Temat zajęć: Dziewczynka w czerwonym kapturku.
Rodzaj zajęć: zabawy teatralne.
Cele ogólne:
- budzenie zainteresowań literaturą dziecięcą,
- wdrażanie do wypowiadania się na określony temat,
- stwarzanie okazji do rozwijania ekspresji twórczej w formie inscenizacji,
- wyrabianie umiejętności wyrażania własnej opinii.
Cele szczegółowe
Dziecko:
· zna treść bajki pt. „Czerwony kapturek”,
· potrafi określić cechy charakterystyczne postaci,
· umie odróżnić dobro od zła,
· podejmuje próby uzasadnienia wyrażanej opinii,
· potrafi „wczuć” się w odgrywaną rolę,
· przedstawia własnymi słowami rolę granej postaci.
Metody i techniki:
- pedagogika zabawy ( tańce integracyjne),
- inscenizacja,
- zabawa ruchowa,
- zagadka,
-zabawa dydaktyczna,
- metody oparte na słowie: rozmowa kierowana, opowiadanie nauczyciela, objaśnianie,
-metoda zadań stawianych dziecku.
Formy organizacyjne:
- zajęcia z całą grupą,
- praca w zespole.
Środki: płyta CD z tańcami (Klanza), zagadka, kuferek, stroje i rekwizyty występujących postaci, scenografia przedstawiająca las oraz wnętrze domu babci, muzyka z odgłosami lasu.
Przebieg:
1. „A hej- a ho”- taniec integracyjny
Miło mi jest Was powitać
W bajkowej krainie.
Wszyscy się będziemy bawić
I czas szybko minie
A hej, a ho- zabawmy się w piosence
A hej, a ho- podajmy sobie ręce
A hej, a ho- zrobimy duże koło
A hej, a ho- zatańczymy wesoło.
2. „ Co to za bajka?”- rozwiązywanie zagadki.
Co to za dziewczynka
czerwoną czapeczkę miała
i do swojej babci
przez las wędrowała.
3. „ Dawno, dawno temu…”- wspólne snucie bajki.
Nauczyciel zaczyna opowiadać bajkę, w pewnym momencie przerywa i bajkę dalej opowiadają dzieci.
4. „ Dobry czy zły ?” – rozmowa na temat bajki.
Dzieci wymieniają postaci występujące w bajce, określają ich cechy, dzielą je na te dobre i złe. Nauczyciel stara się tak kierować rozmową aby dzieci podejmowały próbę uzasadniania swoich opinii.
5. „ Szła dziewczynka”- zabawa ruchowa do piosenki.
Szła dziewczynka bardzo mała przez gęsty las.
Czerwony kapturek miała, czerwony pas.
W prawej ręce koszyk, w lewej ręce grosik,
Szła do babci prosto, by zdążyć na czas.
Dzieci śpiewają piosenkę maszerując w miejscu i wykonując gesty zgodnie z jej treścią.
6. „ Kuferek”- zabawa dydaktyczna.
Dzieci wyciągają ukryte w kuferku rekwizyty i stroje potrzebne do inscenizacji bajki i przydzielają je postaciom występującym w bajce ( wilk, babcia, mama, gajowy, Czerwony Kapturek).
7. „ Czas na przedstawienie”- inscenizacja.
Chętne dzieci przebierają się w kostiumy i wychodzą za kotarę. Widownia zajmuje miejsca na krzesełkach i oczekuje na sygnał (gong) do rozpoczęcia przedstawienia. Po występie następuje zamiana ról- aktorzy stają się widzami i odwrotnie, aż do momentu ,kiedy wszystkie chętne dzieci wezmą udział w przedstawieniu.
8. „ Dziękujemy”- taniec integracyjny na pożegnanie.
Wszystkim pięknie dziękujemy za wspólną zabawę
Może znów się zobaczymy razem zatańczymy,
I w prawo i w lewo, i w przód i w tył
Byś długo pamiętał, żeś z nami był.
mamawojtusia2