Kwestionariusz_kl I.pdf
(
295 KB
)
Pobierz
Layout 1
Marta ogdanowicz
westionariusz rozpoznawania specycznych trudnoci w czytaniu i pisaniu klasa
Opracowanie statystyczne arol arasiewicz
Ucze: .............................................................................................................................................................................................................................................................. Wiek:
Szkoa podstawowa: .............................................................................................................................................................................................................................. Klasa:
Miejscowo: miasto due miasto mae wie Okres badania: wrzesie padziernik
Lp.
Stwierdzenie dotyczce umiejtnoci dziecka
pocztek klasy
Oce na:
od 5
(bar dzo do bra)
do 1
(nie do sta tecz na)
Wskazwki pomocne przy dokonywaniu oceny
Oce na
(liczba
ocen
bardzo
dobrych
5)
Oceniane funkcje
i umiejtnoci
1. Jest sprawne w czynnociach samoobsugowych.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas codziennych zaj
samoobsugowych ubierania, jedzenia,
posugiwania si przyborami szkolnymi oraz zapyta
rodzicw.
Mo to ry ka ma a spraw no
ru cho wa rk (14)
2. Umie zawiza na kokardk sznurowada, wstk.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas ubierania si dziecka
i zabawy oraz zapyta rodzicw.
3. Jest sprawne podczas zabaw manipulacyjnych
i konstrukcyjnych.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zabawy, czy dziecko
wybiera ten typ zada lub podejmuje propozycj
nauczyciela dotyczc na przykad budowania
z klockw.
4. Trzyma poprawnie narzdzia do rysowania, malowania
i pisania.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zaj plastycznych.
5. Jest sprawne ruchowo: skacze, szybko biega.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zaj ruchowych
oraz zapyta rodzicw.
Motoryka dua sprawno
ruchowa caego ciaa
i rwnowaga (56)
6. Chodzi po linii (stopa za stop), stoi chwil
na jednej nodze.
5 4 3 2 1 Naley zaproponowa dziecku zabaw ruchow, na
przykad naladowanie bociana.
7. Ukada z fragmentw obrazki wedug wzoru.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zaj, w ktrych
uywa si ukadanki, puzzli. Mona zaproponowa
zoenie rysunku rozcitego na 56 czci (jednego
z dwch identycznych).
unkcje wzrokowo-
-przestrzenne (711)
8. Dostrzega braki na obrazkach.
5 4 3 2 1 Naley stwierdzi, jak dziecko sobie radzi
z porwnywaniem i wskazywaniem okoo 10
szczegw (brakw) rnicych 2 rysunki.
9. Rozpoznaje podstawowe gury geometryczne
(koo, kwadrat, trjkt), a take cyfry, litery,
ktre ju poznao.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa te umiejtnoci podczas
codziennych sytuacji, ogldania obrazkw. Warto te
zapyta rodzicw, czy dziecko rozpoznaje na
przykad liter A lub T na przystankach
autobusowych, tramwajowych oraz rozpoznaje
niektre znaki drogowe.
10. W szeregu elementw (gur) wskazuje jeden
inaczej pooony.
5 4 3 2 1 Naley oceni, jak dziecko sobie radzi ze
wskazaniem elementu niepasujcego do cigu
rysunkw (np. nauczyciel rysuje szlaczek
z trjktw, jeden z nich jest inaczej uoony
w przestrzeni).
11. Rozpoznaje litery i cyfry podobne, lecz inaczej
pooone w przestrzeni.
5 4 3 2 1 Naley oceni, czy dziecko potra wskaza
element (liter, cyfr), ktry nie pasuje do
szeregu pozostaych (np. nauczyciel rysuje
szlaczek zoony z cyfry 6, w ktrym 23 cyfry
s w innym ukadzie przestrzennym, np. jako 9
lub odtworzone zwierciadlanie).
12. Sprawnie rzuca i chwyta pik.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zaj ruchowych.
Koordynacja wzrokowo-
-ruchowa (1217)
13. Sprawnie posuguje si noyczkami.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zaj
plastycznych.
14. Potra narysowa ze wzoru koo, kwadrat,
krzy i trjkt.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zaj lekcyjnych
i dowolnych (zachci dziecko do odwzorowania
gur geometrycznych).
15. Potra starannie pokolorowa i/lub zakreskowa
rysunek konturowy
5 4 3 2 1 Na le y zaproponowa pokolorowanie lub
zakreskowanie dowolnego rysunku konturowego.
16. Precyzyjnie rysuje po ladzie.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zaj
plastycznych.
17. Sprawnie rysuje szlaczek w liniaturze, wykonuje
zadanie do koca.
5 4 3 2 1 Naley na zajciach plastycznych rozpocz
rysowanie szlaczka umieszczonego
w poszerzonej liniaturze i zachci dziecko
do dokoczenia go.
Lp.
Stwierdzenie dotyczce umiejtnoci dziecka
pocztek klasy
Oce na:
od 5
(bar dzo do bra)
do 1
(nie do sta tecz na)
Wskazwki pomocne przy dokonywaniu oceny
Oce na
(liczba
ocen
bardzo
dobrych
5)
Oceniane funkcje
i umiejtnoci
18. Rozpoznaje i tworzy rymy.
5 4 3 2 1 Podczas zabawy z rymami naley zaobserwowa
czy dziecko spord 3 sw (np. kotek, kredka,
potek) wskazuje te, ktre si rymuj, oraz czy
podaje sowa, ktre tworz rymy (np. mama,
dama, brama).
unkcje suchowo-jzykowe
(1829)
19. Poprawnie wypowiada goski.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas codziennych
zaj i zapisa, ktre goski wypowiada dziecko
niepoprawnie.
20. Rozrnia pary sw, ktre rni si jedn gosk.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zabawy w zagadki
jzykowe, gdy dziecko wskazuje, czy syszy par
tych samych wyrazw, czy innych (rnicych si
jedn gosk, np. dom tom, noe nosze).
21. Poprawnie dokonuje analizy sylabowej sw.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zabawy
w zagadki jzykowe, gdy dziecko dzieli na sylaby
coraz dusze sowa (np. dom, domek, domeczek,
czekolada).
22. Poprawnie dokonuje syntezy sylabowej sw.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zabawy w zagadki
jzykowe, gdy dziecko czy sylaby, tworzc coraz
dusze sowa (np. o-sa, ko-lac-ja, po-nie-dzia-ek).
23. Poprawnie wydziela pierwsz i ostatni
gosk w sowie.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zabawy
w zagadki jzykowe, na przykad: Jedzie pocig
naadowany towarami, ktrych nazwy zaczynaj si
na gosk [k]. Jakie to towary?, Ja ka go ska miesz ka
na ko cu so wa
auto
?.
24. Potra dokona analizy goskowej krtkich
i prostych sw.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa, czy dziecko potra poda
goski, ktre syszy na przykad w sowie nos.
25. Poprawnie dokonuje syntezy goskowej
krtkich sw.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zabawy w zagadki
jzykowe. Na przykad badajcy podaje w formie
izolowanych gosek imi (O-l-e-k), a dziecko
powinno je poprawnie wypowiedzie (Olek).
26. Szybko wymienia cig nazw, na przykad imiona
dziewczynek, nazwy zwierzt.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zabawy
w zagadki jzykowe.
27. Rozumie zabaw w mow kaczek usuwa
sylab
ka
sprzed kadego wyrazu.
5 4 3 2 1 Naley oceni podczas zabawy w zagadki
jzykowe, na przykad czy dziecko potra
rozpozna swoje imi oraz imiona innych osb
usyszane w zmienionej formie (np. z dodatkiem
sylaby
ka
kaZosia, kaOla).
28. Potra utworzy sowo przez usunicie z niego
pierwszej goski.
5 4 3 2 1 Podczas zabawy w zagadki jzykowe naley
oceni, jak dziecko wykonuje polecenia typu:
Gdy usyszysz sowo drogi, nie mw pierwszej
goski [d]. Zgadnij, jakie sowo powstao.
29. Potra szybko nazywa wskazywane elementy
na obrazku.
5 4 3 2 1 Naley oceni, jak dziecko radzi sobie
z nazywaniem elementw na obrazku
w dowolnym wiczeniu.
30. Pamita wierszyki, rymowanki, piosenki.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa w sytuacjach
codziennych, podczas zaj dydaktycznych.
Warto te zasign opinii rodzicw.
Pami (30)
31. Ma ustalon dominacj rki
(prawo- lub leworczno).
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas rysowania
i pisania oraz czynnoci samoobsugowych,
na przykad jedzenia.
Lateralizacja (31)
32. Umie wskaza, gdzie ma swoj praw i lew
rk, prawe i lewe oko.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zabawy.
Orientacja w kierunkach
lewoprawo (32)
33. Potra koncentrowa uwag mimo
zakcajcych bodcw.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zaj
dydaktycznych i zabawy.
Uwaga (33)
34. Zna niektre litery.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa w sytuacjach
codziennych i podczas zaj dydaktycznych
oraz zasign opinii rodzicw.
Umiejtnoci sprzyjajce
uczeniu si czytania
i pisania (3440)
35. Zna niektre cyfry.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa w sytuacjach
codziennych i podczas zaj dydaktycznych.
36. Potra rozpoznawa niektre wyrazy.
5 4 3 2 1 W sytuacjach codziennych i podczas zaj
dydaktycznych naley zaobserwowa, czy
dziecko rozpoznaje napisane swoje imi, imiona
innych osb, szyldy, podpisy pod obrazkami.
37. Interesuje si ksik, potra do dugo
sucha czytanego tekstu.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa w sytuacjach codziennych,
podczas zaj dydaktycznych. Warto te
dowiedzie si od rodzicw, czy dziecko sucha
uwanie, nie tylko oglda obrazki.
38. Rozumie przeczytany przez dorosego tekst
i potra si na jego temat wypowiedzie.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa podczas zaj
dydaktycznych. Warto te zasign opinii
rodzicw.
39. Wypowiada si spontanicznie, budujc zdania
poprawnie pod wzgldem logicznym i gramatycznym.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa w sytuacjach codziennych
i podczas zaj dydaktycznych.
40. Dysponuje bogatym sownikiem.
5 4 3 2 1 Naley zaobserwowa w sytuacjach codziennych
i podczas zaj dydaktycznych. Warto te
zasign opinii rodzicw.
UWAGA! Jeeli w stwierdzeniu wymienia si dwie umiejtnoci, wystarczy opanowanie jednej, aby wystawi ocen pozytywn 3 pkt. Jeli dziecko opanowao j bardzo dobrze, na
przykad bardzo sprawnie jedzi na rowerze, mona mu przyzna nawet 5 pkt.
Ob li cza nie wy ni kw iich in ter pre ta cja
1. a o e nia kwe stio na riu sza
Kwe stio na riusz jest prze zna czo ny do oce ny trud no ci w czy ta niu i pi sa niu, ujaw nie nia ry zy ka spe cy cz nych trud no ci
w ucze niu si: dys lek sji, dy sor to gra i i dys gra i. Te trud no ci po win ny by do strze o ne ju w pierw szej kla sie, a na -
wet wcze niej. Symp to my, kt re je za po wia da j, da j bo wiem o so bie zna w wie ku po nie mow l cym i przed szkol -
nym. S uwa run ko wa ne op nie niem roz wo ju okre lo nych funk cji po znaw czych (szcze gl nie j zy ko wych) i/lub
ru cho wych, a tak e ich in te gra cji. Okre le nie spe cy cz ne ozna cza, e trud no ci nie s skut kiem op nie nia roz wo ju
in te lek tu al ne go ani scho rze neu ro lo gicz nych. Nie zo sta y spo wo do wa ne wy cz nie wa d zmy su, za nie dba niem ro -
do wi sko wym lub dy dak tycz nym. Te nie ko rzyst ne czyn ni ki mo g na si la spe cy cz ne trud no ci, lecz nie s ich przy czy -
n.
Za o e niem przy opra co wa niu kwe stio na riu sza by o stwo rze nie bar dzo pro ste go na rz dzia su ce go na uczy cie lo wi
do prze sie wo wej oce ny umie jt no ci dziec ka w za kre sie czy ta nia i pi sa nia oraz spraw no ci uczest ni cz cych w nich
funk cji. Przy j to, e na uczy ciel i spe cja li sta szkol ny po win ni po zna wa dziec ko w ka dej sy tu acji kon tak tu z nim nie
tyl ko na lek cji lub pod czas za pla no wa ne go ba da nia dia gno stycz ne go. Ob ser wa cja za cho wa nia, roz mo wy z dziec -
kiem, ana li za je go prac, spraw no ci w wy ko ny wa niu za da na ma te ria le prze zna czo nym do na uki szkol nej w kla sie
I oraz in for ma cje prze ka za ne przez ro dzi cw po win ny umo li wi po zna nie moc nych stron roz wo ju i utrud nie roz wo -
jo wych ucznia, przede wszyst kim w za kre sie funk cji po znaw czych (wzro ko wo -prze strzen nych, su cho wo -j zy ko wych)
i ru cho wych oraz ich wsp dzia a nia (in te gra cji per cep cyj no -mo to rycz nej). Tak do ko na na oce na stwa rza pod sta wy
do prze wi dy wa nia, czy dziec ko opa nu je umie jt no czy ta nia i pi sa nia w tem pie i stop niu okre lo nym w pod sta wie
pro gra mo wej edu ka cji wcze snosz kol nej dla klas I III. Naj le piej do ko na oce ny ju na po czt ku kla sy I, a na stp nie kon -
ty nu owa ob ser wa cj i oce n za po mo c kwe stio na riu szy dla klas II i III.
Pro po no wa ne na rz dzie nie ma for my te stu. Nie za wie ra szcze g o wych in struk cji dla na uczy cie la ani kon kret nych
po mo cy uy wa nych do ba da nia. Do kwe stio na riu sza do czo no je dy nie przy ka dy za da, kt re po zwa la j na ob ser -
wa cj okre lo ne go za cho wa nia dziec ka.
Kwe stio na riusz jest na rz dziem prze sie wo wym. Nie wy ma ga in dy wi du al ne go ba da nia, na kt re za zwy czaj po trze -
ba oko o 2 go dzin, lecz po zwa la na do ko na nie szyb kiej oce ny uczniw ca ej kla sy. Je e li na uczy ciel wni kli wie ob ser -
wu je swo ich uczniw, ana li zu je ich pra c, pro po nu je okre lo ne za da nia, aby po zna ich mo li wo ci, to przy oka zji
kon tak tu z dzie mi i ro dzi ca mi szyb ko zgro ma dzi in for ma cje po trzeb ne do wy pe nie nia kwe stio na riu sza. Dia gno za
szkol na ma ww czas cha rak ter pro ce su po zna wa nia ucznia, a na do ko na nie osta tecz nej oce ny wy star czy kil ka mi nut.
Opis me to dy
Kwe stio na riusz za wie ra 40 stwier dze przy po rzd ko wa nych do 10 skal:
I. Mo to ry ka ma a spraw no ru cho wa rk (14)
II. Mo to ry ka du a spraw no ru cho wa ca e go cia a i rw no wa ga (56)
III. Funk cje wzro ko wo -prze strzen ne (711)
IV. Ko or dy na cja wzro ko wo -ru cho wa (1217)
V. Funk cje su cho wo -j zy ko we (1829)
VI. Pa mi (30)
VII. La te ra li za cja czyn no ci ru cho wych (31)
VIII. Orien ta cja w prze strze ni w kie run kach le wo/pra wo (32)
IX. Uwa ga (33)
X. Umie jt no ci sprzy ja j ce ucze niu si czy ta nia i pi sa nia (3440)
Ka d ska l mo na oce ni i ana li zo wa od dziel nie. Ob li cza si te wy nik ogl ny dla ca ej ska li.
2. Okres sto so wa nia
Oce n za po mo c kwe stio na riu sza na le y prze pro wa dzi po okre sie ada pta cji ucznia w szko le, czy li po pierw szym lub
dru gim mie si cu na uki w kla sie I. Jest to rw nie wy star cza j cy czas na po zna nie dziec ka, je li zmie ni o ono szko lub
na uczy cie la. W przy pad ku utrzy my wa nia si u okre lo nych uczniw za gro e nia spe cy cz ny mi trud no cia mi w czy ta -
niu i pi sa niu na uczy ciel mo e je po twier dzi po ro ku za po mo c ba da nia kon tro l ne go.
3. Ob li cza nie iin ter pre ta cja wy ni kw
Na pod sta wie wie dzy zgro ma dzo nej w kon tak cie z uczniem i je go ro dzi ca mi, na uczy ciel wy pe nia kwe stio na riusz za -
kre la przy ka dym stwier dze niu war to od 1 do 5. Oce na 5 ozna cza, e dziec ko ca ko wi cie spe nia wy ma ga nia, o kt -
rych mo wa w da nym stwier dze niu (oce na bar dzo do bra), 4 dziec ko pra wie za wsze lub w du ym za kre sie spe nia
po da ne wy ma ga nia, 3 ucze za zwy czaj wy pe nia wy mo gi okre lo ne w stwier dze niu, 2 ucze rzad ko spe nia ocze -
ki wa ne wy ma ga nia, 1 dziec ko nie spe nia wy ma ga. Je e li w stwier dze niu wy mie nia si dwie umie jt no ci, wy star -
czy opa no wa nie jed nej, aby wy sta wi oce n po zy tyw n 3 pkt. Je li dziec ko opa no wa o j bar dzo do brze, na przy kad
bar dzo spraw nie je dzi na ro we rze, mo na mu przy zna na wet 5 pkt.
Kwe stio na riusz po sia da wstp ne nor my dla kla sy I (po cz tek ro ku szkol ne go). Zo sta y one za miesz czo ne w ta be lach 7 i 8.
3.1. Oce ny czst ko we kwe stio na riu sza wpo szcze gl nych ska lach
Oce ny umie jt no ci szkol nych ucznia, a tak e roz wo ju je go funk cji po znaw czych i ru cho wych uczest ni cz cych w czy -
ta niu i pi sa niu oraz ich in te gra cji do ko nu je si na pod sta wie za zna czo nych przez na uczy cie la war to ci od 1 do 5, od no -
sz cych si do ka de go stwier dze nia. W za sa dzie wszyst kie dzie ci po win ny uzy ska oce ny bar dzo do bre (5), wiad cz ce
o po da nym po zio mie roz wo ju funk cji po znaw czych i ru cho wych oraz umie jt no ci szkol nych. Aby oce ni roz wj
i funk cjo no wa nie ucznia w po szcze gl nych ska lach cz ciach kwe stio na riu sza na le y zli czy je dy nie wszyst kie za -
kre lo ne war to ci 5. Wy nik (su m ocen bar dzo do brych) w ka dej ska li na le y przy rw na do od po wied niej po zy cji
w ta be li z nor ma mi oraz zin ter pre to wa zgod nie ze wska za niem: wy nik ni ski prze cit ny wy so ki.
3.2. Oce na ogl na kwe stio na riu sza
Wy nik ogl ny kwe stio na riu sza na le y ob li czy, su mu jc wy ni ki w po szcze gl nych ska lach oraz su ro we wy ni ki (o war -
to ci od 1 do 5) dla po je dyn czych po zy cji, kt re nie zo sta y uwzgld nio ne w ta be li z nor ma mi (uwa ga, la te ra li za cja,
orien ta cja w oto cze niu, czy li po zy cje od 30 do 32).
Ob li cze nie wy ni kw czst ko wych w za kre sie osob nych funk cji i umie jt no ci szkol nych po zwa la stwier dzi, kt re z nich
sta no wi sa be, a kt re moc ne stro ny ucznia. Wy nik ogl ny i wy ni ki po szcze gl nych skal po zwa la j na do strze e nie
dzie ci po trze bu j cych in dy wi du al nej opie ki, kt re po win ny by ob j te dal sz ob ser wa cj i po mo c. Su do opra co -
wa nia przez ze sp na uczy cie li ucz cych dziec ko pla nu udzie la nia tej po mo cy oraz mo ni to ro wa nia je go re ali za cji i oce -
ny sku tecz no ci.
4. a kwa li ko wa nie dood po wied niej for my po mo cy
W wy pad ku stwier dze nia ni skie go ogl ne go wy ni ku, gdy jed no cze nie ujaw nia si sa by po ziom roz wo ju funk cji su -
cho wo -j zy ko wych oraz wy st pu j na si lo ne trud no ci w czy ta niu i pi sa niu ko niecz ne jest udzie le nie dziec ku po mo cy
w for mie za j wspo ma ga j cych roz wj. Przy czy ny tych trud no ci mo g by r ne. Jed n z nich jest ry zy ko dys lek sji.
W ta kich sy tu acjach wska za ne s za j cia ko rek cyj no -kom pen sa cyj ne. Ma j one na ce lu pod nie sie nie po zio mu spraw -
no ci funk cji po znaw czych i ru cho wych oraz kszta ce nie umie jt no ci czy ta nia i pi sa nia. Je e li w ci gu rocz ne go cy klu
tych za j ob ser wu je si bar dzo wol ny po stp w wy rw ny wa niu stwier dzo nych bra kw roz wo jo wych i do sko na le niu
umie jt no ci czy ta nia i pi sa nia, wska za ne jest ba da nie kon tro l ne pod ko niec ro ku szkol ne go na przy kad przez psy -
cho lo ga i pe da go ga.
5. dro e nie pro gra mu wspar cia
Kwe stio na riusz ua twia pla no wa nie wi cze, po nie wa wska zu je, z ja ki mi za da nia mi dziec ko so bie nie ra dzi. Ma jc
na uwa dze spe cjal ne po trze by roz wo jo we i edu ka cyj ne oraz de cy ty stwier dzo ne w ba da niu kwe stio na riu szo wym,
na uczy cie le ucz cy da ne go ucznia po win ni zgod nie z no wy mi roz po rz dze nia mi MEN za pla no wa stra te gi udzie la -
nia mu po mo cy. Ze sp na uczy cie li opra co wu je Kar t In dy wi du al nych Po trzeb Ucznia (KIPU), kt ra od wrze nia 2012
ro ku b dzie sta no wi w szko le pod sta wo wej do ku ment obo wiz ko wy dla ka de go dziec ka z trud no cia mi w ucze niu
si. W pra cy nad po ko ny wa niem trud no ci ucznia po win ni uczest ni czy na uczy cie le, spe cja li ci ze szko y i po rad ni oraz
ro dzi ce, kt rzy kon ty nu uj za j cia w do mu.
6. Oce na udzie lo ne go wspar cia ba da nie kon tro l ne
Oprcz ba da wstp nych za po mo c za pre zen to wa ne go kwe stio na riu sza pla nu je si te ba da nia kon tro l ne na ko niec
kla sy I. Ta ka pro ce du ra po zwa la na oce n, w ja kim stop niu dziec ko po pra wi o swo je wy ni ki, uspraw ni o pod sta wo we
funk cje po znaw cze i ru cho we oraz udo sko na li o umie jt no czy ta nia i pi sa nia. Je e li ca o rocz na pra ca zgod nie z Kar -
t In dy wi du al nych Po trzeb Ucznia nie przy nie sie po st pu, na le y kon ty nu owa po moc i ba da nia w na stp nych kla -
sach. Dia gno zy ry zy ka dys lek sji, dy sor to gra i i dys gra i mo na do ko na na ko cu pierw sze go ro ku szkol ne go
za po mo c Ska li Ry zy ka Dys lek sji z wy ko rzy sta niem norm dla kla sy I (Bog da no wicz, 2005, 2011) oraz na po czt ku ko -
lej ne go ro ku szkol ne go za po mo c kwe stio na riu sza dla kla sy II. Ko niecz ne jest do ko na nie wni kli wej oce ny umie jt no -
ci czy ta nia i pi sa nia za po mo c te stw pe da go gicz nych. Przy ka dem jest Test go ne go czy ta nia Dom Mar ka
(Bog da no wicz, 2009), do stp ny rw nie w wer sji kom pu te ro wej (Bog da no wicz, 2010).
Ze wzgl du na prze sie wo wy cha rak ter ba da, na le y je prze pro wa dzi ze wszyst ki mi ucznia mi w kla sie. Ba da nia mi nie
obej mu je si tyl ko dzie ci z orze cze niem o nie pe no spraw no ci in te lek tu al nej, au ty zmie, scho rze niach neu ro lo gicz nych
oraz po wa nej wa dzie su chu i wzro ku. Dys lek sji, dy sor to gra i i dys gra i nie roz po zna je my bo wiem w wy pad kach upo -
le dze nia umy so we go, cho rb neu ro lo gicz nych i wte dy, gdy je dy n przy czy n trud no ci szkol nych jest za nie dba nie
ro do wi sko we i/lub wa dy na rz dw zmy su. Ucznio wie ci po win ni by ob j ci po mo c do sto so wa n do ich spe cjal -
nych po trzeb edu ka cyj nych. W ta kich sy tu acjach za bu rze nia czy ta nia i pi sa nia nie ma j bo wiem cha rak te ru spe cy cz -
ne go, lecz sta no wi wsp wy st pu j ce symp to my dys funk cji orod ko we go uka du ner wo we go.
Na le y pod kre li, e kwe stio na riusz nie su y do pe nej oce ny umie jt no ci okre lo nych w pod sta wie pro gra mo wej
dla kla sy I. Jest prze zna czo ny gw nie do ba da nia funk cji za pew nia j cych sku tecz ne ucze nie si czy ta nia i pi sa nia.
Kwe stio na riusz ma cha rak ter eks pe ry men tal ny ze wzgl du na trwa j ce pra ce nad je go osta tecz n for m. B dzie my
wdzicz ni uyt kow ni kom za po dzie le nie si swo imi uwa ga mi na te mat je go przy dat no ci do roz po zna wa nia uczniw
ry zy ka dys lek sji oraz su ge stia mi co do po trze by do ko na nia zmian w ce lu udo sko na le nia te go na rz dzia dia gno zy na -
uczy ciel skiej.
7. ze tel no na rz dzia dia gno stycz ne go we stio na riusz roz po zna wa nia trud no ci wczy ta niu ipi sa -
niu kla sa
Rze tel no skal kwe stio na riu sza ob li czo no na pod sta wie me to dy sza co wa nia spj no ci we wntrz nej Ku de ra -Ri chard -
so na (KR-20). Wy ni ki tej ana li zy przed sta wia ta be la 1. Wy ni ki ana li zy rze tel no ci po zwa la j wska za, e jest to wy so ce
spj ne i sa tys fak cjo nu j co pre cy zyj ne na rz dzie oce ny po zio mu funk cjo no wa nia dziec ka w za kre sie roz wo ju mo to -
rycz ne go, funk cji su cho wo -j zy ko wych, wzro ko wo -prze strzen nych oraz ko or dy na cji wzro ko wo -ru cho wej, a tak e do -
dat ko wych umie jt no ci wspie ra j cych na uk czy ta nia i pi sa nia. Wy ni ki uzy ska ne od dziel nie dla ka dej z pci oraz dla
dzie ci og em przed sta wia ta be la 1.
Plik z chomika:
MonJaZ
Inne pliki z tego folderu:
Zacznik modul7b.pdf
(116 KB)
zabawy_rozwijajace.pdf
(382 KB)
Uczeń z dysleksją w domu.pdf
(854 KB)
trudnosci_wczytaniu.pdf
(364 KB)
SRD6.pdf
(193 KB)
Inne foldery tego chomika:
Moduł 1
Moduł 2
Moduł 3
Moduł 4
Moduł 5
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin