prawa autorskie.pdf

(659 KB) Pobierz
Microsoft Word - prawo-autorskie-calosc.doc
Iwona Kuś, Zofia Senda
PRAWO AUTORSKIE I PRAWA POKREWNE
Poradnik przedsiębiorcy
Zmiany prawa w związku z dostosowaniem przepisów do prawa
Unii Europejskiej
Autorzy:
Iwona Kuś, Zofia Senda
Redakcja i korekta
Ewa Skrzypkowska
Recenzent
Janusz Kolczyński
© Copyright by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2004
Projekt serii
Tadeusz Korobkow
ISBN 83-88802-85-2
Wydanie I
Nakład 1000 egzemplarzy
Poradnik powstał na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, 2004
Druk i oprawa
Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10
tel. (048) 36-442-41, fax 3644765
2
 
Recenzja
Przedłożony mi do recenzji utwór stanowi wyjątek na polskim rynku wydawniczym.
Brak na nim bowiem wciąż publikacji przybliżających w sposób prosty i przyswajalny
prawo autorskie i prawa pokrewne. Większość tego typu pozycji to domena prawni-
ków, pisana dla prawników. Tym bardziej z zaciekawieniem przestudiowałem przeka-
zany mi poradnik.
O tym, jak ważna to dziedzina dla funkcjonowania przedsiębiorcy niech świadczy
fakt, że np. w środowisku sieci Internet prawo autorskie stanowi jego integralną
część, a umowy z elementami prawa autorskiego to większość umów zawieranych
w tym środowisku w ogóle. Autorki podjęły się zatem zadania ciekawego i zarazem
„niebezpiecznego”. Pisząc bowiem poradnik autor może często ulec pokusie pisania
językiem niedostosowanym do wymogów czytelnika, w tym wypadku językiem prze-
znaczonym właściwie dla prawników-praktyków niż przedsiębiorców. Pisanie poradni-
ka może być zatem cięższe niż przygotowanie pozycji naukowej.
Dzieło, w kontekście poczynionych uwag, jest raczej klasycznym podręcznikiem prawa
autorskiego niż poradnikiem sensu stricto . Świadczy o tym już choćby spis treści, który
systematyzuje poradnik wg klasycznego układu i działów prawa autorskiego. Autorki
omawiają zatem instytucje prawa autorskiego, począwszy od definicji utworu, wyczer-
pania prawa autorskiego, po ochronę baz danych sui genesis czy konkretne dyrektywy
unijne. Przyjęta konwencja jest niezmiernie ciekawa dla prawnika-praktyka, chcącego
w sposób szybki i usystematyzowany zapoznać się z nieznaną mu szerzej wiedzą doty-
czącą praw autorskich i praw pokrewnych. Może on to uczynić w tym wypadku niemal
krok po kroku, poczynając od pierwszych, a skończywszy na końcowych artykułach
ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Szczególnie początek poradnika
wyjaśnia wiele skomplikowanych kwestii dotyczących np. tego, czy prawo autorskie
chroni treść, czy raczej wyrażoną formę, co to jest ustalenie w prawie autorskim, wresz-
cie czy chroniony może być pomysł (idea). O tym, że – jak wskazano – przedłożony mi
do zrecenzowania poradnik to klasyczny podręcznik, niech świadczy także fakt częstego
przytaczania przez autorki podstaw prawnych wymienianych z numeru i treści wraz z o-
rzecznictwem przywoływanym w tezach i sygnaturach. Jak wskazano powyżej struktura
omawiania konkretnych zagadnień odnosi się do struktury polskiej ustawy oraz chrono-
logicznie przyjętych przez Unię Europejską dyrektyw. Dodatkowo cennym źródłem
szybkiej wiedzy jest umieszczony na końcu poradnika „słowniczek” terminologiczny.
Poradnik pisany jest językiem starannym, z dbałością o szczegół oraz przytoczenie
właściwego orzecznictwa czy przepisów. Niekiedy dywagacje autorek przyjmują
charakter naukowy, np. teoria granicznych wytworów intelektu. Język zawiera rów-
nież wiele istotnych zwrotów typowo jurydycznych, niekoniecznie jednak jasnych dla
szerszego odbiorcy, np.: „przepis dyspozytywny”, „jednostronne oświadczenie woli”,
„wykładnia logiczna” „podmiot pierwotnie uprawniony” czy „wykładnia a contrario ”.
Należy uznać, że sukcesem autorek jest ujęcie skomplikowanej i często nieostrej
materii praw autorskich i pokrewnych w zdyscyplinowane i przejrzyste dla praktyka
ramy merytoryczne.
Janusz Kolczyński
Radca prawny
3
4
Spis treści
Wstęp ..........................................................................................................
7
Rozdział 1. ZAKRES PRZEDMIOTOWY OCHRONY .......................... 9
1.1. Co jest przedmiotem ochrony prawa autorskiego? .............................. 9
1.2. Co chronią prawa pokrewne? .............................................................. 15
1.3. Utwór pracowniczy ............................................................................. 17
Rozdział 2. PODMIOT PRAWA AUTORSKIEGO I PRAW
POKREWNYCH .................................................................... 22
2.1. Kto może zostać twórcą? ..................................................................... 22
2.2. Komu służą prawa pokrewne? ............................................................. 25
Rozdział 3. TREŚĆ PRAWA AUTORSKIEGO I PRAW POKREWNYCH 27
3.1. Uwagi ogólne – rodzaje praw i ich charakter ...................................... 27
3.2. Jakie uprawnienia składają się na treść majątkowego prawa
autorskiego?.......................................................................................... 29
3.3. Jakie są zasady obrotu autorskimi prawami majątkowymi? ................ 33
3.4. Jakie uprawnienia składają się na treść praw pokrewnych? ................ 39
3.5. Co to jest wyczerpania prawa? ............................................................ 40
3.6. Na czym polega dozwolony użytek? ................................................... 41
3.7. Jak chronione są autorskie prawa majątkowe? .................................... 46
3.8. Jak chronione są autorskie prawa osobiste? ........................................ 47
4.1. W jaki sposób prawo autorskie chroni bazy danych? .......................... 50
4.2. Ochrona sui generis baz danych .......................................................... 55
Rozdział 5. OPŁATY STANOWIĄCE REKOMPENSATĘ ZA
KORZYSTANIE Z UTWORÓW W RAMACH
DOZWOLONEGO UŻYTKU ................................................ 63
5.1. Opłaty od urządzeń i tzw. „czystych nośników” ................................. 63
5.2. Opłaty od posiadaczy urządzeń reprograficznych ............................... 66
Rozdział 6. ORGANIZACJE ZBIOROWEGO ZARZĄDZANIA
PRAWAMI AUTORSKIMI I PRAWAMI POKREWNYMI 68
6.1. Co to są organizacje zbiorowego zarządzania ...................................... 68
Rozdział 7. PRAWO AUTORSKIE W UNII EUROPEJSKIEJ ............. 71
7.1. Dyrektywa Rady 91/250/EEC z dnia 14 maja 1991 r. o prawnej
ochronie programów komputerowych ................................................. 72
5
Rozdział 4. PRAWA DO BAZ DANYCH ............................................... 50
Zgłoś jeśli naruszono regulamin