ekologia 1.doc

(340 KB) Pobierz
1

1.

Ekologia to nauka o:

 

a)

ochronie środowiska,

b)

działaniach człowieka poprawiających stan środowiska,

c)

wzajemnych zależnościach między organizmami i między organizmami a ich środowiskiem.

d)

przyczynach i następstwach zmian zachodzących w przyrodzie pod wpływem działalności człowieka

2. Gatunek to:

a)

zbiór populacji osobników o wspólnych cechach przekazywanych płodnemu potomstwu,

b)

zbiór populacji osobników zamieszkujących określony obszar,

c)

zbiór populacji producentów, konsumentów i destruentów zamieszkujących określony obszar.

d)

brak prawidłowej odpowiedzi

3. Populacja to:

 

 

 

 

 

 

a)

zbiór osobników należących do jednej biocenozy,

b)

zbiór osobników jednego gatunku zamieszkujących dany obszar i wzajemnie na siebie wpływających,

c)

zbiór osobników różnych gatunków zamieszkujących określony obszar i wzajemnie na siebie wpływających.

d)

zbiór osobników należących do danego ekosystemu

 

4. Sosny zwyczajne rosnące na wybrzeżu i w górach należą do:

a)

tej samej populacji,

b)

tego samego gatunku,

c)

tworzą dwa odrębne gatunki.

d)

tej samej populacji i tego samego gatunku

 

 

 

5.

Biotop to:

a)

siedlisko gatunku,

b)

wszystko, co umożliwia organizmowi przeżycie i wydanie potomstwa,

c)

ogół elementów przyrody nieożywionej wpływających na życie organizmów.

d)

ogół elementów przyrody ożywionej i nieożywionej wpływających na życie organizmów

6.

Biocenozę lasu tworzą:

a)

wszystkie organizmy żyjące w lesie, powiązane różnymi zależnościami,

b)

organizmy tego samego gatunku zamieszkujące w lesie i powiązane różnymi zależnościami,

c)

wszystkie rośliny występujące w lesie.

d)

wszystkie zwierzęta występujące w lesie należące do konsumentów

7.

Biocenoza wraz z biotopem tworzy:

a)

populację,

b)

ekosystem,

c)

biom.

d)

biosferę

8.

Zdolność przystosowania się do zmian określonego czynnika środowiska nazywamy:

a)

tolerancją ekologiczną,

b)

zakresem tolerancji ekologicznej,

c)

wrażliwością gatunku.

d)

zasięgiem gatunku

9.

Rośliny wskaźnikowe to takie, które:

a)

mają szeroki zakres tolerancji ekologicznej,

b)

występują w różnych środowiskach,

c)

mają wąski zakres tolerancji ekologicznej.

d)

świadczą o obecności człowieka na danym terenie

10.



Na podstawie analizy wykresu zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Kwaśny odczyn gleby można ustalić za pomocą:

a)

roślin A i B,

b)

tylko rośliny A,

c)

tylko rośliny B.

d)

tylko rośliny C

11.



Które zdanie prawidłowo interpretuje wykres tolerancji w stosunku do zasolenia i temperatury pięciu gatunków?

a)

gatunek nr 3 ma szeroki zakres tolerancji względem zasolenia i wąski względem temperatury,

b)

gatunek nr 5 ma wąski zakres tolerancji względem temperatury i zasolenia,

c)

gatunek nr 4 ma szeroki zakres tolerancji w stosunku do temperatury i szeroki w stosunku do zasolenia.

d)

gatunek nr 2 na wąski zakres tolerancji względem zasolenia i temperatury

12.



W jakich warunkach mogą żyć osobniki z populacji nr 4?

a)

w wysokim pH i niskiej temperaturze,

b)

w wysokim pH i wysokiej temperaturze,

c)

w niskim pH.

d)

w niskiej temperaturze i szerokim zakresie pH

13.

Najkorzystniejsze dla życia organizmów warunki nazywamy ekologicznym:

a)

septimum,

b)

minimum,

c)

maksimum.

d)

optimum

14.

Rośliną wskaźnikową gleby, wskazującą na dużą zawartość azotu jest:

a)

fiołek wonny,

b)

wrzos,

c)

bliźniczka psia trawka.

d)

pokrzywa

15.

Do charakterystycznych cech populacji nie należy:

a)

rozmnażanie,

b)

śmiertelność,

c)

liczebność.

d)

zagęszczenie

16.

Liczba osobników populacji przypadająca na jednostkę powierzchni lub objętości to:

a)

liczebność,

b)

zagęszczenie,

c)

rozmieszczenie.

d)

struktura przestrzenna

17.

Pozytywny wpływ na liczebność populacji ma:

a)

emigracja,

b)

śmiertelność,

c)

rozrodczość.

d)

nadmierne zagęszczenie

18.



...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin