Coaching_mentoring_i_zarzadzanie_Jak_rozwiazywac_problemy_i_budowac_zespol_coamen.pdf

(387 KB) Pobierz
Coaching, mentoring i zarz¹dzanie.
Jak rozwi¹zywaæ problemy
i budowaæ zespó³
Autor: Micki Holliday
T³umaczenie: Ma³gorzata G³ogowska
ISBN: 83-246-0167-8
Problems and Build Winning Teams
Format: B5, stron: 264
Niech mened¿erowie stan¹ siê trenerami, mentorami i doradcami
Jak motywowaæ i inspirowaæ ludzi do pracy w dobie redukcji zatrudnienia?
Jak stworzyæ atmosferê, w której dobry pracownik jest dla innych przyk³adem,
a nie zagro¿eniem?
Jak pracowników, którzy stwarzaj¹ problemy, zmieniæ w produktywnych
cz³onków zespo³u?
Dlaczego coaching zamiast tradycyjnego zarz¹dzania ludŸmi?
W œwiecie sportu, sk¹d pochodzi idea coachingu, trener dru¿yny zajmuje siê wszystkim:
prowadzi rekrutacjê, motywuje, ocenia, rozstrzyga konflikty i zatrzymuje najlepszych
zawodników. Dobrze zna wszystkich cz³onków zespo³u, cieszy siê ich szacunkiem,
stwarza atmosferê zdrowej rywalizacji i inspiruje do osi¹gania zadziwiaj¹cych wyników.
Czy jako mened¿er w firmie mo¿esz przyj¹æ tak szerok¹ odpowiedzialnoœæ i zbli¿yæ siê
do ludzi w swoim zespole? Owszem, ale dopiero wtedy, gdy porzucisz styl myœlenia
typowy dla prze³o¿onych — i staniesz siê coachem. Coach ma do odegrania trzy role:
jako trener wnosi do pracy entuzjazm i pokazuje ludziom wspólny cel;
jako mentor dzieli siê wiedz¹ i doœwiadczeniem;
jako doradca wskazuje drogê i podsuwa rozwi¹zania.
S¹ to g³ówne za³o¿enia modelu StaffCoach™ sprawdzonego przez mened¿erów na
ca³ym œwiecie. WprowadŸ go w swoim zespole. Poznaj bli¿ej ludzi, którymi kierujesz,
i zaproponuj im lepszy uk³ad. Przeczytaj tê ksi¹¿kê i dowiedz siê:
jak tworzyæ wiêzi zespo³owe,
jak promowaæ w zespole po¿¹dane wartoœci,
jak rozmawiaæ z cz³onkami zespo³u — a nie tylko mówiæ do nich,
jak us³yszeæ to, co naprawdê myœl¹,
jak zwalczaæ niepo¿¹dane zachowania,
jak delegowaæ zadania.
773360523.051.png 773360523.062.png 773360523.073.png 773360523.084.png 773360523.001.png 773360523.002.png 773360523.003.png 773360523.004.png 773360523.005.png 773360523.006.png 773360523.007.png 773360523.008.png 773360523.009.png 773360523.010.png 773360523.011.png 773360523.012.png 773360523.013.png 773360523.014.png 773360523.015.png 773360523.016.png 773360523.017.png 773360523.018.png 773360523.019.png 773360523.020.png 773360523.021.png 773360523.022.png 773360523.023.png 773360523.024.png 773360523.025.png 773360523.026.png 773360523.027.png 773360523.028.png 773360523.029.png 773360523.030.png 773360523.031.png 773360523.032.png 773360523.033.png 773360523.034.png 773360523.035.png 773360523.036.png 773360523.037.png 773360523.038.png 773360523.039.png 773360523.040.png 773360523.041.png 773360523.042.png 773360523.043.png 773360523.044.png 773360523.045.png 773360523.046.png 773360523.047.png 773360523.048.png 773360523.049.png 773360523.050.png 773360523.052.png 773360523.053.png 773360523.054.png 773360523.055.png 773360523.056.png 773360523.057.png 773360523.058.png 773360523.059.png 773360523.060.png 773360523.061.png 773360523.063.png 773360523.064.png 773360523.065.png 773360523.066.png 773360523.067.png 773360523.068.png 773360523.069.png 773360523.070.png 773360523.071.png 773360523.072.png 773360523.074.png 773360523.075.png 773360523.076.png 773360523.077.png 773360523.078.png 773360523.079.png 773360523.080.png 773360523.081.png 773360523.082.png 773360523.083.png 773360523.085.png
 
Spis treści
Wstęp ................................................................................................................9
Doprowadź do nowych sukcesów ......................................................................... 10
Model StaffCoaching™ .......................................................................................... 10
Inwestowanie w prawdziwe środki ....................................................................... 11
Wszystko się sprowadza do wygrywania .............................................................. 12
1. Wyniki Twojego zespołu zależą od Ciebie .................................................15
Uświadom sobie, na czym polega rola coacha ...................................................... 15
Stosuj dziesięć wartości skutecznego StaffCoacha™ ........................................... 16
Studium przypadku ............................................................................................... 30
Analiza studium przypadku .................................................................................. 31
Analiza przypadku ................................................................................................ 33
Wyznawane przez Ciebie wartości mają wpływ na Twój zespół .......................... 33
Ćwiczenie: Skąd pochodzą wyznawane przez Ciebie wartości ............................ 35
Analiza ćwiczenia .................................................................................................. 36
Pięć zasad coachów osiągających świetne wyniki ................................................ 37
Studium przypadku ............................................................................................... 43
Analiza ................................................................................................................... 43
Podsumowanie ...................................................................................................... 44
Test ........................................................................................................................ 44
2. Pięcioetapowy model StaffCoaching™ .......................................................45
Coaching to proces ................................................................................................ 45
Działania, dzięki którym potencjał pracowników
zostanie optymalnie wykorzystany ....................................................................... 47
Cztery skuteczne techniki umożliwiające poznanie cech
i możliwości pracowników .................................................................................... 49
Podsumowanie odpowiedzi: zbierz je i przeanalizuj ............................................ 55
Analiza Twoich preferencji i tendencji postępowania .......................................... 56
Twój styl StaffCoaching™ ..................................................................................... 57
Sześć zagrożeń stojących na drodze do sukcesu StaffCoaching™ ....................... 60
Studium przypadku ............................................................................................... 64
Analiza przypadku ................................................................................................ 65
Dziesięć metod zapewniających dobre wyniki zespołu ........................................ 66
Studium przypadku ............................................................................................... 75
Analiza studium przypadku .................................................................................. 76
Podsumowanie ...................................................................................................... 78
Test ........................................................................................................................ 78
C OACHING , MENTORING I ZARZĄDZANIE
3. Rola coacha: inspirowanie i motywowanie pracowników ......................... 79
Rola coacha ............................................................................................................ 80
Kilka wskazówek dla coacha ............................................................................... 108
Relacje z pracownikami ....................................................................................... 109
Często podejmowane działania ........................................................................... 110
Czego oczekiwać, gdy postępujesz prawidłowo .................................................. 111
Studium przypadku ............................................................................................. 114
Analiza przypadku ............................................................................................... 116
Podsumowanie .................................................................................................... 118
Test ...................................................................................................................... 119
4. Rola mentora: instrukcje na podstawie przykładów ................................ 121
Proces, który ma określony cel ............................................................................ 123
Dziesięć rad dla mentorów .................................................................................. 128
Sześć sposobów myślenia .................................................................................... 129
Pytania dotyczące analizy sposobu myślenia ...................................................... 135
Trzy podstawowe etapy działania skutecznego mentora .................................... 136
Ćwiczenie ............................................................................................................. 140
Efekt pracy skutecznego mentora ....................................................................... 144
Korzyści wynikające z mentoringu ..................................................................... 148
Podsumowanie .................................................................................................... 148
Test ...................................................................................................................... 149
5. Rola doradcy: konfrontacja i korygowanie działania pracowników ........ 151
Sytuacje, w których należy doradzać pracownikom ........................................... 153
Cztery czynniki decydujące o skuteczności doradzania ..................................... 155
Wskazówki na temat doradzania ........................................................................ 157
Filozofia konfrontacji: pozytywne podejście do negatywnych zdarzeń ............. 158
Pięcioetapowy proces konfrontacji ..................................................................... 161
Osiem sposobów na wyeliminowanie nieodpowiedniego zachowania ............... 164
Ćwiczenie dotyczące oceny roli doradcy ............................................................. 168
Dziesięć zasad dotyczących sesji doradczych ..................................................... 169
Studium przypadku ............................................................................................. 172
Analiza przypadku ............................................................................................... 174
Pięć kroków prowadzących do modyfikacji zachowania .................................... 174
Ćwiczenie dotyczące modyfikacji zachowania ................................................... 177
Zadawaj pytania, aby uzyskać potrzebne odpowiedzi ........................................ 177
Ćwiczenie: Tworzenie otwartych pytań .............................................................. 178
Rezultaty skutecznego działania doradcy ........................................................... 179
Ćwiczenie: Czy Twoje porady służą Twojemu zespołowi? ................................ 180
Podsumowanie .................................................................................................... 181
Test ...................................................................................................................... 181
6. Integrowanie zespołu ............................................................................... 183
Grupa a zespół ..................................................................................................... 184
Stwórz wizję ........................................................................................................ 185
Dowiedz się, co może przysparzać problemów członkom zespołu .................... 187
Studium przypadku ............................................................................................. 191
Analiza przypadku ............................................................................................... 192
6
773360523.086.png
 
S PIS TREŚCI
Zaangażowanie i wzajemne wspieranie się ........................................................ 193
Lista sprawdzająca reakcję na problemy w zespole ............................................ 195
Lista sprawdzająca .............................................................................................. 199
Ustal wspólne priorytety dla członków zespołu ................................................. 200
Ćwiczenie ............................................................................................................ 204
Właściwe myślenie o celu zespołu ...................................................................... 205
Podsumowanie .................................................................................................... 206
Test ...................................................................................................................... 206
7. Zarządzanie w ramach modelu StaffCoaching™ ......................................209
Działanie lub rozwój ........................................................................................... 209
Historia o zarządzaniu ........................................................................................ 210
Ćwiczenie ............................................................................................................ 211
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 212
Delegowanie zadań a rola StaffCoaching™ ........................................................ 213
Ćwiczenie ............................................................................................................ 214
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 216
Osobowość a rola coacha .................................................................................... 218
Przeszkody na drodze coacha ............................................................................. 219
Ćwiczenie ............................................................................................................ 228
Cztery elementy związane z zarządzaniem w modelu StaffCoaching™ ............. 230
Ćwiczenie: Zastosowanie „czterech P” .............................................................. 231
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 232
Pięć sposobów na ciche narzekania .................................................................... 232
Współpraca członków zespołu ............................................................................ 235
Podsumowanie .................................................................................................... 236
Test ...................................................................................................................... 236
8. Co z tego wynika i dla kogo to ma znaczenie? .........................................239
Postawa coacha ................................................................................................... 240
Ćwiczenie ............................................................................................................ 240
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 241
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 242
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 244
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 245
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 246
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 247
Nastawienie i wartości ........................................................................................ 247
Najważniejsze elementy ...................................................................................... 249
Metody dla Twojego zespołu ............................................................................... 251
Mądrość coachingu ............................................................................................. 253
Ćwiczenie ............................................................................................................ 253
Analiza ćwiczenia ................................................................................................ 254
Wpływ na pracowników ...................................................................................... 254
Skorowidz .....................................................................................................257
7
773360523.087.png
 
Doceń pracownika i ciesz się z uzyskanych wyników .
Uświadom sobie, na czym polega rola coacha
„Jeszcze jedno takie zadanie i się zwolnię!”. „Co oni sobie myślą? Że jestem
czarodziejem?”. „Nie jestem w stanie sobie poradzić z jeszcze większą ilością
obowiązków”. Czy takie wypowiedzi wydają Ci się znajome? Cóż, należy do
nich przywyknąć, gdy mamy do czynienia z rozwijającym się w zawrotnym tem-
pie rynkiem i z coraz większą ilością zadań, podczas gdy zmniejszają się zasoby
siły roboczej. Wymagania klientów rosną, a nasza zdolność sprostania tym wy-
maganiom maleje i coraz częściej zastanawiamy się, jak sobie z nimi poradzić,
nie znajdując odpowiedzi. W związku z tym są dwie wiadomości: dobra i zła.
Zła jest taka, że czeka Cię jeszcze jedna rola. Dobra wiadomość jest taka, że to
rola coacha.
Coaching 1 nie jest umiejętnością wrodzoną. Nie odnosi się jedynie do sportu:
to coś więcej niż przewodzenie drużynie na boisku czy też wojsku w terenie. To
także coś więcej niż chwalenie pracowników. Chodzi o uzyskanie rezultatów,
które umożliwią Ci spokojne oraz skuteczne zarządzanie zespołem i grupą oraz
odnoszenie sukcesów.
1
Coaching
(ang.) — proces szkoleniowy nastawiony głównie na wykształcenie i doskonalenie
umiejętności pracownika, prowadzony najczęściej w układzie jeden szkolący na jednego
szkolonego — przyp. tłum.
773360523.088.png 773360523.089.png 773360523.090.png 773360523.091.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin