Kwestionariusz_objawow_dysgrafii.pdf

(92 KB) Pobierz
Layout 1
westionariuszobjawwdysgraiuuczniw
Kwestionariusz jest pomocny w zidentykowaniu u uczniw trudnoci, ktre mog mie charakter dysgraczny.
Kwestionariusz nie stanowi narzdzia diagnostycznego, a zastosowanie jego nie wskae na wystpowanie dysgrai
lub jej brak, jednak zasygnalizuje istnienie problemu niekaligracznego pisma, ktrego przyczyny powinny by ustalone
w poradni psychologiczno-pedagogicznej, jedn z nich moe by dyspraksja i w jej nastpstwie dysgraa. a podstawie
listy symptomw nauczyciel moe sporzdzi opini do poradni, opisujc w niej objawy trudnoci ucznia.
Jak korzysta z narzdzia
o przeczytaniu kadego stwierdzenia wybran odpowied naley zaznaczy znakiem . Jeli odpowiedzi K bdzie
ponad poowa, zalecana jest diagnoza specjalistyczna.
westionariuszobjawwdysgrai
Charakterystycznesymptomy
Występowanie
p.
Uczeń
tak
nie
1.
przejawia niech do zaj ruchowych zabaw, gier i wicze lub ich unika
wykazuje mniejsz sprawno ruchow przy zadaniach wymagajcych utrzymania rwnowagi,
wykonywania ruchw naprzemiennych i koordynacji ruchw (bieganie, skoki, chwytanie i rzucanie piki do
celu, jazda na rowerze, ywach i deskorolce, chodzenie po aweczce)
wykazuje mniejsz pami ruchow przy zadaniach wymagajcych wykonania sekwencji ruchw np. ukad
gimnastyczny
jest niezdarny w ruchach, czsto co przewraca, rozbija, upuszcza itp.
2.
nieporadnie posuguje si noyczkami
z trudem wykonuje zadania wymagajce precyzyjnych ruchw rk np. klejenie modeli, przyszywanie
guzikw, konstruowanie modeli
nieestetycznie wykonuje prace plastyczno-techniczne wymagajce np. wycinania, przyklejania, malowania
niechtnie rysuje (w tym min. niechtnie wykonuje wykresy, rysunki w zeszycie)
nieporadnie rysuje przy uyciu przyborw linijki, cyrkla, ekierki
niechtnie pisze
pisze niekaligracznie (pismo brzydkie, wymczone)
3.
pisze mao czytelne lub nieczytelnie
wolne tempo pisania
rka szybko si mczy podczas pisania i rysowania
narzeka na pocenie si, czasem sztywnienie i bl rki podczas pisania
czsto ma problem z uywaniem narzdzi pisarskich (amie owki, stalwki, piraidługopisyszybko
sięzużywaj itp.)
zagina w zeszytach kartki tzw. ole uszy
zawysokolubzanisko trzyma narzdzie pisarskie
nieprawidowy chwyt ukad palcw
4.
zbyt mocno lub zbyt sabo naciska dugopisem na kartk podczas pisania
koniec narzdzia nie jest skierowany ku ramieniu
niewłaściwapostawaciałaprzypisaniu
nieprawidowa pozycja ciaa, uoenie rk, zeszytu
5.
nieodpowiednia odlego gowy do zeszytu
rka niepiszca podpiera gow lub nie przytrzymuje zeszytu
742796220.003.png 742796220.004.png 742796220.005.png
piszcpopełniabłędykonstrukcyjne
niedopenianie ksztatu litery
nieprawidowe poczenia liter (nie zna miejsc (wej), z ktrych rozpoczyna si pisanie liter)
brak pocze pomidzy literami
niektre litery zapisane s tzw. pismem lustrzanym
kreli litery niezgodne z kierunkiem
znieksztacenie linii (kresek)
brak spoistoci elementw, z ktrych si skada litera
pomijanie istotnych elementw gracznych takich jak kropki, kreski i haczyki
6.
piszcpopełniabłędyproporcjonalnościpisma
niewaciwe zagszczenie midzy literami
zachwianie proporcji liter w wyrazach
nieprawidowa wysoko liter
niewaciwe odstpy midzy wyrazami
piszcpopełniabłędydotyczceniejednolitegopochyleniapisma
zmiana kierunku pochylenia liter w wyrazie (chwiejce si pismo)
zmiana kierunku pochylenia wyrazw w tekcie
piszcpopełniabłędydotyczcepołożeniapismawliniaturze
maa orientacja, w ktrych polach naley pisa litery (mylenie pl)
trudnoci w rozplanowaniu gracznym tekstu na stronie
trudnoci w utrzymaniu pisma w liniaturze lub niedociganie liter do linii
oburczno
leworczno
7.
J ma trudnoci w rozrnianiu prawej i lewej strony swojego ciaa
TY ma trudnoci w rozrnianiu prawej i lewej strony osoby na przeciwko
PRZEDMIOTY ma trudnoci z okreleniem pooenia przedmiotw wzgldem siebie
8.
Razem
data ................................................................................ .
podpis nauczyciela/ terapeuty
742796220.006.png 742796220.001.png 742796220.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin