Tworzenie_biznesplanu_dla_bystrzakow_biznby.pdf

(409 KB) Pobierz
Tworzenie biznesplanu
dla bystrzaków
Autor: Paul Tiffany, Steven D. Peterson
T³umaczenie: Bartosz Sa³but
ISBN: 978-83-246-2035-7
Tytu³ orygina³u: Business Plans For Dummies
Format: 180x235, stron: 416
Planowanie sukcesu
Biznesplan to czêsto niedoceniane, a przecie¿ naprawdê potê¿ne narzêdzie, dziêki
któremu dzia³ania Twojej firmy nabior¹ tempa i rozmachu, pozwalaj¹c Ci obraæ kurs
wprost na sukces. Ten dokument to precyzyjny schemat dzia³añ, wymagaj¹cy od Ciebie
wyznaczenia celów oraz wskazania dzia³añ, które zamierzasz podj¹æ, aby te cele
osi¹gn¹æ.
Niniejsza ksi¹¿ka przeprowadzi Ciê krok po kroku przez proces tworzenia biznesplanu.
Dziêki pracy, jak¹ w³o¿ysz w jego tworzenie, dowiesz siê o swojej firmie tego, czego
nigdy wczeœniej nie uda³o Ci siê dostrzec, a co pomo¿e Ci pokonaæ rynkowych
konkurentów. Kieruj siê radami specjalistów i przeprowadŸ dok³adn¹ identyfikacjê
swoich mocnych i s³abych stron, posiadanych zasobów, s³aboœci i si³y.
Dok³adna analiza otoczenia biznesowego oraz rynku.
Zdobywanie wiedzy o zachowaniach i potrzebach klientów.
Orientowanie siê we wszelkich szczegó³ach finansowych.
Ocena perspektyw Twojej firmy i monitorowanie konkurencji.
Zasady stosowania biznesplanu w praktyce.
Ponadto znajdziesz tu dekalogi: 10 sygna³ów, ¿e Twój biznesplan wymaga odœwie¿enia,
10 pytañ dotycz¹cych Twojego biznesplanu
DODATKI SPECJALNE:
Przyk³adowy biznesplan
Pu³apki i b³êdy zwi¹zane z opracowywaniem biznesplanu
772631003.001.png 772631003.002.png 772631003.003.png
Spis treci
O autorach ....................................................................................................................... 11
Podzikowania od autorów ............................................................................................... 13
Wprowadzenie .................................................................................................................. 15
O ksice ................................................................................................................................ 16
Konwencje zastosowane w ksice ....................................................................................... 16
Czego nie czyta .................................................................................................................... 17
Naiwne zaoenia .................................................................................................................. 17
Jak podzielona jest ksika ....................................................................................................18
Cz I: Wiedzie, dokd si zmierza .............................................................................. 18
Cz II: Charakterystyka rynku ...................................................................................... 18
Cz III: Ocena perspektyw Twojej firmy ........................................................................ 18
Cz IV: Spojrze w przyszo ...................................................................................... 19
Cz V: Zastosowa biznesplan w praktyce ....................................................................... 19
Cz VI: Dekalogi ............................................................................................................ 19
Ikony wykorzystane w ksice .............................................................................................. 20
Co dalej .................................................................................................................................. 20
Cz I: Wiedzie, dokd si zmierza ..........................21
Rozdzia 1: Przygotowania do opracowywania biznesplanu ............................................. 23
Wskazanie przydatnych zasobów planistycznych ................................................................ 23
Ta ksigarnia tu za rogiem .............................................................................................. 24
Surfowanie po sieci ........................................................................................................... 25
Instalowanie oprogramowania do tworzenia biznesplanu ............................................. 27
Pomoc profesjonalisty ...................................................................................................... 27
Wsparcie przyjació zawsze w cenie ................................................................................. 28
Dobór uczestników procesu planowania ................................................................................ 29
Wyznaczanie podstawowych zasad .................................................................................. 29
Delegowanie zada ........................................................................................................... 30
Sporzdzenie dokumentu na pimie .................................................................................... 32
Streszczenie ....................................................................................................................... 33
Zarys firmy ........................................................................................................................ 33
Otoczenie biznesowe ........................................................................................................ 34
772631003.004.png
4 Tworzenie biznesplanu dla bystrzaków
Charakterystyka firmy ....................................................................................................... 34
Strategia .............................................................................................................................. 35
Analiza finansowa ..............................................................................................................35
Plan dziaania ..................................................................................................................... 36
Rozdzia 2: Znaczenie biznesplanu ....................................................................................37
Precyzowanie pomysu na biznes ......................................................................................... 38
Spójrz przed siebie ............................................................................................................39
Spójrz za siebie .................................................................................................................. 39
Rozejrzyj si wokó siebie ................................................................................................. 40
Pierwszy krok .................................................................................................................... 41
Plan te trzeba zaplanowa ................................................................................................... 42
Planowanie — nauka czy sztuka? ..................................................................................... 42
Planowanie a taktyka ......................................................................................................... 43
Dlaczego planowanie jest tak wane? ............................................................................... 44
Pamitaj o czytelnikach ......................................................................................................... 45
Fundusze typu venture capital oraz anioy biznesu ........................................................ 46
Bankowcy i inne róda wsparcia finansowego ............................................................... 49
Rozdzia 3: Obieranie waciwego kierunku .....................................................................51
Dlaczego wartoci s tak wane? .......................................................................................... 52
Trudne decyzje .................................................................................................................. 52
Etyka i przepisy prawa w praktyce .................................................................................... 53
Nie daj si zapa z opuszczon gard .............................................................................. 54
Posiadanie deklaracji wartoci jest wartoci sam w sobie ............................................ 55
Precyzowanie wartoci wyznawanych w Twojej firmie ...................................................... 56
Skup si na ju zdefiniowanych zasadach i przekonaniach ............................................ 58
Formuowanie deklaracji wartoci ................................................................................... 61
Wartoci — i co dalej? ....................................................................................................... 62
Wyznaczanie wizji organizacji .............................................................................................. 63
Rozdzia 4: Wyznaczanie waciwego kursu .....................................................................67
Opracowywanie misji Twojej organizacji ............................................................................ 67
Pierwsze kroki ................................................................................................................... 68
Jak opisa firm w maksymalnie 50 sowach ................................................................... 70
Cele ogólne i cele szczegóowe ............................................................................................. 71
Po co to wszystko? ............................................................................................................ 72
Cele ogólne a cele szczegóowe ........................................................................................ 73
Wydajno a skuteczno .................................................................................................. 75
To jest Twój interes — wyznaczanie celów ogólnych i szczegóowych ............................ 76
Wyznaczanie celów ogólnych ........................................................................................... 76
Wyznaczanie celów szczegóowych .................................................................................. 77
Powizanie celów ogólnych i szczegóowych z misj organizacji .................................. 78
Unikanie puapek zwizanych z tworzeniem biznesplanu ............................................. 80
Czas jest bardzo wanym czynnikiem ............................................................................. 81
Spis treci 5
Cz II: Charakterystyka rynku ...............................83
Rozdzia 5: Analiza otoczenia biznesowego ...................................................................... 85
Czym si tak naprawd zajmujesz? ...................................................................................... 86
Analiza wasnej brany .......................................................................................................... 87
Wzmacnianie struktury ..................................................................................................... 89
Analiza rynków .................................................................................................................. 91
Pamitaj o relacjach z innymi ........................................................................................... 93
Finanse ............................................................................................................................... 94
Dane pomocnicze ............................................................................................................. 96
Identyfikowanie kluczowych czynników sukcesu .............................................................. 98
Nowe technologie ............................................................................................................. 99
Dziaalno operacyjna ..................................................................................................... 99
Zatrudnianie ludzi ............................................................................................................ 99
Organizacja pracy ............................................................................................................ 100
Jako usug ..................................................................................................................... 100
Odpowiednia lokalizacja ................................................................................................. 100
Marketing ........................................................................................................................ 101
Dystrybucja ..................................................................................................................... 101
Dostosowywanie si do wymogów regulacyjnych ........................................................ 101
Przygotowanie na szanse i zagroenia ................................................................................ 102
Gdy moesz cieszy si spokojn wod ......................................................................... 102
Gdy na horyzoncie zbieraj si ciemne chmury ........................................................... 104
Rozdzia 6: Rozbieranie rynku na czci pierwsze .......................................................... 107
Dzielenie klientów na grupy .............................................................................................. 108
Definiowanie segmentów rynku ........................................................................................ 110
Kto kupuje? ..................................................................................................................... 111
Co kupuje? ...................................................................................................................... 115
Dlaczego kupuje? ............................................................................................................ 119
Waciwe definiowanie segmentów ................................................................................... 122
Czy segment jest waciwych rozmiarów? ....................................................................... 122
Czy mona zidentyfikowa klientów? ........................................................................... 124
Czy mona dotrze do rynku? ....................................................................................... 125
Nastawienie na rynek .......................................................................................................... 126
Analiza rynku .................................................................................................................. 126
Definiowanie typów osobowoci ................................................................................... 128
Rozdzia 7: Poznawanie swoich klientów ....................................................................... 129
Uwane obserwowanie ogólnej sytuacji ............................................................................ 129
Zdobywanie wiedzy na temat klientów ............................................................................. 132
Definiowanie dobrego klienta ........................................................................................ 132
Postpowanie ze zymi klientami ................................................................................... 133
Obserwowanie klienteli konkurencji ............................................................................. 134
6 Tworzenie biznesplanu dla bystrzaków
Poznawanie zachowa klientów ......................................................................................... 135
Zrozumienie potrzeb klientów ....................................................................................... 135
Identyfikacja motywacji klienta ...................................................................................... 136
Zrozumienie procesu dokonywania wyboru ..................................................................... 138
Postrzeganie to rzeczywisto ......................................................................................... 138
Uruchomienie piciu etapów przyjmowania produktu ................................................ 139
Lepsza obsuga klientów ..................................................................................................... 140
Przyjrze si klientom ..................................................................................................... 140
Budowanie lojalnoci ...................................................................................................... 141
Przypadek specjalny — klient biznesowy .......................................................................... 142
Porednie zaspokajanie popytu ....................................................................................... 143
Podejmowanie decyzji jako proces sformalizowany ..................................................... 143
Pozna siy, z którymi trzeba si liczy .......................................................................... 144
Rozdzia 8: Analiza otoczenia konkurencyjnego ..............................................................147
Zrozumienie wartoci konkurentów .................................................................................. 148
Identyfikowanie prawdziwych konkurentów .................................................................... 150
Identyfikowanie konkurentów
na podstawie wyborów dokonywanych przez klientów ........................................ 151
Uytkowanie produktów a konkurencja ....................................................................... 154
Identyfikowanie grup strategicznych ............................................................................. 155
Przyszli konkurenci ......................................................................................................... 158
Monitorowanie dziaa konkurentów ............................................................................... 160
Okrelanie potencjau firm konkurencyjnych ............................................................... 160
Ocena strategii konkurentów ......................................................................................... 162
Przewidywanie przyszych dziaa konkurentów ............................................................. 163
Okrelanie celów, do których zmierzaj konkurenci .................................................... 164
Identyfikowanie zaoe formuowanych przez konkurencj ..................................... 165
Walka o zwycistwo ............................................................................................................. 166
Porzdkowanie faktów i danych liczbowych ................................................................. 167
Wybieraj odpowiednie potyczki ..................................................................................... 169
Cz III: Ocena perspektyw Twojej firmy ................ 171
Rozdzia 9: Ocena sytuacji biecej ................................................................................173
Analiza sytuacyjna ................................................................................................................ 174
Identyfikowanie mocnych i sabych punktów ................................................................... 175
Punkty odniesienia .......................................................................................................... 175
Identyfikowanie moliwoci i zasobów ......................................................................... 177
Monitorowanie kluczowych czynników sukcesu ......................................................... 187
Analiza sytuacji firmy w trzech wymiarach ...................................................................... 189
Rzut oka na konkurencj ................................................................................................ 189
Analiza SWOT ................................................................................................................ 190
Zgłoś jeśli naruszono regulamin