4 rż.doc

(6526 KB) Pobierz
Wstęp do 4 roku życia

Wstęp do 4 roku życia

4, 5, 6/7 rok życia – wiek przedszkolny

Mówi zdaniami zrozumiałymi dla innych, mówi dużo, znaczny skok mowy. Informuje o swoich potrzebach – co chce, a czego nie chce. Dziecko jest świadome i bardzo sprawne.

Zabawa z innymi dziećmi, potrzebują towarzystwa, lubią się bawić z innymi dziećmi w swoim wieku. Na początku są jeszcze zabawy wspólne, a od drugiej połowy 4 roku życia organizują zabawy zespołowe (z podziałem na role). Pojawia się lider, który wymyśla zabawy i nimi rządzi.

Pojawiają się przezwiska, bardzo naśladują starsze rodzeństwo. Pojawiają się pierwsze miłości i przyjaźnie. Dzieci ładnie mówią o swoich uczuciach. Pobierają się na zasadzie podobieństw, np.: „Dzisiaj będziesz moja ulubioną koleżanką, bo masz taką samą opaskę”.

Emocje są nadal gwałtowne. Zaczyna stopniowo uczyć się hamować negatywne emocje (inne również). Należy uczyć dzieci wyrażania uczuć w cywilizowanej formie, czyli słowami.

2, 3, 4 rok życia – to trudny emocjonalnie czas dla dziecka

W przedszkolu nie ma przymusowego spania i nie zmusza się dzieci do jedzenia. Ważne jest przygotowanie dziecka do przedszkola. Świadomość, że idzie się bawić i uczyć.

Osoba dorosła jest dla dzieci idolem. Pani jest bardzo ważna. Dzieci naśladują swoją panią, nie zawsze rozumieją, widzą sens.

4 r.ż to świetny czas, żeby nauczyć dzieci wielu umiejętności i zachowań. Naśladują dorosłego bezkrytycznie.

Motoryka:

·          Swobodnie zmieniają postawę ciała

·          Rozwija się równowaga

·          Jest sprawniejsze chodzenie

·          Właściwa postawa podczas biegu (koordynacja mięśniowa)

·          Biega na całych stopach

·          Skoki – obunóż do przodu, w miejscu,

·          Staje na jednej nodze

·          Nie potrafi skakać na jednej nodze

·          Dzieci potrzebują dużo ruchu (chłopcy 6 godzin na dzień, dziewczynki trochę mniej)

·          Aktywność sprawia im przyjemność

 

Bardzo wzrasta sprawność manualna, sprawność i precyzja ruchów; ćwiczyć z nożyczkami. Bardzo lubią prace plastyczne, bo mogą podziwiać to co stworzyły.

 

Czynności samoobsługowe – potrafią umyć twarz, myją ręce ruchami pomiędzy palcami.

Są samodzielne, ale wymagają całościowego nadzoru; mają różne dziwne pomysły. Mają bogatą wyobraźnię, nadają przedmiotom symboliczne znaczenie.

Rozwój fizyczny

·          W okresie przedszkolnym rośnie ok. 20 cm

·          W 4 r.ż ok. 8 cm

·          Masa ciała przybywa ok. 2,5 kg

·          Dziecko smukleje

·          Wydłużają się kończyny

·          Brzuch jest lekko wystający (pogłębiona lordoza lędźwiowa)

·          Stopa zaczyna się wysklepiać (wcześniej jest to płaskostopie dziecięce), jeśli nadal jest płaska to jest to patologia – płaskostopie. (nie nosić butów po innych)

·          Wiotkość, ruchomość stawów

·          Chodzą całkowicie na paluszkach

·          Tendencje do koślawienia kolan

·          Odmiennie kształtuje się sylwetka chłopców i dziewczynek, tzn. szerokość barków (chłopiec ma je szersze)

·          Zmniejsza się ilość tk tłuszczowej, a zwiększa tk mięśniowej.

·          Kończyny i tułów są smuklejsze

·          Zwiększa się siła, nie wytrzymałość

·          Dziecko w 4 r.ż ma wszystkie zęby mleczne 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPRAWNOŚĆ, PRZYZWYCZAJENIE, NAWYK

1.      Systematyczne, konsekwentne powtarzanie nawyku.

2.      Uświadomienie dziecku w jakim celu to wykonuje, np.: poprzez zabawę dydaktyczną.

3.      Dawanie dobrego przykładu.

Nawyki, które wcześniej istniały, ale nie były powtarzane i utrwalane systematycznie – mogą wygasnąć.

Nawyki związane z jedzeniem.

·          Powinny jeść samodzielnie

·          Usprawnia się technika jedzenia

·          Konsekwentnie egzekwujemy aby jadło samodzielnie i estetycznie

·          Dzieci jedzą już widelcem, a nożem tylko w domu pod stałą opieką

·          Zaczyna zwracać uwagę na estetykę jedzenia (prosimy, by samo po sobie wycierało jak rozleje)

·          Zachęcanie dziecka do jedzenia potraw zdrowych, np.: zabawa „wiemy co jemy”

 

Nawyki związane z myciem.

·          Potrafi donieść wodę w dłoniach do umycia buzi

·          Zwracamy uwagę, żeby używały mydła, na technikę mycia, na pozostawienie po sobie porządku

·          Mycie rączek ruchami kolistymi, posuwistymi oraz miedzy palcami

·          Pokazujemy techniki mycia ząbków: okrężne, wymiatające, płukanie

·          Pokazujemy prawidłową kolejność mycia się (części ciała po kolei)

·          Uświadamiamy dzieciom konieczność wykonywania zabiegów higienicznych.

 

Nawyki związane z fizjologią.

·          Dzieci samodzielnie zgłaszają swoje potrzeby

·          Ewentualnie pomagamy przy podcieraniu się

 

Nawyki związane z rozbieraniem i ubieraniem.

·          Samodzielnie się rozbierają

·          Samodzielnie ubierają się w swobodne ubrania (do snu, na gimnastykę), gdzie nie ma wiązania lub skomplikowanego zapięcia

·          Zapina guziki które ma z przodu, które widzi

·          Potrafią zasznurować buciki, ale nie zawiązać (naukę rozpoczynamy od czegoś na czym można sznurować i zawiązywać, np.: kostka, maty)

·          Pomoc ograniczona do trudnych, kłopotliwych sytuacji (przy zakładaniu ciasnych bluzeczek, wiązaniu butów i czapek, zapięciach z tyłu, skomplikowanych)

·          Zachęcanie dzieci do wzajemnej pomocy, np.: przy zapinaniu tylnich guzików

Nawyki związane z porządkiem.

·          Daleko posunięte

·          Pamiętają o odkładaniu zabawek na miejsce, wiedzą gdzie leżą

·          Po każdej zabawie sprzątają, panuje porządek

·          Mają swoje szafeczki, półeczki. Wkładają do nich różne rzeczy, np.: swoje prace, zabawki

·          Są bardzo chętne do pomocy

·          Pamiętają o zasuwaniu krzesełek

·          Wycierają buzię serwetką

·          Pamiętają o wycieraniu nosa chusteczką

·          Składają ubrania i odnoszą na miejsce

·          Pilnują swojego miejsca

·          Chętnie pomagają w pracach domowych, np.: pracach porządkowych – wycieranie kurzy, zmiatanie, odkurzanie, mycie naczyń; robienie ciast

 

Nawyki kulturalno-grzecznościowe

·          Wiedzą kiedy jakiego słowa należy użyć

·          Potrafią się właściwie zachować w różnych sytuacjach (trzeba je tego uczyć)

·          Czasami zapominają, to wtedy trzeba im delikatnie przypomnieć

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPRAWNOŚĆ MANUALNA w 4 roku życia

 

·          Powinna być ustalona czynnościowa przewaga jednej ręki

·          Współpraca, współdziałanie obu rąk

·          Poprawia się koordynacja wzrokowo ruchowa

·          Lepiej dostosowuje swoje ruchy do kształtu, wielkości, ciężaru i oddalenia przedmiotu

·          Wzrasta precyzja ruchów wykonywanych palcami rąk

·          Poprawia się praca nadgarstka(ruchu poziome pionowe i okrężne)

·          Stopniowa eliminacja ruchów zbędnych(niecelowych, niepotrzebnych) podczas wykonywanego działania

 

Codzienne czynności

-        ubierania i rozbieranie się

-        mycie się

-        samodzielne jedzenie

-        pomaganie w porządkach (gdy mają do czynienia z wodą, ogólnie bardzo chętnie pomagają)

 

Cele doskonalenia sprawności manualnej:

1.      Kształtowanie sprawności specyficznej prowadzącej do poznania cech, właściwości i funkcji przedmiotu

2.      Rozwijanie precyzji ruchów docelowych- eliminowanie ruchów zbędnych

3.      Usprawnianie drobnych ruchów palców (chwytu pensetkowego i szczypcowego)

4.      Doskonalenie różnych rodzajów chwytów

5.      Doskonalenie współpracy obydwu rąk

6.      Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej (oko- ręka)

7.      Usprawnianie ruchów nadgarstka (pionowych, poziomych, okrężnych)

8.      Doskonalenie czynnościowej przewagi jednej ręki

·        zabawom doskonalącym sprawność manualną mogą towarzyszyć inne cele, specyficzne dla tematu zabawy

 

Aktywność zabawowa dziecka przybiera różne bogate formy, staje się bardziej samodzielna.

 

Rodzaje zabaw:

1.      Manipulacyjne

2.      Tematyczne

3.      Twórcze

4.      Konstrukcyjne

 

·         Na początku każdej zabawy powinien być jasno określony cel. Dzieci planują co będą robiły- potrafią zaplanować poszczególne etapy zabawy.

 

·         Bardzo często zabawa ma charakter zespołowy. Na początku kieruje nią osoba dorosła, potem inicjatywę przejmuje jedno z dzieci.

 

·         W trakcie zabawy dzieci oceniają się wzajemnie, chwalą, wymieniają uwagami.

 

·         Efektem pracy jest często wytwór sugerowany (praca, rysunek) przez dorosłego lub rówieśników.

Dla dzieci w 4 r.ż. nie organizujemy już typowych zabaw manipulacyjnych- mogą one stanowić element zabawy.

 

 

Zabawy konstrukcyjne:

 

1.      Budowanie z różnego rodzaju klocków

- drewniane (różne kształty)

- plastikowe zaciskowe (typu lego)

-typu gwiazdki kolczatki haczyki itp.

+ budowle przestrzenne, osoby, postacie, przedmioty, zwierzęta

2.      Budowle z różnych produktów, np.: patyków, papieru, liści, piasku, żołędzi, gliny, muszelek, kasztanów, kamyków

+ wyobraźnia dzieci jest niesamowita

3.      Przygotowywanie kanapek, torcików sałatek

 

 

Zabawy twórcze

Rysowanie, lepienie, wydzieranie, wycinanie, malowanie, wyklejanie

 

 

Rysowanie

·         Nadal występują elementy bazgroty.

·         Dziecko 3- letnie rysuje: kółeczka, drabinki, płatki oraz pierwsze postacie ludzkie lub zwierzęce tzw. „głowonogi”.

·         Podpisywanie rysunków dzieci - kto i co narysował.

·  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin