3 r.ż.doc

(178 KB) Pobierz

3 ROK ŻYCIA

 

Adaptacja dziecka do życia w żłobku.

Adaptacja – to przystosowanie się (przyzwyczajenie) do nowych warunków.

 

Adaptacja dziecka do życia w żłobku polega na:

l          przyzwyczajeniu się dziecka do nowego otoczenia

l          przyzwyczajeniu się dziecka do nowych osób

l          przyzwyczajeniu się dziecka do nowego trybu życia

l          przyzwyczajeniu się do czasowej rozłąki z rodzicami

 

Rodzaje adaptacji:

1.      Wstępna – ma miejsce wtedy, gdy dziecko po raz pierwszy przyjmowane jest do żłobka i styka się z nowymi warunkami

2.      Wtórna – ma miejsce wtedy, gdy dziecko powraca do żłobka po chorobie, po świętach, po wakacjach

3.      Ciągła – ma miejsce wtedy, gdy dziecko nie może przyzwyczaić się do warunków żłobkowych ani do czasowej rozłąki z rodzicami

Etapy adaptacji:

1.      Przyzwyczajenie do jednej osoby dorosłej

2.      Przyzwyczajenie do otoczenia przedmiotowego

3.      Przyzwyczajenie do żłobkowego trybu życia

4.      Przyzwyczajenie do rówieśników

 

Objawy złej adaptacji:

l          zaburzenia snu

l          zaburzenia łaknienia

l          zaburzenia wydalania

l          zaburzenia emocjonalne

l          zaburzenia kontaktów społecznych

l          zaburzenia aktywności własnej, itp.

 

Warunki prawidłowej adaptacji:

l          zapewnienie dziecku odpowiedniej grupy rozwojowej

l          zapewnienie dziecku indywidualnego kontaktu z jedną osobą dorosłą

l          respektowanie pozytywnych przyzwyczajeń dziecka

l          wczesne opuszczanie żłobka w okresie adaptacji (po obiedzie)

l          rozgromadzanie dzieci

l          zapewnienie serdecznej atmosfery

l          zrównoważone oddziaływania wychowawcze

l          pedagogizacja rodziców pod kątem problematyki związanej z okresem adaptacji

 

Wstęp do trzeciego roku życia.

Sprawność manualna:

l          prawidłowo trzyma kredkę, prace są precyzyjne, większa koordynacja, współpraca obydwu rąk, czynnościowa przewaga jednej ręki, wyłaniają się talenty i zainteresowania dzieci.

l          Jest samodzielne.

Ruch:

l          dziecko biega, poproszone o konkretna rzecz przynosi ją, mniej się męczy.

Mowa:

l          zadaje dużo pytań, mówi około 1000 – 1500 słów, zaczyna mówić odpowiednimi formami gramatycznymi (ja, wy, my), mówi całymi złożonymi zdaniami

Kontakty społeczne:

·          W kontaktach z rówieśnikiem występuje zabawa WSPÓLNA, tzn. razem się bawią, ale nie ma podziału na role.

·          Dorosły jest nadal potrzebny, bo ma fajne pomysły.

Rozwój MOTORYKI w 3 r.ż.

 

POSTAWA

l          umiejętność zmiany postawy ciała: schyla się, siada, wstaje, przykuca.

l          Czynności te wykonuje naprzemiennie.

LOKOMOCJA

l          swobodnie przemieszcza się po torze prostym

l          „biega” - szybko chodzi

l          pokonuje tor kręty

l          zawraca

l          pokonuje przeszkody

l          naśladuje rytmiczne ruchy dorosłego

l          łączy chodzenie z innymi czynnościami (klaskanie, niesienie przedmiotów)

l          wchodzi i schodzi ze schodów (pod koniec 3 r.ż. krok naprzemienny)

l          porusza się po wąskim torze, bez wykraczania poza jego granice

RÓWNOWAGA

l          podskakuje na obydwu nogach

l          stoi na jednej nodze

l          kręci się wokół własnej osi

l          chodzi po pochyłej powierzchni

l          chodzi po zwężonym torze prostym i krętym

l          zatacza kręgi w czasie biegania

l          sprawnie kopie i rzuca piłkę

l          przekracza przeszkody np. drążek umieszczony na pewnej wysokości

KOORDYNACJA RUCHÓW CAŁEGO CIAŁA

l          wspina się na drabinkę

l          jeździ na trójkołowym rowerku (3-latek)

l          kieruje pojazdami za pomocą kierownicy lub ciągnie je za sobą

 

WSKAZÓWKI DO PROWADZENIA ĆWICZEŃ RUCHOWYCH

1.         Ćwiczenia prowadzimy co najmniej 1 godz. po posiłku i 1 godz. przed następnym posiłkiem.

2.         Ćwiczymy w małych grupach (max. 5 dzieci) przez 15 minut w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu.

3.         Opiekunka ćwiczy z jednym dzieckiem asekurując je. Jednocześnie zwraca uwagę na pozostałe dzieci, zachęcając je do obserwacji dziecka ćwiczącego.

4.         Ćwiczenie musi zakończyć się sukcesem (brawa, pochwała opiekunki). Jeżeli trzeba, obniżamy wymagania.

5.         Stosujemy 6 rodzajów ćwiczeń:

l          w chodzeniu

l          we spinaniu

l          w rzucie

l          ogólnorozwojowe

l          ruchowo-naśladowcze

l          umuzykalniające

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA RUCHOWE DLA DZIECI W 3 r.ż.

1.      Ćwiczenia w chodzeniu:

 

Ćwiczenie

I półrocze

II półrocze

Przejście po ławeczce (powolne)

-z ramionami uniesionymi w bok

-z kręglami w dłoniach

-po listwie odwróconej ławeczki

Przejście po cegiełkach

-oddalone od siebie o 8-10 cm

-ręce opuszczone

-oddalone od siebie o 10-12 cm

-ręce uniesione w bok

Przekraczanie przeszkód np. drążka, zawieszonej linki

-wysokość od podłogi 20-30 cm

-wysokość od podłogi 30-35 cm

Przejście po chodniczku lub ścieżce

-chodnik prosty – szer. 15 cm

-chodnik jedno- lub dwukrotnie załamany – szer. 30 cm

-kręta ścieżka – szer. 30 cm (ślimak)

Tak jak w I pół, ale z ramionami uniesionymi w bok.

Różne sposoby chodzenia przy muzyce

-marsz

-chodzenie na palcach

-chodzenie na pietach

-marsz

-chodzenie na palcach

-chodzenie na pietach

-chodzenie na krawędziach stóp

+ klaskanie, machanie

Ćwiczenia ortopedyczne

-łapanie lekkiego kocyka palcami stóp

-łapanie lekkiego kocyka palcami stóp

Spacer z delikatnym przedmiotem

np. mała piłeczka na talerzyku – około 4-5 m

Tak jak w I pół, ewentualnie po jednym przedmiocie w każdej dłoni.

 

 

 

2.      Ćwiczenia w rzucie:

Ćwiczenie

I półrocze

II półrocze

Rzut woreczkiem do kosza

(o przekroju 40-50 cm)

-odległość od kosza 80-100 cm

-kosz na wysokości piersi dziecka lub niżej

-rzut prawą ręką

-rzut lewą ręką

-rzut oburącz

-odległość od kosza 100-120 cm

-kosz na wysokości piersi dziecka lub niżej

-rzut prawą ręką

-rzut lewą ręką

-rzut oburącz

Rzut do koła hula – hop

-koło ustawione pionowo na wysokości oczu dziecka

-odległość 80-100 cm

-koło ustawione pionowo na wysokości oczu dziecka

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin