SAMOOCENA PRACY NAUCZYCIELA
ZNACZENIE SAMOOCENY
Nauczyciele dokonujący samooceny:
- eliminują z własnej dydaktyki nieefektywne metody nauczania,
- ciągle doskonalą proces kształcenia,
- podejmują skuteczne działania zapobiegające niepowodzeniom uczniów,
- ustawicznie doskonalą się.
Definicja samooceny
Samoocenę definiujemy jako celowe i systematyczne zbieranie informacji o przebiegu i wynikach własnej pracy w celu planowania własnego rozwoju.
Musi istnieć wysoka motywacja wewnętrzna do badania procesów i efektów swojego nauczania.
Jeżeli wynik samooceny nauczyciela odbiega od oczekiwań szkoły, uczniów i ich rodziców, należy zastanowić się nad swoją pracą, umiejętnościami i dotychczasową wiedzą. Wymaga to sporządzenia planu własnego rozwoju i podjęcia działań, które będą prowadziły do zmiany obecnej sytuacji, a w przyszłości pozwolą sprostać wyższym standardom.
Jak dokonać samooceny ?
W projektowaniu samooceny należy uwzględnić:
- źródła pozyskiwania informacji (rozmowy przed- i pohospitacyjne)
- metody pozyskiwania informacji (ankiety skierowane do uczniów, autorefleksja nauczyciela dokonana po zajęciach)
Przykłady zagadnień samooceny nauczyciela
· W planowaniu swojej pracy dydaktycznej uwzględniam zadania szkoły przyjęte do realizacji na dany rok szkolny.
· Mam opracowany i uzgodniony z uczniami przedmiotowy system oceniania.
· Przestrzegam ustaleń zawartych w przedmiotowym systemie oceniania i wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
· Zapoznaję uczniów z wymaganiami edukacyjnymi.
· Daję możliwość uczniom ich indywidualnego rozwoju.
· Poszukuję i stosuję nowe pomysły mogące pomóc moim uczniom w osobistym rozwoju.
· Dostosowuję zadania przydzielane uczniom do ich indywidualnych predyspozycji i możliwości.
· Sprawdzam osiągnięcia uczniów różnymi sposobami.
· Kontroluję postępy uczniów.
· Ocena osiągnięć uczniów zawiera informację zwrotną nakierowaną na postęp w ich pracy.
· Stosuję samoocenę pracy uczniów.
· Stosuję różne metody i techniki pracy z uczniem.
· Stwarzam sytuacje umożliwiające uczniom uczenie się.
· Modyfikuję proces uczenia się.
· Współpracuję z innymi nauczycielami i chętnie dzielę się z nimi własnymi doświadczeniami.
· Dbam o własny rozwój zawodowy.
· Korzystam z zorganizowanych form doskonalenia zawodowego (kursy, warsztaty, szkolenia).
· Mam dobre relacje z moimi uczniami.
· Uczniowie maja do mnie zaufanie.
· Do pracy z młodymi ludźmi podchodzę z entuzjazmem.
· Zwracam uwagę na aspekty wychowawcze towarzyszące procesowi kształcenia.
· Punktualnie rozpoczynam i kończę zajęcia.
· Efektywnie wykorzystuję czas na lekcjach.
· Wykorzystuję posiadaną bazę dydaktyczną.
· Uczestniczę w akcjach i imprezach organizowanych przez szkołę.
· Dobrze przygotowuję się do spotkań z rodzicami.
· Moja praca i postawa jest dobrze odbierana przez rodziców.
· Dbam o dobre relacje z wszystkimi pracownikami szkoły.
Narzędzia samooceny
Narzędzia służące do prowadzenia różnych form samooceny mogą przygotować zespoły nauczycieli. Mogą to być:
- ankiety,
-kwestionariusze
-propozycje pytań od uczniów, na jakie nauczyciel powinien sobie odpowiedzieć dokonując samooceny
SAMOOCENY PRACY NAUCZYCIELA MOŻNA DOKONAĆ W OPARCIU O EWALUACJĘ
henio89