2. MIESI¦CZNE PLANY PRACY - PAĆDZIERNIK - 4 latki.doc

(41 KB) Pobierz
Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc październik – 4 latki

Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc październik – 4 latki

 

 

I TEMAT: „MIESZKAŃCY LASU - JEŻ I WIEWIÓRKA”

 

1.      Wysłuchanie wiersza I. Salach pod tytułem: „ Jeż” i „Wiewiórka”:

- opowiadamy o zwyczajach jeża i wiewiórki w naturalnym środowisku;

- udzielamy odpowiedzi na temat wysłuchanego wiersza (prawidłowo budujemy zdania)

- zapoznajemy się z wyglądem jeża i wiewiórki – wykorzystanie pacynek przedstawiających te zwierzęta.

2.   Zabawa ruchowa „Jeż i wiewiórki” – odpowiednio reagujemy na sygnał dźwiękowy. Wykorzystujemy w zabawie sylwety jeża i wiewiórki.

3.   Praca plastyczna – wykonujemy jeża z ziemniaka i patyczków – kształtujemy wyobraźnię, sprawność manualną ;

– wyklejamy sylwetę wiewiórki papierem kolorowym (doskonalimy umiejętność darcia małych kawałków papieru);

4.   Umiejętnie przeliczamy w zakresie 3, przeliczamy zbiory szyszek i jabłuszek;

5.   Zabawa orientacyjno – porządkowa „znajdź swojego przyjaciela” – ćwiczymy sprawność, szybkość.

6.   Oglądamy obrazki przedstawiające jeża i wiewiórkę, opowiadamy o ich wyglądzie, dostrzegamy różnice w ich budowie.

7.   Naśladujemy odgłosy zwierząt, wypowiadamy wyrazy dźwiękonaśladowcze „trys – trys”, „skik – skik”.

8.   Dzielimy się wrażeniami  i przeżyciami po wspólnych z rodzicami spacerach w lesie. Udzielamy prawidłowych wypowiedzi w czasie przeszłym.

9.   Słuchamy piosenki „Jesienna orkiestra”, gramy na instrumentach perkusyjnych, określamy charakter piosenki (powolna, smutna, nastrojowa), naśladujemy ruchem treść piosenki – wykorzystujemy sylwety zwierząt (jeża, niedźwiedzia, wiewiórki i zająca).

10.  Zabawa w formie opowieści ruchowej „Spacer do lasu”:

- naśladujemy ruchem treść opowiadania,  kształtujemy wyobraźnię;

- wykorzystujemy sylwety zwierząt leśnych.

11.  Zabawa muzyczna „O czym mówi las”.

Słuchamy wyciszonej muzyki i (prawidłowo od)opowiadamy na temat „Co nam mówi las” (szum liści, wiewiórka zbiera orzechy), kształtujemy swoją wyobraźnię.

12.  Orzeszki dla wiewiórki – lepimy z plasteliny kulki różnej wielkości, kształtujemy sprawność manualną.

13.  Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli” – odpowiednio reagujemy na sygnał dźwiękowy – słowny, umiejętnie przestrzegamy reguł w zabawie.

14.  Spacer po najbliższej okolicy – chodzimy po opadniętych liściach, wykonujemy ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach „szu – szu”.

15.  Stemplowanie korkiem jesiennych drzew i liści. Zapoznanie dzieci z nową techniką wykonania pracy plastycznej – wykorzystanie odpowiednich kolorów farb (żółta, zielona, czerwona, brązowa).

 

II TEMAT: „POLICJANT NASZYM PRZYJACIELEM”

 

1.      Poznanie elementarnych zasad ruchu drogowego i pieszego. Przechodzenie przez jezdnię w wyznaczonych miejscach.

2.      Spacer połączony z obserwacją ruchu drogowego, przyglądamy się napotkanym znakom drogowym i prawidłowo je nazywamy.

3.      Nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię w oznaczonym miejscu.

4.      Zabawa „Samochody” – kształcimy narządy mowy na zgłoskach „brum – brum”. Umiejętnie reagujemy na sygnał dźwiękowy.

5.      Budujemy z klocków ulicę, stawiamy znaki drogowe, wykorzystujemy małe samochodziki. Bawimy się w zabawę „ruch uliczny” – odzwierciedlamy w zabawie wiadomości zdobyte o ruchu drogowych.

6.      Słuchamy wiersza I. Salach pod tytułem: „Skrzyżowanie”. Zapoznajemy się z wyglądem i przeznaczeniem sygnalizatora świetlnego. Będziemy umieli określić przeznaczenie 3 kolorów na sygnalizatorze i odpowiednio się im podporządkować w naturalnym środowisku (ulica).

7.      Słuchamy odgłosów pojazdów z najbliższego otoczenia wzbogacamy czynny zasób słownictwa (klakson, pisk, hamowanie).

8.      Tworzymy i przeliczamy zbiory w zakresie 1 – 4, którego elementami są  szyszki, kasztany, żołędzie. Tworzymy zbiory składające się z równej liczby elementów, oceniamy „na oko”, który ze zbiorów jest najliczniejszy.

9.      Odpowiednio reagujemy na usłyszaną muzykę – reagujemy na zmiany tempa (podskoki, marsz, bieg) odpowiednio poruszamy się po wyznaczonej przestrzeni, kształcimy prawidłową koordynację ruchową.

10.  Rozpoznajemy figury geometryczne – zapoznajemy się z wyglądem koła – wyszukiwanie z najbliższego otoczenia przedmiotów mających kształt koła (wózek –kółko, zegar).

11.  Bierzemy udział w przedszkolnej uroczystości z okazji Dnia Nauczyciela – przedstawiamy przygotowany program artystyczny – recytujemy wiersze, śpiewamy piosenki, wykonujemy prosty układ taneczny, wręczamy paniom przygotowany upominek – bukiecik z jesiennych darów (jarzębina, szyszki, liście).

12.  Opowiadamy o pracy nauczyciela – dzielimy się własnymi przeżyciami i spostrzeżeniami – budzimy szacunek do trudnej i odpowiedzialnej pracy pań.

13.  Słuchamy i uczymy się wiersza I. Salach „Idź uważnie” zapoznajemy się z jego treścią, dowiadujemy się o konieczności zachowania bezpieczeństwa na ulicy i chodniku.

14.  Teatrzyk kukiełkowy do opowiadania I. Salach „Wystawa” – zapoznajemy się z przygodą Jacka na ulicy – o jego nieprawidłowym poruszaniu się w ruchu drogowym – oceniamy zachowani się chłopca – swobodne wypowiedzi.

15.  Uczymy się piosenki „Indiańskim krokiem”, zapoznajemy się ze słowami i melodią, gramy na instrumentach perkusyjnych.

 

III TEMAT: „SPIŻARNIA MOJEJ MAMY”

 

1.      Zapoznajemy się z pojęciem spiżarni, rozmawiamy na temat tego, co w spiżarni znaleźć możemy, do kogo należą najbardziej znane spiżarnie oraz w jakim celu ludzie i zwierzęta tworzą spiżarnie.

2.      Bierzemy udział w grach i ćwiczeniach obrazkowych: „Czyja to spiżarnia?” oraz grach i ćwiczeniach ruchowych: „Wiewióreczko do dziupli”, „Kto podmienił słoiki”, „Kolorowe konfitury-gra w kolory”

3.      Słuchamy opowiadania „Tak to zwykle jesienią bywa” I. Salach o przygotowaniach ludzi i zwierząt do zimy. Rozmowa na temat treści opowiadania.

4.      Ćwiczenia ortofoniczne „Spacer po parku” – ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach sz, rz, f .

5.      Bierzemy udział w zabawach ruchowych w ogrodzie przedszkolnym.

6.      Tworzymy naszą przedszkolną spiżarnię – ozdabiamy słoiki malując farbą witrażową na szkle oraz przyozdabiając powstałe zbiory plasteliną. Zwracamy uwagę na zachowanie w czystości swojego miejsca pracy.

7.      Bierzemy udział w zabawie dydaktycznej: „Smaki ze spiżarni – dżem, miód, ogórek, grzyb...” polegającej na rozpoznaniu zaprawionej „potrawy” po smaku.

8.      Uczestniczmy w zabawie tematycznej – przy wykorzystaniem przedmiotów dostępnych w sali – krzesełek, stolików, kącików zabaw, kloców itp. Budujemy przedszkolną spiżarnię, następnie urządzamy nasze kąciki – „spiżarnie”.

9.      Bierzemy udział w przedszkolnym kuchenne majsterkowaniu – z wcześniej przygotowanych przez nauczyciela warzyw, owoców, roślin tworzymy barwne i kolorowe zaprawy – które staną się ozdobą naszej sali, podczas zabawy przeliczamy przygotowane warzywa i owoce, grupujemy według wielkości, kształtu oraz kolorów

10.  Uczestniczymy w zabawie dydaktycznej  „W spiżarni mojej mamy”.

 

IV TEMAT: „DBAMY O CZYSTOŚĆ I ZDROWIE”

 

1.      Słuchanie wiersza I. Salach „Czy wiesz?”. Rozmowa o istocie utrzymywania czystości i higieny osobistej oraz czystości otoczenia.

2.      „W krainie Króla Czyścioszka” - układanie wspólnego opowiadania obrazkowego na temat Krainy, gdzie zawsze panuje porządek, gdzie wszystko jest czyste i każdy dba o swoje zdrowie.

3.      Nauka prawidłowego mycia rąk oraz szczotkowania zębów. Pogadanka na temat higieny jamy ustnej, ile razy dziennie powinno się myć zęby i jak je dokładnie szorować szczoteczką.

4.      „Szerokie uśmiechy” – praca plastyczno konstrukcyjna – tworzymy szeroki i piękne uśmiechy dziecięce wykonując je z elementów geometrycznych jakich są prostokąty ( zęby), przeliczanie zębów na naszych pracach – utrwalanie umiejętność przeliczania przedmiotów oraz zapamiętanie kształtu prostokąta.

5.      Bierzemy udział w zabawie ruchowej „Szczoteczki w kubeczku”, „Poranna toaleta”.

6.      Opowieść ruchowa na podstawie opowiadania „Poranna toaletka”. Odzwierciedlenie ruchem treści opowiadania i słyszanej muzyki.

7.      Słuchanie zjawisk akustycznych nt. „Dbamy o czystość i porządek”. Odgłosy wydawane podczas mycia, robienia porządków np.: kapiąca woda, odkurzacz, mycie naczyń.

8.      „Obowiązki przedszkolaków” – praca plastyczna wykonana techniką dowolną, przedszkolaki malują, jakie mają obowiązki w domach, następnie opowiadamy w grupie w jakich czynnościach pomagamy rodzicom w domach, czy sprzątamy swój pokój, czy dbamy o czystość i porządek wokoło nas?

9.      „Nasza pogodynka” - układanka. Dzieci z gotowych szablonów tworzą strój odpowiedni do jesiennej i zimowej pogody. Tworzymy tym samym swoją własną pogodynkę, od tej pory wiemy jak ubrać się w wietrzny, deszczowy, czy też słoneczny, ale chłodny dzień .Pogadanka na temat zdrowia i tego jak ważne jest dla nas odpowiednie dobieranie stroju pogody.

10.  Bierzemy udział w mini turnieju gier sportowych i zabaw ruchowych „W zdrowym ciele zdrowy duch”.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin