ROZWÓJ POZNAWCZY - ETI 2010.docx

(19 KB) Pobierz

PRZEBIEG ROZWOJU POZNAWCZEGO
KONCEPCJA JEANA PIAGETA

Rozwój poznawczy to nabywanie i doskonalenie

         umiejetnosci niezbednych jednostce w procesie

         poznawania swiata

• Stanowi on efekt interakcji z otoczeniem

• Baza rozwoju poznawczego jest myslenie

MYSLENIE to tworzenie i nabywanie sprawnosci w

         posługiwaniu sie umysłowymi reprezentacjami swiata

         zewnetrznego (tzw. strukturami poznawczymi) za

         pomoca przekształcania dostepnych informacji

Struktury poznawcze powstaja dzieki intelektualnej adaptacji jednostki do informacji płynacych z otoczenia

Procesy adaptacyjne

Asymilacja pojawia sie gdy

         nowy obiekt (informacja)

         właczany jest do znanego

         schematu działania

Akomodacja pojawia sie

         gdy nowy obiekt (informacja)

         nie pasuje do znanego

         schematu działania

CZYNNIKI WARUNKUJACE ROZWÓJ POZNAWCZY

1. Dziedziczenie i dojrzewanie (wyznacznik ogólnych granicrozwoju w czasie)

2. Zakłócenia równowagi poznawczej (akomodacja do nowych informacji poszerza schematy myslenia)

3. Aktywne doswiadczenie (manipulacja przedmiotowa lub umysłowa – wiedza)

4. Interakcje społeczne (umozliwiaja rozwój schematów dotyczacych pojec abstrakcyjnych np. uczciwosc, szczescie)

ETAPY ROZWOJU MYSLENIA

Rozwój intelektualny przebiega przez 4 uporzadkowane stadia nastepujace po sobie w okreslonej kolejnosci. Zmiany w rozwoju sa ciagłe i nigdy gwałtowne

Inteligencja sensoryczno motoryczna (0-2 lata)

struktura poznawcza – schemat działania

Aktywnosc odruchowa (0-1 m.z.)

Odruchy podstawowe (ssanie, chwytanie, płacz, ruchy rak, tułowia, głowy) pozwalaja na przetrwanie i adaptacje do nowego otoczenia

• Kiedy noworodek jest stymulowany – odpowiada odruchami, niezalenie od jakosci stymulacji

Pierwsze rozrónienia (1-4 m.z.)

Poczatek poznawania: wrodzone struktury odruchowe, np. odruch ssania jako narzedzie poznawania siebie

Brak swiadomosci stałosci przedmiotu (przekonania, e przedmioty istnieja nawet wtedy, gdy ich nie widzimy i gdy nic z nimi nie robimy)

Odtwarzanie (4-8 m.z.)

Orientacja na poznawanie przedmiotów

Poczatek inteligencji: zmiana w swiecie przypisywana przez dziecko

własnemu działaniu, swiadome, intencjonalne powtarzanie tego działania.

Koordynacja schematów (8-12 m.z.)

• szybki rozwój poznawczy

• Rozwój stałosci przedmiotu - to poczatek stałosci w spostrzeganiu swiata

• coraz lepsza koordynacja aktywnosci kierowanej jednoczesnie na przedmiot i na osobe

 

 

Eksperymentowanie (12-18 m.z.)

Rozwiazywanie problemów metoda prób i błedów, szukanie odpowiedniego do sytuacji sposobu działania sposród ju znanych i ta droga odkrywanie nowych działan

Reprezentacja (18-24 m.z.)

Dziecko rozwiazuje problem nowy, ale podobny do znanego w mysli, szuka i znajduje sposób działania zanim zacznie działac praktycznie – myslenie poprzez działanie

STADIUM SENSORYCZNOMOTORYCZNE

-          Podsumowanie

• Głównym osiagnieciem tego stadium jest zdolnosc do tworzenia reprezentacji przedmiotów, osób i zdarzeń poprzez wyobrażenia - obrazy umysłowe

Myślenie przedoperacyjne (od 2 do 7-8 lat)

struktura poznawcza - wyobrażenie

Cechy myslenia przedoperacyjnego:

EGOCENTRYZM niezdolnosc do ujmowania swiata z innego punktu widzenia ni własny

NIEZDOLNOSC ROZUMIENIA PRZEKSZTAŁCEN obserwujac sekwencje zmian nastepujacych po sobie stanów dziecko nie potrafi zintegrowac serii zdarzen jako powiazanych i przedstawic ich logicznego ciagu

 

CENTRACJA - koncentrowanie uwagi na jednej, najbardziej widocznej i percepcyjnej cesze sytuacji

BRAK POJEC STAŁOSCI (NIEZMIENNIKÓW) - przy zmianie cechy percepcyjnej uznanej przez dziecko za istotna, zmienia sie jego poglad na ceche ukryta

MYSLENIE PRZEDOPERACYJNE  podsumowanie

Myslenie na poziomie przedoperacyjnym wiaze sie z:

• dominacją percepcji nad rozumowaniem

centracją

nieumiejetnością śledzenia przekształcen

• egocentryzmem dzieciecym

Operacje konkretne (od 7-8 r.z. do 11-12 lat)

struktura poznawcza - operacje

Cechy myslenia konkretnego:

Rozwój logicznego rozumowania lecz dotyczacego rozwiazywania problemów

konkretnych a w tym:

Zdolnosc do decentracji (wziecie pod uwage  innego ni własny punktu widzenia)

• Rozwój operacyjnosci myslenia  (odwracalnosc)

Opanowanie niezmienników (pojec stałosci)

 

Pojecia stałosci pojawiaja sie stopniowo w rónych obszarach w stałej kolejnosci: - stałosc elementów zbioru (6-7 rok ycia)

• - stałosc masy (7-8 rok ycia)

• - stałosc ciearu (8-9 rok ycia);

• - stałosc objetosci (11-12 rok ycia)

Operacje formalne (od 11-12 r.. do 17-18 lat)

struktura poznawcza - operacje

Cechy operacji formalnych:

rozumowanie pozakonkretne (abstrakcyjne), hipotetyczno-dedukcyjne (oparte na hipotezach i symbolach)

introspekcja – zdystansowanie sie do siebie, analiza własnych zachowan

Uczen potrafi wykorzystac teorie, hipotezy do rozwiazania zadania i potrafi wyciagac ogólne wnioski.

Inne cechy uczniów we wczesnej fazie rozwoju operacji formalnych:

logika dwuwartosciowa (prawda/fałsz, czarne/białe)

egocentryzm młodzienczy

OGÓLNA TEORIA ROZWOJU POZNAWCZEGO CZŁOWIEKA

Wskazania praktyczne

Pamietaj, ze dziecko, nastolatek, dorosły rozumuja w inny sposób, chociaż pozornie może sie wydawac, że tak samo.

• Zanim zaczniesz uczyc dane dziecko (dzieci) sprawdz, w jakiej fazie rozwoju

myslenia sie znajduje.

• Przypomnij sobie cechy charakterystyczne myslenia w danej fazie.

 

Jesli uczysz dziecko w wieku przedszkolnym lub w klasach poczatkowych pozwól mu poznawac swiat  poprzez działanie, manipulowanie, eksperymentowanie, popełnianie błedów. Pozwól mu przelewac, kawałkowac, scalac, lepic kroic wysypywac i wsypywac przy zachowaniu reguł  bezpieczenstwa.

Jesli uczysz w szkole podstawowej pozwól dziecku na anipulowanie, eksperymentowanie, podsun mu konkretne obiekty do pracy. Pamietaj, e ono rozumie to, co moe zobaczyc i sprawdzic w praktyce, moe to jednak take uogólnic.

Jesli uczysz w gimnazjum lub liceum pozwól uczniom wyrazic i sprawdzic własny poglad na sprawe. Pamietaj, e mysla oni logicznie i tylko to ich przekona.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin