., W „Malwie” i „Zaciszu” można jeździć konno, natomiast w
„Zaciszu” i „Amelii” są wycieczki rowerowe.
Wszystkie są nad wodą, a dwa w pobliżu stadniny.
„Malwa” znajduje się w pobliżu stadniny, „Zacisze” blisko tras rowerowych, a „Amelia”
obok szlaku pieszego.
Jeden jest nad jeziorem, obok stadniny, drugi nad wodą przy trasie rowerowej, trzeci
przy pieszym szlaku.
3
100132962.006.png 100132962.007.png 100132962.008.png 100132962.009.png
Niepoprawna odpowiedź: podanie informacji niewynikających z ofert lub informacji niedotyczących
położenia pensjonatów, lub niepodanie informacji dotyczących położenia wszystkich pensjonatów,
lub oprócz poprawnych informacji podanie sprzecznych z nimi informacji niepoprawnych, lub nie-
powiązanie informacji z położeniem pensjonatów. (0 p.)
Przykłady niepoprawnych odpowiedzi:
Są 100, 150 lub 200 m n.p.m.
Są położone blisko siebie.
Wszędzie można zabrać psa.
Leżą nad Morzem Bałtyckim.
Pensjonaty znajdują się na Mazurach.
Leżą w pobliżu stadniny.
Pensjonaty leżą nad morzem, w górach.
Wszystkie są nad wodą lub w pobliżu tras rowerowych.
W każdym można miło spędzać czas.
Są atrakcyjne.
Zadanie 23.
Etap 1.
rozumowanie ustalanie sposobu rozwiązania zadania
i prezentacji tego rozwiązania (3.8)
ustalenie sposobu obliczenia pola równole-
głoboku
Poprawna odpowiedź : 75 m·120 m, 75 ·120 (1 p.)
Etap 2.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących po-
wierzchni (5.3)
obliczenie pola równoległoboku
Poprawna odpowiedź : 9000 (m 2
Etap 3.
) (1 p.)
rozumowanie
analiza otrzymanych wyników (3.9) analiza wyników dotyczących pola i ustalenie
najmniejszej liczby paczek nasion
Poprawna odpowiedź : 4 (1 p.)
Przykłady poprawnych rozwiązań:
I sposób:
120 · 75 = 9000 (m 2
9000 : 2500 = 3,6
)
II sposób:
120 · 75 = 9000 (m 2
2500 · 4 = 10000 (m
) 2
)
4
100132962.010.png 100132962.011.png 100132962.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin