Biznesplan_w_malej_firmie_Wydanie_II_zaktualizowane_bipla2.pdf

(397 KB) Pobierz
Biznesplan
w małej firmie.
Wydanie II zaktualizowane
Autor: Colin Barrow, Paul Barrow, Robert Brown
T³umaczenie: Ewa Borówka, Micha³ Lipa
ISBN: 978-83-246-1870-5
4th Edition (przepakowanie )
Format: A5, stron: 375
Sztab doradców ds. biznesplanu:
zaprezentuje Ci procedury niezbêdne do stworzenia doskona³ego biznesplanu
przeprowadzi z Tob¹ badania rynku
opracuje strategiê przewagi konkurencyjnej
pomo¿e Ci w prognozowaniu przysz³ych dzia³añ i ich skutków
podpowie, jak na bie¿¹co œledziæ wyniki finansowe firmy
udzieli wskazówek na temat mistrzowskiego prezentowania biznesplanu
inwestorom
Genialnie zarz¹dzana ma³a firma!
Ca³y dzia³ wiedzy i doœwiadczenia w jednym tomie
Przygotowanie solidnego i budz¹cego zaufanie biznesplanu to podstawa sukcesu Twojego
przedsiêbiorstwa. Bêdzie on Twoim orê¿em w walce o kredyt bankowy, kart¹ przetargow¹
w negocjacjach z inwestorami i sposobem na pozyskanie œrodków finansowych na dalszy
rozwój. Musi byæ doskona³y w swej formie i treœci — odpowiednio napisany, zawieraj¹cy
szczegó³owe informacje na tematy dotycz¹ce Twojej dzia³alnoœci i w dodatku mistrzowsko
przedstawiony na zewn¹trz. Skorzystaj z rad swojego dzia³u wiedzy i doœwiadczenia
— wyp³yñ na szerokie wody biznesu.
Tytu³y wchodz¹ce w sk³ad serii „Ma³a firma” dedykowane s¹ w³aœcicielom niewielkich
przedsiêbiorstw. Czytelnik znajdzie w nich profesjonaln¹ wiedzê z zakresu zarz¹dzania
przedsiêbiorstwem w ró¿nych jego aspektach, zawsze dostosowan¹ do realiów ma³ej
firmy. Autorzy ilustruj¹ poruszane tematy czytelnymi przyk³adami, pochodz¹cymi
z praktyki small biznesu. Drugie wydanie serii zosta³o uaktualnione zgodnie z bie¿¹cymi
realiami rynkowymi i walutowymi oraz obecnym stanem prawnym.
Bezb³êdne kierowanie ma³¹ firm¹.
Wykorzystywanie zalet small biznesu.
Skuteczne taktyki rozwoju przedsiêbiorstwa.
Unikanie pu³apek w prowadzeniu dzia³alnoœci gospodarczej.
773362540.002.png 773362540.003.png
 
Spis treści
Wstęp
5
Jak korzystać z tego podręcznika
7
Dlaczego przygotowanie biznesplanu
jest takie istotne?
13
Oczekiwania podmiotów finansujących
17
1. Wcześniejsze działania i stan obecny
29
1. Zamierzenia i cele firmy
29
2. Opis przedsięwzięcia
38
3. Opis Twoich produktów i/lub usług
57
2. Badania rynku
79
Wprowadzenie
79
4. Klienci
81
5. Konkurencja
96
6. Plan badań rynkowych
109
3. Strategia budowania przewagi konkurencyjnej
127
Wprowadzenie
127
7. Ustalanie ceny
138
8. Reklama i promocja
146
9. Lokalizacja i dystrybucja
161
4. Działania
179
10. Plan działań
179
4
B IZNESPLAN W MAŁEJ FIRMIE
5. Prognozowanie wyników
195
Wprowadzenie
195
11. Prognoza sprzedaży
195
12. Bilans prognostyczny
204
13. Prognostyczny rachunek zysków i strat
222
14. Prognostyczny rachunek przepływów pieniężnych
233
15. Analiza progu rentowności
244
16. Wymagania dotyczące finansowania
257
6. Kontrola nad firmą
271
Wprowadzenie
271
17. Controlling finansowy
272
18. Kontrola sprzedaży i działań marketingowych
282
19. Inne systemy kontroli
285
7. Pisanie i prezentacja biznesplanu
287
20. Pisanie i prezentacja biznesplanu
287
A Źródła informacji przydatnych
w badaniach rynkowych
299
Badania gabinetowe
299
Badania terenowe
312
Adresy
314
B Źródła finansowania nowych i małych firm
317
Sektor publiczny — dotacje
317
Sektor publiczny — pożyczki i kredyty
320
Zadłużenie
349
Kapitał własny
351
Konkursy
360
Przydatne adresy WWW
360
Skorowidz
363
6
Kontrola nad firmą
Wprowadzenie
Jest mało prawdopodobne, aby ktoś potraktował poważnie wniosek
o dofinansowanie nowej firmy, jeśli jej założyciel jeszcze przed rozpo-
częciem działalności nie jest w stanie wykazać, że potrafi śledzić i kon-
trolować rezultaty swojego przedsięwzięcia.
Rysunek 6.1. Cykl kontroli
Twój biznesplan powinien obejmować nie tylko wyznaczone cele oraz
strategię, ale także zwięzły opis wybranej przez Ciebie metody kontro-
lowania wyników.
Każda firma musi monitorować swoje wyniki dotyczące finansów,
sprzedaży oraz działań marketingowych. Przedsiębiorstwa produkcyjne
oraz firmy badawcze, inwestycyjne i uzależnione od określonych tren-
dów powinny śledzić wyniki swoich działań na znacznie szerszą skalę.
W zadaniach zawartych w tym rozdziale powinieneś zająć się kwestiami,
które są istotne dla wybranego przez Ciebie typu działalności. Jeśli nie
masz bezpośredniego doświadczenia w prowadzeniu firmy z danej branży,
773362540.004.png 773362540.001.png
272
B IZNESPLAN W MAŁEJ FIRMIE
postaraj się znaleźć kogoś, kto dysponuje takim doświadczeniem, lub za-
sięgnij profesjonalnej porady — np. doświadczonego audytora.
Możesz być pewien, że przedstawiciele instytucji, do których zwrócisz się
z prośbą o dofinansowanie swojego przedsięwzięcia, będą wymagali od
Ciebie co najmniej ustalenia metody księgowości.
17. Controlling finansowy
Aby Twoja firma mogła przetrwać i dobrze prosperować, musisz wie-
dzieć, ile posiadasz gotówki oraz jaki osiągasz zysk bądź jaką ponosisz
stratę. Aby firma przetrwała na rynku (nie wspominając już o jej rozwo-
ju), nieodzowne jest kontrolowanie tych wielkości raz w miesiącu, raz
w tygodniu, a nawet codziennie — w zależności od rodzaju działalności.
Czasem przyczyn upadku firmy upatruje się w niesprzyjających oko-
licznościach. Znacznie częściej jednak brak powodzenia danego przed-
sięwzięcia wynika z braku wiarygodnej informacji finansowej, mimo iż
wszystkie informacje niezbędne do skutecznego zarządzania przedsiębior-
stwem są w zasięgu ręki. Dokonywane płatności, sporządzane faktury, pa-
ragony kasowe oraz wyciągi z rachunku bankowego powinny wystarczyć do
uzyskania jasnego obrazu wyników finansowych firmy. Aby taki obraz
uzyskać, należy jedynie odpowiednio zaksięgować i uporządkować uzyska-
ne informacje. Umiejętne zarejestrowanie tych danych wymaga poznania
podstaw księgowości.
Dostęp do informacji związanych z finansami jest potrzebny nie tylko
właścicielowi firmy. Bankierzy, udziałowcy i inspektorzy podatkowi nie
patrzą przychylnym okiem na przedsiębiorców, którzy nie potrafią po-
przeć swoich działań odpowiednią dokumentacją. Jeśli np. właściciel
firmy otrzymuje wezwanie z urzędu skarbowego, to jako podatnik musi
na podstawie swojej dokumentacji wykazać, czy roszczenia są uzasadnio-
ne, czy też nie. Jeśli nie jesteś w stanie wiarygodnie objaśnić, skąd pochodzą
środki na Twoim rachunku bankowym, urząd skarbowy może orzec, że
jest to dochód podlegający opodatkowaniu. Również dyrektor banku,
do którego zwracasz się z prośbą o zwiększenie zdolności kredytowej,
która może pomóc Ci w rozwoju małej firmy, będzie domagał się finan-
sowego uzasadnienia takiego wniosku. Bez odpowiedniej dokumentacji
możesz spodziewać się odpowiedzi odmownej, ponieważ banki ponoszą
pełną odpowiedzialność za wykorzystanie środków, którymi dysponują.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin