Propozycje tematów lekcji problemowych.docx

(22 KB) Pobierz

Propozycje tematów lekcji problemowych:

 

1.      I etap kształcenia:

Temat: Możliwości i ograniczenia funkcji komputera”

2.      II etap kształcenia:

Temat: „Budowa jednostki centralnej

3.      III etap kształcenia:

Temat: „ Korzystanie z informacji i ocena ich przydatności

 

Konspekt lekcji

 

1.      Przedmiot: Zajęcia komputerowe

2.      Prowadzący: Michalak Łukasz, Chmielewski Piotr

3.      Klasa: Szkoła podstawowa klasa 6

4.      Czas lekcji: 45 minut

5.      Temat: Budowa jednostki centralnej

6.      Cele lekcji:

- uczeń potrafi scharakteryzować płytę główną, procesor, pamięci, karty rozszerzeń

- uczeń będzie umiał poprawnie pracować z komputerem

7.      Uczeń powinien:

- umieć wymienić elementy wewnętrzne komputera

- podać nazwę i przeznaczenie poszczególnych części

- znać i potrafić nazwać ważniejsze gniazda do podłączenia urządzeń peryferyjnych

8.      Nowe pojęcia i terminy: płyta główna, procesor, pamięć operacyjna RAM/ROM, dysk twardy, karta graficzna, karta sieciowa, karta dźwiękowa, zasilacz, karta telewizyjna, napęd CD-Rom, stacja dyskietek

9.      Metody: pogadanka, sytuacja problemowa

10.  Środki dydaktyczne: zestaw komputerowy, tablica, podzespoły komputera, podręcznik

11.  Formy organizacyjne: praca z cała klasą

PLAN PRZEBIEGU LEKCJI

 

I.                    Czynności organizacyjno-porządkowe.              (czas 4 min)

II.                 Sprawdzenie wiadomości z ostatniej lekcji.       (czas 5 min)

III.              Realizacja nowego tematu.                                 (czas 30 min)

IV.              Rekapitulacja wiedzy.                                        (czas 3 min)

V.                 Zakończenie zajęć.                                             (czas 3 min)

 

Ad I.

  1. Powitanie klasy.

2. Wprowadzenie ładu wewnętrznego.

3. Sprawdzenie listy obecności.

4. Sprawdzenie ewentualnej pracy domowej.

 

 

 

Ad II.

1. Pytania sprawdzające N-U (nauczyciel –uczeń)

 

N: Wymień trzy programy antywirusowe które znasz

U: MKS Vir, Kasperksky, Avast

N: Wymień 3 znane ci typy licencji użytkownika

U: Freeware, Shareware i trial

N: Na czym polega licencja Freeware

U: Programy używające tej licencji są darmowe

 

Ad III.

1.                   Podanie tematu lekcji:

Na dzisiejszych zajęciach zajmiemy się budową wewnętrzną komputera

2.                   Podanie celów lekcji (podniesienie motywacji do nauki): Celem lekcji będzie poznanie podzespołów komputera i ich funkcji, osoby aktywne na lekcji będą mogły uzyskać dobre oceny

3.                  Nawiązanie do nowego tematu (wprowadzenie teoretyczne, definicje, zadania dla uczniów, objętość w zależności od tematu i celów lekcji itp.):

 

1.      Nawiązanie do nowego tematu

Czynności nauczyciela

Czynności uczniów

- rozmowa z uczniami o zastosowaniach komputerów

- pogadanka o etapach przetwarzania informacji przez komputer

- zgłaszają się i podają propozycję zastosować komputerów

- podają opis etapów przetwarzania informacji własnymi słowami

1. Stworzenie sytuacji problemowej

    - porównanie budowy komputera i budowy ludzkiego ciała

2. Sformułowanie problemu

    - Z jakich elementów składa się komputer

3. Wybór prowadzącego sesję

- nauczyciel powiadamia uczniów o przeprowadzeniu sesji problemowej

4. wybór sekretarzy

- nauczyciel wskazuje osobę która będzie zapisywała podane nazwy części na tablicy

5. Przeprowadzenie sesji

- Co jest najważniejszym elementem człowieka, a co komputera (porównanie mózgu człowieka i procesora)

- jak człowiek przekazuje informacje, co do tego potrzeba komputerowi (porównanie gestów człowieka a karty graficznej)

- jak człowiek zapamiętuje myśli a jak je zapamiętuje komputer co do tego jest potrzebne ( porównanie szarych komórek, pamięci do dysku twardego)

- jak człowiek komunikuje się z drugim a jak komunikuje się komputer ( porównanie wysyłania listów do zewnętrznych nośników płyt, dyskietek)

- Co dostarcza energii człowiekowi a co komputerowi (porównanie jedzenia i zasilacza)

- Jak człowiek wytwarza głos a jak komputer

(porównanie aparatu mowy i karty dźwiękowej)

 

Przy każdym pytaniu nauczyciel stara się nakierować uczniów na właściwy tor myślenia podaje pomysły gdy brakuje odpowiedzi.

6. Analiza i ocena pomysłów

- nauczyciel analizuje podane zagadnienia i ocenia ich trafność

7. Wybór rozwiązania

- nauczyciel wybiera spośród podanych zagadnień najbardziej odpowiadające poprawnym nazwom

8. Sprawdzenie poprawności rozwiązania

- nauczyciel podaje prawidłowe nazwy elementów występujące w komputerze

- osoba wskazana przez nauczyciela jako sekretarz podchodzi do tablicy i notuje na niej przykłady podawane przez klasę

- klasa bierze udział w dyskusji podaje własnymi słowami przeznaczenie elementów

-

- podanie definicji wytypowanych urządzeń oraz tych które nie zostały podane

Sporządzenie notatek

 

 

 

 

Definicje:

 

1. Płyta główna

Mówi się, że jest to szkielet komputera, na którym montuje się procesor, moduły pamięci, kartę graficzną, kartę dźwiękową oraz ewentualnie modem, kartę sieciową, kartę TV. Zadaniem płyty głównej jest połączenie ze sobą wszystkich tych elementów.

 

2.Procesor

Procesor nazywany jest mózgiem komputera. Jego zadaniem jest wykonywanie skomplikowanych obliczeń i operacji przetwarzania danych. Szybkość procesora wyrażana w GHz jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na szybkość działania komputera.

 

3. Karta graficzna

Jest to jedna z kart rozszerzeń. Jest konieczna do wyświetlania obrazu na monitorze. Przetwarza sygnał otrzymywany od procesora. Ważne wartości dla karty graficznej to wielkość pamięci i rozdzielczość obrazu.

 

4. Karta dźwiękowa

Zadaniem karty dźwiękowej jest odtwarzanie dźwięków. Dzięki niej możemy słuchać muzyki, korzystać z programów multimedialnych, tworzyć i nagrywać muzykę. Do wejść znajdujących się karcie dźwiękowej możemy podłączać inne urządzenia: głośniki komputerowe, wzmacniacz, mikrofon, słuchawki, instrumenty elektroniczne.

 

5.Pamięć RAM

Jest jednym z typów pamięci wewnętrznej komputera. Tę pamięć nazywa się pamięcią operacyjną. Do niej wczytuje się program lub dane i stąd pobiera je procesor. Jest to najszybsza pamięć. Procesor szybciej odczytuje zapisane w niej dane niż z dysku twardego czy płyty CD. Jest to pamięć nietrwała. Cała jej zawartość kasuje się po wyłączeniu komputera. Jej wielkość podawana w MB wpływa na szybkość pracy komputera.

 

 

6. Pamięć ROM

Pamięć ROM jest pamięcią trwałą i nie znika po wyłączaniu komputera dzięki własnej baterii zasilającej. W niej przechowywane są programy służące do uruchomienia komputera. Jest ona zapisywana podczas produkcji komputera. Bez pamięci ROM płyta główna nie mogłaby współpracować z innymi urządzeniami. W pamięci RAM zapisane są fabryczne ustawienia BIOS.

 

7. Karta sieciowa

Kolejna karta rozszerzeń. Jest konieczna aby połączyć ze sobą komputery za pomocą kabli w jedną sieć.

 

8. Modem

Następna z możliwych kart rozszerzeń montowanych na płycie głównej. Służy do połączenia komputera z gniazdem telefonicznym, aby uzyskać dostęp do sieci Internet.

 

9. Karta telewizyjna

Komputery wyposażone w kartę telewizyjną mogą odbierać stacje TV. Można też podłączyć do komputera magnetowid i kamerę. Za pomocą specjalistycznego oprogramowania można montować filmy, dodawać efekty specjalne.

 

10. Zasilacz

Dostarcza komputerowi energii potrzebnej elementom elektronicznym do pracy. Wyposażony jest w wentylator, który chłodzi jego elementy.

 

11. Dysk twardy

Służy do trwałego przechowywania danych, nawet po wyłączeniu komputera. Wewnątrz dysku znajdują się talerze pokryte materiałem magnetycznym. Nad nimi i pod znajdują się głowice zapisujące i odczytujące dane.

 

12. Napęd CD-ROM

Napęd ten służy do odczytywania płyt kompaktowych. Na płytę znajdującą się w napędzie pada światło lasera i odczytuje dane zapisane na nośniku. Zamiast klasycznego napędu CD-ROM coraz częściej montuje się nagrywarkę CD/DVD, dzięki której możemy zarówno odczytywać płyty jak i zapisywać je muzyką, filmami i innymi danymi. Popularne są także napędy DVD, w których odtwarzamy i zapisujemy płyty DVD. Płyty te mają większą pojemność(4,7 GB) niż CD.

 

13. Stacja dyskietek

Umożliwia zapis danych z komputera na dyskietkę o pojemności 1,4 MB. Można archiwizować dane i przenosić je do innego komputera.

 

 

 

Ad IV.

1.                   Rozmowa na temat napotkanych problemów

 

U: A co się stanie jeśli będzie brakowało pewnych elementów

N: Komputer nie będzie działał poprawnie lub nie będzie posiadał pewnych właściwości np. brak karty dźwiękowe spowoduje że komputer nie będzie wydawał żadnych dźwięków

 

U: Czy można użyć komputera do odrabiania pracy domowej

N: Tak, jeśli jest to matematyka to musisz wpisać odpowiedni wzór i komputer go policzy, jeśli j. polski możesz zainstalować np. encyklopedię i z niej korzystać

 

 

2.                   Pytania sprawdzające N-U:

N: Co się dzieje z informacjami przechowywanymi w pamięci RAM po wyłączeniu komputera?            

U: Po odłączeniu zasilania informacje są kasowane bo jest to pamięć tymczasowa

N: Jak nazywa sie element który łączy wszystkie podzespoły komputera

U: Płyta główna

 

Ad V.

  1. Podsumowanie postawy klasy
  2. Zadanie pracy domowej:

Sprawdź, jakie parametry ma twój domowy komputer( m.in. rodzaj procesora, wielkość dysku twardego i pamięci RAM, rodzaj karty graficznej).

Uczniowie, którzy nie mają komputerów sprawdzają i zapisują parametry komputerów na swoich stanowiskach w szkole.

  1. Podanie tematu następnych zajęć:

Na następnych zajęciach zajmiemy się wprowadzeniem do edytora tekstu MS Word

  1. Pożegnanie klasy   

 

5

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin