N-NIEPOWODZENIA SZKOLNE -ETI 2010.docx

(327 KB) Pobierz

NIEPOWODZENIA SZKOLNE

POJĘCIE DEFINIUJEMY:

l       Proces pojawiania się braków w wymaganych przez szkołę wiadomościach
i umiejętnościach uczniów oraz negatywnego stosunku młodzieży wobec tych wymagań.

l       Rozbieżność między wiadomościami, umiejętnościami i nawykami opanowanymi przez uczniów, a materiałem , jaki zgodnie z założeniami programowymi powinni poznać w zakresie poszczególnych przedmiotów.

Układ hierarchiczny niepowodzeń szkolnych:

NIEPOWODZENIA SZKOLNE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fazy rozwoju niepowodzeń

l       Niepowodzenia ukryte:

-braki w wiadomościach powodujące niezadowolenie ze szkoły i brak chęci do nauki

-zaawansowane braki w wiadomościach – odpisywanie zadań domowych

l       Niepowodzenia jawne:

-sporadyczne występowanie ocen niedostatecznych, podjęte zostają oficjalne próby walki z niepowodzeniami

-drugoroczność – zachwianie równowagi życiowej

Ogólny podział przyczyn niepowodzeń szkolnych

 

Obraz1.png

 

Ekonomiczno-społeczne przyczyny niepowodzeń

l       złe warunki materialne i mieszkaniowe ucznia

l       rozpad struktury rodziny i zaburzenia jej wewnętrznej atmosfery

l       niski poziom intelektualny i kulturalny rodziców

l       niewłaściwa postawa rodziców wobec dziecka

l       brak zrozumienia i zaspokojenia jego potrzeb

l       brak zainteresowania rodziców pracą szkolną dziecka

Elementy warunkujące powodzenie w nauce:

l       stan zdrowia i rozwój fizyczny

l       rozwój motoryczny, umysłowy, emocjonalny
i społeczny

l       rozwój i realizację zainteresowań zarówno przedmiotami nauki, jak i dziedzinami pozaszkolnymi

l       zewnętrzne warunki życia

l       atmosfera panująca w rodzinie

l       tryb życia, organizacja codziennych zajęć, a w szczególności przygotowanie zadań domowych

 

Źródła pedagogicznych przyczyn niepowodzeń

Obraz2.png

 

Zewnętrzne warunki pracy dydaktycznej nauczycieli

l       różnorakie braki systemu szkolnego

l       nieprzystosowanie programów nauczania do możliwości ucznia

l       nieodpowiednie podręczniki

l       niedostateczne wyposażenie szkół
w pomoce dydaktyczne

l       trudne warunki organizacyjne pracy szkół

Działalność dydaktyczna nauczyciela

l       błędy oraz usterki metodyczne
i wychowawcze wynikające
z niedostatecznej znajomości uczniów

l       błędy wynikające z braku dostatecznej opieki nad uczniami mającymi trudności
w nauce

l       brak właściwego przygotowania się do lekcji

Wadliwa praca uczniów

l       niechęć do nauki

l       lenistwo

l       lekceważenie obowiązków szkolnych

l       niezgłaszanie pomysłów na lekcjach, brak wyboru zadań lekcyjnych, wyboru partnera do współpracy, itp.

Biopsychiczne przyczyny niepowodzeń

l       zadatki wrodzone

l       temperament

l       cechy charakteru

l       niesprawne lub wadliwe funkcjonowanie narządów zmysłu

l       niestałość emocjonalna

l       zły stan zdrowia

l       zaburzenia procesów poznawczych

 

Deficyty fragmentaryczne

Obejmują rozwój:

l       spostrzegania słuchowego

l       spostrzegania wzrokowego

l       motoryczny

l       manualny

 

Zaburzenia spostrzegania słuchowego

Obraz3.png

 

 

Zaburzenia spostrzegania wzrokowego

Obraz4.png

 

Rozwój ruchowy a niepowodzenia szkolne

Zaburzenia:

l       koordynacji ruchowej (brak powiązania poszczególnych ruchów w harmonijną całość)

l       obniżenie sprawności manualnej

l       obniżenie precyzji ruchów

l       koordynacji wzrokowo-ruchowej

l       nieprawidłowa lateralizacja

Dysleksja

l       obniżona sprawność procesów
percepcyjno-motorycznych:

-analizatora wzrokowego

-Analizatora słuchowego

-analizatora kinestetyczno-ruchowego

l       zaburzenia lateralizacji i emocjonalne

Dysortografia

l       mylenie liter podobnych do siebie

l       dodawanie liter i sylab w wyrazie

l       agramatyzmy

l       niskie tempo pisania i niski poziom graficzny pisma

l       liczne błędy ortograficzne

Dysgrafia

l       niedokładność w odtwarzaniu liter, ich połączeń, niekształtność liter

l       niewłaściwe proporcje liter w obrębie wyrazów (zróżnicowanie wielkości)

l       nierównomierne zagęszczenie pisma

l       niejednolite położenie pisma (nachylenie liter)

l       litery „drżące” o nietypowej linii

Dyskalkulia rozwojowa

Strukturalne zaburzenie zdolności matematycznych, mające swe źródło
w genetycznych lub wrodzonych nieprawidłowościach tych części mózgu, które są bezpośrednim anatomiczno-fizjologicznym podłożem dojrzewania zdolności matematycznych zgodnie
z wiekiem.

Klasyfikacja dyskalkulii rozwojowej

l       dyskalkulia werbalna – zaburzenie umiejętności słownego wyrażania pojęć i zależności matematycznych

l       dyskalkulia praktognostyczna – zaburzenie matematycznych manipulacji konkretnymi lub narysowanymi przedmiotami

l       dyskalkulia leksykalna – nieumiejętność czytania symboli matematycznych

l       dyskalkulia graficzna – niezdolność zapisywania symboli matematycznych

l       dyskalkulia ideognostyczna – niezdolność rozumienia pojęć
i zależności matematycznych oraz wykonywania obliczeń
w pamięci

l       dyskalkulia operacyjna – zaburzona zdolność wykonywania operacji matematycznych mimo możliwości wzrokowo-przestrzennych oraz umiejętności czytania i pisania liczb

 

Symptomy dyskalkulii

l       kłopoty z odczytywaniem czasu

l       niepoprawne liczenie przedmiotów (często na palcach)

l       zapominanie następnego etapu w jakiejś operacji

l       błędy tzw. „nieuwagi”

l       trudności ze zrozumieniem języka matematycznego

l       trudności w planowaniu, organizowaniu
i rozwiązywaniu zadań

l       niemożność zapamiętania liczb

l       kłopoty z opanowaniem tabliczki mnożenia

Zaburzenia w rozwoju społeczno-emocjonalnym

l       nieumiejętność opanowywania reakcji uczuciowych

l       nadpobudliwość emocjonalna

l       obniżone poczucie obowiązku

l       trudności w podporządkowaniu się wymaganiom otoczenia

Trudności  w  uczeniu  się  dzieci  uwarunkowane  nadpobudliwością  psychoruchową:

          wzmożona  wybuchowość,

          skłonność  do  bijatyk  i  dokuczliwość,

          wyraźna  niechęć  podporządkowana  kolegom,

          zmienność  nastrojów,

          niski  krytycyzm,

          uleganie  różnym  wpływom,

          mała  odporność na  trudne  sytuacje,

          zniechęcanie  się  przy  wykonywaniu  zadań,

          niedokończenie  rozpoczętych  zadań,

          trudności  w  dostosowaniu  się  do  wymagań  nauczycieli,

          kłopoty  w  podporządkowaniu  się  regulaminowi  szkolnemu,

          niekorzystne  relacje  pomiędzy  uczniem  i  nauczycielem,

          zaburzenie  pozytywnych stosunków  z  kolegami,

          zaburzenia  w  czynnościach  orientacyjno – poznawczych (słaba  koncentracja  uwagi, niska  jej  trwałość, nadmierna przerzutność, brak  selektywności  uwagi),

          opóźnienia  funkcji  percepcyjno – motorycznych.

Przyczyny zaburzeń w rozwoju społeczno-emocjonalnym

Błędy wychowawcze popełniane przez najbliższe otoczenie:

l       rozpieszczanie

l       nieadekwatne do rozwoju wymagania

l       brak konsekwencji

l       niezaspokajanie potrzeb

l       surowe kary

l       odrzucenie uczuciowe

Metody i sposoby radzenia sobie z niepowodzeniami szkolnymi

         profilaktyka

         diagnoza

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin