Rewalidacja – oznacza przywrócenie człowiekowi pełnej sprawności. Jest procesem wychowawczym, z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną. Usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.
W obecnych czasach rewalidacja w swym zakresie obejmuje szereg oddziaływań natury pedagogicznej i społecznej mających za cel przywrócenie w miarę możliwości jednostce niepełnosprawnej możliwości funkcjonowania w społeczeństwie. Należy tu zróżnicować charakter oddziaływań skierowanych na osoby o niepełnosprawności fizycznej oraz intelektualnej jak i uwzględnić ich wiek. Pewne procesy w strukturach korowych powstają jako składowa ciągu zdarzeń i oddziaływań środowiskowych jak i wychowawczych oraz emocjonalnych. W sytuacji, gdy minie już wiek, w którym te struktury w mózgu się powinny kształtować ich odtworzenie jest tylko fragmentaryczne mniej lub więcej.
Oto niektóre z metod stosowane w rewalidacji dzieci upośledzonych umysłowo:
· ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej
· wczesnej integracji społecznej Marii Montessori
· ośrodków zainteresowań O. Declory
· wpływu osobistego
· rozwijające aktywność własną
· dydaktyczne
· relaksacyjne
· komunikacji wspierającej i wspomagającej
· czynnościowe
· inne metody terapeutyczne
Formy postępowania wychowawczo-terapeutycznego w procesie rewalidacji upośledzonych umysłowo:
· usprawnianie
· korektura
· kompensacja
· indywidualizacja
· profilaktyka
· wspieranie i wspomaganie
Rewalidację można określić jako wychowanie specjalne jednostek upośledzonych, zmierzające do najpełniejszego ich rozwoju.
Zasady rewalidacji wg Lipkowskiego:
Zasady rewalidacji wg Dykcika:
Cztery drogi rewalidacji:
Kompensacja – to wyrównywanie braków w danej dziedzinie; prowadzi do zredukowania przeszkody utrudniającej rozwój osobowości i doprowadzenie osoby niepełnosprawnej do usamodzielnienia i adaptacji społecznej:
· biologiczna – przejmowanie funkcji mniej sprawnego organu przez drugi
· psychiczna – mechanizmy obronne, aby zaakceptować swoją niepełnosprawność, np. poprzez hobby, rozwój zainteresowań; mechanizmy ucieczki, np. zaprzeczenie, obwinianie innych
· społeczna – nauczanie innego dostępnego zawodu osobę niepełnosprawna
· samorzutna – organizm sam sobie radzi
· zewnątrzpochodna – szukanie bodźców zastępujących potrzebne bodźce
· techniczna – noszenie okularów, aparatów słuchowych, specjalne samochody, protezy
Korektura – poprawianie poprzez zabiegi lecznicze zaburzeń funkcji organicznej, psychicznej, psychofizycznej np. operacje chirurgiczne, mowę poprzez ćwiczenia logopedyczne, wady wzroku, słuchu itd.
Usprawnianie – ćwiczenie i doskonalenie
Wzmacnianie dynamizmu adaptacyjnego jednostki:
· wzbudzanie motywacji i chęci do osiągania sukcesów
· dawanie przykładów pozytywnych
· praca własna jednostki nad sobą, aby sama chciała się zmienić
· przykład innych osób w podobnej sytuacji (filmy, programy)
· ważna rola otoczenia, środowiska
Podstawy społeczne rewalidacji:
· postawy pozytywne: akceptacja, otwartość, empatia, tolerancja, życzliwość, współczucie
· postawy negatywne: nietolerancja, obojętność, przemoc, izolacja, litość
Podstawy fizjologiczne rewalidacji:
· związane są ze znajomością fizjologii i anatomii człowieka, prawidłowego rozwoju organizmu
· dobra znajomość specyfiki danej niepełnosprawności
· etiologia - poznanie przyczyn
Podstawy psychologiczne rewalidacji: zależą od tego, jaki osoba niepełnosprawna posiada obraz siebie i innych ludzi:
· obraz siebie – czy jest prawdziwy czy nie, czy obniżony czy nie
· obraz innych – ludzi są różni,nie ma tylko złych i tylko dobrych, stereotypowe myślenie, przewrażliwienie na temat swojej osoby (wszyscy się na mnie patrzą, wyśmiewają)
Pedagogika specjalna – jest nauką szczegółowa pedagogiki, a jej przedmiotem jej jest opieka, terapia, kształcenie i wychowanie osób z odchyleniami od normy, najczęściej jednostek mniej sprawnych lub niepełnosprawnych, bez względu na rodzaj, stopień i złożoność objawów oraz przyczyn zaistniałych anomalii, zaburzeń, trudności lub ograniczeń.
Cele pedagogiki specjalnej wg. Lipkowskiego:
· Humanitarny – jednostce upośledzonej i słabszej należy zapewnić szczególne prawa do pomocy w uzyskaniu pełni rozwoju i uznania w środowisku społecznym; każdy człowiek ma prawo do normalnego trybu życia
· Wychowawczy - jednostkę upośledzoną należy wszechstronnie kształcić i umożliwić jej optymalny rozwój, aby jak najlepiej mogła spełniać swoje zadania społeczne
· Ekonomiczno - utylitarny – jednostkę upośledzoną należy przygotować jak najlepiej do przyszłych sytuacji w pracy zawodowej (przygotowanie do pracy i życia)
· Antropologiczny – dążenie do maksymalnego usamodzielnienia jednostki upośledzonej i aktywnego jej udziału w realizowaniu zadań społecznych.
Cele i zadania wg Kościelaka:
· maksymalne i wszechstronne ukształtowanie całej osobowości jednostki niepełnosprawnej
· najlepsze przystosowanie jej do życia w społeczeństwie
· osiągnięcie jak najpełniejszego usamodzielniania we wszystkich jego postaciach i zakresach (samodzielność motoryczna, psychiczna, materialna, zawodowa i terytorialna)
· docenianie ważność i znaczenia poczucia kontroli i samooceny, które są podstawą adekwatnej do rzeczywistości samoakceptacji, samokierowania, samorealizacji.
Subdyscypliny pedagogiki specjalnej:
· Logopedia (terapia, rehabilitacja mowy)
· Oligofrenopedagogika (pedagogika osób z upośledzeniem umysłowym)
· Pedagogika. Korekcyjna (badania dzieci z mikrouszkodzeniami rozwojowymi, np. dysleksja, dysgrafia, zespół ADHD)
· Pedagogika. Resocjalizacyjna (zajmuje się osobami niedostosowanymi społecznie)
· Pedagogika. Terapeutyczna, lecznicza (zajmuje się osobami przewlekle chorymi)
· Praca socjalna (instytucjonalne wspomaganie osób niepełnosprawnych)
· Surdopedagogika (zajmuje się osobami z różnymi zaburzeniami słuchu)
· Tyflopedagogika (zajmuje się osobami niewidomymi)
· Pedagogika. wybitnie zdolnych
Czynniki warunkujące wzrost zainteresowania odchyleniem od normy:
· pojawienie się osób z odchyleniami od normy
· pojawienie się nowych chorób
· wzrost czynników patogennych
· rozwój nauki (medycyny, psychologii, techniki, farmakologii, socjologii, prawa, etyki)
· rozwój cywilizacyjny
· media (większa świadomość)
· wzrost zainteresowań problematyką pedagogiki specjalnej
· idee humanitarne
· choroby cywilizacyjne (AIDS, nerwice)
Zadaniem Oligofrenopedagogiki jest:
· ustalenie takich metod i form rewalidacji, które jednostce upośledzonej zapewniłyby optymalny, wszechstronny rozwój
· przystosowanie do warunków społecznych
· przygotowanie do zawodu
· wspieranie autonomii
Upośledzenie umysłowe – to istotne niższe niż normalne funkcjonowanie inteligencji, z jednocześnie występującym ograniczeniem w zakresie dwóch lub więcej spośród następujących umiejętności przystosowawczych:
Umiejętności:
· porozumiewania się
· samoobsługi
· trybu życia domowego
· uspołecznienia
· korzystania z dóbr społecznych, kulturowych
· samodzielności
· troski o zdrowie i bezpieczeństwo
· umiejętności szkolnych
· organizowania wolnego czasu i pracy
Upośledzenie umysłowe (wg Kostrzewskiego) – istotnie niższy od przeciętnego ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego występujący łącznie z upośledzeniem w zakresie przystosowania się ze zmianami w ośrodkowym układzie nerwowym.
Upośledzenie umysłowe ujawnia się przed 18 r. ż.
Dwa podejścia:
· Podejście statyczne – uważano, że iloraz inteligencji się nie zmienia
· Podejście dynamiczne – można zmienić iloraz, podnieść; orzekamy aktualny stan, a co będzie potem nie wiemy
Niedorozwój umysłowy (oligofrenia) – ogólne zmniejszenie możliwości rozwojowych spowodowane wcześniejszymi, a jednocześnie nieodwracalnymi zmianami CUN (centralnego układu nerwowego) dziecka. Muszą być przynajmniej dwa odchylenia od normy.
Niepełnosprawność intelektualna – termin stosowany zamiennie z upośledzeniem. Jednak upośledzenie 0 to termin negatywnie brzmiący, a niepełnosprawność intelektualna -jest mniej naznaczająca.
Klasyfikacja – cztery stopnie upośledzenia:
Ogólnie przyjmuje się, że liczba dzieci z upośledzeniem umysłowym wynosi od 2%-3 %, w tym głębiej upośledzonych o ilorazie inteligencji poniżej 50 od 0,3 % do 0,4 % ogółu ludności.
Deficyty globalne i parcjalne
Globalne – odnoszące się do całokształtu funkcjonowania rozwoju poznawczego i intelektualnego; poziom zachowania przystosowania jest istotnie niższy o dwa odchylenia standardowe i więcej.
· upośledzenie umysłowe (zaczyna się od dwóch odchyleń)
· niedorozwój umysłowy (do 3 r. ż.)
· ogólne otępienie (demencja) powyżej 3 r.ż. - ogólny rozwój intelektualny dziecka przebiegał od pewnego czasu mniej lub bardziej prawidłowo; występują wyniki obniżania się poziomu funkcjonowania intelektualnego; rozwój może zacząć się cofać; może być okresowe lub stałe do jakiegoś poziomu.
· zahamowanie – następuje zatrzymanie, pozostanie na pewnym poziomie; nie ma możliwości cofanie się; może mieć charakter trwały lub czasowy
· obniżenie rozwoju intelektualnego – dziecko przez pewien czas rozwija się na takim samym poziomie (ten rozwój jest niższy), później efekt końcowy może być dobry; dziecko może dojść do rówieśników
· opóźnienie rozwoju sprawności intelektualnej – można poprawiać; to np. mniej czasu na skupienie
Parcjalne – intelekt jako całość jest w normie; gdy od normy odbiega jedna funkcja, dwie lub wszystko przy prawidłowym ogólnym poziomie funkcjonowania intelektu.
· upośledzenie określonej funkcji
· zahamowanie rozwoju określonej funkcji
· obniżenie poczucia rozwoju określonej funkcji (funkcja sprawna, ale nie czujemy jej)
...
staszekka