Wstęp do 4 roku życia
4, 5, 6/7 rok życia – wiek przedszkolny
Mówi zdaniami zrozumiałymi dla innych, mówi dużo, znaczny skok mowy. Informuje o swoich potrzebach – co chce, a czego nie chce. Dziecko jest świadome i bardzo sprawne.
Zabawa z innymi dziećmi, potrzebują towarzystwa, lubią się bawić z innymi dziećmi w swoim wieku. Na początku są jeszcze zabawy wspólne, a od drugiej połowy 4 roku życia organizują zabawy zespołowe (z podziałem na role). Pojawia się lider, który wymyśla zabawy i nimi rządzi.
Pojawiają się przezwiska, bardzo naśladują starsze rodzeństwo. Pojawiają się pierwsze miłości i przyjaźnie. Dzieci ładnie mówią o swoich uczuciach. Pobierają się na zasadzie podobieństw, np.: „Dzisiaj będziesz moja ulubioną koleżanką, bo masz taką samą opaskę”.
Emocje są nadal gwałtowne. Zaczyna stopniowo uczyć się hamować negatywne emocje (inne również). Należy uczyć dzieci wyrażania uczuć w cywilizowanej formie, czyli słowami.
2, 3, 4 rok życia – to trudny emocjonalnie czas dla dziecka
W przedszkolu nie ma przymusowego spania i nie zmusza się dzieci do jedzenia. Ważne jest przygotowanie dziecka do przedszkola. Świadomość, że idzie się bawić i uczyć.
Osoba dorosła jest dla dzieci idolem. Pani jest bardzo ważna. Dzieci naśladują swoją panią, nie zawsze rozumieją, widzą sens.
4 r.ż to świetny czas, żeby nauczyć dzieci wielu umiejętności i zachowań. Naśladują dorosłego bezkrytycznie.
Motoryka:
· Swobodnie zmieniają postawę ciała
· Rozwija się równowaga
· Jest sprawniejsze chodzenie
· Właściwa postawa podczas biegu (koordynacja mięśniowa)
· Biega na całych stopach
· Skoki – obunóż do przodu, w miejscu,
· Staje na jednej nodze
· Nie potrafi skakać na jednej nodze
· Dzieci potrzebują dużo ruchu (chłopcy 6 godzin na dzień, dziewczynki trochę mniej)
· Aktywność sprawia im przyjemność
Bardzo wzrasta sprawność manualna, sprawność i precyzja ruchów; ćwiczyć z nożyczkami. Bardzo lubią prace plastyczne, bo mogą podziwiać to co stworzyły.
Czynności samoobsługowe – potrafią umyć twarz, myją ręce ruchami pomiędzy palcami.
Są samodzielne, ale wymagają całościowego nadzoru; mają różne dziwne pomysły. Mają bogatą wyobraźnię, nadają przedmiotom symboliczne znaczenie.
Rozwój fizyczny
· W okresie przedszkolnym rośnie ok. 20 cm
· W 4 r.ż ok. 8 cm
· Masa ciała przybywa ok. 2,5 kg
· Dziecko smukleje
· Wydłużają się kończyny
· Brzuch jest lekko wystający (pogłębiona lordoza lędźwiowa)
· Stopa zaczyna się wysklepiać (wcześniej jest to płaskostopie dziecięce), jeśli nadal jest płaska to jest to patologia – płaskostopie. (nie nosić butów po innych)
· Wiotkość, ruchomość stawów
· Chodzą całkowicie na paluszkach
· Tendencje do koślawienia kolan
· Odmiennie kształtuje się sylwetka chłopców i dziewczynek, tzn. szerokość barków (chłopiec ma je szersze)
· Zmniejsza się ilość tk tłuszczowej, a zwiększa tk mięśniowej.
· Kończyny i tułów są smuklejsze
· Zwiększa się siła, nie wytrzymałość
· Dziecko w 4 r.ż ma wszystkie zęby mleczne
SPRAWNOŚĆ, PRZYZWYCZAJENIE, NAWYK
1. Systematyczne, konsekwentne powtarzanie nawyku.
2. Uświadomienie dziecku w jakim celu to wykonuje, np.: poprzez zabawę dydaktyczną.
3. Dawanie dobrego przykładu.
Nawyki, które wcześniej istniały, ale nie były powtarzane i utrwalane systematycznie – mogą wygasnąć.
Nawyki związane z jedzeniem.
· Powinny jeść samodzielnie
· Usprawnia się technika jedzenia
· Konsekwentnie egzekwujemy aby jadło samodzielnie i estetycznie
· Dzieci jedzą już widelcem, a nożem tylko w domu pod stałą opieką
· Zaczyna zwracać uwagę na estetykę jedzenia (prosimy, by samo po sobie wycierało jak rozleje)
· Zachęcanie dziecka do jedzenia potraw zdrowych, np.: zabawa „wiemy co jemy”
Nawyki związane z myciem.
· Potrafi donieść wodę w dłoniach do umycia buzi
· Zwracamy uwagę, żeby używały mydła, na technikę mycia, na pozostawienie po sobie porządku
· Mycie rączek ruchami kolistymi, posuwistymi oraz miedzy palcami
· Pokazujemy techniki mycia ząbków: okrężne, wymiatające, płukanie
· Pokazujemy prawidłową kolejność mycia się (części ciała po kolei)
· Uświadamiamy dzieciom konieczność wykonywania zabiegów higienicznych.
Nawyki związane z fizjologią.
· Dzieci samodzielnie zgłaszają swoje potrzeby
· Ewentualnie pomagamy przy podcieraniu się
Nawyki związane z rozbieraniem i ubieraniem.
· Samodzielnie się rozbierają
· Samodzielnie ubierają się w swobodne ubrania (do snu, na gimnastykę), gdzie nie ma wiązania lub skomplikowanego zapięcia
· Zapina guziki które ma z przodu, które widzi
· Potrafią zasznurować buciki, ale nie zawiązać (naukę rozpoczynamy od czegoś na czym można sznurować i zawiązywać, np.: kostka, maty)
· Pomoc ograniczona do trudnych, kłopotliwych sytuacji (przy zakładaniu ciasnych bluzeczek, wiązaniu butów i czapek, zapięciach z tyłu, skomplikowanych)
· Zachęcanie dzieci do wzajemnej pomocy, np.: przy zapinaniu tylnich guzików
Nawyki związane z porządkiem.
· Daleko posunięte
· Pamiętają o odkładaniu zabawek na miejsce, wiedzą gdzie leżą
· Po każdej zabawie sprzątają, panuje porządek
· Mają swoje szafeczki, półeczki. Wkładają do nich różne rzeczy, np.: swoje prace, zabawki
· Są bardzo chętne do pomocy
· Pamiętają o zasuwaniu krzesełek
· Wycierają buzię serwetką
· Pamiętają o wycieraniu nosa chusteczką
· Składają ubrania i odnoszą na miejsce
· Pilnują swojego miejsca
· Chętnie pomagają w pracach domowych, np.: pracach porządkowych – wycieranie kurzy, zmiatanie, odkurzanie, mycie naczyń; robienie ciast
Nawyki kulturalno-grzecznościowe
· Wiedzą kiedy jakiego słowa należy użyć
· Potrafią się właściwie zachować w różnych sytuacjach (trzeba je tego uczyć)
· Czasami zapominają, to wtedy trzeba im delikatnie przypomnieć
SPRAWNOŚĆ MANUALNA w 4 roku życia
· Powinna być ustalona czynnościowa przewaga jednej ręki
· Współpraca, współdziałanie obu rąk
· Poprawia się koordynacja wzrokowo ruchowa
· Lepiej dostosowuje swoje ruchy do kształtu, wielkości, ciężaru i oddalenia przedmiotu
· Wzrasta precyzja ruchów wykonywanych palcami rąk
· Poprawia się praca nadgarstka(ruchu poziome pionowe i okrężne)
· Stopniowa eliminacja ruchów zbędnych(niecelowych, niepotrzebnych) podczas wykonywanego działania
Codzienne czynności
- ubierania i rozbieranie się
- mycie się
- samodzielne jedzenie
- pomaganie w porządkach (gdy mają do czynienia z wodą, ogólnie bardzo chętnie pomagają)
Cele doskonalenia sprawności manualnej:
1. Kształtowanie sprawności specyficznej prowadzącej do poznania cech, właściwości i funkcji przedmiotu
2. Rozwijanie precyzji ruchów docelowych- eliminowanie ruchów zbędnych
3. Usprawnianie drobnych ruchów palców (chwytu pensetkowego i szczypcowego)
4. Doskonalenie różnych rodzajów chwytów
5. Doskonalenie współpracy obydwu rąk
6. Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej (oko- ręka)
7. Usprawnianie ruchów nadgarstka (pionowych, poziomych, okrężnych)
8. Doskonalenie czynnościowej przewagi jednej ręki
· zabawom doskonalącym sprawność manualną mogą towarzyszyć inne cele, specyficzne dla tematu zabawy
Aktywność zabawowa dziecka przybiera różne bogate formy, staje się bardziej samodzielna.
Rodzaje zabaw:
1. Manipulacyjne
2. Tematyczne
3. Twórcze
4. Konstrukcyjne
· Na początku każdej zabawy powinien być jasno określony cel. Dzieci planują co będą robiły- potrafią zaplanować poszczególne etapy zabawy.
· Bardzo często zabawa ma charakter zespołowy. Na początku kieruje nią osoba dorosła, potem inicjatywę przejmuje jedno z dzieci.
· W trakcie zabawy dzieci oceniają się wzajemnie, chwalą, wymieniają uwagami.
· Efektem pracy jest często wytwór sugerowany (praca, rysunek) przez dorosłego lub rówieśników.
Dla dzieci w 4 r.ż. nie organizujemy już typowych zabaw manipulacyjnych- mogą one stanowić element zabawy.
Zabawy konstrukcyjne:
1. Budowanie z różnego rodzaju klocków
- drewniane (różne kształty)
- plastikowe zaciskowe (typu lego)
-typu gwiazdki kolczatki haczyki itp.
+ budowle przestrzenne, osoby, postacie, przedmioty, zwierzęta
2. Budowle z różnych produktów, np.: patyków, papieru, liści, piasku, żołędzi, gliny, muszelek, kasztanów, kamyków
+ wyobraźnia dzieci jest niesamowita
3. Przygotowywanie kanapek, torcików sałatek
Zabawy twórcze
Rysowanie, lepienie, wydzieranie, wycinanie, malowanie, wyklejanie
Rysowanie
· Nadal występują elementy bazgroty.
· Dziecko 3- letnie rysuje: kółeczka, drabinki, płatki oraz pierwsze postacie ludzkie lub zwierzęce tzw. „głowonogi”.
· Podpisywanie rysunków dzieci - kto i co narysował.
· ...
gomsqo87