wiać fcAoln^/ sifcfo
ytU, M OdIŁ^^L Jif hć)^
' mitiaue *if pm^ aMma^ĄM ff^efg ruTf7"i ć Cx> Lamli^ oięaojM^ ma o^K, ^ajoIm^A
ilhaw'"'-
OOdnhrfaOtsOM lomM^^) , - r , /
/
# OĆ^zonojo® ycdit^ ImncUo^e ^a&Jiow (fJp^y^
mfyćdsi)
j/f ^^ ^ - ^ WW
.^/bkLoJacl )
4. Na aktywność dzieci w przedszkolu wpływa zachecanie ich przez nauczycieli do samodzielności, w C6iu zachęcania dzieci do samodzielności w każdej grupie utworzono m.in. kąciki: zainteresowań, teatralny 5-6 łatki, plastyczny, książki, przyrodniczy,. Dzięki temu dzieci sa pomysłodawcami zabaw, a także inspirują sie wzajemnie
w działaniach twórczych. Za pomocą zabawek i rekwizytów znajdujących sie w poszczególnych kacikach dzieci
rozwijaja pomysłowosc, fantazje, stosują niekonwencjonalne rozwiazania. d&^&gife. Dzieci prezentują swoje prace w galeriach (np. prac plastycznych, budowli z klocków„/e/^ss*. W celu zachęcania dzieci do aktywności i samodzielności w przedszkolu organizowane sa także: prezentacje
umiejetnosci przed innymi grupami, zajęcia otwarte dla rodziców (dwa razy w roku), podczas których rodzice maja
możliwość obserwacji zajec, a szczególnie zachowania swojego dziecka w grupie rówieśniczej. Przedszkolaki
uczestniczą również w konkursach i olimpiadach zewnętrznych (np. plastycznych,
©,7 sportowych, muyzcznych). n fj jj
rO-i/v AC Sijp
i(VóZf ct(spM j/p?Job ^dhpca J<)f dLćecc
SWydŚJCMMO
Dzieci są zachęcane i wdrażane do samodzielności w podejmowaniu różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju, co, ^teBte^^a-Jjmu^y^łi, odbywa się m.in. poprzez: stawianie im granic i uświadamianie konsekwencji; stwarzanie dzieciom sytuacji do samodzielnego działania (np. dzieci proponują twórcze zabawy, pełnią dyżury w sali i w łazience, -nakrywają stoły do-posiłków i sprzątają po jedzeniu,
... 7-7—: niewyręczanie dziecka (stawianie oczekiwań na miarę jego
możliwości); zlecanie zadań do samodzielnego wykonania, również poza grupą -(flp-^skfeiaaae^oraz nagradzanie pochwałą wszelkich przejawów samodzielności wykraczających do tej pory poza możliwości dziecka (na forum grupy, indywidualnie i przed rodzicami). Ponadto rozwijaniu samodzielności sprzyja, według nauczycieli przynoszenie przez dzieci do przedszkola w "dniu zabawek" interesujących przedmiotów
^ode^rw/Jsif^cL Ma Gl^/mnc^jzntą ^
w przedszkolu podejmowane są różnorodne działania w celu eliminowania niepożądanych zachowań dzieci: podjęto współpracę ze specjalistami (np. z psychologiem, pedagogiem);
opracowany został Kodeks Przedszkolaka system kar i nagród;
jeżeli dziecko jest agresywne,
stosuje się tzw. "małą izolację" (siedzenie przez 2 - 3 minuty na krzesełku), przeprowadza się rozmowę z dzieckiem na temat jego zachowania, angażuje się dziecko do jakiegoś działania, współpracuje się w tym zakresie z rodzicami, w ostateczności kieruje się dziecko do psychologa lub do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W przedszkolu "stosuje się pozytywne wzmocnienia pożądanych zachowań dzieci. -
-odbywa się to m.in. poprzez: stosowanie pochwał słownych (np. na tle
grupy przy rodzicach); nagród niematerialnych (np. pierwszeństwo w ustawieniu się w parze, możliwość wybrania przyrządów do gry i zabawy, przydzielanie dzieciom dodatkowych zadań czy ról do odegrania) i rzeczowych (np. nagradzanie obrazkami, naklejkami, drobnymi upominkami, cukierkami); stawianie dziecka za wzór wobec innych
przedszkolaków;
Dzieci i rodzice są zachęcani do udziału w licznychlematycznych konkursach rodzinnych" imprezach festynach Nagradzani są wtedy wszyscy uczestnicy.
^udmła ^odf] ćmoĄ^UoA^ LUo ją
p/ojzf podać
_ najważniejsze zmiany, które zostały wprowadzone w tym
lub poprzednim roku szkolnym w wyniku ^ewaluacji to m.in.: rozszerzenie współpracy z rodzicami (np. poprzez angażowanie ich do pracy na rzecz przedszkola); wzbogacenie ogrodu w nowe rośliny a placów zabaw w nowe urządzenia; dbanie o zdrowe żywienie dzieci; częstsze wychodzenie na powietrze; rozwijanie kreatywności i aktywności dzieci; praca zespołowa nauczycieli.
fwy
\ \{Q)if £) oJnWolem it j/j yj- icA ,
najważniejsze potrzeby edukacyjne dzieci to:
u "maluszków" - potrzeba adaptacji i poznawania środowiska przedszkolnego, samoobsługi oraz rozróżniania i nazywania emocji; u starszych dzieci - potrzeba bezpieczeństwa, okazywania szacunku, wykorzystywania wiedzy o przyrodzie, aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym przedszkola i miasta; potrzeba współodpowiedzialności za wizerunek sali, przedszkola i za własne postępowanie.
f
iL
ni
&ntQ nzgofA
)
AJJ karne
w celu zaspokajania
wymienionych potrzeb przedszkole podejmuje działarila^^adresowane do najmłodszych dzieci - takie jak: zorganizowanie dni adaptacyjnych i dwa dni w sierpniu - wspólne zabawy z rodzicami,
symulacja leżakowania, wyjście na dwór), ankietowanie rodziców nt. potrzeb ich dzieci, rozmowy z rodzicami nt. sposobów zachowania się w pierwszych dniach pobytu dziecka w przedszkolu (niepogłębianie stresu). Działania podejmowane przez przedszkole skierowane do wszystkich dzieci to m.in.: zabawy integracyjne; pogłębianie wiedzy przyrodniczej poprzez: obserwacje przyrody na spacerach, dokarmianie ptaków, *fagrieffite=Eybek-t żółwi, zbi4rk-ę-kar-my-dła-z-wterz-ąt+ kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami - "kącik złości", -wymfśteme
V.
ĆJ2 / "c^L
£ 'UAPuki> ^ >0> j;4?CiAMM/cte^^
IM. rw**?
/ę o^jn i /X f^JO/YTAAlUo/J
V/£
C?JA AJ
O jJOd OM^1^
IJSIAOUas Ą ofvm\:o^mA)CL - a fóU <hM
j^osoioG^j rć-siMć^Cj
s
v o&J&a f
, — .aby tworzyć dzieciom warunki sprzyjające ich rozwojowi i edukacji,
nauczyciele prowadzą m.in. następujące wspólne działania: -
>); planowanie pracy dla całej placówki; tworzenleTkonc^s^
, spotkania i kiermasze przedświąteczne),
w zakresie pomocy dydaktycznych; włączanie Rady Rodziców w realizację różnych działartST C zachowań obowiązujących w przedszkolu; rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dJeci.
nrnanizowanie cyklicznych przesięwzięć^,
spotkań w zakresie Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli
Nauczyciele wspólnie organizują rady szkoleniowe w celu pogłębiania swojej wiedzy, dzielą się
wiedzą z odbytych szkoleń, scenariuszami zajęć i pomocami dydaktycznymi.
rw i T4
Tob
^ &S2f pśAJĆ^e/ / jLiitL? ^
ę-Sf) n&j
< aby
tworzyć dzieciom warunki sprzyjające ich rozwojowi i edukacji, nauczyciele wspólnie analizują podejmowane w przedszkolu działania: przedsięwzięcia o charakterze masowym; plany pracy placówki; koncepcję pracy przedszkola; potrzeby w zakresie pomocy dydaktycznych; udział w życiu szkoły Rady Rodziców; funkcjonowanie kodeksu zachowań obowiązujących w przedszkolu; pracę wybranymi metodami edukacyjnymi (np. "Dziecięca matematyka", "Metoda odimienna" dr I. Majchrzak, metoda Kniessów, metody Orffa i Labana, elementy metody M. Montessori, elementy metody W. Scherborne)'
W, /UL ^^^ Ł ?
/pyOAClM-t
/H whu. mAO^'
^dok H^muŁ/O
/• OMi^kM/^' U^a/^f^ Ć^&S&^tÓL
[ i > C-Ot (uafau <0 /^^te^cA/
r n ą ^
f g __ >s -—
ŚL WtifyP'
Z zasobów przedszkola korzystały najczęściej m.in. następujące podmioty: rodzice
T-c —r— , _ . ,, , J i J
..^jtti: imprezy i uroczystości przedszkolne (np. festyny, spotkania przedświąteczne,
Dzień Babci i Dziadka, wspólne zabawy); spotkania z psychologiem; biegi, rajdy: zajęcia ruchowe i wycieczki m
I jOrOjJy G tfiyJhoŁopi fc^us ^lo/C ^ ~ "
e &JGjDl'! £
p jpodotjfoUo ęa&lsiJtCoLuL
'rCJ~
j cłuta
ftćhCcŁ} Ąmzo/jn t L a hp^cłaaOfc
•
%ltsoE sę fC^mSy [dudrććO j/oJckju^ y ^z^/j^C^Ą
/j
'ST Ut
^ bcJrtfC Sy^M pytrO^
::<j£xi
7
— oMtdhUs. tfCućb
> f ; r
t b c t
...
jb27