SCENARIUSZ ZAJĘĆ
z wykorzystaniem metod aktywizujących
Blok tematyczny: W świecie zwierząt.
Temat dnia: Na wiejskim podwórku.
.
Rodzaje aktywności: przyrodnicza, polonistyczna, matematyczna, muzyczna, ruchowa.
Cele główne zajęć:
• rozwijanie zdolności i umiejętności myślenia twórczego poprzez zastosowanie
aktywizujących metod nauczania,
• poznanie różnych zwierząt na wiejskim podwórzu,
• rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• wie, jakie zwierzęta żyją na wiejskim podwórzu,
• potrafi rozróżniać i naśladować głosy zwierząt,
• wie, jakie korzyści człowiek czerpie z hodowli zwierząt,
• potrafi zaśpiewać piosenkę,
• nazywa osobniki dorosłe i ich potomstwo,
• potrafi wyodrębniać zbiory,
• sprawnie przelicza elementy w zbiorze,
• potrafi zgodnie współdziałać w grupie,
• wykonuje przydzielone mu zadania,
• potrafi powiedzieć koledze coś miłego.
Metody: „mapa pamięci”, elementy dramy, rozmowa kierowana, elementy pedagogiki
zabawy.
Formy pracy: jednostkowa, zespołowa, grupowa.
Środki dydaktyczne: ilustracja wiejskiego podwórka, rysunki zwierząt, puzzle obrazkowe,
kaseta z nagranymi odgłosami zwierząt, piłka.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Wprowadzenie do tematu zajęć- wysłuchanie nagranych na kasecie dźwięków i rozpoznawanie głosów zwierząt (kot, pies, kogut, krowa, koza). Ustalenie, że takie dźwięki można usłyszeć na wiejskim podwórku.
2. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach żyjących na wiejskim podwórku. Wyszukiwanie odpowiednich ilustracji przygotowanych przez nauczyciela.
• Na tablicy nauczyciel przygotowuje plansze przedstawiające wiejskie podwórko,
łąkę i staw. Obok są ilustracje różnych zwierząt.
• Dzieci, udzielając odpowiedzi na zagadki, wybierają ilustrację danego zwierzęcia i
umieszczają ją w odpowiednim miejscu na planszy. W efekcie powstanie ilustracja
„Na wiejskim podwórku”.
ZAGADKI:
• Zagadka to będzie niedługa: wlazł sobie na płotek i mruga. (kot)
• Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka. Dobrym ludziom chętnie służy na
złych warczy, szczeka. (pies)
• Swym barwnym grzebieniem, czesać się nie może. Budzi ludzi codziennie, gdy świta
na dworze. (kogut)
• Choć się zielonej trawy naje, to białe mleko daje. (krowa)
• Cztery kopytka, rogi i bródka…Już wiesz, kto wyjadł kapustę z ogródka. (koza)
3. Ukryty obrazek- prezentacja fragmentu ilustracji przedstawiającej konia. Uczniowie
muszą podać nazwę zwierzęcia i umieścić go we właściwym miejscu na planszy. W razie trudności nauczyciel odsłania dalsze elementy ilustracji.
4. Gry dramowe i improwizacje ruchowe.
• Zgadnij, jakie to zwierzę- losowanie przez chętne dzieci kartoników z ilustracjami
różnych zwierząt. Dziecko naśladuje ruchem, głosem swoje zwierzę lub je opisuje.
• Nauczyciel mówi: „Jestem opiekunem zwierząt”. Zapraszam do siebie Szymona jako kota, Olę jako pieska itp. Dzieci improwizują ruchem zachowania charakterystyczne dla wskazanych zwierząt.
5. Dobieranie zwierząt w pary- osobniki dorosłe i ich potomstwo.
• Nazywanie rodziców i ich dzieci:
kura- kurczątka
krowa- cielątko
koza- koźlątko
klacz- źrebiątko
kaczka- kaczątka
6. Przerwa śródlekcyjna
• Zaśpiewanie piosenki pt. „Kaczor Donald farmę miał”.
• Zabawa ruchowa „Wchodzi kotek po drabinie”.
7. Tworzenie „mapy pamięci”- praca w grupach. Uczniowie układają puzzle. Jest to rysunek przedstawiający zwierzę z wiejskiego podwórka. Części przyklejają na papierze. Następnie dobierają odpowiednie obrazki i ustalają jakie korzyści człowiek czerpie z hodowli tych zwierząt. Przedstawienie wyników swojej pracy pozostałym grupom.
8. „Gdzie mieszkają?”
• Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy: pieski, pszczółki, rybki. Następnie układa na podłodze trzy obręcze. Wchodzą w nie dzieci z rysunkami miejsc pobytu różnych zwierząt. Na sygnał nauczyciela dzieci chodzą w rytm uderzeń bębenka. Na hasło: „Gdzie mieszkają zwierzęta?”- dzieci stojące w obręczach pokazują swoje rysunki, a pozostałe dzieci szybko zajmują miejsca w odpowiednim „domku”.
• Sprawdzenie wyboru miejsc, liczenie „zwierząt” w domkach, porównywanie liczebności utworzonych zbiorów.
9. „Łańcuszek dobrych myśli na pożegnanie”- uczniowie siedzą w kręgu i toczą piłkę
do wybranego kolegi lub koleżanki, mówiąc mu (jej) coś przyjemnego.
cornel3