PSYCHOLOGIA- TEZY DO EGZAMINU - ETI 2010.docx

(13 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA – TEZY DO EGZAMINU (ETI czerwiec 2010)

I.       DZIEDZINY PSYCHOLOGII

I.1.    Psychologia ogólna

I.2.    Psychologia rozwojowa

I.3.    Psychologia nauczania i wychowania

I.4.    Psychologia eksperymentalna

I.5.    Psychologia rodziny

I.6.    Psychologia pracy

I.7.    Psychologia rewalidacyjna

 

II.     Koncepcje psychologiczne człowieka

II.1.  Koncepcje psychoanalityczne

II.2.  Koncepcje behawiorystyczne

II.3.  Koncepcje humanistyczne

II.4.  Koncepcje poznawcze

II.5.  Koncepcje socjobiologiczne

II.6.  Koncepcje postmodernistyczne

II.7.  Koncepcje potoczne

 

III.  Psychologiczne teorie rozwoju człowieka

III.1. Teorie psychoanalityczne (Freud, Erickson, model przywiązania Bowlby’ego, teoria rozwoju ego według Jane Levinger)

III.2. Teorie humanistyczne

III.3. Teorie poznawczo-rozwojowe (Piaget, Wygotsky)

III.4. Teorie uczenia się (warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, teoria poznania społecznego Bandury)

III.5. Teorie rozwoju dorosłości (teorie roli, stadia życia rodzinnego Evelyn Duvall, model pór dorosłości Levinsona)

 

IV.  Techniki poznawania uczniów

IV.1.                     Obserwacja i jej rodzaje

IV.2.                     Wywiad

IV.3.                     Rozmowa psychologiczna

IV.4.                     Testy projekcyjne (Test Rysunku Rodziny, Test Rysunku Nauczyciela)

 

V.    Komunikacja między nauczycielem a uczniem

V.1.  Cechy nadawcy

V.2.  Cechy przekazu

V.3.  Kanały komunikacji

V.4.  Cechy odbiorcy

V.5.  Mechanizmy selekcji informacji (mechanizm selekcji sensorycznej, mechanizm postaw wyjściowych (dysonans poznawczy), mechanizm uprzedzeń i stereotypów

 

VI.  Zagadnienia rozwoju człowieka i jego uwarunkowań:

VI.1.                     Definicja rozwoju

VI.2.                     Rodzaje zmian rozwojowych

VI.3.                     Tempo rozwoju

VI.4.                     Rytm rozwoju

VI.5.                     Akceleracja

VI.6.                     Czynniki rozwoju człowieka:

VI.6.1.   Wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne

VI.6.2.   Aktywność własna jednostki

VI.6.3.   Oddziaływania środowiska (środowisko rodzinne, środowisko społeczne)

VI.6.4.   Wychowanie i nauczanie

VI.7.                     Definicja osobowości i jej elementy

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin