Scenariusz zajęć matematycznych (3)(1).doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 7

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 7

 

TEMAT: Korale

ZAGADNIENIE: Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów

 

1.      „Na dzień dobry”

§         „Kolorowe imiona” – zabawa integracyjna

CEL: kształtowanie przynależności do grupy

JAK? Kolejno dzieci wypowiadają swoje imiona i nawlekają na nitkę kolorowe np.

frotki -tyle korali ile sylab ma imię,  powstaje łańcuch, zastanawiamy się czy więcej jest korali czy dzieci

 

2.      „Prawa ręka

§  „Gdzie jest?” – zabawa słowno- logiczna

CEL: nabywanie umiejętności nazywania kierunków w przestrzeni

JAK? Nauczyciel lub dziecko  zadaje dzieciom pytania dotyczące wzajemnego położenia w przestrzeni osób i przedmiotów np.

-Co jest nad moja głową?  - sufit, chmury, lampy, drzewo

- Co jest pod stopami Kasi? – dywan, podłoga, piasek, ziemia, trawa

-Co jest obok Kasi? – ściana, drzwi, okno, krzak,

- Kto lub co jest między Basią a Kasią? – Ola, stolik, latarka, plecak

Wykorzystujemy zdobytą wcześniej wiedzę dzieci o stronach ciała np. co jest po prawej , lewej stronie  itp.

 

 

§      „ Labada” …- zabawa ruchowa ze śpiewem

     CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

        JAK? Dzieci chwytają się za odpowiednie części ciała, poruszają się rytmicznie w

      koło i śpiewają piosenkę nr 43 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy

      : Ciało i przestań” oprac. Marta Bogdanowicz Zabawę rozpoczynamy od trzymania

     się za ręce

 

Tańczymy labada, labada, labada,

Tańczymy labada, małego walczyka.

Tańczą go harcerze, harcerze, harcerze.

Tańczą go harcerze i małe zuchy też

                                      ( lub przedszkolaki też)

Po odśpiewaniu piosenki zatrzymują się i odpowiadają na pytania prowadzącego np.

- czy małe ręce były?

- tak!                 /odpowiadają dzieci

-czy małe główki były?

- nie!

Wszyscy chwytają się za główki i zabawa rozpoczyna się od początku. Przypominamy wszystkie części ciała użyte w zabawie np. brzuch, ramiona, uszy itp.

 

3.      „Ile ? Tyle?

§              „Sznur korali” – zabawa słowno-logiczna

CEL:  liczenie w szerokim zakresie, wschłuchiwanie się w brzmienie liczebników, dostrzeganie rytmu dziesiątkowego

JAK? Dzielimy dzieci na 4-osobowe grupy, każda grupa otrzymuje po 4 pojemniki

( np. koszyczki plastikowe) i 20 liczmanów ( np. koraliki, kasztany itp.),

1)  przeliczamy pojemniki

2) liczymy liczmany kolejno od 1 do 20

3) następnie rozkładamy po 5 liczmanów do 4 pojemników

3) każda grupa ustawia  pojemniki w szeregu tworząc 1 długi sznur, wspólnie przeliczamy po 5 tworząc dziesiątki np. 5 i 5 to 10

4) wspólnie przeliczamy 10, 20, 30, 40 itd

 

§              Liczydło”- zabawa słowno-logiczna z elementami ruchu

CEL: szacowanie, liczenie , ustalanie ile jest razem ,sprawdzanie , ćwiczenia w  liczeniu następnych i poprzednich

JAK? Na drążek nawlekamy pewną liczbę korali ( możemy wykorzystać duże liczydło) prosimy, by chętne dziecko określiło „na oko” ile  ich jest a następnie policzyło korale i klasnęło w ręce tyle razy ile jest korali, wspólnie liczymy klaśnięcia i sprawdzamy  czy dziecko zrobiło prawidłowo. Powtarzamy to zadanie zmieniając liczbę korali  dodając wprzód o jeden więcej lub w tył o jeden mniej. Zabawa może być prowadzona z koralami naturalnymi lub zastępnikami np. kasztany, liście, klocki itp.

 

4.      „Ważny wyraz

§            „Korale”- ćwiczenia artykulacyjne

CEL:  ćwiczenia w prawidłowym wypowiadaniu głosek.” K-r”, zapoznanie z graficznym obrazem wyrazów: KORALE, KRÓL, KRÓLOWA

JAK? Dzieci przekazują sobie „koraliki wypowiadając następujące zdanie, ostatnie dziecko nawleka na nitkę, powstaje sznur korali

 

Korale od króla Karola dla królowej Karoliny   lub

Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

 

 

5.      Ćwiczenia grafomotoryczne  Korale”

     CEL: ćwiczenia w kontynuowanie rytmu

       Jak? Dzieci rysują pośladzie kartę  nr I.-7 , na pętelkach układają rytmy tworząc

       korale

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenka

2.      kasztany lub liczmany  jako korale

3.      pojemniki

4.      liczydło

5.      tabliczki z napisem KORALE, KRÓL, KRÓLOWA

6.      karty pracy

 

korale

król

królowa

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin