+Dozór Techniczny+.doc

(31180 KB) Pobierz

                                              DŹWIGNICE:

Dozór Techniczny, to działalność zmierzająca do zapewnienia bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych, które mogą stworzyć zagrożenie dla życia i zdrowia ludzkiego, mienia lub środowiska.

 

Dozór techniczny działa na podstawie ustawy „O dozorze technicznym” z dnia 21.12.2000r., która określa zasady, zakres i formę wykonywania dozoru, oraz jednostki właściwe do jego wykonania.

O rodzajach urządzeń podlegających dozorowi, mówi rozporządzenie rady ministrów, z dnia16.VII.2002r.

Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń, określa rozporządzenie rady ministrów, z dnia 29 października 2003 r.

 

Formy dozoru technicznego:

Dozór techniczny pełny – obejmuje pełen zakres czynności dozorowych, w toku wytwarzania, eksploatacji i napraw urządzeń technicznych, wykonywanych za pomocą badań okresowych, lub doraźnych:

co 1 rok, obejmujących suwnice z napędem innym niż ręczny – również specjalistyczne, oraz wciągniki i wciągarki z napędem mechanicznym - specjalistyczne.

co 2 lata, suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem innym niż ręczny.

Dozór techniczny ograniczony – obejmuje pełny zakres czynności dozorowych w toku wytwarzania i częściowy w toku eksploatacji, wykonywane za pomocą badań doraźnych:

co 2 lata  - obejmuje suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem ręcznym, wciągniki i wciągarki ogólnego przeznaczenia z napędem mechanicznym, oraz żurawie stacjonarne.

co 3 lata – wciągniki i wciągarki z napędem ręcznym o udźwigu powyżej 2 ton.

Dozór techniczny uproszczony obejmuje tylko niektóre czynności dozorowe w toku wytwarzania urządzeń technicznych, obejmuje urządzenia mało skomplikowane, o małym natężeniu pracy, oraz materiały i elementy stosowane do budowy tych urządzeń, oznakowane trwałym znakiem UDT stylizowanym w trójkąt. Zaliczamy do nich np. wciągniki ręczne łańcuchowe.

 

Rodzaje badań technicznych:

Badania  Odbiorcze:

Dotyczy urządzeń nowych i jest wykonywane w miejscu zainstalowania,

w gotowości do pracy:

- Sprawdzamy zgodności wykonania z dokumentacją;

- Działanie mechanizmów i urządzeń zabezpieczających;

Próba hamulca mechanizmu podnoszenia: ma na celu sprawdzenie, czy hamulec jest odpowiednio wyregulowany, lub czy jesteśmy w stanie podnieś ciężar o nie znanej masie, przebiega on następująco:

Unosimy największy ciężar, jak przyjdzie nam podnosić, lub przed podniesieniem dużego ciężaru o nie znanej masie na tyle, aby utracił on kontakt z podłożem. Jeśli ciężar nie opadnie unosimy go na wysokość około 50cm nad poziom roboczy. Po tej czynności gwałtownie opuszczamy ciężar z max. Prędkością i tak samo gwałtownie zatrzymujemy. Jeśli ciężar nie opadnie na podłożę, wykonujemy powtórnie próbę i jeśli efekt jest dalej pozytywny możemy przystąpić do przetransportowania tego ciężaru.

- Sprawdzamy wytrzymałość i sprężystość konstrukcji, wykonując 2 próby:

Pierwszą próbą jest próba statyczna Q-125% – poprzez ustawienie podnośnika suwnicy na środku dźwigara nośnego suwnicy i mierzymy wysokość od podłoża roboczego, do górnego kraju dźwigara nośnego suwnicy za pomocą dalmierza – lub geodezyjnie, a następnie podnosimy na wysokości 30cm od podłoża ciężar o masie 125% DOR dla tej suwnicy, próba ma trwać 60min, po tym czasie opuszczamy ciężar i ponownie mierzymy wysokość od podłoża do kraju dźwigara nośnego suwnicy. Nie powinno być odchyłki.

Drugą próbą jest próba dynamiczna Q=110% poprzez przemieszczanie tego ciężaru za pomocą wszystkich kombinacji ruchowych mechanizmów suwnicy. W przypadku gdy ma to zastosowanie, należy sprawdzać odkształcenia konstrukcji nośnej UTB w celu zapewnienia, że ustalone wartości graniczne nie będą przekroczone. Po zakończeniu próby należy potwierdzić, że nie nastąpiły żadne uszkodzenia ani trwałe odkształcenia UTB.

 

Badania Okresowe:

Wykonywane co rok, lub co dwa lata, po badaniach odbiorczych i rozruchu suwnicy:

- Sprawdzenie uprawnień obsługi i konserwatorów;

- Kontrola książki konserwacji i książki rewizyjnej(zawiera wszystkie decyzje dotyczące

  dopuszczeń do ruchu) ;

- Protokołów pomiarów elektrycznych;

- Badań nieniszczących haka;

- Kontrola urządzeń na postoju i w ruchu;

- sprawdzanie hamulców mechanizmów podnoszenie z obciążeniem, itp.

 

Badania Doraźne:

Celem badania doraźnego, jest potwierdzenie, że dokonana naprawa, modernizacja, lub wymiana elementu, bądź demontaż i ponowny montaż UTB na nowym miejscu pracy, nie ma wpływu na bezpieczną eksploatację tego urządzenia.

Kontrolne -  przeprowadza się co 2 i co 3 lata z inicjatywy UDT – co 2 lata dotyczą wciągników i wciągarek ogólnego przeznaczenia z napędem elektrycznym i co 3 lata z napędem ręcznym.

Eksploatacyjne - Wykonywane na wniosek użytkownika np: po wymianie lin, urządzeń chwytnych, haka, po naprawie podnośnika, konstrukcji, po zmianie miejsca pracy, itp.

Podczas badania są sprawdzane:

- Księgi rewizyjne i dziennik konserwacji;

Poawaryjne lubi powypadkoweNa wniosek użytkownika, cele ustalenia powodu awarii, lub wypadku.

Po zatwierdzeniu odbiorów, odpowiedzialność spada z biura projektowego na UDT

 

Struktury dozoru technicznego:

- Oddział główny dozoru technicznego z siedzibą w Warszawie;

- 29 oddziałów obejmujących swoją działalnością cały kraj;

- Centralne laboratorium techniczne w Poznaniu;

- Transportowy dozór techniczny obejmujący DT kolejowy i morski;

- Wojskowy dozór techniczny.

 

Przykład oznaczenia nr. Ewidencji UDT 3305001110:

- Pierwsza cyfra – rodzaj formy dozoru technicznego(3-pełny, a 8-ograniczony);

- Druga cyfra – to typ urządzenia (3-suwnica, 4-cięgnik);

- Kolejne dwie cyfry –  to nr.UDT, w tym przypadku 05 – to UDT D.Górnicza;

- Reszta cyfr – to numer kolejny w ewidencji.

 

Obowiązki operatora, wynikające z przepisów UDT:

- operator suwnicy powinien posiadać stosowne zaświadczenia, upoważniające go do

obsługi, oraz powinien posiadać umiejętności praktyczne obsługi, znać warunki techniczne

dozoru związane z eksploatacją, oraz znać przepisy BHP;

- powinien mieć świadomość, że jest on bezpośrednio odpowiedzialny, za prawidłowe

użytkowanie suwnicy, zgodne z instrukcją;

- w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, należy natychmiast opuścić ciężar w bezpieczne

miejsce, unieruchomić suwnicę i zgłosić przełożonemu o zaistniałej sytuacji;

- suwnicowy ma obowiązek odmówić wykonania czynności, jeśli jest ona niezgodna

  z instrukcją obsługi i eksploatacji.

 

PODSTAWOWE OBOWIĄZKI SUWNICOWEGO:

 

a) przed rozpoczęciem pracy. Suwnicowy powinien:

- sprawdzić wpisy w książce przekazania suwnicy,

- sprawdzić czy na suwnicy lub jezdni podsuwnicowej nie znajdują, się osoby postronne,

- sprawdzić, czy na mechanizmach lub na torach jezdnych nie pozostawiono jakichkolwiek

zbędnych przedmiotów ( zagrożenie upadkiem z wysokości),

- sprawdzić stan techniczny części poruszających i obracających się, stan i położenie lin,

łańcuchów, zblocza hakowego, przewodów elektrycznych,

- sprawdzić stan zamknięcia szaf z aparaturą elektryczną, załączyć łącznik główny

  i sprawdzić blokadę zerową

- sprawdzić właściwe działanie wszystkich mechanizmów poprzez dokonanie kilku próbnych

poruszeń suwnicy,

- dokonać próby poprawności działania hamulca mechanizmu podnoszenia, sprawdzić

poprawność działania wszystkich wyłączników krańcowych (do wyłączników krańcowych

jazdy mostu lub wózka zbliżamy się powoli, a do wyłącznika krańcowego wysokości

podnoszenia z prędkością nominalną),

- w przypadku stwierdzenia niesprawności suwnicy powiadomić uprawnionego

konserwatora,

- w przypadku braku zastrzeżeń dokonać wpisu w książce pracy suwnicy o rozpoczęciu pracy.

 

b) W trakcie pracy, suwnicowy powinien:

- dawać sygnały dźwiękowe podczas ruszania z miejsca, zbliżania się do innej suwnicy

  lub ludzi pracujących na dole,

- stosować się do sygnałów wydawanych przez hakowego lub przez osobę postronną

  w przypadku sygnału 'STÓJ",

- wszystkie ruchy robocze suwnicy wykonywać z należytą ostrożnością płynnie,

  bez szarpnięć i kontrowania,

- w czasie podnoszenia i jazdy obserwować hakowego, zamocowanie ładunku

  i drogę jego transportu,

- w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego zawieszenia ładunku, dać sygnał ostrzegawczy

  i natychmiast opuścić hak celem usunięcia usterki,

- przemieszczać ładunki minimum 50 cm nad przedmiotami znajdującymi się

  na drodze transportu,

- wstrzymać pracę suwnicy w przypadku zbliżania się z ładunkiem do grupy ludzi pracujących

na dole, których nie można ominąć lub doraźnie usunąć,

- wstrzymać pracę w przypadku stwierdzenia zsunięcia się liny z bębna lub krążka linowego,

  a także w przypadku nagłego uszkodzenia liny,

- podnosić ładunek zawsze w kierunku pionowym,

- podnosić ładunki o masie nie przekraczającej dopuszczalnego udźwigu,

- przy jednoczesnym ruchu kilku suwnic na jednym torze zachować bezpieczną odległość

między suwnicami,

- w przypadku awarii suwnicy ładunek opuścić na ziemię, wyłączyć łącznik główny, zawiesić

tabliczkę „Nie załączać" i o zaistniałym fakcie powiadomić przełożonego,

- w przypadku przerwy w dopływie zasilania wszystkie sterowniki lub nastawniki ustawić

  w pozycji neutralnej i wyłączyć łącznik główny, a w przypadku gdy na haku znajduje się

ładunek zabezpieczyć teren pod wiszącym ciężarem,

- każdy postój awaryjny lub unieruchomienie suwnicy wpisywać do książki pracy suwnicy,

- każdy zaistniały wypadek przy pracy natychmiast zgłosić bezpośredniemu przełożonemu,

  a miejsce wypadku pozostawić w stanie nie naruszonym do czasu przybycia zespołu

powypadkowego.

 

c) po zakończeniu pracy, suwnicowy powinien:

- opuścić ładunek na ziemię,

- puste haki podnieść do ich górnego położenia na wysokość minimum 2,5 m, ale poniżej

strefy zadziałania wyłączników krańcowych, :

- przy suwnicach pracujących z chwytnikiem lub chwytakiem, opuścić je na ziemię,

- ustawić suwnicę w miejscu jej stałego postoju,

- napędy sterowników lub nastawników ustawić w położeniu neutralnym,

  wyłączyć łącznik główny,

- po sprawdzeniu stanu technicznego suwnicy dokonać wpisu o zauważonych

  nieprawidłowościach, posprzątać kabinę.

 

CZYNNOŚCI ZABRONIONE

Suwnicowemu zabrania się:

obsługiwania suwnicy w razie niedyspozycji zdrowotnej,

- uruchamiania suwnicy, gdy na pomoście znajdują się osoby postronne,

- podnoszenia ładunku na nieprawidłowo założonych lub uszkodzonych zawiesiach,

- podnoszenia i przenoszenia ludzi na haku,

- dopuszczania do przebywania osób postronnych na pomoście suwnicy,

- dokonywania wszelkich napraw suwnicy lub jej mechanizmów,

- uruchamiania suwnicy w przypadku braku lub uszkodzenia osłon zabezpieczających,

- chodzenia po torach jezdnych suwnicy,

- podnoszenia ładunków, których masa przekracza maksymalny udźwig suwnicy,

- w czasie pracy stosowania gwałtownych zmian prędkości lub kierunku ruchu

  wyjątek stanowi zagrożenie wypadkowe),

- pracy suwnicy przy pochyłym położeniu lin, zblocza hakowego,

- odrywania za pomocą haka suwnicy przedmiotów tkwiących w podłożu,

- przesuwania wagonów bez dodatkowych krążków kierujących linę,

- wleczenia przedmiotów po ziemi,

- transportu ładunków niebezpiecznych (butle z gazem tylko w odpowiednich koszach);

- rozkołysania przemieszczanych przedmiotów lub pustego haka,

- pracy z nieprawidłowo nawiniętą liną na bęben linowy,

- używania wyłączników krańcowych jako sposobu zatrzymania haka, wózka

  lub mostu suwnicy,

- eksploatowania suwnicy przy niesprawnych wyłącznikach krańcowych,

- używania więcej niż dwóch urządzeń sterowniczych jednocześnie, na których spoczywają

dłonie (wyjątek stanowi zagrożenie wypadkowe),

- podnoszenia lub opuszczania ciężarów przy pomocy więcej niż jednego udźwigu,

- smarowania i konserwacji suwnicy podczas jej ruchu,

-  dopuszczania do pracy osoby trzecie bez wiedzy i zgody bezpośredniego przełożonego,

- zrzucania przedmiotów z suwnicy,

 

Dźwignice:

Są urządzeniami służącymi do podnoszenia i transportowania ładunków na bliskie (ograniczone) odległości. Zaliczamy do nich:

1.      Cięgniki

- Wciągniki;

- Wciągarki.

2.      Suwnice.

Cięgniki: są to dźwignice, służące do przemieszczania ładunków w pionie, lub w pionie

i poziomie w jednej płaszczyźnie, w przestrzeni ograniczonej odbojami i wysokością

podnoszenia, za pomocą elementu chwytnego np. haka.

Wciągnik: jest to cięgniki, którego obudowa mechanizmu podnoszenia, stanowi konstrukcję

              nośną dla mechanizmu jazdy. Posiada ona zwartą zabudowę.

Wciągarka: jest cięgnikiem, którego mechanizmy są zabudowane na ramie nośnej, która

może być stacjonarna, lub mobilna w postaci wózka jezdnego. Składa się z: silnika,

sprzęgła, wału napędowego, hamulca z luzownikiem,  przekładni, bębna linowego,

liny nośnej, haka.

Suwnica: jest dźwignicą pracująca w ruchu przerywanym wyposażona w mechanizm podnoszenia

              i opuszczania: wciągarka lub wciągnik. Przeznaczona do przemieszczania materiałów i ludzi

w pionie, i poziomie w przestrzeni ograniczonej długością toru jazdy, wysokością podnoszenia

i opuszczania oraz szerokością mostu.

Wymagania stosowane suwnicom sterowanym bezprzewodowo:

W suwnicy tego typu nadajnik musi być wyposażony w sygnał dźwiękowy, przycisk „STOP”, piktogramy (znaki graficzne) na przyciskach, hamulce automatyczne, numer urządzenia (znajduje się pod baterią), automatyczne zatrzymywanie przed odbojami – bo możemy ze względu na odległość tego nie widzieć, książkę rewizji, wtórnik, protokół zbadania.

 

Parametry techniczne suwnicy:

Q – Udźwig – największe dopuszczalne obciążenie, które można transportować w warunkach

       normalnej eksploatacji. Np.: Q=5t;

H – Wysokość podnoszenia – jest to odległość od poziomu roboczego, do wysokości

       maksymalnego położenia roboczego elementu chwytającego(np. zblocza) [m];

l – Rozpiętość suwnicy – odległość między osiami szyn toru jezdnego [m];

L – długość toru jazdy wózka [m];

V – prędkość mechanizmów podnoszenia i jazdy suwnicy, jazdy wózka –  [m/min];

Masa suwnicy i nacisk kół;

GNP – grupa natężenia pracy – A1 do A8.

 

Napisy obowiązujące na suwnicy:

l      na moście:

-        udźwig np: Q=10t

-        nr rejestracyjny Urzędu Dozoru Technicznego

                           np 3322123456 (3-dozór pełny, 3-suwnica, 05 – D.Górnicza.)

-        grupa natężenia pracy NP: A5

l      na zbloczu hakowym:

-        udźwig np: Q=5t

-   &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin