Nadpobudliwośc psychoruchowa jako czynnik krzywdzenia dzieci.pdf

(608 KB) Pobierz
87783579 UNPDF
M agda B łachno • nadpobudliwość psychoruchowa jako czynnik ryzyka krzywdzenia dziecka
M agda B łachno
Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego Akademii Medycznej w Warszawie
Nadpobudliwość psychoruchowa
jako czynnik ryzyka krzywdzenia dziecka
Przemoc izyczna wobec dzieci z nadpobudliwością psychoruchową jest zjawiskiem częstym.
Mechanizm jej stosowania jest złożony. Dzieci z tym zaburzeniem wyjątkowo często doświad-
czają przemocy, która pełni rolę karania za objawy. Czynnikiem nasilającym agresję wobec
dziecka jest charakter i forma przebiegu zaburzenia, a także uciążliwość, jakiej doświadczają ro-
dzice z powodu zaburzonego funkcjonowania dziecka.
espół nadpobudliwości psychoru-
chowej ( Attention Deicit Hiperactivi-
ty Disorder – ADHD) jest zaburze-
niem, które w literaturze poświęconej zja-
wisku krzywdzenia dziecka często jest wy-
mieniane jako czynnik ryzyka krzywdze-
nia (Goodman, Scott 2000). Pomimo za-
interesowania, jakie budzi rola dziecka w
mechanizmie jego maltretowania, nadal
mało badań poświęconych zostało wyja-
śnieniu wpływu konkretnych cech i zacho-
wań dziecka na rodzaj i częstość stosowa-
nej wobec niego przemocy. Badania doty-
czące krzywdzenia dzieci z ADHD dotyczą
najczęściej porównania częstości stosowa-
nych kar cielesnych wobec dzieci z rozpo-
znaniem ADHD i bez takiego rozpoznania.
Uzyskane wyniki jednoznacznie świadczą,
że częstość stosowania kar w przypadku
dzieci nadpobudliwych jest zdecydowanie
większa niż w populacji ogólnej (Heffron
i in. 1987).
Badania, podejmujące omawiany
problem w kontekście funkcjonowania
rodziny, wskazują na zasadnicze różnice
w metodach wychowawczych i sposobach
radzenia sobie w sytuacjach problemo-
wych rodziców dzieci nadpobudliwych
w porównaniu z populacją ogólną. Ro-
dziców dzieci nadpobudliwych charakte-
ryzuje gorsze radzenie sobie, stosowanie
agresywnych metod wychowawczych
i wprowadzanie ostrej dyscypliny (Wo-
odward i in. 1998). Wspomniane badania
podejmują problem bez wyjaśnienia przy-
czyn tego zjawiska, a w sytuacji szukania
rozwiązań mających przeciwdziałać prze-
mocy zrozumienie mechanizmu, w jakim
to krzywdzenie się odbywa, wydaje się
podstawowym krokiem.
W celu wyjaśnienia przyczyn krzywdze-
nia ważne jest zrozumienie, w jaki sposób
funkcjonują dzieci z nadpobudliwością,
które objawy i cechy samego zaburzenia są
1
87783579.011.png 87783579.012.png 87783579.013.png 87783579.014.png
M agda B łachno • nadpobudliwość psychoruchowa jako czynnik ryzyka krzywdzenia dziecka
najbardziej uciążliwe oraz jakie tego kon-
sekwencje w kontekście funkcjonowania
dziecka ponoszą rodzice.
Zespół nadpobudliwości psychorucho-
wej jest jedną z najczęstszych neurolo-
gicznych i psychiatrycznych przypadłości
u dzieci. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że
omawiany problem dotyczy od 1% do 20%
populacji dziecięcej, ponieważ w zależno-
ści od użytych kryteriów diagnostycznych
przyjmuje się taką częstość zespołu (m.in.:
Bhatia i in. 1991; Biederman, Steingard 1989;
Taylor i in. 1996; Cohen i in. 1993).
W klasyikacji DSM-IV częstość wystę-
powania zaburzenia określona jest na 3%
–5% ( Diagnostic …1994). Według klasyika-
cji DSM-IV zaburzenie to objawia się trwa-
łymi wzorcami zachowania układającymi
się w charakterystyczną triadę objawów:
– problemy z utrzymaniem uwagi,
– problemy z kontrolą impulsywności,
– nadmierna ruchliwość.
O zespole tym możemy mówić wte-
dy, gdy objawy utrzymują się przynajm-
niej przez 6 miesięcy oraz stają się źró-
dłem niepowodzeń w domu, w szkole,
niekorzystnie wpływają na naukę, roz-
wój dziecka i życie rodzinne. Innymi sło-
wy, gdy przeszkadzają dziecku oraz jego
otoczeniu w codziennym życiu ( Diagno-
stic... 1994).
Klasyikacja DSM-IV (podobnie jak eu-
ropejska ICD-10) opisują szczegółowo sze-
reg zachowań i cech dziecka wymaganych
do rozpoznania poszczególnych objawów
tego zaburzenia. Przykładowo w tabeli 1
wymienione zostały kryteria ADHD we-
dług DSM-IV.
Tabela 1. Kryteria ADHD według DSM-IV
Zaburzenia koncentracji uwagi
1. Dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub
w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości.
2. Dziecko ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach.
3. Często wydaje się, że dziecko nie słucha tego, co się do niego mówi.
4. Dziecko nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań
szkolnych i wypełnianiem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania
się lub niezrozumienia instrukcji.
5. Dziecko często ma trudności z zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć.
6. Dziecko nie lubi, ociąga się lub unika zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego,
jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych.
7. Dziecko często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć np.: zabawki, przybory szkol-
ne, ołówki, książki, narzędzia.
8. Dziecko łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców.
9. Dziecko często zapomina o różnych codziennych sprawach.
Nadruchliwość
1. Dziecko ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp, bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu.
2. Dziecko wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia.
3. Dziecko chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach, gdy jest to zachowa-
nie niewłaściwe.
4. Dziecko często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem.
5. Dziecko często jest w ruchu; „biega jak nakręcone”.
6. Dziecko często jest nadmiernie gadatliwe.
Impulsywność
1. Dziecko wyrywa się z odpowiedzią zanim zostanie sformułowane pytanie.
2. Dziecko często ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej.
3. Dziecko często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy lub zabawy).
2
87783579.001.png 87783579.002.png
M agda B łachno • nadpobudliwość psychoruchowa jako czynnik ryzyka krzywdzenia dziecka
Dzieci z ADHD są niespokojne, mają trud-
ności z pozostaniem na miejscu w klasie, łatwo
rozpraszają się, nie potraią zaczekać na swoją
kolej, dużą trudność sprawia im zastosowanie
się do kolejnych instrukcji. Często przerzucają
się z jednej, niezakończonej działalności do
drugiej, są nadmiernie gadatliwe, przeszkadza-
ją innym, wydaje się, że nie słuchają tego, co się
do nich mówi. Angażują się w niebezpieczne
działania, nie uwzględniając możliwych ich
konsekwencji (Dalton i in. 1996).
Do innych stałych cech zespołu nadpobudli-
wości, nie zaliczanych oicjalnie do kryteriów
diagnostycznych ICD-10 i DSM-IV, ponieważ
wynikają z kompilacji zaburzeń koncentracji
uwagi, nadruchliwości i nadmiernej impul-
sywności, należą: gorsza od rówieśników
umiejętność przestrzegania i rozumienia norm
społecznych, ciągłe „badanie” granic i trwało-
ści norm czy zakazów (Wolańczyk i in. 1999).
U dzieci z ADHD w momencie nie radze-
nia sobie z sytuacją społeczną (wymaganiami
stawianymi przez otoczenie) często mamy
do czynienia z agresją impulsywną (np. pod
postacią wybuchów złości czy przeciwstawia-
nia się). Takie zachowania mogą wiązać się
z niedojrzałością społeczną, nieumiejętnością
powstrzymania się od zachowań impulsyw-
nych, problemami w nawiązaniu kontaktów
z rówieśnikami, czy wreszcie z wchodzeniem
przez dziecko w rolę „łobuziaka, trudnego
dziecka” (Dodge 1986 za Otnow 1996).
Dla pełniejszego zrozumienia sposobu
funkcjonowania dzieci z ADHD warto przyj-
rzeć się teorii Barkleya, która stara się wyjaśnić,
w jaki sposób obserwowane u dzieci z ADHD
defekty genetyczne oraz zmiany strukturalne
mózgu prowadzą do objawów charaktery-
stycznych dla tego zespołu. Obecnie uważa się,
że przyczyną ADHD są problemy w zakresie
hamowania własnych zachowań, związane
z odmiennym dojrzewaniem pewnych struktur
mózgowych, spowodowane czynnikami dzie-
dzicznymi (Barkley 1998; Taylor i in. 1996).
Zmiany genetyczne, a więc i strukturalne
mózgu, mogą utrudniać zdolność hamowania
zachowań oraz odraczania pierwotnej reakcji
motorycznej (i emocjonalnej), czyli samo-
kontrolę, niezbędną do wykonania każdego
zadania. Według Barkleya u dzieci z ADHD
można zaobserwować szereg dysfunkcji
będących wynikiem zakłóceń pracy mózgu,
a których konsekwencje zaburzają funkcjono-
wanie dziecka w wielu dziedzinach i sferach
jego życia. Model psychologiczny ADHD we-
dług Barkleya przedstawia tabela 2.
Tabela 2. Model psychologiczny ADHD według Barkleya
Utrata zdolności hamowania zachowania i samokontroli prowadzi
do następujących zakłóceń w pracy mózgu:
Rodzaj dysfunkcji
Konsekwencje
Pamięć operacyjna niewerbalna
Gorsze poczucie upływu czasu
Niepamięć wydarzeń
Niezdolność do releksji nad zdarzeniami
Niezdolność do wybiegania myślami naprzód (przewidywania)
Niezdolność do przestrzegania ustalonych zasad
Upośledzenie zdolności instruowania samego siebie
i zadawania sobie pytań
Okazywanie emocji: brak zdolności ich ukrywania
Upośledzenie autoregulacji popędów i motywacji
Upośledzenie zdolności analizowania zachowań i tworzenia nowych
Niezdolność do rozwiązywania problemów
Internalizacja monologów
Autoregulacja nastroju, motywa-
cji i poziomu pobudzenia
Rekonstruowanie*
* Rekonstruowanie – umiejętność rozkładania zaobserwowanych zachowań na czynniki i tworzenie z nich
nowych kombinacji składających się na nowe zachowania, które skuteczniej przyczyniają się do osiągnięcia
obranego celu.
Źródło: Barkley (1998).
3
87783579.003.png 87783579.004.png 87783579.005.png 87783579.006.png
M agda B łachno • nadpobudliwość psychoruchowa jako czynnik ryzyka krzywdzenia dziecka
Objawy nadpobudliwości są odbierane
przez otoczenie jako wyjątkowo uciążliwe,
a dzieci i rodzice ponoszą na co dzień wiele
negatywnych ich konsekwencji. W litera-
turze przedmiotu wiele uwagi poświęca
się na omówienie zaburzenia w kontekście
funkcjonowania dziecka, pomijając trudno-
ści, jakie napotyka rodzic. W praktyce dla
rodzica/opiekuna nadpobudliwość psy-
choruchowa dziecka często oznacza m.in.:
– wielogodzinne odrabianie z dzieckiem
lekcji, często konieczność ciągłej obecności
przy dziecku, kontrolowanie jego uwagi,
planowanie jego aktywności, przeciw-
działanie silnemu oporowi dziecka przed
podejmowaniem wysiłku umysłowego,
szukanie pomocy w problemach szkolnych
dziecka (np. korepetycje);
– ciągłe powtarzanie poleceń, uwag
i próśb, pilnowanie dziecka w codziennych
obowiązkach, kontrolowanie i planowanie
jego aktywności;
– ciągłą i stałą kontrolę dziecka, głównie
w celu uniknięcia wypadków;
– radzenie sobie z częstymi i niekontrolo-
wanymi wybuchami negatywnych emocji
dziecka, konfrontowanie się z impulsywną
agresją i silnym przeciwstawianiem się
dziecka w wielu codziennych sytuacjach;
– ponoszenie strat inansowych związa-
nych z koniecznością zakupu zagubionych
rzeczy;
– częste słuchanie oskarżeń, zażaleń
i uwag dotyczących własnych dzieci, m.in.
ze strony szkoły, interwencyjne wezwania
do szkoły, konieczność zmiany szkoły,
konfrontowanie się z rodzicami pozosta-
łych dzieci;
– znoszenie głośnego sposobu bycia
dziecka, jego „gadulstwa”, wtrącania się
do rozmów, głośnych zbaw, ciągłej, bezce-
lowej aktywności ruchowej;
– znoszenie ciągłych prowokacji dziec-
ka, jego prób sprawdzania granicy i łama-
nia zasad;
– konieczność częstego reagowania na
łamanie przez dziecko zasad, szczególnie
trudne, gdy zdarza się to w miejscu pu-
blicznym (np. sklep, kościół, komunikacja
miejska);
– podważanie przez otoczenie (rodzinę,
przyjaciół, nauczycieli) umiejętności rodzi-
cielskich i wychowawczych;
– ograniczenie możliwości odpoczyn-
ku, ograniczenie wolnego czasu, mniejsze
uczestnictwo w aktywnościach czasu wol-
nego ze względu na lęk przed możliwymi
niepożądanymi zachowaniami dziecka.
Rodzic dziecka nadpobudliwego musi
być zaangażowany w wiele sytuacji wy-
magających ogromnego wysiłku psychicz-
nego i emocjonalnego. Narażany jest także
na przewlekły stres i konieczność ciągłej
mobilizacji i aktywności. Zazwyczaj praca
z dzieckiem nadpobudliwym wymaga
zaangażowania rodzica przez cały wspól-
nie spędzany czas. Każda sytuacja, każdy
dzień niesie za sobą konieczność radzenia
sobie z objawami. Należy pamiętać, że
z dziećmi z tym zaburzeniem nie da się
pracować “na zapas” i dlatego każdy dzień
polega na przepracowywaniu od nowa
tych samych sytuacji.
Kolejnym czynnikiem obciążającym ro-
dzica jest fakt wieloletniego utrzymywania
się objawów. W części przypadków objawy
ADHD utrzymują się u około 70% pacjen-
tów w okresie dorastania (Hechtman 1989)
i 30%–50% w wieku dorosłym (Biederman,
Steingard 1989).
Większość rodziców począwszy od
chwili narodzin dziecka zmaga się więc
z objawami zaburzenia. Dzieci nadpobu-
dliwe już w okresie noworodkowym i nie-
mowlęcym wykazują szereg uciążliwych
dla rodziców cech. Często są płaczliwe,
mają małą potrzebę snu, przejawiają wzmo-
żoną ruchliwość. W okresie przedszkolnym
dochodzi dodatkowo do przeciwstawiania
się zakazom, łamania zasad i konliktów
z rówieśnikami.
Pierwsze lata szkoły związane z więk-
szymi wymaganiami wobec dziecka często
przebiegają bardzo burzliwie. Uwydatniają
się już często masywne zaburzenia koncen-
tracji uwagi, nasilające problemy zarówno
4
87783579.007.png 87783579.008.png
M agda B łachno • nadpobudliwość psychoruchowa jako czynnik ryzyka krzywdzenia dziecka
w domu, jak i szkole. Dziecko usilnie uni-
ka obowiązków szkolnych, nawarstwiają
się zaległości szkolne, dochodzą konlikty
z nauczycielami, czasami dochodzi do ko-
nieczności zmiany szkoły. Objawy w więk-
szości przypadków utrzymują się do okre-
su dojrzewania. Istnieje wtedy duże praw-
dopodobieństwo nasilenia się problemów,
związanych głównie z okresem dorastania
oraz pojawieniem się dodatkowych powi-
kłań i zaburzeń.
Wiele danych wskazuje na to, że u dzieci
z ADHD występuje zwiększone ryzyko po-
jawienia się innych zaburzeń psychicznych
w dzieciństwie, okresie dojrzewania i w do-
rosłym życiu, wśród których należy wy-
mienić: zachowania antyspołeczne, uzależ-
nienie od alkoholu i narkotyków, depresję,
większe ryzyko popełnienia samobójstwa
(Biederman, Steingard 1989).
Innym powikłaniem obciążającym dziec-
ko i jego otoczenie jest współwystępowa-
nie zaburzeń zachowania oceniane, w za-
leżności od rodzaju badania, na 30%–80%
(Carlson i Rapport 1989; Biederman
i in. 1991; Anderson i in. 1987). Zaburzenia
te dodatkowo wpływają na zaostrzenie się
objawów i wzrost zachowań problemo-
wych oraz wpływają na znaczne osłabienie
wpływu i skuteczności łagodnych oddzia-
ływań wychowawczych.
Sytuacja taka wymaga od rodzica za-
ostrzenia stosowanych metod wychowaw-
czych, a dokładnie wprowadzenia – oprócz
łagodniejszych metod – sztywnego syste-
mu zasad i konsekwencji. Taka postawa ro-
dzica wobec dziecka w pierwszym okresie
powoduje nasilanie się zachowań niepożą-
danych. Trudność tej sytuacji polega głów-
nie na tym, że wymaga od rodzica bardzo
konsekwentnego postępowania, ponieważ
każde odstępstwo powoduje nasilenie pro-
blemów.
Spośród trzech grup objawów ADHD za
najczęściej prowokujący do wymierzania
kar cielesnych uważana jest impulsyw-
ność, a najrzadziej zaburzenia koncentracji
uwagi. Jednak badania rodziców dzieci
z ADHD pokazały, że za objaw najmniej
prowokujący do stosowania kar izycznych
uznają oni nadruchliwość (Błachno 2005).
Uwagę zwraca fakt, że częstość stosowa-
nia kar cielesnych we wszystkich grupach
objawów wzrasta, gdy dodatkowo objawy
współwystępują ze sobą.
Inne badania wskazują, że dzieci
z podtypem mieszanym, jak i te wyłącznie
z nadruchliwością i impulsywnością, są
bite zdecydowanie częściej w porównaniu
z grupą kontrolną, a w podgrupach wyod-
rębnionych ze względu na podtyp klinicz-
ny nie ma widocznych różnic (Heffron i in.
1987). Czy uciążliwość objawów i związane
z nimi konsekwencje dla rodzica tłuma-
czą w pełni fakt, że 95% rodziców dzieci
z ADHD przyznaje się do stosowania kar
izycznych? (Błachno 2005). Najprawdo-
podobniej muszą wystąpić również inne
czynniki wywołujące mechanizm karania.
Przemoc izyczna wobec dzieci, która
przybiera formę karania za objawy, doty-
czy głównie rodziców nieznających specy-
iki zaburzenia.
Po pierwsze, dzieje się tak dlatego, że
rodzic nie może usprawiedliwić dziecka
niepełnosprawnością, nie widzi u dziecka
uszkodzeń, ale konfrontuje się wyłącznie
z jego trudnym zachowaniem. Dzieci ułom-
ne, kalekie, upośledzone również stanowią
grupę ryzyka stosowania przemocy (Good-
man, Scott 2000), ale w ich przypadku ro-
dzic najprawdopodobniej łatwiej i częściej
potrai tłumaczyć problemowe zachowanie
dziecka jako objawy.
Po drugie, charakterystyczna dla nad-
pobudliwości jest zmienność nasilenia
objawów (Wolańczyk 1999). Zmienność
ta ma sekwencje: okres szkolny i wakacje,
dni szkoły i weekend, ale widoczna jest
też z dnia na dzień, a nawet w ciągu dnia.
Rodzic nieznający tej cechy zaburzenia
najczęściej przypisuje zmienność złej woli
dziecka. Złe zachowanie wynikające z nasi-
lenia objawów jest interpretowane jako ce-
lowe i zamierzone działanie dziecka, które
powinno podlegać karze.
5
87783579.009.png 87783579.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin