proc - Marketing i programowanie produkcji usług.pdf

(151 KB) Pobierz
196419836 UNPDF
LOGO
Nazwa i adres FIRMY
PROCEDURA
Systemowa
P04.01 wyd. [data wydania]
str. 1 / stron 7
ilość załączników: –
egz. nr: ...............
Tytuł:
Marketing i programowanie produkcji/usług
Spis treści
1. Cel................................ ................................ ................................ ................................ ................................ ... 2
2. Przedmiot i zakres ................................ ................................ ................................ ................................ ......... 2
3. Definicje ................................ ................................ ................................ ................................ ......................... 2
4. Odpowiedzialność i uprawnienia ................................ ................................ ................................ .................. 2
5. Schemat blokowy ................................ ................................ ................................ ................................ .......... 3
6. Opis postępowania ................................ ................................ ................................ ................................ ........ 4
6.1 Uwagi ogólne................................ ................................ ................................ ................................ .............. 4
6.2 Programowanie usług................................ ................................ ................................ ................................ . 4
6.3 Badania i analizy wspomagające programowanie ................................ ................................ ...................... 5
6.3.1 Dane z udziału w targach ................................ ................................ ................................ ..................... 5
6.3.2 Ankietowanie klientów / badanie zadowolenia ................................ ................................ ...................... 5
6.3.3 Analiza reklamacji................................ ................................ ................................ ................................ 5
6.3.4 Analiza tendencji popytu ................................ ................................ ................................ ...................... 6
6.3.5 Analiza porównawcza (benchmarking)................................ ................................ ................................ .. 6
7. Dokumenty związane ................................ ................................ ................................ ................................ ..... 6
8. Zapisy ................................ ................................ ................................ ................................ ............................. 6
9. Załączniki ................................ ................................ ................................ ................................ ....................... 7
10. Zmiany do wydania poprzedni ego................................ ................................ ................................ .............. 7
11. Informacje dodatkowe i postanowienia końcowe ................................ ................................ ...................... 7
Niniejszy dokument
Zatwierdzam
jako obowiązujący w
LOGO
[data
zatwierdze
nia]
data
Imię i Nazwisko – Właściciel/Dyrektor
............................................................
podpis
Dokument jest wydany przez LOGO/ lub nazwa FIRMY
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk, kopiowanie, reprodukowanie w całości lub w częściach tylko za zgodą wydawcy.
196419836.006.png
LOGO
P04.01, wyd. [data wydania]
str. 2 z 7
1. Cel
Zapewnienie, że potrzeby i oczekiwania klientów zostaną zidentyfikowane w oparciu
o reprezentatywne dane oraz zapewnienie programowania produkcji/usług w sposób
umożliwiający zaspokojenie potrzeb i oczekiwań klientów oraz ustalenie systemu i instrukcji dla
badania zadowolenia klientów.
2. Przedmiot i zakres
Procedura ustala i opisuje procesy związane z programowaniem produkcji materiałów i wyrobów
oraz usług w tym zakresie dla potrzeb uaktualnienia oferty katalogowej przedsiębiorstwa.
Dla ustalenia programu produkcji/usług i przedłożenia zaktualizowanej oferty katalogowej istotne
są dwa źródła danych: program sprzedaży materiałów i usług katalogowych i program rozwoju
nowych grup asortymentowych wyrobów i/albo usług. Tworzenie tych programów jest oparte na
gruntownych analizach opartych na danych z analizy sprzedaży, opinii klientów, danych
uzyskanych na targach i spotkaniach biznesowych oraz danych z analiz benchmarkingowych.
Procedura niniejsza określa tryb prowadzenia analiz częściowych i sposób ustalania programu
sprzedaży i świadczenia usług. Jednocześnie procedura ustala szczegółowe dalsze dane
wyjściowe z procesu programowania takie jak: program promocji, założenia do umów
kooperacyjnych i wieloletnich, założenia do projektowania nowych grup asortymentowych
materiałów, wyrobów lub usług, plan rozwoju działalności handlowej oraz doskonalenie
stosowanych metod zbierania i analizowania danych.
3. Definicje
Analiza porównawcza (benchmarking): zespół działań związanych ze zbieraniem i analizowaniem
danych w celu określenia sposobności do doskonalenia jakości wyrobów, procesów i usług na
podstawie porównania z rozwiązaniami stosowanymi przez firmy uznane za wiodące, pozwala to
na określenie celów i ustalenie priorytetów przy planowaniu realizacji strategii konkurencyjnej
przewagi na rynku.
4. Odpowiedzialność i uprawnienia
Odpowiedzialność za poszczególne procesy częściowe opisane w procedurze jest podana w pkt. 6
i rozciąga się na następujące funkcje:
Właściciel/Dyrektor,
Dyrektor Handlowy,
Kierownik Techniczny,
jak i dalsze funkcje / osoby włączane do działań operacyjnych w procesy opisane w procedurze.
Właściciel jest odpowiedzialny za ciągłą aktualność i adekwatność niniej szej procedury i za
doskonalenie procesu badań i analiz marketingowych.
196419836.007.png
LOGO
P04.01, wyd. [data wydania]
str. 3 z 7
5. Schemat blokowy
Dane z reklamacji
Dane z analizy
tendencji popytu na
usługi
Doskonalenie
metod
Wyniki analizy
benchmarking
Program rozwoju
nowych usług
Program promocji
Dane z ankietowania
klientów
Umowy
kooperacyjne
Dane z udziału w
targach i spotk.bizn.
Oferta handlowa
Założenia do
planowania
Dane z udziału w
targach i spotk.bizn.
Program
sprzedaży
Analiza sprzedaży
Założenia do
oferty handlowej
Założenia do
katalogu usług
Metody zbierania i analizowania danych
Dane z ankietowania
klientów
Plan rozwoju
przedstawicielstw
handlowych
Dane z reklamacji
Doskonalenie
metod
196419836.008.png 196419836.009.png 196419836.001.png 196419836.002.png 196419836.003.png
LOGO
P04.01, wyd. [data wydania]
str. 4 z 7
6. Opis postępowania
6.1 Uwagi ogólne
Procesy marketingowe opisane w niniejszej procedurze przebiegają w zazębiających się lub
przesuniętych w czasie etapach. Z tego względu nie można traktować ich jako liniowej sekwencji
następujących po sobie procesów częściowych lub operacji.
Procedura koncentruje się na działaniach i terminach związanych z uaktualnianiem oferty na
każdy rok, ale należy m ieć na uwadze, że opisane procesy częściowe związane z badaniami
rynku i analizą konkurencji muszą być prowadzone systematycznie w sposób ciągły tak, aby na
bieżąco dysponować odpowiednią bazą danych umożliwiającą podejmowanie decyzji.
6.2 Programowanie usług i produkcji
Programowanie produkcji oraz świadczonych usług w cyklach związanych z uaktualnianiem oferty
handlowej jest prowadzone w okresach rocznych, tak aby na każdy rok kalendarzowy
przedstawić zaktualizowaną ofertę.
Dane wejściowe do procesu programowania pochodzą z dwóch głównych źródeł:
a) założenia do oferty handlowej na podstawie analizy sprzedaży i badań marketingowych,
b) program nowych usług na podstawie badań i analiz marketingowych.
Dane wg a) i b) kompletuje i przedstawia Dyrektor Handlowy w oparciu o badania i analizy wg
pkt. 6.3.
Dane wyjściowe z procesu programowania są zestawione w dokumencie „Oferta handlowa
produkcji i usług na rok …” i obejmują następujące składniki:
a) program sprzedaży obejmujący asortyment materiałów, wyrobów i usług, ilości i ceny, w tym marże
handlowe,
Uwaga: przy ustalaniu ilości i cen muszą być dokonane analizy punktu rentowności przy
uwzględnieniu kryteriów zakładanego marginesu pokrycia i zyskowności posiadanych środków
oraz niezbędnego zaplecza i obsługi,
b) założenia do projektowania sprzedaży nowych asortymentów materiałów, wyrobów i usług,
c) decyzje odnośnie:
programów promocyjnych,
umów kooperacyjnych i wieloletnich,
rozszerzenia kręgu o dbiorców i ew. przedstawicielstw handlowych.
d) decyzje odnośnie doskonalen ia badań marketingowych,
e) założenia do katalogu oferowanych materiałów, wyrobów i usług.
Obowiązuje następująca procedura dla ustalania oferty handlowej:
a) opracowanie założeń do oferty handlowej,
odpowiedzialny: Dyrektor Handlowy ,
b) opracowanie założeń do pro jektowania nowych wyrobów i usług odpowiedzialn y:
Właściciel/Dyrektor,
c) analiza opracowań wg a) i b), odpowiedzialni: Dyrektor Handlowy ,
d) ewentualne uzupełnienie danych, odpowiedzialny: stosownie do ustaleń,
e) dyskusja i zatwierdzanie oferty handlowej oraz da lszych ustaleń i działań dot. programu sprzedaży
/ produkcji, promocji, umów kooperacyjnych, rozwoju i przedstawicielstw handlowych oraz działań
związanych z doskonaleniem badań marketingowych oraz założeń do katalogu oferowanych
materiałów, wyrobów i usług.
odpowiedzialni : Kierownik Techniczny i Dyrektor Handlowy .
.
Uwagi:
1) w całym powyższym procesie obowiązuje podejście multidyscyplinarne tzn. w poszczególne
działania muszą być włączone wszystkie zainteresowane służby i osoby, jak również do zespołów
prowadzących analizy mogą być angażowani eksperci.
196419836.004.png
LOGO
P04.01, wyd. [data wydania]
str. 5 z 7
2) z narady dot. zatwierdzenia oferty handlowej i związanych ustaleń musi być sporządzone
sprawozdanie, które stanowi jednocześnie podstawę do dalszych działań, w tym uruchomienia
procesu projektowania.
3)
6.3 Badania i analizy wspomagające programowanie sprzedaży
Ten rozdział opisuje wymagane rodzaje i zakresy badań wspomagające programowanie
sprzedaży .
6.3.1 Dane z udziału w targach i spotkaniach biznesowych
Udział w targach i spotkaniach biznesowych jest s tałym elementem strategii przedsiębiorstwa.
Zakres udziału w targach i spotkaniach ustalaj a : Właściciel w powiązaniu z polityką, celami
i budżetem
Uwagi:
Każdy poszczególny udział w targach musi być staranie zaplanowany. Plan musi obejmow ać jako
minimum cele i środki oraz zakres i formę danych wyjściowych. Obowiązuje następująca procedura
dla planowania udziału w poszczególnych targach i spotkaniach:
a) wyznaczenie kierownika (kierującego) obsługą udziału w targach lub spotkaniu biznesowym,
odpowiedzialny: Właściciel/Dyrektor,
b) przygotowanie planu udziału w targach lub spotkaniu,
odpowiedzialny: kierujący obsługą udziału w targach
c) przegląd i zatwierdzenie planu,
odpowiedzialny: Właściciel/Dyrektor.
Wyznaczony odpowiedzialny za kierowanie udziałem w targach albo spotkaniu biznesowym
sporządza sprawozdanie zawierające stwierdzenia o stopniu osiągnięcia celów oraz dane wyjściowe
zgodnie z zaplanowanymi ustaleniami.
Dane wyjściowe w zależności od sytuacji wchodzą zarówno do procesu progra mowania oferty
handlowej ze względu na istniejące usługi, jak i do procesu planowania rozwoju nowych usług.
6.3.2 Ankietowanie klientów / badanie zadowolenia
Cele ankietowania klientów obejmują:
– uzyskanie informacji o percepcji klienta,
– uzyskanie informacji o potrzebach i oczekiwaniach,
– uzyskanie informacji o opinii klienta odnośnie pozycji przedsiębiorstwa wobec konkurencji.
Proces ankietowania koordynuje Dyrektor Handlowy , który jest odpowiedzialny za przygotowanie
ankiet i ustalenie sposobu ich zastosowania.
Analizę danych z ankiet wykonuje Dyrektor Handlowy i zbiorcze zestawienie przedstawiają
w analizie sprzedaży (p. pkt. 6.2).
W zestawieniach zbiorczych należy stosować właściwe narzędzia statystyczne (np. wykresy
trendów, wykresy słupkowe).
6.3.3 Analiza reklamacji
Procesy związane z reklamacjami klientów są szczegółowo opisane w procedurze P06.02.
W tym rozdziale opisane są tylko te powiązania, które są istotne dla programowania usług.
Dane wyjściowe z analizy reklamacji zestawia Dyrektor Handlowy w analizie sprzedaży (dane te
pochodzą z bazy danych o reklamacjach, które kompletuje Pełnomocnik).
Na tej podstawie podejmowane są ustalenia dot. działań korygujących w odniesieniu do usług
katalogowych, jak również dane z reklamacji wykorzystywane są przy twor zeniu założeń do
projektowania nowych rodzajów usług. Te ustalenia muszą być zawarte w dokumentach
dotyczących programu oferty handlowej.
196419836.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin