Scenariusz zajęcia dla dzieci 6-letnich
Temat: Jedziemy w odwiedziny do czterech pór roku.
Cele: - rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej
- kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania pór roku
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
- ćwiczenie spostrzegawczości i refleksu oraz koncentracji uwagi
- kształcenie umiejętności współpracy w zespole w celu rozwiązania postawionego zadania
Metody: percepcyjna – obserwacja i pokaz
słowna – objaśnienia i instrukcje, rozmowa
czynna – zadania stawiane dzieciom
Metody aktywne:
technika twórczego myślenia
burza mózgów, pedagogika zabawy
ekspresja ruchowa, analogia personalna
Formy:
zespołowa
grupowa
indywidualna
Środki dydaktyczne: nagrania CD z muzyką instrumentalną i ,,Cztery pory roku” A. Vivaldiego, kostka do gry, ilustracje środków lokomocji, krzyżówka z hasłem, szyfr z symbolami, obrazki charakterystyczne dla każdej pory roku, napisy, podpisy do obrazków, rozsypanka ,,bałwankowa”, rekwizyty do zabawy, karty do pracy indywidualnej, plansza ewaluacyjna, kredki, nożyce, klej.
Przebieg:
1.Zabawa ze śpiewem: ,,O, jak wesoło...”
W przedszkolu bawić się, się, się.
Raz ręka lewa, raz ręka prawa,
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy”.
2.Powitanie w kręgu - ,,Imię z epitetem”.
- Cześć, jestem wesoła Ania, ...pogodna Ola, ...radosna Ala, ...grzeczna..., ...miła..., ...dobra..., ...sympatyczna...
(Integracja grupy i wytworzenie miłego nastroju.)
3.Rozwiązanie szyfru – tematu zajęć.
(Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i umiejętności czytania.)
â
ï
£
²
i
Ð
- A
£ - R
- T
ë - M
ï - O
² - Y
â - P
i - K
Ð - U
¼ - E
4.Wypowiedzi dzieci z uzasadnieniem na temat ulubionej pory roku.
-Którą porę roku lubisz i dlaczego?
(Odważne przedstawienie swoich myśli.)
Cztery pory ma rok cały,
Aby się nie pomieszały
Zmieniająca się przyroda
Wyznaczyła porom podział.
Jedna kończy panowanie,
Druga po niej w mig nastanie.
Potem trzecia, wkrótce czwarta,
Każda pora wiele warta...
5.Skojarzenia – trening twórczego myślenia ,,burza mózgów”.
-Co by było, gdyby nie było pór roku?
(Rozwijanie postawy twórczej poprzez prowokowanie myślenia.)
Wiosna niesie kwiaty,
Za nią idzie lato,
Jesień sypie kasztanami,
Zima biegnie z bałwankami.
Wiosną świeci słońce,
Lato jest gorące,
Jesień jabłka ma dojrzałe,
Zima za to futro białe.
6.Zapowiedź wycieczki - ,,Odwiedzamy cztery pory roku”.
Poszczególne pory roku dzieci odwiedzają poruszając się różnymi środkami lokomocji (= rower, == łódka,=== koń, ==== pociąg, ===== samochód, ====== samolot). Rodzaj środka lokomocji określa liczba oczek wyrzuconych na kostce. Nauczyciel w czterech miejscach sali ukrywa koperty z zadaniami do wykonania.
7.Wycieczka do czterech pór roku.
Wybrane dziecka rzuca kostką. Wylosowanym pojazdem zaczynamy naszą podróż.
I. Spotkanie z wiosną (koperta nr 1)
Dzieci za pomocą kartoników z wyrazami TAK lub NIE odpowiadają na pytania zawarte w „Wiosennym quizie”.
1. Wiosna to pora radosna.
2. Wiosną zbieramy grzyby i zrywamy jabłka.
3. Wiosenne zabawy to: lepienie bałwana, jazda na sankach.
4. Wiosną przyroda budzi się do życia.
5. W wiosennym bukiecie są bazie, tulipany i żonkile.
6. Zwiastunem wiosny jest przebiśnieg.
7. Wiosna to jeden z 12 miesięcy.
8. Wiosna jest po lecie.
9. Zima odchodzi, wiosna przychodzi.
10. Na wiosnę przylatują z ciepłych krajów bociany.
11. Wiosną kolorowe liście spadają z drzew.
II. Spotkanie z latem (koperta nr 2)
Jazda kolejnym środkiem lokomocji.
Dzieci rozwiązują krzyżówkę z hasłem ,,LODY”.
4
3
1
2
P
A
M
K
R
O
E
L
D
Y
U
...
agulla1030