N-SAMOOCENA PRACY NAUCZYCIELA - ETI 2010.docx

(15 KB) Pobierz

SAMOOCENA PRACY NAUCZYCIELA

ZNACZENIE SAMOOCENY

          Nauczyciele dokonujący samooceny:

- eliminują z własnej dydaktyki nieefektywne metody nauczania,

- ciągle doskonalą proces kształcenia,

-  podejmują skuteczne działania zapobiegające niepowodzeniom uczniów,

- ustawicznie doskonalą się.

Definicja  samooceny

Samoocenę definiujemy jako celowe i systematyczne zbieranie informacji o przebiegu i wynikach własnej pracy w celu planowania własnego rozwoju.

Musi istnieć wysoka motywacja wewnętrzna do badania procesów i efektów swojego nauczania.

Jeżeli wynik samooceny nauczyciela odbiega od oczekiwań szkoły, uczniów i ich rodziców, należy zastanowić się nad swoją pracą, umiejętnościami i dotychczasową wiedzą. Wymaga to sporządzenia planu własnego rozwoju i podjęcia działań, które będą prowadziły do zmiany obecnej sytuacji, a w przyszłości pozwolą sprostać wyższym standardom.

Jak dokonać samooceny ?

W projektowaniu samooceny należy uwzględnić:

          - źródła pozyskiwania informacji (rozmowy przed- i pohospitacyjne)

          - metody pozyskiwania informacji (ankiety skierowane do uczniów, autorefleksja nauczyciela dokonana po zajęciach)

Przykłady zagadnień samooceny nauczyciela

·         W planowaniu swojej pracy dydaktycznej uwzględniam zadania szkoły przyjęte do realizacji na dany rok szkolny.

·         Mam opracowany i uzgodniony z uczniami przedmiotowy system oceniania.

·         Przestrzegam ustaleń zawartych w przedmiotowym systemie oceniania i wewnątrzszkolnym systemie oceniania.

·         Zapoznaję uczniów z wymaganiami edukacyjnymi.

·         Daję możliwość uczniom ich indywidualnego rozwoju.

·         Poszukuję i stosuję nowe pomysły mogące pomóc moim uczniom w osobistym rozwoju.

·         Dostosowuję zadania przydzielane uczniom do ich indywidualnych predyspozycji i możliwości.

·         Sprawdzam osiągnięcia uczniów różnymi sposobami.

·         Kontroluję postępy uczniów.

·         Ocena osiągnięć uczniów zawiera informację zwrotną nakierowaną na postęp w ich pracy.

·         Stosuję samoocenę pracy uczniów.

·         Stosuję różne metody i techniki pracy z uczniem.

·         Stwarzam sytuacje umożliwiające uczniom uczenie się.

·         Modyfikuję proces uczenia się.

·         Współpracuję z innymi nauczycielami i chętnie dzielę się z nimi własnymi doświadczeniami.

·         Dbam o własny rozwój zawodowy.

·         Korzystam z zorganizowanych form doskonalenia zawodowego (kursy, warsztaty, szkolenia).

·         Mam dobre relacje z moimi uczniami.

·         Uczniowie maja do mnie zaufanie.

·         Do pracy z młodymi ludźmi podchodzę z entuzjazmem.

·         Zwracam uwagę na aspekty wychowawcze towarzyszące procesowi kształcenia.

·         Punktualnie rozpoczynam i kończę zajęcia.

·         Efektywnie wykorzystuję czas na lekcjach.

·         Wykorzystuję posiadaną bazę dydaktyczną.

·         Uczestniczę w akcjach i imprezach organizowanych przez szkołę.

·         Dobrze przygotowuję się do spotkań z rodzicami.

·         Moja praca i postawa jest dobrze odbierana przez rodziców.

·         Dbam o dobre relacje z wszystkimi pracownikami szkoły.

Narzędzia samooceny

Narzędzia służące do prowadzenia różnych form samooceny mogą przygotować zespoły nauczycieli. Mogą to być:

- ankiety,

-kwestionariusze

-propozycje pytań od uczniów, na jakie nauczyciel powinien sobie odpowiedzieć dokonując samooceny

SAMOOCENY PRACY NAUCZYCIELA MOŻNA DOKONAĆ W OPARCIU O  EWALUACJĘ

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin