Gitara_klasyczna_dla_bystrzakow_giklby.pdf

(898 KB) Pobierz
772634309.015.png
Gitara klasyczna
dla bystrzaków
Idź do
• Spis treści
• Skorowidz
Tłumaczenie: Marcin Dorosz
ISBN: 978-83-246-3006-6
Tytuł oryginału: Classical Guitar For Dummies
Format: 170×230, stron: 320
Katalog książek
Nastrój do gry:
• Wybierz idealny instrument
• Przyjmij właściwą pozycję
• Rozgrzej dłonie i palce
• Wsłuchaj się w utwory zawarte na płycie CD
• Graj z nut, tabulatur, a nawet ze słuchu
Gitara jest obecnie najpopularniejszym i najbardziej czadowym instrumentem na świecie. Zwana
„drewnianym magnesem na kobiety”, urzeka swym brzmieniem także panów. Z klasycznej gitary
możesz wydobyć zarówno chwytliwe melodie i złożone akordy, jak i płynne arpeggia czy liryczne
utwory – i to wszystko dzięki zaledwie sześciu strunom. Jeśli i Ty masz ochotę zasilić wreszcie
grono muzyków, a do tego nie zniechęcić się podczas nużących ćwiczeń, sięgnij po najzabawniejszy
podręcznik do gry na gitarze. Do książki dołączono płytę CD, dzięki której będziesz mógł zagrać
wszystkie utwory, słuchając równocześnie ich nagrań!
• Dotknij i poznaj – zaprzyjaźnij się z rezonującą płytą, przyklejonym do niej gryfem oraz
innymi elementami instrumentu
• Trąć struny – zacznij z dźwięków tworzyć melodie
• Podrasuj swoją technikę – poznaj chwyty barowe, technikę legato i tryle; opanuj ażolety;
zapuść się w górne partie gryfu i zagraj w wyższych pozycjach
• Sięgnij po klasyków – zagraj utwory z wszystkich najważniejszych epok w muzyce
klasycznej: od renesansu i baroku aż do klasycyzmu, romantyzmu i modernizmu
• Praktyka czyni mistrza – korzystaj ze wskazówek i ćwiczeń zarówno dla początkujących,
jak i średnio zaawansowanych gitarzystów
Z rączki do rączki, trochę gitary, trochę książki:
• Sposoby odczytywania notacji muzycznej
• Tabulatury, wykresy i zdjęcia
• Wskazówki niezbędne do grania muzyki klasycznej
• Utwory autorstwa mistrzów gitary
• Metody utrzymywania instrumentu w idealnym stanie
• Kurs wymiany strun, krok po kroku
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
772634309.016.png 772634309.017.png 772634309.018.png 772634309.001.png 772634309.002.png 772634309.003.png 772634309.004.png 772634309.005.png 772634309.006.png 772634309.007.png 772634309.008.png 772634309.009.png 772634309.010.png 772634309.011.png 772634309.012.png 772634309.013.png
Spis treci
O autorach ....................................................................................................................11
Podzikowania od autorów ...........................................................................................13
Wstp ............................................................................................................................15
O ksice .........................................................................................................................................15
Konwencje zastosowane w ksice ......................................................................................................16
Czego nie czyta ...............................................................................................................................17
Naiwne zaoenia ..............................................................................................................................18
Jak podzielona jest ksika .................................................................................................................18
Cz I: Poznajemy gitar klasyczn ..............................................................................................18
Cz II: Zaczynamy gra. Podstawy .............................................................................................19
Cz III: Praca nad technik gry ..................................................................................................19
Cz IV: Doskonalenie repertuaru na gitar klasyczn ...................................................................19
Cz V: Dekalogi ........................................................................................................................19
Cz VI: Dodatki ........................................................................................................................20
Ikony wykorzystane w ksice .............................................................................................................20
Co dalej ...........................................................................................................................................21
Od polskiego wydawcy ......................................................................................................................21
Cz I: Poznajemy gitar klasyczn ....................... 23
Rozdzia 1: Gitara akustyczna i jej wasna liga .............................................................25
Gitara klasyczna: jeden termin, dwa znaczenia i nieco historii ...............................................................26
Jak wyglda gitara klasyczna ..............................................................................................................27
Fizyczne rónice midzy gitar klasyczn i jej rówienicami ..................................................................30
Dalej ni wygld: Inne unikalne cechy gitary klasycznej ........................................................................32
Pozycja i technika muzyka .............................................................................................................33
Wiedza muzyczna i umiejtnoci ....................................................................................................34
Rozdzia 2: Przygotowania do gry ..................................................................................37
Przyjcie prawidowej pozycji .............................................................................................................37
Jak usi .....................................................................................................................................38
Oparcie dla gitary: Uoenie nóg ...................................................................................................39
Obejmowanie gitary: Wsparcie dla ramienia ...................................................................................40
Prawidowe uoenie doni ............................................................................................................41
772634309.014.png
6 Gitara klasyczna dla bystrzaków
Pierwszy kontakt doni ze strunami .....................................................................................................43
Chwytanie strun: Uoenie lewej doni ...........................................................................................44
Gotowy do szarpnicia: Uoenie prawej doni ...............................................................................45
Uderzanie strun: Podstawowe techniki prawej rki ..........................................................................47
Strojenie ...........................................................................................................................................50
Regulowanie napicia struny w celu podwyszenia lub obnienia dwiku ........................................51
Strojenie wizualne z uyciem elektronicznego stroika .......................................................................51
Strojenie ze suchu ........................................................................................................................52
Rozdzia 3: Jak rozszyfrowa zapis nutowy i tabulatur .............................................. 57
Arkana standardowego zapisu nutowego ............................................................................................57
Pótno kompozytora: Piciolinia, klucz, takty i kreski taktowe ..........................................................58
Wysoko tonu: Raz wyej, raz niej ..............................................................................................59
Dugo nut: Jak dugo podtrzymywa dwik, co okrela rytm i tak dalej ..........................................61
Ekspresja, artykulacja i inne symbole ..............................................................................................63
Zalenoci pomidzy piciolini i podstrunnic ...................................................................................65
Urok uytecznoci typowo gitarowej notacji .........................................................................................67
Oznaczenia palców prawej i lewej doni .........................................................................................67
Podoa poprzeczkom ...................................................................................................................68
Tabulatura — przydatny dodatek do standardowej notacji ..............................................................69
Cz II: Zaczynamy gra. Podstawy .......................71
Rozdzia 4: Tylko jeden dwik: Proste melodie ........................................................... 73
wiczenie nut na jednej strunie ..........................................................................................................74
wiczenie palców: Struny 1, 2 i 3 .................................................................................................74
Praca (gównie) dla kciuka: Struny 4, 5 i 6 ....................................................................................79
Gra na trzech strunach ......................................................................................................................81
Zabawa palcami na pierwszych trzech strunach ..............................................................................82
Kciuki znów skierowane w stron niszych strun .............................................................................84
Wycieczka po wszystkich szeciu strunach ...........................................................................................85
Zakaz uywania kciuka! ................................................................................................................86
Kciuk i pozostae palce — do dziea! .............................................................................................87
Pynna gra melodyjnych utworów na wszystkich szeciu strunach ..........................................................88
Rozdzia 5: Walka z dwikami akordu: Technika arpeggio .......................................... 93
Granie poszczególnych dwików arpeggia: Podstawy .........................................................................94
Struna za strun: Kciuk i palce w gotowoci ........................................................................................95
Przypisanie palców do poszczególnych strun ...................................................................................95
Ruchomy kciuk .............................................................................................................................96
Zrónicowana praca prawej doni ......................................................................................................98
Zmiana kolejnoci uderzanych strun ..............................................................................................98
Przeplatanie kciuka i pozostaych palców ........................................................................................99
Dodawanie wspóbrzmienia do wybranych nut ..................................................................................102
Szczypta dwiku midzy kciukiem i palcami ................................................................................102
Dwa palce jednoczenie ..............................................................................................................103
Utwory z wykorzystaniem techniki arpeggio ......................................................................................104
Spis treci 7
Rozdzia 6: wiczenie skali w pierwszej i drugiej pozycji ...........................................111
Wprowadzenie do skali, za koniecznego ...........................................................................................111
Dlaczego granie skali jest wane ..................................................................................................112
Nazewnictwo skali: Dodawanie znaków przykluczowych ...............................................................112
Gdzie si zaczynaj i kocz: Wstp do pozycji ............................................................................116
Skale durowe w 1. pozycji ...............................................................................................................117
Jednooktawowa skala C-dur .........................................................................................................118
Dwuoktawowa skala G-dur .........................................................................................................118
Dwuoktawowa skala F-dur ..........................................................................................................119
Dwuoktawowa skala E-dur ..........................................................................................................120
Dwuoktawowa skala Aᅈ-dur (As-dur) .........................................................................................120
Skale molowe w 1. pozycji ...............................................................................................................121
Jednooktawowa skala a-moll ........................................................................................................121
Dwuoktawowa skala e-moll ..........................................................................................................122
Dwuoktawowa skala f-moll ..........................................................................................................122
Skale w 2. pozycji ...........................................................................................................................123
Skala D-dur w 2. pozycji z wykorzystaniem pustych strun ..............................................................123
Skala D-dur w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun .............................................................124
Skala G-dur w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun .............................................................125
Skala b-moll w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun .............................................................125
Wykorzystanie skali w prostych utworach ..........................................................................................126
Rozdzia 7: Odkrywanie faktur muzycznych .................................................................131
Koordynacja muzyki kontrapunktowej: Warstwy melodyczne ..............................................................132
Rytmiczna gra dwóch zsynchronizowanych melodii .......................................................................132
Przeciwne siy: Rozdzielenie rytmu kciuka i pozostaych palców .....................................................134
„Zagszczanie” wyszej melodii za pomoc wspóbrzmienia ..........................................................135
Melodia z akompaniamentem: Jak wykorzysta wszystkie palce ...........................................................136
Jak dopasowa rytm akompaniamentu i melodii .............................................................................136
Kreatywne pójcie za ciosem: Dwie czci, dwa rytmy ...................................................................137
Proste utwory o rónych fakturach muzycznych .................................................................................138
Cz III: Praca nad technik gry ......................... 145
Rozdzia 8: Palce pasko na strunach: Chwyty barre ..................................................147
Jak gra chwyty barowe ....................................................................................................................147
Uproszczony chwyt barowy .........................................................................................................148
Peny chwyt barowy ....................................................................................................................149
wiczenie chwytów barowych w kontekcie muzycznym .....................................................................149
Uproszczony chwyt barowy .........................................................................................................150
Peny chwyt barowy ....................................................................................................................150
Utwory z wykorzystaniem chwytów barre ..........................................................................................152
Rozdzia 9: Pynne brzmienie: Technika legato i tryle .................................................155
czenie dwików za pomoc techniki legato ...................................................................................155
Techniki hammer-on i pull-off: Tajniki legato ...............................................................................156
Legato w kontekcie duszej frazy muzycznej ...............................................................................159
Zgłoś jeśli naruszono regulamin