norma iso 9001_wyciag.pdf

(300 KB) Pobierz
Wprowadzenie
Wprowadzenie
0.1 Postanowieniaogólne
Zaleca się, aby przyjęcie systemu zarządzania jakością, było strategiczną decyzją organizacji. Projekt i
wdrożenie systemu zarządzania jakością organizacji zależne jest od zmieniających się potrzeb,
poszczególnych celów, dostarczanych wyrobów, zastosowanych procesów oraz od wielkości i struktury
organizacji. Nie jest celem niniejszej normy międzynarodowej ujednolicenie struktury systemów zarządzania
jakością lub ujednolicenie dokumentacji.
Wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością, wyspecyfikowane w niniejszej normie
międzynarodowej są uzupełniające do wymagań dotyczących wyrobów. Informacje oznaczone "UWAGA" są
wytycznymi ułatwiającymi zrozumienie lub wyjaśnienie wymagań, których dotyczą.
Niniejszą normę międzynarodową mogą stosować strony wewnętrzne i zewnętrzne, w tym jednostki
certyfikujące, w celu oceny zdolności organizacji do spełnienia wymagań klienta, wymagań przepisów i
wymagań określonych przez organizację.
W czasie prac nad niniejszą normą międzynarodową uwzględniono zasady zarządzania jakością podane w
ISO 9000 i ISO 9004.
0.2 Podejście procesowe
W niniejszej normie międzynarodowej zachęca się do przyjęcia podejścia procesowego podczas
opracowywania, wdrażania i doskonalenia skuteczności systemu zarządzania jakością w celu zwiększenia
zadowolenia klienta przez spełnienie jego wymagań.
W celu skutecznego działania organizacja powinna zidentyfikować liczne powiązane ze sobą, działania i nimi
zarządzać. Działanie wykorzystujące zasoby i zarządzane w celu umożliwienia przekształcenia wejść w wyj-
ścia, można rozpatrywać jako proces. Często wyjście jednego procesu bezpośrednio stanowi wejście
procesu następnego.
Wykorzystanie systemu procesów w organizacji wraz z ich identyfikacją oraz wzajemnymi oddziaływaniami
między tymi procesami i zarządzanie nimi można określić jako "podejście procesowe".
Zaletą podejścia procesowego jest zapewnienie bieżącego nadzoru nad powiązaniami między
poszczególnymi procesami w systemie procesów, jak też nad ich kombinacją i wzajemnym oddziaływaniem.
Jeżeli w systemie zarządzania jakością zastosowane zostanie takie podejście, to tym samym podkreśla się
znaczenie
a) zrozumienia i spełnienia wymagań,
b) potrzeby rozpatrywania procesów w kategoriach wartości dodanej,
c) otrzymywania wyników dotyczących funkcjonowania i skuteczności procesu, i
d) ciągłego doskonalenia procesów na podstawie obiektywnego pomiaru.
Model systemu zarządzania jakością, którego podstawą jest proces, przedstawiony na rysunku 1, obrazuje
powiązania procesów omówione w rozdziałach 4 do 8. Z rysunku wynika, że istotną rolę w określaniu
wymagań wejściowych pełnią klienci. Monitorowanie zadowolenia klienta wymaga oceny informacji
dotyczącej percepcji klienta co do tego, czy organizacja spełniła wymagania klienta. Model przedstawiony na
rysunku 1 obejmuje wszystkie wymagania niniejszej normy międzynarodowej, ale nie przedstawia procesów
w sposób szczegółowy.
84099027.001.png
UWAGA Dodatkowo do wszystkich procesów można stosować metodę znaną jako "Planuj – Wykonaj
–Sprawdź - Działaj" (PDCA) N7). PDCA można pokrótce opisać następująco:
Planuj: ustal cele i procesy niezbędne do dostarczenia wyników zgodnych z wymaganiami klienta i
polityką organizacji.
Wykonaj:
wdróż procesy.
Sprawdź: monitoruj i mierz procesy i wyrób w odniesieniu do polityki, celów i wymagań dotyczących
wyrobu i przedstawiaj wyniki.
Działaj:
podejmij działania dotyczące ciągłego doskonalenia funkcjonowania procesu.
Rysunek 1 - Model systemu zarządzania jakością, którego podstawą jest proces
84099027.002.png
0.3 Powiązanie z ISO 9004
Niniejsze wydanie norm ISO 9001 i ISO 9004 opracowano jako spójną parę norm dotyczących
systemu zarządzania jakością, przy czym zaprojektowano je tak, aby uzupełniały się wzajemnie, ale
też tak by można było stosować je niezależnie. Mimo, że obie normy międzynarodowe mają różne
zakresy zastosowania, to w celu ułatwienia ich stosowania jako spójnej pary zachowano w obu
podobną strukturę.
W ISO 9001 wyspecyfikowano wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością, które można
stosować do wewnętrznych celów organizacji lub do celów certyfikacji, lub do celów związanych z
umowami. Uwagę skoncentrowano na skuteczności systemu zarządzania jakością w spełnianiu
wymagań klienta.
W ISO 9004 podano wytyczne dotyczące szerszego zestawu celów systemu zarządzania jakością niż
określonych w ISO 9001, w szczególności wytyczne dotyczące ciągłego doskonalenia funkcjonowania
i efektywności organizacji, jak też jej skuteczności. Zaleca się stosowanie ISO 9004 jako przewodnika
dla tych organizacji, których najwyższe kierownictwo w dążeniu do ciągłego doskonalenia
funkcjonowania chce wyjść ponad wymagania podane w ISO 9001. Jednakże nie jest ona
przewidziana do celów certyfikacji ani do celów związanych z umowami.
0.4 Kompatybilność z innymi systemami zarządzania
Niniejsza norma międzynarodowa została zbliżona do ISO 14001:1996 w celu zwiększenia
kompatybilności obu tych norm, z korzyścią dla ogółu użytkowników.
Niniejsza norma międzynarodowa nie zawiera wymagań specyficznych dla innych systemów
zarządzania, szczególnie takich, jak systemy zarządzania środowiskowego, zarządzania
bezpieczeństwem pracy i ochroną zdrowia, zarządzania finansami lub zarządzania ryzykiem. Jednak
postanowienia niniejszej normy międzynarodowej umożliwiają organizacji dostosowanie swojego
systemu zarządzania jakością do odpowiednich wymagań innego systemu zarządzania lub
zintegrowanie tych systemów. Jest możliwe, aby organizacja przystosowała swój istniejący system
(systemy) zarządzania w celu ustanowienia systemu zarządzania jakością, który spełnia wymagania
niniejszej normy międzynarodowej.
Systemy zarządzania jakością - Wymagania
1
Zakres normy
1.1 Postanowienia ogólne
W niniejszej normie międzynarodowej wyspecyfikowano wymagania dotyczące systemu zarządzania
jakością, gdy organizacja
a) potrzebuje wykazać zdolność do ciągłego dostarczania wyrobu spełniającego wymagania klienta i
wymagania mających zastosowanie przepisów, i
b) dąży do zwiększenia zadowolenia klienta przez skuteczne stosowanie systemu, łącznie z
procesami dotyczącymi ciągłego doskonalenia systemu i zapewnienia zgodności z wymaganiami
klienta i wymaganiami mających zastosowanie przepisów.
UWAGA W niniejszej normie międzynarodowej termin "wyrób" stosuje się tylko do wyrobu
przeznaczonego dla klienta lub wymaganego przez niego.
1.2 Zastosowanie
Wszystkie wymagania podane w niniejszej normie międzynarodowej są ogólne i przeznaczone do
stosowania przez wszystkie organizacje, bez względu na ich rodzaj, wielkość i dostarczany wyrób.
Jeżeli jakiekolwiek wymaganie (wymagania) niniejszej normy międzynarodowej nie może (nie mogą)
być zastosowane ze względu na charakter organizacji i jej wyrób, można rozważyć wyłączenie tego
wymagania (tych wymagań).
Jeżeli dokonuje się wyłączeń, to nie dopuszcza się stwierdzenia zgodności z niniejszą normą
międzynarodową, chyba że wyłączenia te ograniczono do wymagań zawartych w rozdziale 7 i takie
wyłączenia nie wpływają na zdolność organizacji do dostarczania wyrobu, który spełnia wymagania
klienta i wymagania mających zastosowanie przepisów, lub na odpowiedzialność organizacji z tym
związaną.
2
Norma powołana
Wymieniony niżej dokument normatywny zawiera postanowienia, które - przez określone powołanie
się (na dany dokument) w treści niniejszej normy międzynarodowej - stają się również
postanowieniami niniejszej normy międzynarodowej. Dla powołań datowanych późniejsze zmiany lub
nowelizacja wymienionej publikacji nie maja_ zastosowania. Jednakże zachęca się strony zawierające
umowy na podstawie niniejszej normy międzynarodowej do zbadania możliwości zastosowania
najnowszego wydania wymienionego poniżej dokumentu normatywnego. Dla powołań niedatowanych
stosuje się ostatnie wydanie dokumentu normatywnego. Rejestry aktualnych norm międzynarodowych
prowadzą członkowie ISO i IEC N8).
ISO 9000:2000, Ouality management systems - Fundamentals and vocabulary.N9)
3
Terminy i definicje
W niniejszej normie międzynarodowej stosuje się terminy i definicje podane w ISO 9000.
Poniżej podano terminy, które zostały zmienione w celu odzwierciedlenia aktualnego słownictwa, i
które są stosowane w niniejszym wydaniu ISO 9001 dla określenia łańcucha dostaw:
84099027.003.png
Termin „organizacja" zastępuje termin „dostawca" stosowany w ISO 9001:1994 i odnosi się do
jednostki, do której ma zastosowanie niniejsza norma międzynarodowa. Również termin „dostawca"
zastępuje teraz termin „podwykonawca".
Gdziekolwiek w tekście niniejszej normy międzynarodowej występuje termin „wyrób"N10), może on
także oznaczać „usługę".
4
System zarządzania jakością
4.1 Wymagania ogólne
Organizacja powinna ustanowić, udokumentować, wdrożyć i utrzymywać system zarządzania jakością
oraz ciągle doskonalić jego skuteczność zgodnie z wymaganiami niniejszej normy międzynarodowej.
Organizacja powinna
a) zidentyfikować procesy potrzebne w systemie zarządzania jakością i ich zastosowanie w
organizacji (patrz 1.2),
b) określić sekwencję tych procesów i ich wzajemne oddziaływanie,
c) określić kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skuteczności zarówno przebiegu, jak i
nadzorowania tych procesów,
d) zapewnić dostępność zasobów i informacji niezbędnych do wspomagania przebiegu i
monitorowania tych procesów,
e) monitorować, mierzyć i analizować te procesy, i
f) wdrażać działania niezbędne do osiągnięcia zaplanowanych wyników i ciągłego doskonalenia tych
procesów. Organizacja powinna zarządzać tymi procesami zgodnie z wymaganiami niniejszej normy
międzynarodowej.
Jeżeli organizacja zleca na zewnętrz realizację jakiegokolwiek procesu, który ma wpływ na zgodność
wyrobu z wymaganiami, wówczas powinna ona zapewnić nadzór nad takimi procesami. W systemie
zarządzania jakością należy zidentyfikować nadzór nad takimi, realizowanymi na zewnątrz,
procesami.
UWAGA Zaleca się, aby procesy wymagane w systemie zarządzania jakością, o których mowa
powyżej, obejmowały procesy zarządzania działaniami, zaopatrywania w zasoby, realizacji wyrobu i
procesy pomiarowe.
4.2 Wymagania dotyczące dokumentacji
4.2.1 Postanowienia ogólne
Dokumentacja systemu zarządzania jakością powinna zawierać
a) udokumentowane deklaracje polityki jakości i celów dotyczących jakości,
b) księgę jakości,
c) udokumentowane procedury wymagane postanowieniami niniejszej normy międzynarodowej,
84099027.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin