Vademecum lakiernika czesc1 Poradnik Serwisowy.pdf
(
27695 KB
)
Pobierz
133174865 UNPDF
Vademecum lakiernika
Część 1
inż. Łukasz Szarama
SPIS TREŚCI
Wstęp ................................................................................................................................... 5
1. Warto wiedzieć ..................................................................................................................... 7
1.1. Technologia lakierowania fabrycznego ................................................................... 7
1.2. Rodzaje powłok lakierniczych ............................................................................... 12
1.3. Dobór koloru ........................................................................................................... 14
1.4. Wady lakiernicze ..................................................................................................... 17
1.4.1. Złuszczanie się materiałów poliestrowych........................................................ 18
1.4.2. Przebarwienia (plamy) w lakierach dwuwarstwowych .................................... 18
1.4.3. Odznaczanie się krawędzi pod lakierem ........................................................... 18
1.4.4. Efekt „pomarańczowej skórki”............................................................................ 19
1.4.5. Podnoszenie się powłoki..................................................................................... 19
1.4.6. Zacieki.................................................................................................................. 19
1.4.7. Pęcherzyki............................................................................................................20
1.4.8. Niepełne krycie lakieru bazowego lub tworzenie się pasm.............................. 20
1.4.9. Różnice odcieni między elementami ................................................................. 21
1.4.10. Tworzenie się chmurek na lakierach metalicznych ........................................ 21
1.4.11. Rybie oczka (kraterki)........................................................................................ 21
1.4.12. Wtrącenia w lakierze......................................................................................... 22
1.4.13. Ślady po wykonanym polerowaniu ................................................................. 22
1.4.14. Ślady po szlifowaniu......................................................................................... 22
1.4.15. Pęcherzyki wodne ............................................................................................. 23
1.4.16. Brak przyczepności (złuszczanie się lakieru) .................................................. 23
1.4.17. Utrata połysku (matowienie) ............................................................................ 23
1.4.18. Pękanie lakieru .................................................................................................. 24
1.4.19. Brak przyczepności do tworzyw sztucznych .................................................. 24
1.4.20. Żółknięcie lakieru bezbarwnego ...................................................................... 24
1.4.21. Brak przyczepności lakieru bezbarwnego ....................................................... 25
1.4.22. Tworzenie się kraterków w formie nakłucia (igiełkowanie) ........................... 25
1.4.23. Plamy wodne ..................................................................................................... 25
1.4.24. Kredowanie........................................................................................................ 26
1.4.25. Plamy i wżery spowodowane czynnikami zewnętrznymi.............................. 26
1.4.26. Rysy po myjni .................................................................................................... 26
2. BHP w lakiernictwie ........................................................................................................... 29
3. Organizacja lakierni ........................................................................................................... 36
3.1. Modernizacja lakierni w oparciu o LZO ............................................................... 36
3.1.1. Kabiny lakiernicze............................................................................................... 37
3.1.2. Pistolety natryskowe ........................................................................................... 40
3.1.3. Lakiery nawierzchniowe..................................................................................... 41
3.1.4. Inne materiały lakiernicze .................................................................................. 41
3.1.5. Instalacje sprężonego powietrza......................................................................... 41
3.1.6. Aplikacja produktów wodorozcieńczalnych ..................................................... 42
3.1.7. Promienniki podczerwieni ................................................................................. 43
3.1.8. Oznaczenie produktów ....................................................................................... 43
3.1.9. Inne aspekty modernizacji pod kątem LZO....................................................... 44
3.2. Podstawowe zasady przy projektowaniu lakierni ................................................ 44
3.3. Ochrona środowiska w warsztacie lakierniczym ................................................. 47
3.3.1. Standardy emisyjne dla kotłowni warsztatowych ..................................... 48
3.3.2. Wykonanie bilansu LZO .............................................................................. 48
3.3.3. Praca w kabinie lakierniczej ........................................................................ 48
4
WSTĘ
Ostatnie lata to czas nieustannych zmian w dziedzinie napraw lakierni-
czych. Zmieniająca się technologia produkcji samochodów oraz używanych do
tego celu materiałów, częste zaostrzanie norm dotyczących ochrony środowiska
naturalnego i rozwijający się rynek dostawców części zamiennych, sprzętu oraz
materiałów lakierniczych to tylko niektóre powody, dla których ta gałąź branży
motoryzacyjnej ciągle się rozwija.
Zawód lakiernika to – wbrew pozorom – nie tylko zwykła praca. Dzisiaj to
coś znacznie więcej. Dobry lakiernik to osoba posiadająca nie tylko bardzo du-
ży zakres wiedzy teoretycznej lub znająca obsługę komputera, to profesjonali-
sta umiejący tak zastosować poznane metody napraw, aby przy użyciu posiada-
nych narzędzi i materiałów sprostać wymaganej jakości usług. Jednak, by stać
się artystą w zmieniającej się ciągle rzeczywistości, potrzebna jest fachowa wiedza.
Trzymasz w swych rękach pierwszą część „Vademecum lakiernika”. To ono
ma Ci pomóc w rozwianiu wątpliwości, wybraniu właściwej metody i pogłę-
bieniu własnej wiedzy, która jest Twoim największym sprzymierzeńcem w co-
dziennej pracy. Choć metod i sposobów naprawy jest wiele, postarałem się
przedstawić optymalny sposób ich przeprowadzania. Również pośród sprzę-
tu warsztatowego starałem się wybrać ten, na którego warto zwrócić uwagę.
Gdy będziemy dokonywali zakupów lub rozwiązywali problemy, mam nadzie-
ję, że „Vademecum lakiernika” będzie przydatne. Cechuje je bowiem jeszcze
jedna, niestety rzadko spotykana w naszej branży, dodatkowa cecha, a miano-
wicie obiektywizm. Ze względu na bogactwo treści, „Vademecum…” zostało po-
dzielone na dwie części. W pierwszej z nich omówię m.in. technologie lakiero-
wania fabrycznego, rodzaje powłok lakierniczych, właściwe dobieranie kolo-
ru, wady lakieru czy organizację pracy w lakierni. W drugiej części, która ukaże
się za miesiąc, przedstawię m.in. zagadnienia związane z pracami lakierniczy-
mi, przegląd kabin i pistoletów lakierniczych, kompresorów i materiałów po-
lerskich.
5
6
1. WARTO WIEDZIEĆ
1.1. Technologia lakierowania
fabrycznego
bardziej praco– i czasochłonna. Lakiery asfaltowe,
a później olejne były nanoszone pędzlem. Taka
technologia produkcji była zbyt wolna na potrze-
by szybko rozwijającego się przemysłu motoryza-
cyjnego. Gdy w 1912 roku Henry Ford wprowa-
dził taśmę produkcyjną, montowany na niej mo-
del T musiał być malowany w kolorze czarnym,
Gdy pomyślimy o rozwoju motoryzacji, do gło-
wy przychodzi nam ewolucja kształtu nadwozi,
jednostek napędowych, bezpieczeństwa w pojeź-
dzie czy jego funkcjonalności. Mało osób w pierw-
szej chwili pomyśli, że to także ogromny postęp
w dziedzinie lakierowania. A to przecież lakier
i fakt, jak go odbieramy, ma ważny wpływ na od-
czucie piękna otaczającej nas rzeczywistości.
Pierwsze automobile były produkowane w du-
żej mierze z elementów drewnianych, a więc i la-
kiery, którymi były pokryte bazowały na odpo-
wiednich komponentach: lnianych, tungowych
czy żywicach drzewnych. Oczywiście technika
samego lakierowania także była inna – o wiele
W latach 20. ubiegłego wieku przełomem okazały się
szybkoschnące lakiery nitrocelulozowe, oferowane w kilku
kolorach. Ponieważ lakiery schły szybko, nie można było
używać pędzli (Fot. Opel)
Gdy w 1912 roku Henry Ford wprowadził taśmę produkcyjną,
montowany na niej model T musiał być malowany w kolorze
czarnym, gdyż ten wysychał najszybciej (Fot. Ford)
gdyż ten wysychał najszybciej. Przełomem okaza-
ły się szybkoschnące lakiery nitrocelulozowe, któ-
re wprowadzono około 1920 roku. Rozszerzono
też gamę kolorów o odcienie czerwonego, niebie-
skiego i zielonego. Ponieważ lakiery schły szyb-
ko, nie można było używać pędzli. Wynaleziono
więc pistolet natryskowy. W latach 30. XX wieku
opracowano lakier syntetyczny na bazie żywic al-
kidowych i nitrocelulozy. W tym czasie wprowa-
dzono suszenie w piecu, co jeszcze bardziej przy-
spieszyło proces schnięcia. Powstały też pierwsze
odcienie koloru metalicznego, jednak za szczyto-
we osiągnięcie uznawano wówczas wprowadze-
7
Plik z chomika:
darago
Inne pliki z tego folderu:
Eksploatacja techniczna i naprawa - M. Uzdowski K.F. Abramek K. Garczyński.pdf
(73677 KB)
Diagnozowanie nowoczesnych silników. Poradnik serwisowy.pdf
(37906 KB)
Układy paliwowe systemów wtryskowych silników ZI- poradnik serwisowy.pdf
(16960 KB)
ABS w Samochodach Daewoo - Poradnik Serwisowyy.pdf
(5362 KB)
Powietrzne Układy Hamulcowe Budowa i Diagnostyka - Poradnik Serwisowy.pdf
(4839 KB)
Inne foldery tego chomika:
5 - SIEMENS - LOGO !
ABS
alternator
Audio kurs 15 lekcji
Automatyka przemysłowa i urządzeń precyzyjnych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin