pdf-11.pdf

(427 KB) Pobierz
190063076 UNPDF
warsztaty
kolorów
W tym tutorialu pokażę jak wykorzystać Photoshopa do malowania postaci
i sprawienia, by współgrała z otaczającym ją tłem. Tablet graficzny okaże się bardzo
przydatnym narzędziem. Przed przystąpieniem do pracy zalecane jest zapoznanie
się z anatomią człowieka, proporcjami, układem mięśni, a także z ekspresją twarzy.
Warto także przeszukać Internet w poszukiwaniu odpowiednich dla nas zdjęć, które
pomogą nam w wyobrażeniu sobie tego, co chcemy narysować.
digital painting od podstaw
0 1
szkic
W mojej pracy zdecydowałem, że na pierwszym planie będzie
igurować postać kobiety. Na początku zabrałem się za kom-
pozycję rysunku, postawę postaci, jej pozycję na płótnie . Wykona-
łem kilka szybkich szkiców, a gdy byłem zadowolony z rezultatu, za-
brałem się za bardziej szczegółowy rysunek. Ważną rzeczą jest zro-
bienie dobrego szkicu, ponieważ pomoże on nam później w malowa-
niu. Rysujemy na nowej warstwie i ustawiamy ją na samej górze li-
sty warstw.
tło c.d.
Czas, by ożywić nasze tło. Stwórzmy nową warstwę, zróbmy na
niej zaznaczenie za pomocą narzędzia Rectangular Marquee
Tool i wypełnijmy je gradientem np. o dwóch różnych odcieniach nie-
bieskiego. Później używając [ Ctrl ]+[ T ] i za pomocą Warp Mode prze-
kręćmy nasz prostokąt, by uzyskać nowy zadowalający kształt. Uży-
wamy Filter>Blur>Motion Blur z parametrem Distance 30 lub więk-
szym. Na koniec zmieniamy Blending Mode warstwy na Overlay. Że-
by bardziej urozmaicić tło można dodać jeszcze kilka takich warstw,
eksperymentując z rodzajami gradientów i mieszaniem warstw.
0 2
tło
Następną czynnością, do której powinniśmy przystąpić, jest
ustalenie kolorystyki tła - będzie ona w znacznym stopniu wpły-
wała na to jakimi kolorami będziemy malować to, co się znajduje na
pierwszym planie. Wybrałem Gradient Tool , zaznaczyłem opcję Ra-
dial Gradient i wypełniłem całe tło kolorami. Od żółtego przez czer-
wony, granatowy aż do jasnoniebieskiego.
tło koniec
Do wykończenia tła użyłem zdjęcia mgławicy ( Orion_Nebu-
la.jpg ). Naturalnie może to być zupełnie inna fotograia lub tek-
stura, którą znajdziecie i uznacie za ciekawą. Zdjęcie wklejamy na
nową warstwę i zmieniamy opcje Blending Mode na Soft Light. Dla
wyraźniejszego efektu skopiowałem warstwę i ustawiłem ją nad ist-
niejącą.
22
.psd 11/2009 » www.psdmag.org
pasja
0 3
0 4
190063076.051.png 190063076.060.png 190063076.061.png 190063076.062.png 190063076.001.png 190063076.002.png 190063076.003.png 190063076.004.png 190063076.005.png 190063076.006.png 190063076.007.png 190063076.008.png 190063076.009.png 190063076.010.png 190063076.011.png 190063076.012.png 190063076.013.png
p asja kolorów – digital painting od podstaw
poziom trudny | pliki na DVD
Photoshop CS4
.psd 11/2009 » www.psdmag.org
23
190063076.014.png
warsztaty
0 5
malowanie postaci
Twardym pędzlem o Opacity 100%, wypełniamy kontur szkicu
jednolitym granatowym kolorem, nadajemy postaci kształt. Bę-
dziemy później pozbywać się szkicu, więc ważne jest, żeby na tym
etapie zrobić ładne wypełnienie z równymi krawędziami.
kontrast
Na tym etapie postanowiłem dodać kolor spoza palety kolorów
tła. Aby ożywić trochę kolorystykę i sprawić, by postać wyszła
nieco z tła. Zdecydowałem się na lekko przyćmioną morską zieleń.
Świeżo dodany kolor oświetla nowe partie ciała bohaterki, ukazując
ją w całej okazałości.
0 6
gra świateł
Na nowej warstwie malujemy releksy światła na skórze. Kolory
najlepiej wybrać Pipetą ( Sample Tool ) z kolorów tła. Powinniśmy
zacząć od mniej dominującego koloru (najlepiej ioletowego), na nim
będziemy dodawać później mocniejsze barwy. Żeby rysunek wyglą-
dał realistycznie, musimy określić położenie źródła światła. Mając to
w pamięci, malujemy oświetlone partie ciała. Powoli nadajemy na-
szej bohaterce wrażenia trójwymiarowości. Na tym etapie nie przej-
mujmy się, jeśli wyjdziemy poza krawędzie konturu, w późniejszym
etapie pokażę jak szybko się tego pozbyć.
usunięcie pozostałości
Jeśli zostały Wam jakieś pociągnięcia wystające poza kontur
postaci, to można w łatwy sposób się ich pozbyć, zachowując
przy tym resztę pociągnięć w stanie nienaruszonym. By to zrobić,
wybieramy warstwę, którą chcemy oczyścić i przytrzymując kla-
wisz [ Ctrl ] klikamy lewym przyciskiem myszy miniaturkę warstwy
z konturem. Uzyskamy dzięki temu zaznaczenie w kształcie tego
właśnie konturu. Później wybieramy Select>Inverse i wciskamy kla-
wisz [ Delete ].
0 7
żar ognia, chłód kosmosu
Za pomocą miękkiego pędzla o niskim Opacity (50% lub mniej) na-
nosimy kolor na oświetloną skórę. Założyłem, że czerwone świa-
tło pada z lewej strony rysunku, więc czerwień w partiach ciała zwró-
conych w tamtą stronę jest intensywniejsza. Obszary wymagające
szczegółowości (np. twarz, dłoń) malujemy małym pędzlem przy przy-
bliżeniu 200% - 300%. Na nowej warstwie rysujemy żywym pomarań-
czowym kolorem partie ciała najbardziej wystawione na działanie oświe-
tlenia. W podobny sposób dodajemy niebieski blask bijący z tyłu.
włosy – wypełnienie
Twardym pędzlem o Opacity 100% wypełniamy szkic włosów
kolorem. Ja użyłem ciemnego ioletu. Tym razem nie trzeba
dbać zbytnio o dokładność kształtu kosmyków ani tym bardziej ry-
sować pojedynczych włosków. Później te niedoskonałości zostaną
zakryte przez kolejne warstwy.
24
.psd 11/2009 » www.psdmag.org
0 8
0 9
1 0
190063076.015.png 190063076.016.png 190063076.017.png 190063076.018.png 190063076.019.png 190063076.020.png 190063076.021.png 190063076.022.png 190063076.023.png 190063076.024.png 190063076.025.png 190063076.026.png 190063076.027.png 190063076.028.png 190063076.029.png 190063076.030.png 190063076.031.png 190063076.032.png 190063076.033.png 190063076.034.png 190063076.035.png 190063076.036.png 190063076.037.png 190063076.038.png
p asja kolorów – digital painting od podstaw
włosy – określenie kierunku
Na nowej warstwie, dość twardym pędzlem ( Hardness 80-
90% ) , o średnim rozmiarze i Opacity około 80%, malujemy dłu-
gie pasma włosów. Używamy ciemnego koloru, najlepiej tego same-
go, którego używaliśmy podczas malowania postaci. Głównym ce-
lem tego punktu jest określenie kierunku układania się włosów. Nie
zamalowujemy więc całej warstwy pod spodem, zostawiamy miej-
sca odkryte.
połączenie włosów ze skórą
Na nowej warstwie domalowujemy wszystkie brakujące ele-
menty włosów, szczególnie skupiamy się na miejscu, gdzie wło-
sy łączą się z głową. Powtarzamy kroki z poprzednich punktów.
włosy c.d.
Czas na dodanie światłocieni. Wybieramy najpierw iolet o dwa
tony ciemniejszy. Zachowując kierunek ruchu włosów, rysujemy
szerokie pasma włosów, miękkim pędzlem o dużym Opacity 80%.
Później zmieniamy kolor na jaśniejszy. Zmniejszamy pędzel, zwięk-
szamy jego Twardość ( Hardness ) do około 50%, a Opacity zmniej-
szamy do 50% i malujemy na tym samym miejscu nowe pasma wło-
sów tym razem już dokładniej. W końcu wybieramy kolor jaśniej-
szy od bazowego i znowu w podobny sposób zmieniamy parametry
pędzla. To samo robimy z innymi kolorami – zielenią i czerwienią.
ostateczne pociągnięcie
Na koniec powinniśmy spojrzeć na nasz rysunek jeszcze raz
w poszukiwaniu wszelkich błędów i niedociągnięć. Może się
okazać nawet, że będziemy musieli część rysunku narysować od
nowa. Za pomocą narzędzia Smudge Tool możemy wygładzić kra-
wędzie rysunku lub rozmyć barwy w niektórych miejscach. Robimy
przybliżenie na twarz i czarnym kolorem, małym, twardym pędzlem
o Opacity 20% przyciemniamy elementy twarzy najbardziej schowa-
ne przed światłem. Wnętrze ust, ucha, dziurki nosa itp. Po zakończe-
niu poprawek możemy wreszcie usunąć warstwę ze szkicem.
jeszcze więcej włosów
Teraz powinniśmy mieć zaznaczone na włosach główne kolo-
ry i ich rozmieszczenie. Powyższa technika malowania pozwa-
la na oddanie głębi i złożonej struktury włosów. Pora na najjaśniejsze
barwy, jasny błękit i pomarańcz. Można od razu zacząć od dokład-
niejszych pędzli. Jako że te barwy znajdują się na brzegach fryzu-
ry, można ich użyć do zamalowania niedoskonałości kształtu kosmy-
ków na niższych warstwach. Na koniec rozmiar pędzla zmniejszamy
do minimum i jasnymi kolorami rysujemy pojedyncze włoski.
Podsumowanie
Nauczyliśmy się jak w Photoshopie stworzyć od samego szkicu
interesującą i kolorową graikę. Poznaliśmy kilka sztuczek uła-
twiających malowanie, a także prosty sposób na tworzenie ciekawe-
go tła. Wszystko to tylko za pomocą podstawowych narzędzi, odro-
biny wyobraźni i wytrwałości. Zachęcam czytelników do tworzenia
własnych oryginalnych prac. Mam nadzieję, że moje rady okażą się
dla Was pomocne.
Tomasz Szewczyk
.psd 11/2009 » www.psdmag.org
25
1 1
1 4
1 2
1 5
1 3
1 6
190063076.039.png 190063076.040.png 190063076.041.png 190063076.042.png 190063076.043.png 190063076.044.png 190063076.045.png 190063076.046.png 190063076.047.png 190063076.048.png 190063076.049.png 190063076.050.png 190063076.052.png 190063076.053.png 190063076.054.png 190063076.055.png 190063076.056.png 190063076.057.png 190063076.058.png 190063076.059.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin