techniki plastyczne.pdf

(205 KB) Pobierz
untitled
DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI
Techniki plastyczne
Edukacja plastyczna spełnia bardzo ważną rolę
w procesie harmonijnego rozwijania
osobowości uczniów. Jej celem jest kształtowanie
kultury estetycznej i pobudzanie wrażliwości na piękno
otaczającego świata oraz rozwijanie postawy twórczej.
n Wanda Strzelec
modelowanie) są dla dziecka źródłem ra-
dości i doznań estetycznych. W młodszym wie-
ku szkolnym intensywnie rozwija się wrażli-
wość oraz kształtuje poczucie piękna. Poprzez
aktywność plastyczną dzieci poznają otaczają-
cy świat, rozwijają umiejętności manualne, do-
skonalą koordynację wzrokowo-ruchową. Za-
jęcia plastyczne (rysowanie, malowanie,
wycinanie, lepienie) uspokajają, wyciszają, da-
ją uczucie odprężenia oraz zaspokajają potrze-
bę tworzenia. Jednocześnie stwarzają szansę
rozumienia i przeżywania wartości wizualnych
otaczającego świata. Zajęcia plastyczne dostar-
czają wiele przeżyć poprzez temat oraz intere-
sującą technikę plastyczną.
Dlatego w działalności uczniów klas
I–III należy stosować różnorodne techniki
plastyczne.
Najczęściej stosowane techniki plastyczne:
wnastępujący sposób: mąkę żytnią (mo-
że być mąka ziemniaczana) rozrabiamy
w zimnej wodzie i wlewamy do gotującej
wody. Po krótkim gotowaniu otrzymuje-
my klajster z mąki. Powinien mieć kon-
systencję gęstej śmietany. Tak przygoto-
wany klajster mieszamy z farbą używaną
do malowania ścian.
9. Rysowanie świecą (najlepsze są świecz-
ki choinkowe).
10. Rysowanie ostrymi narzędziami.
11. Batik – dekoracyjna technika plastyczna.
Czysty arkusz białego brystolu zama-
lowujemy farbami. Następnie całą po-
wierzchnię pokrywamy świecą lub kle-
jem. Po wykonaniu tych czynności
zamalowujemy całą powierzchnię kartki
czarnym tuszem. Po wyschnięciu wydra-
pujemy ostrym narzędziem rysunek
w warstwie tuszu i świecy. Technika ta
nadaje się do przedstawienia tematów
ilustracyjnych lub fantastycznych.
12. Swobodne nakładanie nitki lub sznurka,
anastępnie podklejanie ułożonego wzo-
ru klejem.
Techniki rysunkowe:
1. Rysowanie ołówkiem.
2. Rysowanie kredką.
3. Rysowanie węglem.
4. Rysowanie pędzlem.
5. Rysowanie kredą.
6. Rysowanie piórkiem.
7. Rysowanie patykiem.
8. Rysowanie patykiem na podkładzie kle-
jowym. Podkład klejowy otrzymujemy
Techniki malarskie:
1. Malowanie kredkami ołówkowymi i świe-
cowymi.
2. Malowanie farbami kryjącymi, plakato-
wymi, klejowymi.
32
Życie Szkoły
S ztuki plastyczne (rysunek, malarstwo,
61661641.010.png
 
3. Malowanie akwarelami.
4. Malowanie „mokre w mokrym”.
Kartkę papieru zwilżamy wodą i ma-
lujemy kolorowe plamy farbami (np.
akwarelowymi). Po wyschnięciu rysunek
możemy obrysować konturem.
5. Malowanie gwaszem (farby mieszamy
zpastą do zębów).
6. Malowanie farbami drukarskimi.
7. Malowanie kolorowymi tuszami.
8. Malowanie na mokrym zmiętym
papierze.
9. Malowanie farbą klejową zmieszaną
z trocinami.
10. Malowanie na płótnie. (Płótno przypina-
my pinezkami do ramy. Materiał pokry-
wamy żelatyną, a po wyschnięciu farbą
emulsyjną).
5. Frottage – pokrywanie farbą różnych
przedmiotów, np. liści, a później odci-
skanie ich na kartce papieru.
6. Układanie na podłożu z plasteliny ma-
teriałów przyrodniczych lub drobnych
przedmiotów dekoracyjnych.
7. Collage – wykonywanie kompozycji
z różnych materiałów (np. słomy, papie-
ru, ścinków skór, tkanin, tektury), a na-
stępnie naklejanie ich na podłoże.
8. Monotypia – technika na pół graficzna
i na pół malarska, obraz powstaje przez
odbijanie i daje tylko jedną odbitkę.
Płytkę szklaną lub metalową pokrywa-
my farbą drukarską. Na pokrytą farbą
płytkę nakładamy papier, na którym wy-
konujemy rysunek. Po wyschnięciu od-
bitki naklejamy ją na biały papier.
9. Linoryt – wykonujemy projekt na papie-
rze, za pomocą kalki przenosimy rysu-
nek na płytkę z linoleum lub gumolitu,
wycinamy ostrym narzędziem naniesio-
ną kompozycję, za pomocą wałka gu-
mowego nanosimy farbę drukarską.
Na płytce kładziemy białą kartkę papie-
ru i dociskamy ją kostką introligatorską.
10. Gipsoryt (podobnie jak linoryt).
Inne techniki:
1. Rysowanie ołówkiem i pokrywanie wzoru
plasteliną.
2. Wydzieranka z gazet, kolorowego papie-
ru, bibułki.
3. Wycinanka z kolorowego papieru, maku-
latury.
4. Odbijanie wzoru tiulem lub gazą.
7/2007
33
61661641.011.png 61661641.012.png 61661641.001.png
17. Witraże papierowe – wycinanie pew-
nych elementów rysunku i podklejanie
tych miejsc kolorową bibułą.
18. Dekalkomania – na kartce z bloku malu-
jemy kompozycję mocno rozwodniony-
mi farbami. Na mokrą kartkę kładziemy
czystą kartkę i mocno ją przyciskamy.
Modelowanie – formowanie bryły:
1. Lepienie z gliny.
2. Lepienie z plasteliny.
3. Lepienie z modeliny.
4. Formowanie z gazet.
5. Formowanie ze staniolu.
6. Formowanie z masy plastycznej – drobne
kawałki papieru gazetowego zalewamy
wodą i gotujemy. Gdy papier jest roz-
miękczony, odciskamy wodę, a papier
rozcieramy. Następnie odmierzamy
wproporcji 2:1 roztarty papier i klej (klaj-
ster). Potem dodajemy nieco zmielonej
kredy. Całość należy dobrze wymieszać.
11. Drukowanie za pomocą stempli z ziem-
niaka.
12. Malowanie na podkładzie z kaszy – po-
wierzchnię tekturki pokrywamy klejem
iposypujemy kaszą. Następnie przyci-
skamy ją drugą tekturką. Gdy podkład
jest suchy, malujemy na nim kolorową
płaską kompozycję.
13. Mozaika z kawałków drobnego papieru
–podarty papier przyklejamy na przy-
gotowane obrysy różnych kształtów.
14. Wyklejanka z naciętych pasków papieru
–miękki papier, np. śniadaniowy lub
przebitkowy, nacinamy z jednej strony
nożyczkami i przyklejamy na ciemnym
papierze, aby zrobić np. kudłate zwierzę.
15. Wycinanka z papieru nakłuwanego
–zpapieru rysunkowego wycinamy roz-
maite sylwetki, np. postacie ludzkie,
zwierzęce i na podkładce z ligniny na-
kłuwamy sylwetkę w różnych miejscach
ostrym narzędziem, np. gwoździem.
16. Wycinanki ze szmatek.
Przykładowe techniki plastyczne,
które mogą być wykorzystane
przy realizacji podanych tematów
I. Dom dla lalek.
Ulica mojego miasta.
Moja miejscowość za 100 lat.
Stare zamki.
Techniki do wyboru:
1. Collage z wykorzystaniem różnych mate-
riałów.
2. Wycinanka z kolorowego papieru i ma-
kulatury.
3. Kalkografia
Etapy pracy:
–wycięte elementy z jasnej tektury na-
klejamy na biały karton (cztery war-
stwy),
–wykonaną matrycę układa się na pod-
kładkach z gazety,
–całość przykrywamy kalką maszynową
(stroną odbijającą do matrycy),
– na to kładziemy białą kartkę papieru
icałość prasujemy.
4. Rysowanie piórkiem i tuszem.
34
Życie Szkoły
61661641.002.png 61661641.003.png
5. Rysunek komputerowy.
6. Rysunek świeczką.
2. Rysowanie na szarym papierze lub maku-
laturze pędzlem lub patykiem.
II. Nasze wesołe zabawy na boisku
szkolnym.
Plac zabaw.
Techniki do wyboru:
1. Malowanie farbami plakatowymi lub
kredkami świecowymi.
2. Rysowanie białą kredą, pastelami
na ciemnym tle.
3. Rysowanie świeczkami choinkowymi i za-
malowywanie powierzchni kartki farbami
plakatowymi.
4. Rysowanie kolorową kredą na asfalcie.
5. Malowanie kredkami świecowymi i za-
malowywanie powierzchni kartki farbami
akwarelowymi.
V. Wyprawa na inną planetę.
Na dnie oceanu.
Przybysze z kosmosu.
Techniki do wyboru:
1. Batik.
2. Rysowanie tuszem i patykiem oraz malo-
wanie kredkami.
VI. Zwierzęta w zoo.
Zwierzęta domowe.
Techniki do wyboru:
1. Modelowanie w plastelinie, modelinie
lub masie solnej.
2. Wydzieranka z kolorowej makulatury lub
kolorowego papieru.
3. Wycinanie podwójnie złożonych sylwetek
zwierząt, kolorowanie ich (nauczyciel
może przygotować szablony).
4. Malowanie farbami plakatowymi.
III. Idę do szkoły.
Idę z rodzicami na spacer.
Klasowa wycieczka.
Techniki do wyboru:
1. Rysowanie kredkami ołówkowymi,
mazakami.
2. Malowanie farbami plakatowymi lub
kredkami świecowymi.
3. Wycinanie i malowanie (wycinanie z ko-
lorowej makulatury elementów ulicy, ry-
sowanie postaci ludzkich, kredkami, ma-
zakami lub patykiem).
VII. Sad jesienią.
Leśne obrazki.
Techniki do wyboru:
1. Collage.
2. Malowanie farbami plakatowymi.
3. Wycinanka.
4. Gwasz.
IV. Na ulicy.
Przejście po pasach.
Techniki do wyboru:
1. Malowanie farbami plakatowymi.
VIII. Jan Christian Andersen i jego baśnie.
Kopciuszek na balu.
Mój ulubiony bohater.
Techniki do wyboru:
1. Malowanie farbami.
7/2007
35
61661641.004.png 61661641.005.png 61661641.006.png
2. Collage.
3. Wycinanka z kolorowego papieru, szmatek.
4. Rysowanie patykiem na podkładzie kle-
jowym.
– zna pojęcie: martwa natura,
– umie wskazać odcienie jednego koloru
na przykładzie czerwonych owoców.
IX. Zabawy zimowe.
Pałac Królowej Śniegu.
Techniki do wyboru:
1. Gwasz.
2. Malowanie farbami z solą.
3. Malowanie białą farbą na ciemnym
podkładzie.
Środki dydaktyczne:
Warzywa i owoce w kolorze czerwonym,
ramka, farby plakatowe lub klejowe, koloro-
wy papier, makulatura, reprodukcje obra-
zów przedstawiających martwą naturę, na
przykład Martwa natura z dzbankiem
Zbigniewa Pronaszki, Martwa natura z pate-
rą jabłek Tytusa Czyżewskiego.
X. Laurki dla...
Techniki do wyboru:
1. Wycinanka.
2. Mokre w mokrym.
3. Wyklejanka z wełny.
Realizacja:
1. Zapoznanie się z treścią wiersza Co się
wlesie czerwieni Hanny Zdzitowieckiej:
Nisko przy ziemi borówki
okrągłe, czerwone główki
ukryte w pożółkłej trawie,
kwaśne jagody żurawin,
awyżej róże i głogi
splątane w gąszcz obok drogi
berberys, kaliny grona,
trzmielina w twardych osłonach,
a tam, gdzie nie sięga ręka,
jarzębina, krasa w pękach.
2. Oglądanie ilustracji i naturalnych okazów
owoców występujących w wierszu.
3. Wykonanie ćwiczeń:
–jaka barwa dominuje w wierszu?
–podkreśl w wierszu nazwy roślin i owo-
ców, które mają kolor czerwony,
–wybierz kilka czerwonych pomidorów
lub innych czerwonych owoców i po-
równaj ich barwy; ułóż wybrane owoce
od najjaśniejszego do najciemniejszego.
Przykłady realizacji edukacji
plastycznej w klasie III
Temat: Czerwone kwiaty i owoce
Zadania:
określanie i nazywanie barw, kształtów,
wielkości owoców oraz warzyw,
określanie położenia i oddalenia poszcze-
gólnych okazów w stosunku do siebie,
rozwijanie wrażliwości na piękno barw
i kształtów w naturze,
kształcenie pojęć: walor, martwa natura.
Uczeń po zakończeniu zajęć:
–potrafi określić wielkość, kształt i barwę
dowolnego owocu lub warzywa,
36
Życie Szkoły
61661641.007.png 61661641.008.png 61661641.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin