Spóldzielnia przed walnym zgromadzeniem.pdf

(649 KB) Pobierz
0180gp19.pdf
NR 80 (1189) PIĄTEK-NIEDZIELA 23–25 KWIETNIA 2004 Sekretarz wydania Ewa Ciechanowska
Prawo i Życie
TYGODNIK PRAWNY DLA KAŻDEGO
1 SPÓŁDZIELNIA
Jak zmienić prezesa i zarząd
Kiedy sąd skontroluje spółdzielnię
O czym decyduje walne zgromadzenie
Los spółdzielni w rękach delegatów
Poznaj przepisy, korzystaj z przywilejów
2 CO PRZYSŁUGUJE
Na jaką pomoc mogą liczyć osoby niepełnosprawne
przy załatwianiu swoich spraw na poczcie, w sądzie
czy w lokalach wyborczych
Z jakich ulg komunikacyjnych, podatkowych, celnych
i innych mogą korzystać te osoby
Jak długo mogą pracować osoby niepełnosprawne
Kiedy osobom niepełnosprawnym przysługuje dodatek
mieszkaniowy
PRZED WALNYM
ZGROMADZENIEM
NIEPEŁNOSPRAWNYM
106836969.008.png 106836969.009.png
1
Redakcja Teresa Siudem
Gazeta Prawna nr 80 (1189) 23–25 kwietnia 2004
WALNYM ZGROMADZENIEM
RADZI
Walne zgromadzenie członków rozstrzyga o zmia-
nach w statucie, nierzadko też wybiera i odwołuje
władze spółdzielni (członków zarządu i rady nad-
zorczej), udziela im absolutorium i wyraża zgodę
na zbycie nieruchomości. Corocznie – najpóźniej
do końca czerwca – musi się odbyć posiedzenie
tego najważniejszego organu spółdzielczego. Wal-
ne zgromadzenie członków to – oprócz zarządu
i rady nadzorczej – jeden z organów, które muszą
istnieć w każdej spółdzielni mieszkaniowej.
W większych spółdzielniach walne zgromadzenie
jest zastępowane przez zebranie przedstawicieli,
na które wybiera się delegatów w tzw. grupach
członkowskich. Granicę – dość zresztą płynną
– pomiędzy „dużą” a „małą” spółdzielnią ustala
statut spółdzielni. Warto pamiętać, że większość
regulacji prawa spółdzielczego i ustawy o spół-
dzielniach mieszkaniowych, które stosuje się do
walnego zgromadzenia, znajdzie też analogiczne
zastosowanie do zebrania przedstawicieli.
Czy konieczne jest kworum
Czy do podejmowania ważnych
uchwał na walnym zgromadze-
niu potrzebne jest jakieś kworum?
Tak, art. 41 par. 2 prawa spółdzielczego
wymaga dla ważności uchwał walnego
zgromadzenia obecności co najmniej
połowy uprawnionych do głosowania.
Natomiast to statut spółdzielni określa,
jakie sprawy mają być uchwalane nie
zwykłą, lecz kwalifikowaną większością
obecnych na walnym zgromadzeniu
członków uprawnionych do głosowa-
nia, których liczba nie może być mniej-
sza niż połowa tych uprawnionych.
Zmiana uchwały
Kto bierze udział w walnym
zgromadzeniu
Czy uchwały walnego zgroma-
dzenia mogą być później zmie-
niane przez następne walne zgroma-
dzenie, które się zbierze np. po roku?
Tak, ale nie wszystkie. Zakaz zmiany
uchwały może odnosić się choćby do ta-
kich wypadków, w których uchwały stają
się źródłem nabycia praw przez określenie
osoby. Przykładowo, Sąd Najwyższy za-
bronił zmiany uchwały, którą walne zgro-
madzenie pozwalało na sprzedaż jedne-
mu z członków spółdzielni jednego z loka-
li użytkowych, i to pomimo faktu, że umo-
wy sprzedaży jeszcze wtedy nie sfinalizo-
wano. Zakaz zmiany takich uchwał nie jest
jednak bezwzględny. Trudno bowiem
przyjąć bezwzględny zakaz zmiany lub
uchylenia uchwał tylko dlatego, że stały
się źródłem indywidualnych praw człon-
ków, jeśli nabycie tych praw było pozba-
wione jakichkolwiek podstaw prawnych
lub sprzeczne z prawem (por. wyrok SN
z dnia 29 listopada 2001 r., sygn. akt V
CKN 532/00, niepublikowany).
Tajny przewodniczący
Czy wybór przewodniczącego
rady nadzorczej w spółdzielni
zawsze wymaga tajnego głosowania?
Nie zawsze – wiele zależy od zapisów
statutu i faktycznej sytuacji. Jeśli wybór
ten jest dokonywany przez samą radę
nadzorczą (wcześniej wybraną np.
przez walne zgromadzenie) lub nawet
przez „walne”, ale spośród uprzednio
wybranych członków rady, to głosowa-
nie nie musi być tajne. Jeśli natomiast
wybór przewodniczącego rady nadzor-
czej (albo jego zastępców) jest jedno-
cześnie wyborem do rady nadzorczej,
to taka elekcja jest objęta ustawowym
nakazem tajnego głosowania. Jest to
bowiem jednocześnie wybór do rady
nadzorczej, a nie wyłącznie na ozna-
czone stanowisko w tej radzie. Analo-
giczna sytuacja zachodzi przy wyborze
prezesa zarządu oraz jego zastępcy
– jeśli byłby to równocześnie akt wybo-
ru w skład zarządu, to bez wątpienia
powinien być dokonany w głosowaniu
tajnym.
Zwykły spółdzielca (osoba fizyczna)
ma prawo brać udział w walnym
zgromadzeniu spółdzielni, ale może
to robić tylko osobiście. Udział peł-
nomocnika takiej osoby jest niedo-
puszczalny.
si zwołać zarząd spółdzielni mieszkaniowej
przynajmniej raz w roku w ciągu sześciu
miesięcy po upływie roku obrachunkowe-
go. Oznacza to w praktyce, że walne zgro-
madzenie trzeba zwołać najpóźniej do 30
czerwca każdego. Zarząd musi także zwo-
łać walne zgromadzenie na żądanie rady
nadzorczej spółdzielni, a także przynaj-
mniej jednej dziesiątej członków (nie
mniej jednak niż trzech), jeżeli uprawnie-
nia tego nie zastrzeżono w statucie dla
większej liczby członków. Żądanie zwoła-
nia walnego zgromadzenia powinno być
złożone na piśmie z podaniem celu jego
zwołania (wraz z wymaganą liczbą podpi-
sów członków spółdzielni, gdy to właśnie
oni tego żądają).
W wypadkach nadzwyczajnego zwołania
walnego zgromadzenia (czyli z inicjatywy
rady nadzorczej lub części członków spół-
dzielni) zwołuje się w takim terminie, aby
mogło się ono odbyć w ciągu sześciu tygo-
dni od dnia wniesienia żądania. Jeśli to nie
nastąpi, to może je zwołać na koszt spół-
dzielni rada nadzorcza, a nawet związek re-
wizyjny, w którym spółdzielnia jest zrzeszo-
na, lub Krajowa Rada Spółdzielcza.
Zainteresowani spółdzielcy nie mogą sa-
mi zwołać walne zgromadzenie, jeśli nie
zrobi tego zarząd spółdzielni? Czynność ta-
ka jest prawnie bezskuteczna. Przy oporze
zarządu (i bezczynności rady nadzorczej)
zainteresowani członkowie spółdzielni po-
winni wystąpić o zwołanie walnego zgroma-
dzenia do Krajowej Rady Spółdzielczej lub
związku rewizyjnego, którego członkiem
jest ich spółdzielnia mieszkaniowa.
O czasie, miejscu i porządku obrad wal-
nego zgromadzenia zawiadamia się człon-
Głosowanie podczas
zgromadzenia
W sytuacji gdy przewodniczący na żą-
danie uprawnionej liczbowo grupy
osób zarządzi tajne głosowanie i na-
stępnie podjęta zostanie przez zebra-
nie przedstawicieli uchwała o uchyle-
niu tajności głosowania i powrocie do
głosowania jawnego, to biorąc pod
uwagę zarówno rangę obu decyzji
– zarządzenie przewodniczącego
i uchwałę najwyższego organu spół-
dzielni – jak i ogólną zasadę, w myśl
której prawo późniejsze uchyla wcze-
śniejsze – należy dać prymat woli
przedstawicieli wyrażonej w uchwale
– wyrok Sądu Apelacyjnego z dnia 20
kwietnia 2000 r., sygn. akt I ACa
1476/99, OSA z 2001 r. nr 6, poz. 34.
Członkowie spółdzielni, którzy są jesz-
cze małoletni, albo też ubezwłasnowolnie-
ni (gdyż są np. chorzy psychicznie), mogą
brać udział w walnym zgromadzeniu po-
przez swoich przedstawicieli ustawowych,
czyli np. rodziców, opiekunów, kuratorów.
Ponadto prawo spółdzielcze pozwala też,
aby członkami spółdzielni mieszkanio-
wych były osoby prawne (np. firmy, które
kupują mieszkania dla swoich pracowni-
ków albo lokale użytkowe do handlu lub
usług). Na członkostwo osób prawnych
w konkretnej spółdzielni mieszkaniowej
musi jednak pozwalać jej statut. Osoby
prawne, które są członkami spółdzielni,
biorą udział w walnym zgromadzeniu
przez ustanowionego w tym celu pełno-
mocnika, z zastrzeżeniem jednak, że taki
pełnomocnik nie może zastępować więcej
niż jednego członka. W walnym zgroma-
dzeniu nie może brać natomiast udziału
członek spółdzielni, który został z niej wy-
kluczony lub wykreślony – może on uczest-
niczyć jedynie w tym punkcie obrad, który
dotyczy np. jego odwołania od uchwały ra-
dy nadzorczej o wykluczeniu.
Podstawą demokracji spółdzielczej jest
zasada, że każdy członek spółdzielni miesz-
kaniowej ma tylko jeden głos – bez względu
na ilość posiadanych udziałów. Jednak sta-
tut spółdzielni, której członkami mogą być
wyłącznie osoby prawne, może określać in-
ną zasadę ustalania liczby głosów przysługu-
jących członkom.
Oprócz członków spółdzielni mieszkanio-
wej w walnym zgromadzeniu mają prawo
uczestniczyć (z głosem doradczym) przed-
stawiciele związku rewizyjnego, w którym
spółdzielnia jest zrzeszona, oraz przedstawi-
ciele Krajowej Rady Spółdzielczej.
ków, związek rewizyjny, w którym spółdziel-
nia jest zrzeszona, oraz Krajową Radę Spół-
dzielczą w sposób i w terminach określo-
nych w statucie. Najczęściej zawiadomienie
polega na wywieszeniu ogłoszeń w lokal-
nych gazetach, w siedzibie spółdzielni lub
na klatkach schodowych albo – rzadziej
– rozesłaniu pisemnych imiennych zawiado-
mień wszystkim członkom. Prawo spółdziel-
cze przewiduje również, że uprawnieni do
żądania zwołania walnego zgromadzenia
(czyli rada nadzorcza lub wymagana liczba
spółdzielców, którą określa statut spółdziel-
ni) mogą również żądać zamieszczenia
oznaczonych spraw w porządku obrad „wal-
nego”. Prawo to przysługuje jednak tylko
pod warunkiem wystąpienia z tym żąda-
niem w terminie określonym przez statut
spółdzielni.
Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ
art. 41 par. 1 prawa spółdzielczego przesą-
dza, że walne zgromadzenie może podejmo-
wać uchwały jedynie w sprawach objętych
porządkiem obrad podanych do wiadomo-
ści członków spółdzielni w terminach
i w sposób, które określa statut. Uchwały
podczas walnego zgromadzenia podejmo-
wane są zwykłą większością głosów w obec-
ności co najmniej połowy uprawnionych do
głosowania (z kilkoma wyjątkami określony-
mi w prawie spółdzielczym i ustawie o spół-
dzielniach mieszkaniowych). Statut spół-
Kiedy nie ma
zgromadzenia
Zebranie osób nieuprawnionych, jak
również zebranie uprawnionych w licz-
bie nie osiągającej wymaganego
quorum nie stanowi walnego zgroma-
dzenia. Podjęte przez takie zebranie
uchwały należy uznać za nieistniejące
wyrok SN z dnia 13 marca 1998 r.,
sygn. akt I CKN 563/97, OSNC
z 1998 r. nr 5, poz. 47.
Kiedy trzeba zwołać
zgromadzenie
Zgodnie z art. 39 par. 1 prawa spółdziel-
czego, walne zgromadzenie członków mu-
2 PRAWO I ŻYCIE
SPÓŁDZIELNIA PRZED
106836969.010.png 106836969.011.png
1
3
PRAWO I ŻYCIE
GAZETA PRAWNA NR 80 (1189) 23-25 KWIETNIA 2004
Spółdzielnia przed walnym zgromadzeniem
dzielni może też określać inną większość
konieczną do przyjęcia uchwały.
spółdzielni co najmniej przez dziesięć lat
(jeśli przepisy w sprawie przechowywania
akt nie przewidują terminu dłuższego). Co
ważne – protokoły te są jawne dla człon-
ków spółdzielni, przedstawicieli związku
rewizyjnego, w którym spółdzielnia jest
zrzeszona, oraz dla Krajowej Rady Spół-
dzielczej.
Art. 42 prawa spółdzielczego stanowi,
że uchwały walnego zgromadzenia obowią-
zują wszystkich członków spółdzielni. Każ-
dy członek spółdzielni może zaskarżyć
uchwałę walnego zgromadzenia do sądu
z powodu jej niezgodności z prawem lub
postanowieniami statutu. Na tej samej
podstawie uchwałę może zaskarżyć także
zarząd spółdzielni. Orzeczenie sądu uchy-
lające uchwałę walnego zgromadzenia ma
moc prawną względem wszystkich człon-
ków spółdzielni.
RADZI
Precyzja uchwały
Na ile uchwała walnego zgro-
madzenia o zbyciu nierucho-
mości ma być precyzyjna? Czy ma
też określać np. jej cenę itp. elemen-
ty umowy?
Uchwała walnego zgromadzenia (lub ze-
brania przedstawicieli) nie musi określać
szczegółów zbycia nieruchomości.
Uchwała taka ma raczej charakter kierun-
kowy, czyli jedynie przesądza np. o zgo-
dzie na zbycie nieruchomości lub na takie
zbycie nie pozwala. Natomiast to zarząd
spółdzielni – o ile uchwała jest pozytyw-
na – uczestniczy w dalszych decyzjach,
m.in. negocjując z nabywcą szczegółowe
zapisy umowy, cenę, warunki zapłaty itd.
Walne bez uprawnień
Czy władze spółdzielni (np.
zarząd) muszą stosować się
do uchwał walnego zgromadzenia
podjętych w sprawach, do których
nie ma ono uprawnień?
Jeśli walne zgromadzenie (lub zebranie
przedstawicieli) podejmie takie uchwa-
ły, np. w materii zastrzeżonej dla rady
nadzorczej, to nie są one wiążące dla
zarządu. Uchwały takie mają jedynie
charakter opiniodawczy.
Odwołanie członka
Prawa członków spółdzielni
Z obrad walnego zgromadzenia sporzą-
dza się protokół. Powinien on być podpisa-
ny przez przewodniczącego walnego zgro-
madzenia (a także inne osoby wskazane
w statucie). Protokoły przechowuje zarząd
Uprawnienia walnego zgromadzenia
Walne zgromadzenie (zebranie przedsta-
wicieli) jest najwyższym organem spół-
dzielni, który ma głównie kompetencje
uchwałodawcze i kontrolne. Wiele z tych
uprawnień może w sposób decydujący
wpływać na działalność spółdzielni.
w innych, zastrzega się dla rady nadzor-
czej i odwrotnie.
biera radę nadzorczą spółdzielni,
a dopiero rada nadzorcza ma prawo
wybierać zarząd. Możliwe są jednak
i inne warianty – grupy członkowskie
wybierają osoby do rady nadzorczej,
a zarząd spółdzielni jest wybierany
przez zebranie przedstawicieli itd.
PRZYKŁAD Statut rozstrzyga, czy
prawo wyboru zarządu należy do rady
nadzorczej czy też do walnego zgro-
madzenia (zebrania przedstawicieli).
Nierzadko statut stanowi również, że
walne zgromadzenie (zebranie przed-
stawicieli) ma prawo powoływania
i odwoływania członków rady nadzor-
czej – czasem jednak to uprawnienie
mają grupy członkowskie.
Prawo spółdzielcze przewiduje (w art. 38
par. 1), że do wyłącznej właściwości walne-
go zgromadzenia (zebrania przedstawicieli)
należy:
uchwalanie kierunków rozwoju działalno-
ści gospodarczej oraz społecznej i kultu-
ralnej,
rozpatrywanie sprawozdań rady, zatwier-
dzanie sprawozdań rocznych i sprawo-
zdań finansowych oraz podejmowanie
uchwał co do wniosków członków spół-
dzielni, rady lub zarządu w tych spra-
wach i udzielanie absolutorium człon-
kom zarządu,
rozpatrywanie wniosków wynikających
z przedstawionego protokołu polustracyj-
nego z działalności spółdzielni oraz podej-
mowanie uchwał w tym zakresie,
Warto jednak pamiętać, że rada ma swo-
ją kadencję i trudniej jest odwołać jej człon-
ków przed upływem kadencji. Art. 45 par.
5 prawa spółdzielczego przewiduje m.in. że
odwołanie członka rady nadzorczej przed
upływem kadencji wymaga większości 2/3
głosów. Natomiast członka zarządu można
odwołać, jeśli nie dostanie on absolutorium
(szerzej opisano to przy udzielaniu absolu-
torium). Statut spółdzielni może też przewi-
dywać, że członkowie rady nadzorczej wy-
brani przez zebrania grup członkowskich
mogą być odwołani przez zebranie przed-
stawicieli w razie nieudzielenia im absoluto-
rium. Do takiego poglądu przychyla się
orzecznictwo sądowe (por. uchwała SN
z dnia 13 kwietnia 2000 r., sygn. akt III CZP
41/99, OSNC z 2000 r. nr 10, poz. 176).
Spółdzielca, który jest zainteresowany za-
siadaniem w radzie nadzorczej lub zarzą-
dzie (o ile wybiera te organy walne zgroma-
dzenie albo zebranie przedstawicieli), może
podczas ich posiedzeń starać się o wybór do
tych organów.
Zmiana statutu
Statut to najważniejszy dokument, na pod-
stawie którego działa spółdzielnia mieszka-
niowa. Określa m.in., jakie rodzaje działalno-
ści prowadzi spółdzielnia. Uprawnienie do
zmiany statutu – większością 2/3 głosów –
przysługuje właśnie walnemu zgromadzeniu
(zebraniu przedstawicieli). Prawo spółdziel-
cze pozostawia do uregulowania w statucie
bardzo dużo spraw (m.in. prawa i obowiązki
członków, postępowanie wewnątrz spółdziel-
cze itp.), w tym również te, które mają ogrom-
ny wpływ na funkcjonowanie spółdzielni. Sta-
tut rozstrzyga m.in., jak szerokie uprawnienia
będzie miała rada nadzorcza, który organ
spółdzielni będzie wybierał członków rady
(walne zgromadzenie czy np. w większych
spółdzielniach – grupy członkowskie), kto
wybierze członków zarządu i ilu ma ich być –
czy rada, czy walne zgromadzenie itp. Statuty
dużych spółdzielni (tam, gdzie działa zebra-
nie przedstawicieli) mogą też przekazywać
niektóre uprawnienia grupom członkowskim.
To w statucie znajdziemy wreszcie limit licz-
by członków, po przekroczeniu którego nale-
ży walne zgromadzenie zastąpić zebraniem
przedstawicieli poprzedzanym grupami
członkowskimi. Statut określa zasady ustala-
nia liczby tych przedstawicieli i ich wyboru,
a także zasady podziału spółdzielców na gru-
py członkowskie.
Statut reguluje też wiele kwestii związa-
nych z prawami majątkowymi członków
spółdzielni. Określa m.in. zasady zawiera-
nia umów w sprawie budowy lokali, zasady
przekształceń mieszkań lokatorskich we
własnościowe lub w odrębną własność, wno-
szenia, ustalania i waloryzacji wkładów,
uprawnień do zamiany mieszkań itp. Także
w statucie znajdziemy zasady przyjmowa-
nia, wykluczania i wykreślania z listy człon-
ków spółdzielni. Powody wykluczenia lub
wykreślenia powinny być określone w miarę
precyzyjnie, a nie tylko ogólnikowo.
Czy walne zgromadzenie (ze-
branie przedstawicieli) musi –
jeśli nie udzieli członkowi zarządu ab-
solutorium – odwołać go z tej funkcji?
Nie – walne zgromadzenie ma jedynie
taką możliwość, nawet jeśli to rada
nadzorcza wybiera i odwołuje (zgodnie
ze statutem) zarząd tej spółdzielni. Ta-
kie uprawnienie przewiduje art. 49 par.
4 prawa spółdzielczego. Może więc
dojść do sytuacji, gdy któryś z członków
zarządu (albo cały zarząd) nie dostanie
absolutorium, ale nie zostanie odwoła-
ny. Brak absolutorium można wtedy
potraktować jedynie jako negatywną
ocenę działania zarządu, dezaprobatę,
swoistą „żółtą kartkę”. Może to być
również sygnał dla rady nadzorczej (je-
śli to ona wybiera i odwołuje członków
zarządu), aby skorzystała ze swoich
uprawnień i odwołała nieskutecznych,
a wybrała nowych członków zarządu.
Odwołanie zarządu
Jesteśmy małą spółdzielnią
(ok. 150 członków), w której
działa walne zgromadzenie. Nie je-
steśmy zadowoleni z prac naszego
zarządu i chcielibyśmy go odwołać.
Przeciwna jest jednak temu rada
nadzorcza, która go wybrała. Jak
przeprowadzić takie odwołanie?
Kto ewentualnie będzie zastępował
odwołany zarząd?
Aby walne zgromadzenie mogło podjąć
uchwałę o odwołaniu zarządu, choć
statut zastrzega to do uprawnień rady
nadzorczej, trzeba najpierw odmówić
udzielenia zarządowi absolutorium.
Można tą drogą odwołać nawet
wszystkich członków zarządu. Nie trze-
ba się bać, że nie będzie miał kto kiero-
wać spółdzielnią. Rada nadzorcza może
bowiem – do czasu powołania nowego
zarządu – wyznaczyć kogoś ze swego
grona, aby czasowo pełnił funkcję
członka zarządu. W ten sposób
– korzystając z uprawnienia przewidzia-
nego przez art. 56 par. 1 prawa spół-
dzielczego – można tymczasowo obsa-
dzić wszystkie funkcje w zarządzie.
podejmowanie uchwał w sprawie podziału
nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego)
lub sposobu pokrycia strat,
podejmowanie uchwał w sprawie zbycia
nieruchomości, zbycia zakładu lub innej
wyodrębnionej jednostki organizacyjnej,
podejmowanie uchwał w sprawie przystę-
powania do innych organizacji gospodar-
czych oraz występowania z nich,
Bonifikaty przy wykupie
mieszkań
Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych
określa (w art. 11 1 ust. 4), że statut spół-
dzielni musi określić zasady rozliczeń przy
przekształceniu mieszkania lokatorskiego
we własnościowe. Statut może więc stano-
wić, że osoby dokonujące takiego wykupu
uzyskałyby bonifikaty (może też nawet je
zwiększyć, np. z 20 do 50 proc.) albo rozło-
żenie należności na raty. Decyzję w tej spra-
wie mogą podjąć delegaci na zebranie
przedstawicieli (a tam, gdzie zebrania nie
ma – walne zgromadzenie), gdyż to do tych
organów należy zmiana statutu. Możliwe są
różne rozwiązania.
oznaczanie najwyższej sumy zobowiązań,
jaką spółdzielnia może zaciągnąć,
podejmowanie uchwał w sprawie połącze-
nia się spółdzielni, podziału spółdzielni
oraz likwidacji spółdzielni,
rozpatrywanie w postępowaniu wewnątrz-
spółdzielczym odwołań od uchwał rady,
uchwalanie zmian statutu,
podejmowanie uchwał w sprawie przystą-
pienia lub wystąpienia spółdzielni ze
związku oraz upoważnienie zarządu do
podejmowania działań w tym zakresie,
wybór delegatów na zjazd związku, w któ-
rym spółdzielnia jest zrzeszona.
Statut spółdzielni może również – ale
nie musi – zastrzec do wyłącznej właści-
wości walnego zgromadzenia (zebrania
przedstawicieli) podejmowanie uchwał
w innych sprawach. Z reguły część kompe-
tencji, które w niektórych spółdzielniach
przeznaczono dla walnego zgromadzenia
PRZYKŁAD W jednej ze spółdzielni
w Wielkopolsce nie ma bonifikat, ale
spółdzielnia rozkłada należność na raty
płatne w ciągu 2 lat (bez odsetek). Na-
tomiast w Pile jest m.in. rozwiązanie,
które przewiduje, że jeśli przed pod-
pisaniem umowy o przekształcenie
spółdzielca wpłaci 2/3 różnicy mię-
dzy wymaganym wkładem budowlanym
a zwaloryzowanym wkładem miesz-
kaniowym, to zawiesza się płatność
pozostałej części na 5 lat, a po
upływie okresu zawieszenia kwota ta
podlega umorzeniu. Jednak zawieszo-
na płatność staje się natychmiast wy-
magalna, jeśli przed upływem okresu
zawieszenia spółdzielca dokona zbycia
spółdzielczego własnościowego prawa
do lokalu (nie dotyczy to jedynie spad-
kobrania) albo złoży wniosek o przenie-
sienie własności lokalu.
Uchwała nie zastąpi
statutu
1. Przedmiot ustawowo zastrzeżony
przez przepisy prawa spółdzielczego
dla statutu spółdzielni nie może być
uregulowany w inny sposób, w szcze-
gólności przez uchwały.
2. To, że zmiana statutu w kwestionowa-
nej formie została zarejestrowana, nie
stanowi o jej ważności, ponieważ reje-
stracja wadliwego statutu, wynikająca
z przeoczenia przez sąd rejestrowy jego
braków, nie sanuje zaistniałej niezgod-
ności z prawem (wyrok Sądu Apela-
cyjnego w Katowicach z dnia 13
grudnia 1994 r., sygn. akt I ACr
688/94, OSA z 995 r. nr 5, poz. 28).
Wybory władz spółdzielni
Od postanowień statutu zależy, czy walne
zgromadzenie (zebranie przedstawicieli)
ma uprawnienia do wyboru rady nadzorczej
lub zarządu spółdzielni. Jeśli tak właśnie
jest, to uczestnicy walnego zgromadzenia
(albo delegaci na zebranie przedstawicieli)
mają silny instrument, za pomocą którego
mogą wpływać na działalność swojej spół-
dzielni.
PRZYKŁAD W dużych spółdziel-
niach mieszkaniowych często się zda-
rza, że to zebranie przedstawicieli wy-
Niestety, bonifikat, rat lub ulg nie można
uchwalić przy przekształcaniu mieszkania loka-
106836969.001.png 106836969.002.png
4
1
Spółdzielnia przed walnym zgromadzeniem
PRAWO I ŻYCIE
GAZETA PRAWNA NR 80 (1189) 23-25 KWIETNIA 2004
RADZI
torskiego lub własnościowego w pełną własność
lokalu. Regulacji analogicznych do art. 111 ust.
4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych bra-
kuje bowiem przy art. 12 i 1714 tej ustawy.
Absolutorium a sprawozdanie finansowe
Zatwierdzenie sprawozdania finansowego zarządu spółdzielni nie stoi na przeszkodzie
podjęciu uchwały przez walne zgromadzenie (zebranie przedstawicieli) o nieudzieleniu
absolutorium niektórym lub wszystkim członkom zarządu (wyrok SN z dnia 25 maja
1999 r., sygn. akt I CKN 4/98, OSNC z 1999 r. nr 12, poz. 213).
Brak absolutorium nie oznacza odwołania
Uchwała walnego zgromadzenia spółdzielni w przedmiocie udzielania absolutorium
członkom zarządu nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Ma ona charakter oświad-
czenia wiedzy opartego na uznaniu, a nie oświadczenia woli, zatem nie jest czynnością
prawną. Następstwem uchwały może, ale nie musi, być wywołanie dalszych następstw,
polegających m.in. na odwołaniu członków zarządu, którym nie udzielono absolutorium
(wyrok SN z dnia 26 marca 2002 r., sygn. akt III CKN 989/00, niepublikowany).
Zrzeczenie się uprawnień
Czy walne zgromadzenie mo-
że się zrzec swojego upraw-
nienia do decydowania o zbyciu nie-
ruchomości na rzecz innego organu
spółdzielni, np. rady nadzorczej?
Nie – jest to wyłączna kompetencja
walnego zgromadzenia (albo zebrania
przedstawicieli). Bezwzględnie obo-
wiązujący art. 38 par. 1 pkt 5 prawa
spółdzielczego przewiduje, że nie jest
możliwe odmienne uregulowanie
w statucie określonych w nim kompe-
tencji do decydowania o zbyciu nieru-
chomości oraz o innych, wymienionych
w tym przepisie sprawach.
Zapisy w statucie
Czy walne zgromadzenie mo-
że umieścić w statucie zapis,
że do rady nadzorczej można wy-
brać osobę, która nie jest członkiem
spółdzielni?
Nie, gdyż ustawowy wymóg, aby czło-
nek rady nadzorczej był spółdzielcą
wynika z art. 45 par. 2 prawa spółdziel-
czego. Unormowanie to nie może być
zatem zastąpione uregulowaniem sta-
tutowym znoszącym wymóg członko-
stwa spółdzielni dla osób wybieranych
do rady nadzorczej. Jedyny wyjątek
możliwości wyboru do rady nadzorczej
osoby, która nie jest członkiem spół-
dzielni, to elekcja kandydata wskaza-
nego przez osobę prawną (np. jakąś
firmę), która ma członkostwo spół-
dzielni.
Zebranie zamiast
zgromadzenia
Kiedy zebranie przedstawicie-
li musi zastąpić walne zgro-
madzenie i trzeba przeprowadzać
zebrania grup członkowskich?
Jest to uzależnione od postanowień
statutu, który określa po przekroczeniu
jakiej liczby członków będzie działało
zebranie przedstawicieli (w miejsce
walnego zgromadzenia). Liczby tej nie
określa jednak – nawet w przybliżeniu
– prawo spółdzielcze, które w tym za-
kresie pozostawia zupełną swobodę.
Przykładowo, spółdzielnia w Mońkach
zastrzega, że ta „progowa” liczba
członków spółdzielni to 300 osób. Na-
tomiast w Pilskiej SM jest to 200 osób.
Wprowadzenie zebrania przedstawicie-
li w miejsce walnego zgromadzenia
członków powoduje, że grupy człon-
kowskie stają się z mocy prawa obo-
wiązkowymi organami w spółdzielni.
Zgoda na zbycie nieruchomości
Artykuł 38 par. 1 pkt 5 prawa spółdziel-
czego przewiduje, że do wyłącznej właści-
wości walnego zgromadzenia (zebrania
przedstawicieli) należy m.in. podejmowanie
uchwał w sprawie zbycia nieruchomości
spółdzielczych. Statut nie może przekazać
tych kompetencji np. radzie nadzorczej albo
zarządowi spółdzielni. Od tej zasady od 15
stycznia 2003 r. istnieje ważny wyjątek. Ta-
ka uchwała „walnego” (lub zebrania przed-
stawicieli) nie jest już potrzebna przy usta-
nawianiu i przenoszeniu odrębnej własności
lokali (zarówno mieszkań, jak i lokali użyt-
kowych), domów jednorodzinnych oraz
miejsc postojowych w garażach wielostano-
wiskowych. Zmniejsza to biurokrację i przy-
spiesza działania spółdzielni przy nowych
inwestycjach budowlanych i przy prze-
kształcaniu praw do mieszkań lokatorskich
i własnościowych na pełną własność.
Zgoda walnego zgromadzenia (zebrania
przedstawicieli) nie jest również – co do zasady
– potrzebna przy zabezpieczeniu zaciąganego
kredytu hipoteką na nieruchomości albo sprze-
daży takiej nieruchomości. Zgodę taką musi
natomiast wyrazić rada nadzorcza. Ponadto –
w przypadku obciążenia hipoteką – potrzebna
jest również pisemna zgoda większości człon-
ków spółdzielni, których prawa do lokali są
związane z tą nieruchomością. Ponadto istnie-
je wymóg, aby taki kredyt był przeznaczony tyl-
ko na potrzeby tej nieruchomości, na której jest
zabezpieczony (np. finansowanie budowy, re-
monty budynków, modernizacja itp.). Rzadko
kiedy się zdarza, że to walne zgromadzenie (ze-
branie przedstawicieli) ma uprawnienie do de-
cydowania o nabyciu lub np. obciążeniu hipote-
ką jakiejś nieruchomości. Możliwość taką prze-
widuje art. 46 par. 2 prawa spółdzielczego, ale
przejście tych uprawnień z rady nadzorczej na
walne zgromadzenie (zebranie przedstawicieli)
wymaga wyraźnego zapisu w statucie.
wiadomości członków spółdzielni. Nie ozna-
cza to jednak, że po odwołaniu członka zarzą-
du walne zgromadzenie może wybrać nowe-
go na jego miejsce, jeśli prawo elekcji zarządu
przysługuje radzie nadzorczej. Uprawnienie
do wyboru zarządu określa bowiem statut
i tylko jego zapisy decydują, czy walne zgro-
madzenie (zebranie przedstawicieli) może
dokonać wyboru członków zarządu.
członkiem a spółdzielnią, odwołanie do orga-
nu określonego w statucie. Tym organem od-
woławczym jest prawie zawsze walne zgroma-
dzenie (zebranie przedstawicieli). Statut okre-
śla również m.in. terminy do wnoszenia odwo-
łań w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym,
sposoby zawiadamiania członka o uchwałach
organów spółdzielni w jego sprawie.
Obecnie tylko w jednym przypadku trzeba
wyczerpać drogę postępowania wewnątrzspół-
dzielczego, aby móc wystąpić do sądu. Dotyczy
to wykreślenia lub wykluczenia ze spółdzielni
mieszkaniowej. Jeśli zainteresowany nie wy-
czerpie tej drogi, to naraża się na oddalenie po-
wództwa, chyba że walne zgromadzenie (zebra-
nie przedstawicieli) nie zajęło się w terminie od-
wołaniem wykluczonego lub wykreślonego
spółdzielcy. Do dnia 15 kwietnia br. taki wy-
móg istniał dla spółdzielców również przy kwe-
stionowaniu zmian wysokości opłat za mieszka-
nie (w praktyce podwyżek czynszu), ale został
on zniesiony wyrokiem Trybunału Konstytucyj-
nego z dnia 30 marca br. (sygn. akt K 32/03).
We wszystkich innych sprawach postępowanie
wewnątrzspółdzielcze nie jest obowiązkowe.
Kierunki rozwoju, próg zadłużenia
Walne zgromadzenie (zebranie przedstawi-
cieli) ma też decydować o głównych kierun-
kach rozwoju spółdzielni mieszkaniowej.
W praktyce oznacza to, że uczestnicy walne-
go zgromadzenia decydują m.in. o tym, jakie
inwestycje mieszkaniowe prowadzić. Mogą
zapisać w statucie, że spółdzielnia będzie np.
budować tylko mieszkania na zasadzie odręb-
nej własności lokalu albo też tylko lokator-
skie. Od zapisów statutowych – a więc roz-
strzygnięcia walnego zgromadzenia (zebrania
przedstawicieli) – zależy też m.in., czy spół-
dzielnia może prowadzić działalność typowo
deweloperską (a więc budować mieszkania
lub domy nie tylko dla swoich członków).
Do uprawnień walnego zgromadzenia (ze-
brania przedstawicieli) należy również okre-
ślenie najwyższej sumy zobowiązań, jaką
spółdzielnia może zaciągnąć. Nie należy jed-
nak przeceniać tego uprawnienia, gdyż – jak
wynika m.in. z wyroku Sądu Apelacyjnego
w Poznaniu z dnia 30 czerwca 1993 r. (sygn.
akt I ACr 158/93, Wokanda z 1994 r. nr 1,
poz. 40) – w praktyce nie jest ono znaczące
i nie ogranicza działań władz spółdzielni. Dla-
czego? Ponieważ uchwała walnego zgroma-
dzenia (zebrania przedstawicieli) ogranicza-
jąca próg zadłużenia spółdzielni do oznaczo-
nej najwyższej sumy zaciągniętych zobowią-
zań w roku kalendarzowym, nie należy do
uchwał, których podjęcie jest konieczne dla
dokonania przez zarząd spółdzielni określo-
nej czynności prawnej (jak np. uchwała doty-
cząca zbycia nieruchomości), ani tym bar-
dziej do uchwał wywołujących wprost zmiany
w stosunkach prawnych bez potrzeby wyraża-
nia woli przez inne organy (np. uchwały doty-
czące połączenia, podziału czy likwidacji
spółdzielni). Uchwała taka stanowi tylko zale-
cenie dla organów spółdzielni (a zwłaszcza
zarządu) o charakterze zbliżonym do poleceń
służbowych, mających na celu przeciwdziała-
nie nadmiernym obciążeniom finansowym
spółdzielni, nie ogranicza jednak przewidzia-
nych statutem uprawnień organów spółdziel-
ni do działania, także w zakresie zaciągania
zobowiązań. Natomiast niewykonanie uchwa-
ły – zgodnie z wyżej przytoczonym wyrokiem
sądu – powoduje jedynie odpowiedzialność
wobec spółdzielni (np. możliwość nieudziele-
nia absolutorium, co może prowadzić nawet
do odwołania), ale nie wpływa natomiast na
sytuację prawną osób trzecich.
Kompetencje walnego
zgromadzenia
Walne zgromadzenie – jako najwyższy
organ spółdzielni – może wyrazić swoje
stanowisko w każdej sprawie dotyczą-
cej spółdzielni, jeżeli tylko zostanie ona
wyprowadzona do porządku dziennego
obrad we właściwym trybie. Jednakże
w sprawach należących do kompetencji
innych organów może ono podjąć wy-
łącznie uchwałę o charakterze opinii,
postulatów czy też zaleceń pozostawia-
jących podjęcie decyzji ostatecznej or-
ganowi właściwemu (wyrok Sądu Ape-
lacyjnego w Warszawie z dnia 29
kwietnia 1999 r., sygn. akt I ACa
31/99, OSA z 2000 r. nr 9, poz. 35).
Nieobecni mogą
zaskarżyć
Uniemożliwienie członkowi wzięcia
udziału w posiedzeniu organu spół-
dzielni rozpoznającego jego odwoła-
nie jest takim uchybieniem formalnym,
które pozwala bez przeprowadzenia
dodatkowych ocen na stwierdzenie,
że mogło ono wpłynąć na treść
uchwały (wyrok Sądu Apelacyjnego
w Katowicach z dnia 24 marca
2000 r., sygn. akt I ACa 21/00, OSA
z 2001 r. nr 2, poz. 11).
Kto zapłaci za kablówkę
Uchwała walnego zgromadzenia spół-
dzielni (zebrania przedstawicieli) zobo-
wiązująca członków do uczestniczenia
w kosztach doprowadzenia do ich
mieszkań przewodów telewizji kablo-
wej – jako dotycząca działalności po-
zastatutowej – jest nieważna i nie pod-
lega wykonaniu (art. 58 par. 1 i 2 k.c.),
mimo niezaskarżenia jej w trybie art.
42 par. 2 i 3 prawa spółdzielczego
(wyrok SN z dnia 4 sierpnia 1992 r.,
sygn. akt I CRN 113/92, OSNC
z 1993 r. nr 5, poz. 86).
Absolutorium dla władz
spółdzielni
Uprawnieniem walnego zgromadzenia (ze-
brania przedstawicieli) jest możliwość rozpa-
trywania sprawozdań zarządu spółdzielni, jej
rady nadzorczej, a także sprawozdań finanso-
wych. Walne zgromadzenie (zebranie przed-
stawicieli) może w tych sprawach podejmo-
wać stosowne uchwały. Jeśli odmawia się
udzielenia absolutorium któremuś z człon-
ków zarządu spółdzielni albo całemu zarządo-
wi, to można także podjąć uchwałę o ich od-
wołaniu. Jest to nadzwyczajna kompetencja
walnego zgromadzenia (zebrania przedstawi-
cieli), którą ono posiada nawet wtedy, gdy nie
jest ono organem uprawnionym do wyboru
członków zarządu (bo np. wybiera go rada
nadzorcza, co bywa częstym przypadkiem
w dużych spółdzielniach mieszkaniowych).
Jest to również wyjątek od zasady, która prze-
widuje, że walne zgromadzenie (zebranie
przedstawicieli) może podejmować uchwały
jedynie w sprawach, które są objęte porząd-
kiem obrad i zostały wcześniej podane do
Prawo do mieszkania
i lokalu użytkowego
Do której grupy członkowskiej
należy osoba, która ma w niej
np. mieszkanie (na zasadzie odręb-
nej własności lokalu), a ponadto
własnościowe prawo do lokalu użyt-
kowego?
Rozwiązanie takiego problemu powi-
nien rozstrzygnąć statut spółdzielni.
Przykładowo, statut jednej ze spół-
dzielni budowlano-mieszkaniowych
w woj. podlaskim przewiduje, że w wy-
żej opisanej sytuacji spółdzielca przy-
należy do grupy członkowskiej właści-
wej dla jego mieszkania. Gdyby nato-
miast posiadał on np. dwa lokale użyt-
kowe, to przynależy on do grupy człon-
kowskiej właściwej dla lokalu, do któ-
rego prawo nabył wcześniej. Nato-
Bez uchwały
sprzedaż nieważna
Stwierdzenie nieważności uchwały wal-
nego zgromadzenia, która zgodnie z art.
38 par. 1 pkt 5 prawa spółdzielczego
w związku z art. 38 k.c. jest niezbędnym
składnikiem oświadczenia woli spół-
dzielni o zbyciu nieruchomości, powo-
duje nieważność czynności prawnej
sprzedaży nieruchomości (wyrok SN
z dnia 15 lutego 2002 r., sygn. akt III
CKN 494/99, niepublikowany).
Postępowanie
wewnątrzspółdzielcze
Zgodnie z prawem spółdzielczym, od
uchwał organów spółdzielni (np. zarządu, ra-
dy nadzorczej, a także organów, które nie mu-
szą istnieć w każdej spółdzielni, jak np. rady
osiedla) przysługuje, w sprawach pomiędzy
106836969.003.png 106836969.004.png 106836969.005.png
2
PRAWO I ŻYCIE 5
CO PRZYSŁUGUJE
NIEPEŁNOSPRAWNYM
od praw i ulg o charakterze po-
wszechnym korzystają także ze
szczególnych przywilejów i to w różnych
aspektach życia. Ich celem jest przede
wszystkim zapewnienie tym osobom rów-
nych szans w życiu zawodowym i społecz-
nym. Dlatego wyartykułowana w Karcie Praw
Osób Niepełnosprawnych zasada niedyskry-
minacji oraz prawo do samodzielnego i ak-
tywnego życia osób, których sprawność fi-
zyczna lub psychiczna utrudnia lub uniemoż-
liwia naukę, pracę oraz pełnienie ról społecz-
nych, ma nie tylko aspekt społeczny, ale
przede wszystkim ma niwelować rzeczywiste
bariery, jakie w codziennym życiu napotykają
osoby niepełnosprawne. Niepełnospraw-
ność jest zatem tytułem do korzystania z licz-
nych ulg i preferencji, a ochrona w tym zakre-
sie znalazła swój wyraz zarówno w przepi-
sach prawnych dotyczących tej grupy osób,
jak i w licznych regulacjach z innych dziedzin
prawa, takich choćby jak prawo pracy, prawo
podatkowe czy prawo budowlane.
CZYTELNICY PYTAJĄ
Kursy
dla niepełnosprawnych
Jestem bezrobotną osobą nie-
pełnosprawną. Od dłuższego
czasu nie mogę znaleźć pracy ani przez
urząd pracy, ani indywidualnie. Jeden
z pracodawców zgodziłby się mnie za-
trudnić, jednak nie mam wszystkich wy-
maganych przez niego kwalifikacji (nie
umiem obsługiwać komputera). Nie
stać mnie na pokrycie kosztów kursu,
poza tym mieszkam w małej miejsco-
wości i nie mam środków na dojazd do
miasta, gdzie odbywa się kurs. Czy mo-
gę liczyć na jakąś pomoc finansową?
Stopień niepełnosprawności
- Tak. O zaistniałej sytuacji powinna poinfor-
mować pani obsługującą panią osobę w po-
wiatowym urzędzie pracy lub kierownika te-
go urzędu. Osoby niepełnosprawne, które
są bezrobotne, lub poszukują pracy, nie po-
zostając w zatrudnieniu, albo są w okresie
wypowiedzenia umowy o pracę, a nie mają
wymaganych kwalifikacji albo muszą je zmie-
nić w celu uzyskania lub utrzymania pracy,
mogą zostać skierowane przez kierownika
powiatowego urzędu pracy na odpowiednie
szkolenie (z inicjatywy kierownika urzędu
pracy lub na wniosek zainteresowanej osoby
niepełnosprawnej). Szkolenie odbywa się
w placówkach szkolących, które w razie ko-
nieczności dostosowują zakres materiału
i metody kształcenia do potrzeb osób
o szczególnych schorzeniach tak, by uczest-
nicy mogli uzyskać odpowiedni poziom kwa-
lifikacji. Jeżeli znalazła pani odpowiedni dla
siebie kurs, może go pani wskazać urzędowi
z prośbą o skierowanie. Powinna pani jednak
wykazać, że to szkolenie zapewni jej uzyska-
nie pracy i podniesie kwalifikacje oraz że bę-
dzie trwało do 36 miesięcy, a jego koszt za-
mknie się w kwocie 10-krotnego przeciętne-
go wynagrodzenia. Po skierowaniu pani na
to szkolenie ze środków Państwowego Fun-
duszu Rehabilitacji Osób Niepełnospraw-
nych zostaną sfinansowane koszty tego
szkolenia, w tym należność jednostki szkolą-
cej, koszty przejazdu na szkolenie (także
przewodnika lub opiekuna osoby zaliczonej
do znacznego stopnia niepełnosprawności),
ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypad-
ków, zakwaterowania i wyżywienia w części
albo w całości, usług tłumacza języka migo-
wego albo lektora dla niewidomych lub oso-
by towarzyszącej osobie niepełnosprawnej
ruchowo zaliczonej do znacznego stopnia
niepełnosprawności oraz niezbędnych ba-
dań lekarskich, psychologicznych, diagno-
stycznych i usług rehabilitacyjnych. Jeżeli
jednak z własnej winy nie ukończy pani szko-
lenia, zobowiązana pani będzie do zwrotu
kosztów szkolenia, chyba że powodem nie-
ukończenia szkolenia było podjęcie pracy.
Wiele uprawnień przysługujących tej
grupie osób zostało powiązanych ze
stopniem ich niepełnosprawności. Za-
sady orzekania w tym zakresie normu-
je ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnospraw-
nych (patrz podstawa prawna).
WARTO WIEDZIEĆ
Do znacznego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością
organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy
chronionej i wymagającą, w celu pełnienia ról społecznych, stałej lub długotrwałej
opieki i pomocy innych osób w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji.
Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną
sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warun-
kach pracy chronionej lub wymagającą czasowej albo częściowej pomocy innych
osób w celu pełnienia ról społecznych.
Ustawa ta ściśle określa krąg osób, które
z uwagi na swój szczególny status mogą li-
czyć na ulgowe traktowanie w wielu sferach
życia. Ma ona bowiem zastosowanie do
osób, których niepełnosprawność została
potwierdzona orzeczeniem o:
zakwalifikowaniu przez powiatowy zespół do
spraw orzekania o niepełnosprawności do
jednego z trzech stopni niepełnosprawności
(znacznego, umiarkowanego lub lekkiego),
całkowitej lub częściowej niezdolności do
pracy, wydanym na podstawie odrębnych
przepisów przez orzecznika ZUS,
Do lekkiego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę o naruszonej sprawności
organizmu, powodującej w sposób istotny obniżenie zdolności do wykonywania
pracy w porównaniu ze zdolnością, jaką wykazuje osoba o podobnych kwalifika-
cjach zawodowych z pełną sprawnością fizyczną i psychiczną, lub mającą ogranicze-
nia w pełnieniu ról społecznych dające się kompensować za pomocą wyposażenia
w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze lub środki techniczne.
uczestnictwa w terapii zajęciowej,
konieczności zaopatrzenia w przedmioty
ortopedyczne, środki pomocnicze oraz po-
moce techniczne, ułatwiające funkcjono-
wanie danej osoby,
korzystania z systemu środowiskowego
wsparcia samodzielnej egzystencji, przez
co rozumie się korzystanie z usług socjal-
nych, opiekuńczych, terapeutycznych i re-
habilitacyjnych świadczonych przez sieć
instytucji pomocy społecznej, organizacje
pozarządowe oraz inne placówki,
konieczności stałej lub długotrwałej opieki
albo pomocy innej osoby, w związku ze
znacznie ograniczoną możliwością samo-
dzielnej egzystencji, albo stałego współ-
udziału na co dzień opiekuna dziecka
w procesie jego leczenia, rehabilitacji
i edukacji,
spełniania przez osobę niepełnosprawną
przesłanek określonych w prawie o ruchu
drogowym, w zakresie zwolnienia z obo-
wiązku stosowania się do niektórych zna-
ków drogowych dotyczących zakazu ruchu
lub postoju.
Dla celów korzystania z różnych ulg
i uprawnień, osoby posiadające ważne orze-
czenia o zaliczeniu do jednej z grup inwali-
dów, niezdolności do pracy w gospodar-
stwie rolnym oraz orzeczenie o niezdolno-
ści do pracy wydane przez lekarza orzeczni-
ka ZUS, mogą także wnioskować o ustale-
nie stopnia niepełnosprawności. W tym ce-
lu powinny złożyć stosowny wniosek do ze-
społu do spraw orzekania o niepełnospraw-
ności.
niepełnosprawności wydanym przed ukoń-
czeniem 16 roku życia.
Orzekanie o uprawnieniach
Powiatowe zespoły orzekania o niepełno-
sprawności ustalają stopień niepełnospraw-
ności, który uprawnia osoby niepełnospraw-
ne do określonych ulg i przywilejów. W wy-
dawanych przez siebie orzeczeniach zespo-
ły te powinny również zamieszczać wskaza-
nia dotyczące konkretnych uprawnień przy-
sługujących niepełnosprawnym. W szcze-
gólności wskazania te powinny dotyczyć:
odpowiedniego zatrudniania uwzględnia-
jącego psychofizyczne możliwości danej
osoby,
szkolenia, w tym specjalistycznego,
zatrudnienia w zakładzie aktywności za-
wodowej,
WYJAŚNIA
Orzeczenie ustalające stopień niepeł-
nosprawności stanowi także podstawę
do przyznania ulg i uprawnień na pod-
stawie odrębnych przepisów, np. wy-
dania karty parkingowej lub ulg na
przejazdy komunikacją kolejową i auto-
busową.
WE WTOREK W GAZECIE PRAWNEJ
Na jakie Êwiadczenia z tytu∏u choroby
i macierzyƒstwa mo˝e liczyç Polak
pracujàcy w kraju UE. Co robiç,
gdy ulegnie on wypadkowi przy pracy
Partner Tygodnia Europejskiego
Gazeta Prawna nr 80 (1189) 23–25 kwietnia 2004 Redakcja Małgorzata Jankowska
O soby niepełnosprawne niezależnie
106836969.006.png 106836969.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin