wsio.doc

(95 KB) Pobierz

1 – Etyka a moralność

 

         Moralność to ogół instytucji, sądów, reguł, norm, postaw kierujących ludzkim postępowaniem (pojęcie możliwie szerokie), etyka zaś jest dziedziną wiedzy, nauką zajmującą się moralnością

         możliwe rozumienie moralności:

           coś, co jest dobre, słusze

           coś, co podlega ocenie moralnej (czyli np. nie samochód pędzący 100 km/h w terenie zabudowanym)

           ocena czynu, normy lub sądu

           przedmiot spoza sfery materialnej, np. straty moralne

           moralna może być norma lub podstawa do oceny

           grupa zachowań regulowanych przez normy pozaprawne (coś co zostało zapisane w prawie nie jest moralnością, bo to prawo wymusza to zachowanie)

         kryteria wyróżniania norm moralnych i powodu ich przestrzegania lub nieprzestrzegania

           kryterium psychologiczne – czyn wywołuje wyrzuty sumienia, kac moralny, satysfakcję

           kryterium społeczne – czyn wywołuje reakcję społeczną, ostracyzm, podziw, idealizację

           kryterium systemowe – najstarsze z wszystkich istniejących - moralność chrześcijańska, moralność zawodowa, np. dekalog, kodeks etyki lekarskiej

           kryterium treściowe – do czego się odnosi – postępowanie zgodne z innymi ludźmi, według wyniku debaty politycznej: „należy”, „dobrze jest”, „słusznym by było”

         prawo – ustanowione przez władzę z możliwością wywierania sankcji; może się pokrywać z ogólnie przyjętą moralnością, ale nią nie jest

         zwyczaje i obyczaje – źródło moralności społecznej, ale bez formalnych wytycznych; częśto element wyznaczający tożsamość grupy (np. kibiców)

         funkcje moralności

           socjologiczna – harmonia współżycia

           perfekcjonistyczna – zmierzanie ku doskonałości

           teologiczna

           eudaimonistyczna – zmierzanie ku pełni szczęścia

         etyka to nauka badająca moralność; wyrożnia się etykę:

           pozytywną – jakie przekonania moralne mają aktualnie ludzi w danej społeczności

           normatywną – nauka ustanawiająca normy, które powinny obowiązywać

           metaetyka – znaczenie pojęć „moralny”, „dobry”, „zły”, „słuszny”; odróżnianie moralności od elementów pozamoralnych

         założenia etyki:

           antropologiczne - możliwości, kondycja, cel życia; czym jest człowiek, kiedy i gdzie się zaczyna byt ludzki

           aksjologiczne – wartości i ich treści, możliwość realizacji; co jest wartościowe, a co niej jest

           metaetyczne – zakres znaczeniowy podstawowych pojęć etycznych; kiedy mogę złamać daną zasadę, o czyje szczęści chodzi – moje czy wszystkich;

         pochodzenie moralności:

           naturalistyczne – moralność przyrodzona człowiekowi

           religijne – to bogowie/Bóg tak stworzył człowieka – z moralnością

           pozareligijny – wrodzona skłonność do działań moralnych, np. u Hume'a (zmysł moralny – aby czuć się dobrze), Arystotelesa (szczęście), J.J. Rousseau

           konwencjonalistyczne – moralność jako efekt umowy społecznej, mającej zabezpieczyć interesy obu stron:

      wrodzony egozim

      racjonalnalność

      obowiązywalność umowy

      a więc polis nie jest czymś naturalnym

      człowiek miarą wszechrzeczy” - Protagoras; później Hobbes, Locke

 

 

2 – Etyka a religia

 

         Niemoc platońskiego demiruga w kształtowaniu norm moralnych – demiurg lubił to, co dobre (zbożne), bo było dobre

         Ockham - „bo Bóg tak chciał”: prawda moralne są dobre, bo Bóg je takimi chciał; Bóg nie jest niczym ograniczony

         Tom z Akwinu – Bóg stworzył prawo moralne, bo taka jest jego natura; Bóg jest dobrem, a prawa moralne są w jego umyśle

         etyczne aspekty religii:

           najskuteczniejsze narzędzie wychowania moralnego

           przekazywanie stałych zestawów norm moralnych

           bardzo silne uzasadnienie norm moralnych

           względna otwartość systemu

           masowość

           wysoka siła motywacyjna

         nieetyczne aspekty etyki religijnej:

           eltarność nakazów – dobrze należy czynić jedynie współwyznawcom

           nakaz nawrazania, nawet wbrew woli

           nietolerancja – nie ma pozwolenia na pluralizm etyczny

           uzależnienie od autorytetu (np. namawianie wiernych do głosowania na jakąś partię polityczną)

         etyka buddyzmu

           4 prawdy buddyzmu:

      życie człowieka jest cierpieniem

      źródłem cierpień są pragnienia

      trzeba wyzwolić się z cierpienia; droga do wyjścia – należy nauczyć się nie chcieć, aby osiągnąć nirwanę

      nirwana – pełne odejście od pożądań

           w ocenie czynów ważna jest zarówno intencja jak i konsekwencja (skuteczność)

           Ahinsa – niestosowanie przemocy; niezabijanie i nieczynienia krzywde istotom żywym

         judaizm

           Dekalog + Tora (Prawdo – interpretacja Dekalogu) – zasady czczenia Boga i relacji między ludźmi; Talmud – ponad 600 zakazów i nakazów w życiu

           Złota Reguła (rabina) Hillela - „Nie czyń drugiemy co tobie niemiłe. Oto cała Tora. Reszta to komentarze.”

           dwie szkoły interpretacji – konserwatywna i liberalna

           nakaz opieki nad ubogimi, dbałość o całość gminy

           etyka to działanie

           nie ma nakazu nawracania! (Żydem się trzeba urodzić)

           niechęć do przemocy i walki zbrojnej – oczekiwanie na Mesjasza w pokorze

           idea nieba jest późna (być może od faryzeuszy)

         islam

           objawienie Mahometa zawarte w Koranie

           dotyczy całego życia, rodziny, państwa, wojny, interesów, stosunku do innowierców

           prawa są nieodwoływale, są wolą Allaha, a z bogiem się nie dyskutuje <3

           Mahomet też przywódcą politycznym

           oczekiwanie na nagrodę w przyszłym życiu

           islam znaczy posłuszeństwo; dżihad – droga do boga (rozróżnienie na mały – walkę z niewiernymi i wielki – samodoskonalenie)

           nakaz solidarności społecznej – jałmużna (dziś podatek na biednych)

           zakaz lichwy, pożyczania na procent – banki muzułmańskie są wspólnikami klientów

           prozelityzm

           małżeństwa tymczasowe (mitra); kontrakt, małżeństwo rozkoszy; ale potomstwo i tak dziedziczy

 

 

3 – Etyka przedsokratejska; Sokrates, Platon

 

         Filozofia presokratejska: Heraklit

           panta rhei – wszystko płynie; arche – ogień, jak zmiana; zmiana jest zasadą, z której zbudowany jest świat; świat, który cąły czas powstaje i ginie

           świat mimo to nie jest chaosem; wyraża się w nim Logos (rozum, opatrzność, myśl); zmienność nie jest przypadkowa, chaotyczna; istnieje pewien porządek, choć wymyka się on ludzkiemu poznaniu

           człowiek powinien się podporządkować temu rozumowi – postępować zgodnie z rozumem

           kontrast między światem a rozumem, rozum najważniejszy – ta myśl wciąż żywa

         grecka paideia

           kolonializm grecki; Grecy twierdzili, że osiągneli poziom życia ludzi cywilizowanych, a poza polis są barbarzyńcy; rozważania jak przetrwać wśród barbarzyńców, jak zachować kulturę grecką

           ideał powszechnej paidei (wychowania) – każdego obywatela (na początku tylko arystokracja, później również zamożni)

           Syndrom oblężonej twierdzy - zjawisko polegające na wzbudzaniu poczucia zagrożenia ze strony mniej lub bardziej wyimaginowanego wroga. Grupa społeczna przejawiająca wysoki poziom poczucia zagrożenia o wiele chętniej rezygnuje z indywidualizmu dążąc do homogeniczności i oddaje władzę nad sobą osobom, które deklarują grupie zapewnienie bezpieczeństwa.

         Sofiści – etyka umowy społecznej

           sofiści – wędrowni nauczyciele retoryki (biegłość w udowadnianiu/obalaniu dowolnej tezy), zwyczajów; wychowywali młodzież

           narodzenie się ruchu sofistów wiąże się z rozpoczęciem humanistycznego okresu filozofii starożytnej; do narodzenia się ruchu sofistów przyczynił się kryzys w uprawianiu kosmologii filozoficznej (którą nie warto się wg nich zajmować) oraz kryzys arystokracji (pojawił się głos ludu)

           doszło również do zmiany wartości – dla ówczesnego Greka człowiekiem wartościowym był człowiek dobrze urodzony. Sofiści zakwestionowali to, że cnota jest dziedziczna – według nich cnoty można się nauczyć, wypracować ją (jako sprawności w działaniu); etyka nie jest dana przez bogów – istnieje relatywizm; nie ma zestawu obowiązujących cnót; pewnych cnót należy się nauczyć, bo narzuca je kultura; inne zależą od jednostki i jej działań – tego co jej akurat potrzebne

           egalitaryzm społeczny – odrzucali koncepcję, wg której komukolwiek z natury (z urodzenia) się cokolwiek się należy

           Sofiści stosowali nową metodę badań – obserwację i indukcję, wychodzili od doświadczenia empirycznego; byli przedstawicielami oświecenia – nawoływali do używania rozumu, wolności myślenia, krytyki przesądów, stereotypów; myślenie nie powinno być niczym skrępowane, a człowiek powinien posiadać świadomość krytyczną wobec własnej kultury, wartości, religii

           Protagoras z Abdery: „Człowiek jest miarą wszechrzeczy – istniejących, że istnieją, nieistniejących, że nie istnieją”; Jego filozofia ma wydźwięk utylitarystyczny – człowiek jest miernikiem w odniesieniu do prawy i fałszu, zaś miernikiem dla człowieka jest użyteczność. Mędrcem jest ten, kto pozna, co jest dla niego dobre, a co złe (pewna forma pragmatyzmu). Dobro i zło zdefiniowane jest w kategoriach użyteczności.

           niechęć wobec sofistów, ponieważ pobierali pieniądze za naukę - dzisiejsze negatywne znaczenie słowa sofista upowszechnił Ksenofont i Platon, który nie mogli się pogodzić z tym, że sofiści pobierali za swe nauki pieniądze, że „wynajmowali” swoje umiejętności

           Gorgiasz – trylemat: „Nic nie istnieje. Nawet jeśli istnieje to nie może być poznane. Nawet gdyby mogło być poznane, to nie dałoby się przekazać wiedzy o tym” - sceptycyzm

      postulat zajmowania się życiem, a nie jałowymi dyskusjami

      wychowywanie przywódców, intelektualistów; jak być skutecznym (lider ma skutecznie przejąć władzę i ją wykorzystywać; ma zdominować jednostki); sofista umiał przewodzić, przemawiać

           mimo wszystko sofiści byli inspiracją dla Sokratesa i Platona – mieli z kim polemizować

         Sokrates

           istnieją niezmienne normalny moralne, które człowiek może poznać; cnoty można się nauczyć, dzieki wpływowi cnotliwego nauczyciela

           przejął niektóre metody i poglądy sofistyczne, przy jednoczesnym odejściu od etyki sytuacyjnej i sofistycznego relatywizmu

           poszukiwał obiektywnych podstaw moralności; chciał określić czym jest pobożność, sprawiedliwość, słuszne postępowanie; uważał, że są to rzeczy ustalone z góry

           Sokrates stosował dwie metody filozofowania: dialogiczną – starał się przekonać człowieka do spojrzenia na swoją duszę. Stosował do tego dialektyczną dyskusję, kontrastował prawdę i fałsz. Prosił o wyjaśnienie kwestii, które znał, udawał ignoranta, prowokował innych do obnażania własnej niewiedzy.Druga metoda zwana była majeutyczną – chciał pomóc ludziom w rodzeniu prawdy, gdyż wychodził z założenia, że dusza ludzka jest brzemienna w prawdę (choć nie każda), a Sokrates ma rolę położnika.

           Wchodził stale  konflikty z elitami; wyrocznia delficka powiedziała, że nie zna nikogo mądrzejszego od niego, więc on chodził po Atenach i szukał kogoś mądrzejszego

           wg niego mądrość polegała na świadomości własnej niewiedzy i równoczesnym poszukiwaniu odpowiedzi, poznawaniu samego siebie; ludzie postępują źle, bo nie wiedzą co jest dobre; a więc podstawą moralności jest wiedza o tym, co jest dobre; ludzi należy przekonać, że to co wydaje im się, że wiedzą, jest tylko wiedzą pozorną

           intelektualizm etyczny: cnota = wiedza; niewiedza to brak cnotliwości; dobrze jest być cnotliwym, bo to nie tylko wartościowe, ale też przyjemne; nauka cnoty na początku nie jest przyjemna, ale ostatecznie prowadzi do szczęścia; należy zweryfikować swoją wiedzę i być świadomym niewiedzy

           rola mędrca – ma doprowadzać ludzi do wiedzy prawdziwej, ma wychowywać; posiada on pewien dar od bogów, który daje mu dostęp do wiedzy wyższej; jest przewodnikiem na drodze ku Mądrości praktycznej

         Arystyp (szkołą cyrenaików) – pierwszy hedonista; to, co dobre, jest przyjemne, a zatem cnota to odczuwanie przyjemności; inne przyjemności jak zmysłowe są zbędne; celem życia są krótkotrwałe przyjemności; szczęście jest zespołem częściowych przyjemności

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin