Sprawozdanie z laboratorium silników spalinowych
Pomiar stopnia napełnienia cylindrów.
I.Wstęp teoretyczny.
Wielkością charakteryzującą stopień napełniania cylindra podczas suwu dolotu jest współczynnik napełniania. W praktyce przyjęto odnosić wartości me i mt nie do mieszanki, lecz do powietrza, dzięki czemu wyniki pomiarów są niezależne od sposobu zasilania silnika i składu mieszanki. Współczynnik napełniania zależy od wielu czynników. Najważniejsze z nich to stopień podgrzania świeżego ładunku, ciśnienie pd gazów przy końcu suwu dolotu oraz ciśnienie ps pozostałych w cylindrze spalin. Współczynnik hv może być odniesiony do poszczególnych cylindrów lub do całego silnika. Jednak badania wykonuje się zwykle dla całego silnika porównując natężenie przepływu powietrza pobieranego przez silnik me z natężeniem teoretycznym, wynikającym z pojemności skokowej silnika i jego prędkości obrotowej. Tak określony współczynnik napełniania przedstawia wartość średnią dla czasu, w którym mierzono natężenie przepływu powietrza (jednocześnie prędkość obrotową silnika).Pomiary zasysanego powietrza sprawiają znaczne trudności z uwagi na pulsujący charakter przepływu, dlatego stosuje się zbiorniki wyrównawcze o znacznej pojemności, umieszczone między urządzeniem pomiarowym a silnikiem. Pomiarów dokonuje się za pomocą zwężek lub kryz pomiarowych oraz manometrów o dużej dokładności. Zarówno zbiornik wyrównawczy, zmieniający częstotliwość drgań własnych słupa powietrza w całym układzie dolotowym, jak i zwężki, powodujące wzrost oporów ssania, wprowadzają dodatkowe błędy. Można je oszacować porównując charakterystyki prędkościowe silnika z oryginalnym układem dolotowym oraz z układem pomiarowym. Natężenie przepływu zasysanego powietrza można także mierzyć za pomocą przepływomierzy. Najczęściej są to urządzenia elektryczne, działające na zasadzie pomiaru zmiany oporności rozgrzanego elementu oporowego umieszczonego w strudze przepływającego powietrza . Zmiana oporności jest proporcjonalna do intensywności chłodzenia elementu, a więc do natężenia przepływu powietrza . Buduje się też przepływomierze wykorzystujące również pomiar różnicy temperatury wskazywanej przez dwa termometry oporowe umieszczone w strudze przepływającego powietrza, pomiędzy którymi jest wstawiony element grzejny. Różnica temp. jest tym mniejsza, im większe jest natężenie przepływu powietrza. Metody manometryczne są dokładniejsze od metod wykorzystujących przepływomierze.
II. Obliczenia i wykresy.
Do badań użyto silnika samochodu FSO 1500.
Dane do obliczeń:
- objętość skokowa silnika: Vss=1481 [cm3]
- stała gazowa: R=287 [J/kg*K]
- ciśnienie otoczenia: po=731 [mm Hg] = 97458,6 [Pa]
- - liczba ekspansji: e=1
- liczba przepływu: a=0,992
- średnica dyszy: d=40 [mm]
L.p.
n
[obr/min]
h
[mm ]
Tw
[°C]
mt
[kg/s]
Dp
[Pa]
me
hv
1
1500
6,5
21
0,028
63,76
0,017
0,53
2
2000
13,5
14
0,038
132,44
0,0217
0,57
3
3000
24
16
0,057
235,44
0,029
0,51
4
4000
33,5
18
0,076
328,64
0,034
0,45
5
5000
56
0,095
549,36
0,044
0,46
6
5200
62
0,099
608,22
0,046
r= 97458,6 / 287*294=1,155 [kg/m3]
rH2O= 1000 [kg/m3]
g= 9,81 [m/s2]
a= 0,992
e=1
d=40 [mm]
A = p*d2/4= 0,00125 [m2]
rp= 1,155 [kg/m3]
hv= me/mt
Największą wartość stopnia napełnienia cylindrów silnik osiągną przy 2000 obr/min a najniższą wartość przy 4000 obr/min.
darago