PSYCHOLOGIA – TEZY DO EGZAMINU (ETI czerwiec 2010)
I. DZIEDZINY PSYCHOLOGII
I.1. Psychologia ogólna
I.2. Psychologia rozwojowa
I.3. Psychologia nauczania i wychowania
I.4. Psychologia eksperymentalna
I.5. Psychologia rodziny
I.6. Psychologia pracy
I.7. Psychologia rewalidacyjna
II. Koncepcje psychologiczne człowieka
II.1. Koncepcje psychoanalityczne
II.2. Koncepcje behawiorystyczne
II.3. Koncepcje humanistyczne
II.4. Koncepcje poznawcze
II.5. Koncepcje socjobiologiczne
II.6. Koncepcje postmodernistyczne
II.7. Koncepcje potoczne
III. Psychologiczne teorie rozwoju człowieka
III.1. Teorie psychoanalityczne (Freud, Erickson, model przywiązania Bowlby’ego, teoria rozwoju ego według Jane Levinger)
III.2. Teorie humanistyczne
III.3. Teorie poznawczo-rozwojowe (Piaget, Wygotsky)
III.4. Teorie uczenia się (warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, teoria poznania społecznego Bandury)
III.5. Teorie rozwoju dorosłości (teorie roli, stadia życia rodzinnego Evelyn Duvall, model pór dorosłości Levinsona)
IV. Techniki poznawania uczniów
IV.1. Obserwacja i jej rodzaje
IV.2. Wywiad
IV.3. Rozmowa psychologiczna
IV.4. Testy projekcyjne (Test Rysunku Rodziny, Test Rysunku Nauczyciela)
V. Komunikacja między nauczycielem a uczniem
V.1. Cechy nadawcy
V.2. Cechy przekazu
V.3. Kanały komunikacji
V.4. Cechy odbiorcy
V.5. Mechanizmy selekcji informacji (mechanizm selekcji sensorycznej, mechanizm postaw wyjściowych (dysonans poznawczy), mechanizm uprzedzeń i stereotypów
VI. Zagadnienia rozwoju człowieka i jego uwarunkowań:
VI.1. Definicja rozwoju
VI.2. Rodzaje zmian rozwojowych
VI.3. Tempo rozwoju
VI.4. Rytm rozwoju
VI.5. Akceleracja
VI.6. Czynniki rozwoju człowieka:
VI.6.1. Wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne
VI.6.2. Aktywność własna jednostki
VI.6.3. Oddziaływania środowiska (środowisko rodzinne, środowisko społeczne)
VI.6.4. Wychowanie i nauczanie
VI.7. Definicja osobowości i jej elementy
henio89