10_11_12_13_narcyzy_PL.pdf

(988 KB) Pobierz
97130547 UNPDF
graika z okładki
trudny | 180 min. | pliki na CD
Photoshop CS4
10
.psd 05/2009 » www.psdmag.org
97130547.039.png
graika z okładki
daffodils
zapach narcyzów
Jakiś czas temu zaczęłam pracę nad serią graik zainspirowanych zapachami
kwiatów – chciałam połączyć dość realistyczny portret kobiecy ze stylizowanym
tłem, by uzyskać dekoracyjną ilustrację. Zapraszam do przyjrzenia się, jak
powstawała jedna z graik z serii, tym razem poświęcona narcyzom.
tło i dobór kolorów
Na początku tworzę tło, którego używam jako bazy w każdej
ilustracji z tej serii. Rysuję je za pomocą podstawowych narzę-
dzi Photoshopa takich jak Rectangle Tool , Line Tool i Elipse Tool (do-
stępne pod skrótem [ U ]). By dodać rozbłyski konturów i gradient na
nich, korzystam z Blending Options (otwierane podwójnym kliknię-
ciem warstwy), gdzie eksperymentując z parametrami, uzyskuję
odpowiednie efekty.
dobór kolorów postaci
Aby nie zgubić tonalnej spójności pracy, należy pamiętać, by ca-
ły czas używać kolorów z tła. Już na początku pobieram prób-
nikiem kolorów [ Alt ] parę barw z tła. Półprzezroczyście wypełniam
postać kolorami na nowej warstwie pod spodem – neutralnym, be-
żowym odcieniem, a do malowania skóry używam kolorów pobra-
nych z tła. Blokuję światła i cienie za pomocą podstawowego pędzla
z Opacity i Flow ustawionymi na Pen Pressure w zakładce Brushes
(osobom nieposiadającym tabletu proponuję malowanie pędzlem
o zmniejszonym Przepływie i Kryciu ).
szkic i dobór kolorów
Na tym etapie dobieram kolory – to moment, w którym trochę
eksperymentuję, by uzyskać ciekawy rezultat, ale jednocześnie
kojarzący się z wybranym motywem kwiatowym. W wypadku nar-
cyzów zdecydowałam się na zimne odcienie zieleni i żółtego. Rysu-
ję szkic i odwołując się do kompozycji pozostałych ilustracji z serii,
umieszczam go na nowej warstwie. Sprawdzam czy już w tym mo-
mencie układ wszystkich elementów sprawia dobre wrażenie.
malowanie twarzy – oczy
Malujemy poszczególne elementy twarzy, mieszając poprzed-
nio pobrane kolory. Do ich wygładzenia można użyć narzędzia
Smużenie ( Smudge Tool ) – najlepiej tylko do detali, gdyż nadużywa-
nie tej metody sprawia, że praca wygląda płasko. Od Photoshopa CS
wzwyż można skonigurować Smużenie, tak by działało mniej tech-
nicznie. Polecam następującą konigurację: miękki pędzel, Scatte-
ring 38%, Count 10, Spacing : off. Powinna ona dać bardziej malarskie
rezultaty niż podstawowa.
.psd 05/2009 » www.psdmag.org
11
scent of
0 1
0 3
0 2
0 4
97130547.040.png 97130547.041.png 97130547.042.png 97130547.001.png 97130547.002.png 97130547.003.png 97130547.004.png 97130547.005.png 97130547.006.png 97130547.007.png 97130547.008.png 97130547.009.png 97130547.010.png 97130547.011.png 97130547.012.png
graika z okładki
malowanie twarzy – nos i usta
Kontynuujemy malowanie opisaną wcześniej metodą. Należy
pamiętać, że różne elementy twarzy mają różne nasycenie ko-
lorystyczne. Z reguły partie nosa, oczu i ust są cieplejsze od pozo-
stałych i tam warto użyć pomarańczowych i czerwonych odcieni,
nakładając je pędzlem o niskiej przezroczystości. Warto poekspe-
rymentować też w tym celu z pędzlem ustawionym w trybach Soft
Light lub Overlay .
włosy
Pamiętajmy, że każde włosy, zwłaszcza jasne, tak naprawdę
składają się z bardzo wielu odcieni. Używajmy więc zarówno zie-
leni, brązów, jak i ciepłych oraz zimnych odcieni żółcieni. Warto użyć
bledszych odcieni tam, gdzie pada ostrzejsze światło, co pozwoli
bardziej wydobyć kolory, a cieplejszych tam, gdzie światła jest mniej
i włosy wchodzą na twarz. Nie zapominajmy też o dodaniu paru do-
datkowych pukli, by nadać włosom więcej dynamiki, ale nie staraj-
my się malować dokładnie każdego włosa – w rzeczywistości nigdy
nie widzimy ich pojedynczo, lecz jako całość.
twarz – detale
Wykańczamy twarz, wciąż posługując się podstawowym pędz-
lem. Malujemy bliki na ustach, oczach, nosie i delikatnie je roz-
mywamy za pomocą narzędzia Blur . Poprawiamy temperaturę po-
szczególnych elementów metodą opisaną w poprzednim kroku.
Delikatnie używamy czerni, by uwypuklić pewne elementy (np. za-
gięcia ust czy brwi i rzęsy), pamiętając, by nie używać czystej czer-
ni, gdyż spowoduje to powstanie zbyt dużego kontrastu.
dopracowanie twarzy i włosów
Nadszedł czas na ostatnie poprawki twarzy i włosów. Włosy de-
likatnie rozmywamy – ręcznie, za pomocą narzędzia Blur . Za po-
mocą cienkiego pędzla malujemy brwi i rzęsy. Dodajemy również
drobne pieprzyki i skazy skóry, by nie wydawała się zbyt płaska
i sztuczna. Na koniec możemy nasycić nieco poszczególne elemen-
ty twarzy, na przykład za pomocą narzędzia Sponge Tool ustawione-
go w trybie Saturate .
ubranie
Nadszedł czas zmierzyć się z ubraniem. Na nowej warstwie ry-
suję kontury, posługując się szkicem jako odniesieniem, a po-
tem, wspomnianymi wcześniej metodami, maluję ogólny kształt. Za-
czynam od zarysu pędzlami w dużym rozmiarze i stopniowo dodaję
detale, malując już mniejszymi. Warto też uważać, by nie zgubić to-
nacji kolorystycznej. Można w tym celu poprawić kolory np. narzę-
dziem Color Balance ([ Ctrl ]+[ B ]) albo innymi podobnymi.
narcyzy
Zanim namaluję kwiaty, przeglądam internet w poszukiwaniu
zdjęć. Zachowuję ich sporo, by użyć jako punkt odniesienia. Na-
stępnie maluję, w nowych plikach, parę różnych wariantów, by mieć
z czego ułożyć kompozycję całości. Po skończeniu dokładnie wyma-
zuję krawędzie gumką, by ich kontur był czysty – dzięki temu będę
mogła nadać im delikatny, ale dokładny obrys.
12
.psd 05/2009 » www.psdmag.org
0 5
0 8
0 6
0 9
0 7
1 0
97130547.013.png 97130547.014.png 97130547.015.png 97130547.016.png 97130547.017.png 97130547.018.png 97130547.019.png 97130547.020.png 97130547.021.png 97130547.022.png 97130547.023.png 97130547.024.png 97130547.025.png 97130547.026.png 97130547.027.png 97130547.028.png 97130547.029.png 97130547.030.png 97130547.031.png 97130547.032.png 97130547.033.png
tło – kwiaty i detale
Korzystając z namalowanych kwiatów, układam z nich kom-
pozycję na warstwie pod postacią. Gdy jestem z niej zadowo-
lona, spłaszczam je, tak by mieć jedną warstwę, której nadaję ob-
rys – Outer Glow – by wydobyć kwiaty nieco z tła. Następnie, maluję
jeszcze kłęby dymu – używam w tym celu zwykłego pędzla, ale na
koniec mocno go rozmywam. Dodaję też rozbłyski za pomocą zwy-
kłego pędzla, ale o zwiększonym rozproszeniu ( Scattering ) – dzięki
temu możemy malować pojedynczymi kropkami.
ostatnie poprawki
W tym momencie widać, że postać nieco odstaje kolorystycznie
od powstałego tła. By ją ujednolicić, kopiuję warstwę z postacią,
a następnie korzystam z opcji Image > Adjustments > Match Color .
Tam wybieram dopasowanie do warstwy tła. Oczywiście rezultat jest
zbyt jaskrawy, ale zmniejszam przezroczystość warstwy postaci
w nowych kolorach, tak by nakładała się na poprzednią, do momen-
tu uzyskania harmonijnych barw. I gotowe.
Gracjana Zielińska
1 1
1 2
97130547.034.png 97130547.035.png 97130547.036.png 97130547.037.png 97130547.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin