Wykład 1 - Etyka a moralność; funkcje, pochodzenie - 06.10.2011 r.doc

(15 KB) Pobierz

         Moralność to ogół instytucji, sądów, reguł, norm, postaw kierujących ludzkim postępowaniem (pojęcie możliwie szerokie), etyka zaś jest dziedziną wiedzy, nauką zajmującą się moralnością

         możliwe rozumienie moralności:

           coś, co jest dobre, słusze

           coś, co podlega ocenie moralnej (czyli np. nie samochód pędzący 100 km/h w terenie zabudowanym)

           ocena czynu, normy lub sądu

           przedmiot spoza sfery materialnej, np. straty moralne

           moralna może być norma lub podstawa do oceny

           grupa zachowań regulowanych przez normy pozaprawne (coś co zostało zapisane w prawie nie jest moralnością, bo to prawo wymusza to zachowanie)

         kryteria wyróżniania norm moralnych i powodu ich przestrzegania lub nieprzestrzegania

           kryterium psychologiczne – czyn wywołuje wyrzuty sumienia, kac moralny, satysfakcję

           kryterium społeczne – czyn wywołuje reakcję społeczną, ostracyzm, podziw, idealizację

           kryterium systemowe – najstarsze z wszystkich istniejących - moralność chrześcijańska, moralność zawodowa, np. dekalog, kodeks etyki lekarskiej

           kryterium treściowe – do czego się odnosi – postępowanie zgodne z innymi ludźmi, według wyniku debaty politycznej: „należy”, „dobrze jest”, „słusznym by było”

         prawo – ustanowione przez władzę z możliwością wywierania sankcji; może się pokrywać z ogólnie przyjętą moralnością, ale nią nie jest

         zwyczaje i obyczaje – źródło moralności społecznej, ale bez formalnych wytycznych; częśto element wyznaczający tożsamość grupy (np. kibiców)

         funkcje moralności

           socjologiczna – harmonia współżycia

           perfekcjonistyczna – zmierzanie ku doskonałości

           teologiczna

           eudaimonistyczna – zmierzanie ku pełni szczęścia

         etyka to nauka badająca moralność; wyrożnia się etykę:

           pozytywną – jakie przekonania moralne mają aktualnie ludzi w danej społeczności

           normatywną – nauka ustanawiająca normy, które powinny obowiązywać

           metaetyka – znaczenie pojęć „moralny”, „dobry”, „zły”, „słuszny”; odróżnianie moralności od elementów pozamoralnych

         założenia etyki:

           antropologiczne - możliwości, kondycja, cel życia; czym jest człowiek, kiedy i gdzie się zaczyna byt ludzki

           aksjologiczne – wartości i ich treści, możliwość realizacji; co jest wartościowe, a co niej jest

           metaetyczne – zakres znaczeniowy podstawowych pojęć etycznych; kiedy mogę złamać daną zasadę, o czyje szczęści chodzi – moje czy wszystkich;

         pochodzenie moralności:

           naturalistyczne – moralność przyrodzona człowiekowi

           religijne – to bogowie/Bóg tak stworzył człowieka – z moralnością

           pozareligijny – wrodzona skłonność do działań moralnych, np. u Hume'a (zmysł moralny – aby czuć się dobrze), Arystotelesa (szczęście), J.J. Rousseau

           konwencjonalistyczne – moralność jako efekt umowy społecznej, mającej zabezpieczyć interesy obu stron:

      wrodzony egozim

      racjonalnalność

      obowiązywalność umowy

      a więc polis nie jest czymś naturalnym

      „człowiek miarą wszechrzeczy” - Protagoras; później Hobbes, Locke

Zgłoś jeśli naruszono regulamin