8
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej
Tematy kompleksowe:
I. Świat zwierząt (kontynuacja tematu).
II. Tęczowa łąka. Tęczowa kraina.
III. Wszystko dla mojej mamy.
Zadania wychowawcze:
1. Poznawanie wybranych zwierząt leśnych oraz zwierząt i roślin łąkowych.
2. Budzenie wrażliwości na piękno przyrody, kształtowanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt.
3. Wzmacnianie uczucia przywiązania do rodziny.
4. Uświadamianie dzieciom ich prawa do opieki („Zawsze jest ktoś, kto się nami opiekuje”).
5. Stwarzanie sytuacji umożliwiających uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek.
6. Wdrażanie do bezwzględnego przestrzegania zakazu włączania i manipulowania, bez zgody dorosłych, urządzeniami podłączonymi do prądu.
Temat dnia
Cele i formy pracy
Uwagi
Świat zwierząt (kontynuacja tematu)
„Co słychać na wsi?”
- odtwarzają z pamięci i ilustrują ruchem treść wiersza I. Pfeiffer pt. „Zwierzątka i Basia”;
- rozwiązują zagadki o zwierzętach domowych i hodowlanych, dobierają odpowiednie obrazki, naśladują głosy zwierząt;
- porównują liczebność dwóch zbiorów poprzez dobieranie elementów w pary (liczmany: koty, miseczki, psy, budy), stosują określenia: równo, tyle samo, mniej, więcej;
- ćwiczą umiejętność porównywania liczebności zbiorów oraz sprawność manualną w czasie wykonywania zadania na karcie pracy: „Marchewki dla królika” – łączą elementy linią, starannie kolorują rysunki konturowe.
„Las to dom zwierząt”
- śpiewają piosenkę pt. „Piosenka o ziarenku”, ilustrują ruchem jej treść;
- słuchają wiersza H. Bechlerowej pt. „Może zobaczymy”, potrafią wyjaśnić, dlaczego w lesie należy zachować ciszę;
- z zainteresowaniem oglądają prezentację komputerową „Las”: rozwiązują zagadki słowne, obserwują zwierzęta sfotografowane w naturalnym środowisku;
- naśladują sposób poruszania się wybranych zwierząt (K.U. Trzylatek, s.44)
- rozpoznają n obrazkach i nazywają młode zwierzęta, czytają globalnie napis: Las to dom zwierząt.
„Leśna orkiestra”
- reagują na sygnał dźwiękowy w zabawie ruchowej „Zające”;
- rozpoznają brzmienie instrumentów perkusyjnych, utrwalają ich nazwy (bębenek, grzechotka, talerze, drewienka), rozpoznają na obrazkach i nazywają zwierzęta (jeż, niedźwiedź, zając, dzięcioł);
- uważnie słuchają piosenki pt. „Orkiestra”;
- przyporządkowują obrazki zwierząt do instrumentów (zgodnie z treścią piosenki);
- śpiewają onomatopeje występujące w piosence;
- realizują rytm piosenki przy pomocy klaskania oraz na wymienionych instrumentach perkusyjnych.
„Nasi mali bracia”
- śpiewają piosenkę pt. „Orkiestra”, wyklaskują rytm;
- wymieniają nazwy zwierząt leśnych oraz zasady zachowania się w lesie;
- naśladują zachowanie się zwierząt w czasie zabawy dramowej na podstawie tekstu piosenki pt. „Orkiestra” (z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych);
- słuchają opowiadania A. Bahdaja pt. „Nad strumykiem” (H. Kruk, Wybór literatury…, s.286), odpowiadają na pytania dot. treści, oceniają postępowanie bohaterów, poznają rolę mrówek w przyrodzie;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XI – doskonalenie umiejętności czworakowania z prawidłowym ułożeniem dłoni.
„Z wizytą na łące”
- realizują prosty ruchowy schemat rytmiczny przy piosence pt. „Wiosenna piosenka” (K.U. Czterolatek, s. 81);
- słuchają ilustrowanego obrazkami opowiadania n-lki pt. „Malarz Piotr” (zbiór własny „Galeria owadów”) – poznają wygląd i nazwy kilku roślin łąkowych oraz zwierząt;
- w czasie zabawy ruchowej „Wycieczka na łąkę” rozpoznają na obrazkach zwierzęta, naśladują ich głosy;
- ćwiczą prawidłowe oddychanie w czasie zabawy „Wąchamy kwiaty” (różnokolorowe kwiaty wycięte z papieru);
- wykonują pracę plastyczną na temat: „Tęczowa łąka” techniką Malowanie szklanymi kulkami, oceniają efekty.
„Bocian i żaby”
- ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Stonoga” (CD Zabawy przy muzyce) - reagują na zmiany tempa, sprawnie poruszają się do przodu i do tyłu, utrwalają umiejętność rozróżniania stron ciała;
- słuchają ilustrowanego serią obrazków opowiadania H. Bechlerowej pt. „O żabkach w czerwonych czapkach”, oceniają zachowanie się żabek;
- tańczą przy piosence „Żabki”;
- kontynuują zaczęty rytm złożony z dwóch elementów (białe i czerwone koła), realizują widziany rytm przy pomocy czynności ruchowych (tupnie, klaskanie);
„Kwiaty i motyle”
- wykonują polecenia n-lki w czasie zabawy integracyjnej „Powitanie różnymi częściami ciała”;
- opisują wygląd motyli na obrazie „Motyle świata” (kolory, wielkość, kształt skrzydeł);
- słuchają wiersza E. Stadtmüller „Motylek i bratek”, odpowiadają na pytania dot. treści;
- tańczą dowolnie przy muzyce, reagują poprawnie na przerwę w muzyce (dobierają się parami i mówią sobie nawzajem miłe słowa);
- słuchają wiersza W. Badalskiej pt. „Cztery motylki” ilustrowanego ruchomymi sylwetami i kukiełką, potrafią wyjaśnić jakie znaczenie mają kolorowe skrzydła motyla;
- wypełniają szablon motyla plasteliną.
„Kolory tęczy”
- rozwiązują zagadkę słowną (tęcza);
- tworzą swobodne interpretacje ruchowe przy odtwarzanej z CD piosence „Jesteśmy kroplami tęczy” (z paskami krepiny);
- opisują wygląd tęczy (na zdjęciu i na obrazku), nazywają i liczą kolory;
- naklejają paski krepiny według wzoru na arkuszu białego papieru;
- poznają sposoby tworzenia kolorów pochodnych w czasie zabawy badawczej „Wyczarowujemy kolory”;
- malują tęczę wykorzystując farby w kolorach podstawowych i samodzielnie uzyskanych - pochodnych.
„Łąka jak tęczowa bańka mydlana”
- inscenizują ruchem treść piosenki pt. „Na łące”;
- słuchają uważnie opowiadania A. Bahdaja pt. „Malowany ul” czytanego przez n-lkę, utrwalają umiejętność rozpoznawania na obrazkach i nazywania kilku roślin i zwierząt występujących na łące, oceniają postępowanie pszczółki;
- ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgłoskach dźwiękonaśladowczych: bzz, pst, cyt, kum, kle;
- przy muzyce relaksacyjnej (CD Klasyka dla ...
ewajorek