Obrazy ojca w polskim i czeskim kinie postkomunistycznym.pdf
(
1749 KB
)
Pobierz
Kwartalnik Filmowy, issue: 57-58 / 2007 — Dezerterzy, święci, tyrani i "kreciki". Obraz ojca w polskim i czeskim kinie postkomunistycznym
Dezerterzy, święci, tyrani i "kreciki". Obraz ojca w polskim i czeskim kinie
postkomunistycznym
«Deserters, Saints, Tyrants and 'Little Moles': Image of Father in Polish and Czech
PostCommunist Cinema»
by Ewa Mazierska
Source:
Film Quarterly (Kwartalnik Filmowy), issue: 5758 / 2007, pages: 300313, on
www.ceeol.com
.
Dezerterzy, ´wie˛ ci, tyrani
i „kreciki”
Obraz ojca w polskim i czeskim kinie
postkomunistycznym
E
WA
M
AZIERSKA
Upadek komunizmu wywarł ogromny wpływ na sytuacj˛ kobiet i m˛˙czyzn
w krajach byłego obozu socjalistycznego i społeczna˛ percepcj˛ funkcji obu płci.
Nieco upraszczaja˛c, postkomunizm jest kojarzony z promowaniem w dyskursach
kulturowych i wcielaniem w ˙ycie za pomoca˛ metod politycznych i prawnych
konserwatywnej wizji społecze´stwa, w której kobiety pełnia˛ tradycyjnie kobie-
ce, a m˛˙czy´ni tradycyjnie m˛skie role. Wi˛kszo´´ autorów uto˙samia ten po-
wrót do przeszło´ci ze wzrostem maskulinizmu w Europie Wschodniej
i
´
rodkowej
1
. Peggy Watson przypisuje t˛ zmian˛ reakcji na komunistyczna˛
polityk˛, która była postrzegana jako prokobieca, i uwa˙a t˛ zmian˛ za bardzo
niekorzystna˛, wr˛cz zabójcza˛ dla współczesnych kobiet:
Społecze´stwo obywatel-
skie oznacza oddanie władzy m˛˙czyznom i wcielanie w ˙ycie maskulinizmu na
wielka˛ skal˛
2
. Z drugiej strony, wiele kobiet z byłego obozu socjalistycznego
powitało z rado´cia˛, a przynajmniej z ulga˛ powrót do wcze´niejszych ideałów.
Sharon Wolchik w tek´cie z pocza˛tku lat dziewi˛´dziesia˛tych, odnosza˛cym si˛ do
sytuacji kobiet w Czechosłowacji, ale zachowuja˛cym wa˙no´´ w odniesieniu do
innych krajów dawnego bloku wschodniego, zauwa˙a, ˙e codzienne trudno´ci
do´wiadczane przez kobiety w systemie socjalistycznym kazały im zwa˛tpi´ w słu-
szno´´ da˛˙enia do ideału równo´ci płci. Doszły do wniosku, ˙e bardziej im si˛
opłaca „tradycyjna nierówno´´”, gdy˙ zdejmuje z ich barków cz˛´´ odpowie-
dzialno´ci za dobro rodziny i ich samych
3
. Nie podwa˙am tezy o maskulinizmie
czy patriarchalizmie polityki okresu po 1989 roku, ale pragn˛ podchwyci´ rozu-
mowanie Wolchik, sugeruja˛c, ˙e powrót do tradycji nie miał tak jednoznacznie
pozytywnego wpływu na m˛˙czyzn, jak sugeruja˛ Watson i inne autorki. Ów pa-
triarchalizm, przynajmniej na poziomie ideologii, nakazuje bowiem m˛˙czy´nie
przyja˛´ na swe barki cz˛´´ ci˛˙aru, który w my´l komunistycznej ideologii winien
by´ dzielony równo mi˛dzy przedstawicieli obu płci. Zarazem po 1989 roku
m˛˙czy´ni nie mniej ni˙ kobiety do´wiadczyli i wcia˛˙ do´wiadczaja˛ negatywnych
skutków transformacji ustrojowej w postaci wysokiego bezrobocia, niepewno´ci
zatrudnienia i emigracji zarobkowej. W rezultacie „m˛˙czy´nie postkomunisty-
cznemu” trudno jest pełni´ tradycyjne role głowy rodziny, m˛˙a i – co mnie tu
szczególnie interesuje – ojca.
O ile cz˛´´ współczesnych m˛˙czyzn zrezygnowała czy odło˙yła na pó´niej
ojcostwo z przyczyn ekonomicznych, o tyle inni odrzucaja˛ je, poniewa˙ stoi ono
300
DEZERTERZY,
´
WIE˛CI, TYRANI I „KRECIKI”
w konflikcie z wybranym przez nich stylem ˙ycia singla, który nie chce si˛ anga-
˙owa´ w trwałe zwia˛zki z kobietami. Jak zauwa˙a Krzysztof Arcimowicz w od-
niesieniu do polskiej kultury postkomunistycznej, model singla jest w modzie
u m
˛
˙czyzn dwudziesto-, trzydziesto-, a nawet czterdziestoletnich, gdy˙ kojarzo-
ny jest z przedłu˙ona
˛
młodo´cia
˛
i całkowita
˛
kontrola
˛
nad własnym ˙yciem
4
.
Mod
˛
na „singlowanie” mo˙na wytłumaczy´ westernizacja
˛
kultury wschodnio-
europejskiej, czego wyrazem jest zaadaptowanie terminu
single
przez j˛zyk pol-
ski. Mo˙na zaryzykowa´ tez˛, ˙e dzisiejsi młodzi polscy, czescy i słowaccy
m˛˙czy´ni na´laduja˛ swych zachodnich rówie´ników, którzy odkryli przyjemno-
´ci tego, co Eve Sedgwick okre´liła terminem „kultura ornamentalna”, i odrzucili
patriarchalizm (a przynajmniej niektóre jego cechy), doszedłszy do wniosku, ˙e
ideologia ta ich bardziej zniewala, ni˙ przynosi korzy´ci
5
. Nic dziwnego, ˙e
m˛ska niech˛´ do ojcostwa, poła˛czona z l˛kiem kobiet, jak sprosta´ obowia˛zkom
rodzicielskim w sytuacji wysokiego bezrobocia i niepewno´ci zatrudnienia, wpły-
n˛ła na obni˙enie ju˙ i tak niskiego przyrostu naturalnego we wspomnianych
krajach. Po 1989 roku Polska, Czechosłowacja, a potem Republika Czeska i Sło-
wacja znalazły si˛ po´ród krajów o najni˙szym wska´niku dzietno´ci w Europie,
nieprzekraczaja˛cym 1,5 dziecka na kobiet˛. „Ojciec postkomunistyczny” to jed-
nak nie tylko m˛˙czyzna, który dorobił si˛ potomstwa po roku 1989, ale i ten,
którego dzieci urodziły si˛ wcze´niej i który swe koncepcje oraz intuicje wycho-
wawcze musi dopasowa´ do nowej rzeczywisto´ci politycznej, ekonomicznej
i społecznej albo ponie´´ ryzyko nieprzyjemnych konsekwencji.
Chciałabym zastanowi´ si˛ nad tym, jak obraz ojca w kinie polskim i czeskim
odzwierciedla naszkicowane wy˙ej przemiany w kulturze i społecze´stwie tych
krajów. Interesuje mnie równie˙ filmowa reewaluacja ojców z poprzednich okre-
sów, gdy˙ i na nia˛ ma wpływ współczesne my´lenie o rodzinie. Figura ojca, jak
zauwa˙a mi˛dzy innymi Roland Barthes, ma tak˙e znaczenie symboliczne
6
i ten
symbolizm w niektórych przypadkach równie˙ spróbuj˛ rozszyfrowa´.
Dezerterzy
Pierwsze zjawisko, które zwróciło moja˛ uwag˛, to niewielka liczba młodych
ojców w polskich i czeskich filmach zrealizowanych po 1989 roku. Ekranowi
m˛˙czy´ni w wieku dwudziestu kilku czy trzydziestu kilku lat sa˛ przewa˙nie
bezdzietni, unikaja˛ trwalszych relacji z kobietami i sami zachowuja˛ si˛ jak dzieci
– sa˛ wi˛c typowymi singlami. Mo˙na tak˙e zauwa˙y´ w´ród m˛˙czyzn bardziej
złowieszcze sposoby unikania rodzicielskich obowia˛zków – przez porzucanie
kobiet b˛da˛cych matkami ich dzieci. Filmy, które przedstawiaja˛ m˛˙czyzn tego
rodzaju lub tylko czynia˛ do nich aluzje (poniewa˙ cz˛sto znikn˛li ju˙ oni z ˙ycia
kobiet oczekuja˛cych potomstwa), powstawały zwłaszcza w Polsce, gdzie nowe
prawo antyaborcyjne, wprowadzone w 1993 roku, było szczególnie restrykcyjne
w porównaniu z tym, które obowia˛zywało wcze´niej
7
. Nale˙y tu wymieni´
Farb˛
Michała Rosy (1997),
Nic
Doroty K˛dzierzawskiej (1998),
Patrz˛ na ciebie Ma-
rysiu
Łukasza Barczyka (1999),
Wesele
Wojciecha Smarzowskiego (2004) oraz
Ono
Małgorzaty Szumowskiej (2004). Młody „Casanova” (Maciej Stuhr) w
We-
selu
przybywa na przyj˛cie weselne kobiety, która jest z nim w cia˛˙y, ale nie
w roli pana młodego, lecz by uwieczni´ kamera˛ jej ´lub z innym m˛˙czyzna˛.
301
EWA MAZIERSKA
W
Patrz˛ na ciebie Marysiu
dwudziestodziewi˛cioletni Michał (Michał Bukow-
ski), pracuja˛cy jako pocza˛tkuja˛cy psychiatra w szpitalu i mieszkaja˛cy ze swa˛
dziewczyna
˛
Marysia
˛
w wynaj
˛
tym mieszkaniu, nie czuje si
˛
samodzielny, czego
´wiadectwem jest odpowied´ udzielona kole˙ance dziennikarce na pytanie, czy
chciałby mie´ dzieci:
Tak, ale jeszcze nie teraz
. Nic dziwnego, ˙e Michał nie
ukrywa niezadowolenia, gdy Marysia oznajmia mu, ˙e spodziewa si
˛
dziecka.
Sugeruje, by cia˛˙˛ usuna˛´, Marysia nie zgadza si˛ jednak, a jej odmowa rozpo-
czyna seri˛ nieszcz˛´liwych dla Michała wydarze´, z problemami w pracy wła˛cz-
nie. W ko´cu, podczas pospiesznie zorganizowanego ´lubu z Marysia˛, Michał
załamuje si˛. Przyszło´´ dziecka bohaterów filmu Barczyka pozostaje nieznana,
ale mo˙na si˛ spodziewa´, ˙e ci˛˙ar jego wychowywania spadnie na Marysi˛.
Inny m˛˙czyzna, stosownie do swego wieku i postawy ˙yciowej nosza˛cy przydo-
mek „Młody” (Rafał Mohr) w
Egoistach
(2000) Mariusza Treli´skiego, odurza
si˛ alkoholem i narkotykami, kiedy jego narzeczona le˙y na porodówce, co znów
jest znakiem l˛ku przed przekroczeniem progu dorosło´ci mierzonego gotowo´cia˛
do ojcostwa. Najbardziej drastyczny przypadek unikania odpowiedzialno´ci ro-
dzicielskiej przedstawiony jest w
Nic
, gdzie ma˛˙ i ojciec trójki dzieci (Janusz
Panasewicz) najpierw straszy swa˛ ˙on˛, ˙e ukarze ja˛, gdy ta zrobi „co´ głupiego”,
pó´niej udaje, ˙e jest nie´wiadomy cia˛˙y swej ˙ony, a w ko´cu ukrywa si˛, gdy
ona w łazience rodzi ich czwarte dziecko i je zabija.
Negatywna warto´´ dziecka, które ma si˛ urodzi´, przejawia si˛ tak˙e wysoka˛
cena˛, jaka˛ młode matki i ich rodziny musza˛ płaci´, aby polscy m˛˙czy˙ni zgodzili
si˛ zosta´ ojcami „oficjalnymi”. Pan młody z
Wesela
za o˙enienie si˛ z ci˛˙arna˛
Wojnarówna˛ ˙a˛da prezentu w postaci sportowego samochodu. Tak˙e autor
Egoi-
stów
sugeruje, ˙e „Młody” ˙eni si˛ ze swa˛ dziewczyna˛ dlatego, ˙e jej rodzice sa˛
w stanie zapewni´ mu poziom ˙ycia, który odpowiada jego wybujałym ambicjom
konsumpcyjnym. Analogicznie, młode kobiety, je´li zajda˛ w cia˛˙˛, b˛da˛c panna-
mi, musza˛ obni˙y´ swe wymagania wzgl˛dem partnerów. Taka cia˛˙owo-mał˙e´-
ska ekonomia została przedstawiona w
Torowisku
(1999) Urszuli Urbaniak,
którego ci˛˙arna bohaterka wychodzi za ma˛˙ za najmniej atrakcyjnego kawalera
w swoim miasteczku.
Z wyja˛tkiem
Nic
, którego autorka raz po raz kieruje kamer˛ na „nieobecnego”
ojca, w pozostałych filmach m˛˙czyzna, który odmawia przyj˛cia odpowiedzial-
no´ci za swe dziecko, unika osa˛du, zarówno otoczenia, jak i autora filmu. W re-
zultacie mo˙na odnie´´ wra˙enie, ˙e w przeciwie´stwie do macierzy´stwa, które
jest obowia˛zkiem kobiety, ojcostwo jest prawem m˛˙czyzny, z którego mo˙e, ale
nie musi korzysta´.
W Czechach, gdzie prawo dotycza˛ce aborcji nie zmieniło si˛ po upadku ko-
munizmu, motyw m˛˙czyzny uciekaja˛cego przed ojcostwem wyst˛puje rzadziej
i jest przedstawiany w sposób bardziej zawoalowany. Niemniej równie˙ mo˙na
go odnale´´. Jedna˛ z głównych postaci
Szcz˛´cia
(
Štˇstí
, 2005) w re˙yserii Boh-
dana Slámy jest Dáša, matka dwóch małych chłopców, których ojciec porzucił,
gdy na ´wiat przyszło drugie dziecko. Kiedy film si˛ zaczyna, Dáša ma romans
z ˙onatym m˛˙czyzna˛. Cho´ on twierdzi, ˙e ja˛ kocha, nie chce jednak przyja˛´
odpowiedzialno´ci za jej dzieci, co prowadzi młoda˛ kobiet˛ do załamania nerwo-
wego. Gdy Dáša zostaje zabrana do szpitala psychiatrycznego i tam oczekuje
narodzin trzeciego dziecka, jego ojciec sprowadza do jej mieszkaniu swa˛ nowa˛,
302
DEZERTERZY,
´
WIE˛CI, TYRANI I „KRECIKI”
bezdzietna˛ kochank˛.
Powrót idiotyty
Sašy Gedeona (
Návrat idiota
, 1999), przed-
stawia romans młodej kobiety z m˛˙czyzna˛, którego ˙ona oczekuje ich pierwsze-
go dziecka. Cho´ okoliczno´ci ich zwia
˛
zku nie sa
˛
w filmie wyja´nione, mo˙na si
˛
domy´li´, ˙e kochanka pozwala ˙onatemu m
˛
˙czy´nie uciec od niewoli domowe-
go ogniska i załagodzi´ l
˛
k przed zbli˙aja
˛
ca
˛
si
˛
odpowiedzialno´cia
˛
za kolejnego
członka rodziny.
Ojcowie jak matki
Z drugiej strony w polskim kinie postkomunistycznym nie brakuje filmów
o m˛˙czyznach, którzy sa˛ doskonałymi zast˛pczymi ba˛d´ samotnymi ojcami.
Znajdziemy ich w
Tacie
Macieja
´
lesickigo (1995),
Historiach miłosnych
Jerzego
Stuhra (1997),
Jutro b˛dzie niebo
Jarosława Marszewskiego (2001),
Edim
Piotra
Trzaskalskiego (2002) i
Zmru˙ oczy
Andrzeja Jakimowskiego (2003). Liczba tych
filmów jest wysoka nie tylko bezwzgl˛dnie, ale tak˙e w porównaniu z liczba˛
filmów przedstawiaja˛cych samotne matki. Co wa˙niejsze, w filmach przedstawia-
ja˛cych ojców jako surogaty matek problem rodzicielstwa zwykle jest umieszczo-
ny w centrum fabuły, podczas gdy w filmach ukazuja˛cych samotne matki jest on
spychany na margines narracji. Najcz˛´ciej powodem, dla którego m˛˙czyzna
zajmuje miejsce matki, jest jej nieobecno´´ ba˛d´ niezdolno´´ do zajmowania si˛
własnym dzieckiem. W
Tacie
ojciec (Bogusław Linda) decyduje si˛ przyja˛´ wy-
ła˛czna˛ odpowiedzialno´´ za córk˛, o´mioletnia˛ Kasi˛, gdy odkrywa, ˙e jej matka
jest psychicznie chora i niebezpieczna dla własnego dziecka, a babcia Kasi to
okrutny potwór pragna˛cy trzyma´ dziewczynk˛ w niewoli. Tytułowy bohater
Ediego
, bezdomny zbieracz złomu (Henryk Goł˛biewski), zostaje zmuszony do
opieki nad niemowl˛ciem, gdy˙ bracia dziewczyny, która dziecko urodziła, sa˛
przekonani, ˙e jest ono owocem gwałtu, jakiego dokonał na niej Edi. Jedna
z opowie´ci zawartych w
Historiach miłonych
przedstawia ksi˛dza (Jerzy Stuhr),
który porzuca Ko´ciół, odkrywszy, ˙e jego córka po ´mierci matki znalazła si˛
w sieroci´cu. Były nauczyciel ze
Zmru˙ oczy
(Zbigniew Zamachowski) opiekuje
si˛ dziewczynka˛, która uciekła od rodziców.
Filmy o samotnych ojcach podkre´laja˛ fakt ogromnego po´wi˛cenia m˛˙czyzn
przyjmuja˛cych na siebie wyła˛czna˛ odpowiedzialno´´ za dziecko. We´my, na przy-
kład, ksi˛dza z
Historii miłosnych
staja˛cego przed wyborem: zaopiekowa´ si˛ swa˛
córka˛ i porzuci´ powołanie, utraci´ pozycj˛ społeczna˛ i stabilna˛ sytuacj˛ material-
na˛ albo odrzuci´ dziecko i zachowa´ dotychczasowe przywileje. Dylemat ksi˛dza
najlepiej obrazuje rozmowa, która˛ przeprowadza z biskupem, próbuja˛cym od-
wie´´ go od powzi˛tej decyzji przez wskazanie na rzekoma˛ wy˙szo´´ jego obo-
wia˛zków wobec Boga, Ko´cioła i parafian ni˙ dziecka-b˛karta. Niemal tak samo
trudna jest sytuacja Michała z
Taty
, który mimo pomocy opiekunek do dzieci z
trudem godzi rodzicielstwo oraz prac˛ zawodowa˛ i stopniowo traci mo˙liwo´ci
zarobkowania, popadaja˛c w długi. Edi musi si˛ zajmowa´ dzieckiem, praktycznie
nie maja˛c ´rodków do ˙ycia.
Kiedy m˛˙czyzna nie jest biologicznym ojcem dziecka, którym si˛ zajmuje,
autorzy filmów przekonuja˛ nas, ˙e dzieje si˛ to w najlepiej poj˛tym interesie
dziecka, w przeciwie´stwie do filmów o adopcyjnych matkach, w których to fil-
mach korzy´ci sa˛ raczej po stronie kobiet ni˙ dzieci. Samotni ojcowie stawiaja˛
303
Plik z chomika:
ostres
Inne pliki z tego folderu:
Feminist Film Theorists - Routledge Critical Thinkers.pdf
(874 KB)
Syllepsis w twórczości Woodyego Allena.pdf
(675 KB)
Obrazy ojca w polskim i czeskim kinie postkomunistycznym.pdf
(1749 KB)
Inne foldery tego chomika:
Antropologia kulturowa
Archeologia
biblijne
Biologia
DUKAN
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin